Kultakalat pois pienestä altaasta - mitä tilalle?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
snore
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 16:11, 23.04.2008

Kultakalat pois pienestä altaasta - mitä tilalle?

Viesti Kirjoittaja snore »

Akvaario on joku 50-60 litraa (en ole varma, pitäisi mitata joku päivä) ja kalastona 4 huntupyrstöistä (yksi on teleskooppi silmä vielä) kultakalaa. Akvaario ei ole minun, joten minulle on turha ruveta huutamaan. Tuota akvaariota ennen kalat asuivat kultakalamaljakossa, kunnes sanoin että Suomen laissa on kielletty pitämästä kaloja alle 40litraisessa purkissa (en tuolloin ollut perehtynyt kultakaloihin). Akvaariossa ei ole muuta kuin suodatin, lämmitin ja koristekiviä pohjalla. Kesällä akvaario oli ihan vihreä, kunnes itse kävin putsaamassa sen.

Nyt sain omistajalta luvan laittaa akvaarion uusiksi. Omistaja lupasi akvaariolle uuden paikan huoneen nurkasta pois ikkunan edestä. Mulla on suunitelmissa myös oma akvaario laittaa uusiksi, joten tuolle kultakala omistajalle voisin lahjoittaa neontetra parveni (jolloin saan kultakalat itselleni). Lisäksi aion omassa akvaariossa vaihtaa pohjasoran hienoon hiekkaan, joten tuon pohjasoran voisin laittaa tuonne kultakala-akvaarioon. Lisäksi laitan sinne muutaman ruso(?)melalehden. Muutamasta isosta kivestä teen "tunnelin".

Nyt kaivattaisiin jotain kestävää kalalajia talonmiehen hommiin tuohon pikku purkkiin. Kannattaakohan tuonne hankkia vielä joku toinen parvi jotain vai hankkia lisää neontetroja? Mulla noita neontetroja on ainakin 10kpletta (laskuissa en pysy kun ovat kovia liikkumaan). Lisäksi kaipailisin jotain kestävää kasvilajia myös. Jotain semmosta joka ei ota pahakseen jos ei saa lannoitusta, eikä kasva hirmu vauhtia (omistaja tuskin rupee kasveja karsimaan).

Kun kultakalat tulevat mulle, niin kuoleekohan kalat siihen jos ensin laitan ne omaani n. 130 litraseen akvaarioon ja sitten myyn ne eteenpäin? Meillä kyllä olisi tuommoinen ISO "tynnyri" (samanlainen kuin tuon ketjun talvehtimissäiliö ekassa viestissä), joten ne voisi myös siirtää siihen kunnes vanhempien kanssa päätetään että ollaanko tekemässä pihalle lampea vaiko ei. Ainut sijoituspaikka tuolle on vanha hevostalli, jossa lämpötilaa on nyt n. 3 astetta. Aikamoista totuttelua pitää tehdä, jotta kalat saisi huoneenlämmöstä melkein nollan tienoille. Lisäksi huntupyrstöt taitavat olla herkempiä kuin luonnolliset kultakalat? Toki hevostallia voidaan koittaa lämmittää, mutta ikkunat vetää joten lämmöt lähtisi harakoille :|

Mitä pikaisemmin apua tulee, sitä nopeammin pääsevät pikkuiset pois pikku purkista :)
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1120
Liittynyt: 15:28, 21.03.2007
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kultakalat pois pienestä altaasta - mitä tilalle?

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Huntupyrstöiset, varsinkaan pitkälle jalostetut teleskooppisilmät eivät ole kovin hyvin lammikko-oloihin sopivia. Ehkä lämpimät kesäkuukaudet menevät, mutta missään tapauksessa en alkaisi niitä talvehdittamaan.
Sijoittaisin kultakalat siis siihen 130-litraiseen, kunnes saat ne eteenpäin.

Neontetraparvi on hyvä idea sinne pienempään altaaseen, mukaan voisi sopia pikkuporukka nuolimonneja eli ottoja. Toista keskiveden parvea en laittaisi. Kestävimmästä päästä nuo otot eivät kyllä ole, vaan varsinkin kotiutusvaiheessa herkkiä.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
snore
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 16:11, 23.04.2008

Re: Kultakalat pois pienestä altaasta - mitä tilalle?

Viesti Kirjoittaja snore »

Kannattaisiko kultakaloja pitää tuossa 130-litraisessa sitten muutama kuukausi ennen kuin myyn, etteivät stressaanu pahasti nopeista paikanvaihdoista? Oikeestaan voisinkin pitää niitä ainakin muutaman kuukauden, jotta näen niiden voinninkin. Eilen makoilivat pohjalla '(siis pysty asennossa), mutta olivat kuitenkin elossa. Mahtaakohan niillä olla lähdön paikka..? Ennen kuin voin noita kultseja laittaa tuonne omaan akvaariooni, niin mun pitää myydä muita kalojani pois. Siellä on partis, enkä halua ottaa riskiä jos se rupee imeskelemään kultiksien kylkiä. Varsinkaan kun ei ole toista allasta johon sen sitten laittaisi evakkoon.
snore
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 16:11, 23.04.2008

Re: Kultakalat pois pienestä altaasta - mitä tilalle?

Viesti Kirjoittaja snore »

Omassa akvaariossa on nyt semmoinen tilanne, että miekkakasvit ja liuskalehtisaniaiset lähtevät huomenna uuteen kotiin. Jäljelle jää 2 n. 15cm korkeaa melalehteä ja 2 alle 5cm melalehteä (vielä en ole päättänyt, että mikä/mitkä menevät siihen pieneen altaaseen). Lisäksi on yksi onneton konnanputki ja kierteisvallisneria. Kaloista 2 partamonnilla ja kuusiraitabarbilla ei ole ainakaan vielä tiedossa uutta kotia. Mahtaako nuo olla haitaksi kultseille jos niille ei viikon sisällä löydy kotia? Mun akvaariossa on yksi iso puupölkky, joka pitää varmasti ottaa pois, jotta kultseille tulisi enemmän tilaa. Eli aika autioksi jää tuo akvaario..

Hieman tarttisin neuvoa tuohon muutto ruljanssiin. Kannattaako kultsit laittaa ämpäriin vai yksitellen pussiin? Sitten kun oon suunnitellu, että tuonne pohjalle tulee se hiekka, niin pitäiskö se vaihtaa vaikka edellisenä päivänä kun kultsit on tulossa? Kaikki neuvot ovat tervetulleita!

Monta neontetraa 50-60 litraseen voi ottaa jos tulee vielä 3 kappaletta nuolimonneja? Laskeskelin, että mulla noita neonteroja on 7 kappaletta.

Kasviehdotuksia tuohon pieneen purkkiin tarttisin myös! Lueskelin että jaavansaniainen voisi olla kestävä, eikä pahemmin tarttisi lannoitusta. Muita?
JPuranen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 218
Liittynyt: 12:06, 24.10.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Kultakalat pois pienestä altaasta - mitä tilalle?

Viesti Kirjoittaja JPuranen »

En kyllä ennen kultisien muuttoa tekisi kovin suuria muutoksia, varsinkaan pohjahiekalle, sillä nuo kun tulee kuormitus lisääntyy heti ja paljon, ethän halua hallitsematonta nitriittipiikkiä? Eli tee vain vähän muutoksia, ehkä edellisenä päivänä osittainen vedenvaihto, mutta suotimelle älä tee mitään, että bakteerit on kunnossa kun kuorma hetkeksi lisääntyy. Jos pohjaa pitää kovasti vaihtaa, niin venttaa kuukausi ja sitten... Ensin vakiinnuta uudet kalat ympäristöön, samoin bakteerikanta..

Ei partis tee noille kultseille mitään, se on kasvissyöjä ja kultsit kyllä pitää puolensa, usko vaan..
snore
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 16:11, 23.04.2008

Re: Kultakalat pois pienestä altaasta - mitä tilalle?

Viesti Kirjoittaja snore »

Ok, en siis vaihda soraa hiekkaan.

Mietin vain kun noita partiksia on 2 ja kasveja jää vain muutama pieni... Kuusiraitabarbikaan ei taida tehdä mitään pahaa noille? Ainakin mitä nyt oon tuota seuraillut, niin ihan nätisti on ollut. En sitten tiedä, että repiiko kultiksien huntuja kun ei mulla ole ainuttakaan hunnullista kalaa nyt tuolla. :|

Mitenkäs sitten kun ne neontetrat on menossa sinne pieneen altaaseen ja siellä altaassa on niitä ihme koristekiviä pohjalla. Sinne kun ajattelin laittaa tuota soraa tuolta mun akvaariosta. Tuleeko silloin nitriitti piikkiä jos ei tuota soraa huuhtase ja pitää kosteana ennen kuin laittaa sen sinne?
JPuranen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 218
Liittynyt: 12:06, 24.10.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Kultakalat pois pienestä altaasta - mitä tilalle?

Viesti Kirjoittaja JPuranen »

Vanha sora on hyvä menetelmä viedä toimiva bakteerikanta altaaseen, mitata nitriitti kannattaa jos voi, mutta jos ei koko sisustus mene uusiksi, niin ei nitriittipiikkiä välttämättä tule..
snore
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 16:11, 23.04.2008

Re: Kultakalat pois pienestä altaasta - mitä tilalle?

Viesti Kirjoittaja snore »

Pieneen altaaseen jää sama suodatin kuin on nytkin ja lämmitin. Kultakalat tulee isompaan altaaseen tällä viikolla ja tetrat menee pieneen. Koristekivet otan pois pienen akvaarion pohjalta ja laitan sen tilalle tuota soraa jota mun akvaariossa on.

Oman akvaarioni tämän hetkinen tilanne: kalat ja kasvit lähtivät tänään uusiin koteihin. Nyt on akvaariossa enää neontetra parvi (joka menee siihen pieneen altaaseen) ja kuusiraitabarbi, kasveina on 4 melalehteä, yksi onneton konnenputki oksa ja muutama pieni liuskalehtisaniainen. Huomenna en pääse vielä akvaarioiden muuttoa tekemään, joten toivotaan että tiistaina sitten. Jos ihmisille käy (ja myös ylläpidolle) niin kertoilisin sitten tänne miten muutto menee ja sujuu ja miten kultakalat ovat viihtyneet isommassa akvaariossa.

Mikä olisi hyvä lämpötila niin kultseille kuin tuolle kuusiraitabarbille? Varjon kirjassa kerrotaan, että kultseille 4-30C (jalostetuille väh. 18C) ja barbille 22-26C. Joten oisko 22C hyvä? Kylmeneekö tuo iso akvaario liian nopeesti jos lämmittimen laittaa 22 asteeseen? Nyt siis akvaariossa on 26C.

Mulla on noita liuskatestejä, joilla sitten katon pienen akvaarion veden laadun ennen kuin otan kultsit pois ja sitten jälkeen kun olen soran laittanut. Pitääkö soran laiton jälkeen antaa akvaarion olla jonkun aikaa vai voiko tetrat laittaa samantien akvaarioon? Tänään kun kiskoin noita kasveja tuolta pohjasta irti, niin kyllä sieltä sorasta ihan kivasti lähti p*skaa leijumaan, vaikka kuinka koitan lapota pohjan vedenvaihdossa.
snore
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 16:11, 23.04.2008

Re: Kultakalat pois pienestä altaasta - mitä tilalle?

Viesti Kirjoittaja snore »

Tänään sitten käytiin isän kanssa hieman suunnittelemassa tuota pienemmän akvaarion uutta paikkaa. Nyt tuo akvaario on ikkunan edessä, joten seuraava paikka tulee huomattavasti varjoisempaan paikkaan :) Mittasin akvaarion ja jos oikein laskin, niin litroja tuossa akvaariossa on n. 58 litraa 8O Huomenna mennään kattomaan yhdestä liikkeestä käytettyjä tasoja tuon akvaarion alle. Sitten kun sellainen on löydetty ja paikkakin on lukossa niin sitten muuttavat kultikset meille ja neontetrat sinne. Kuusiraitabarbi lähtee todennäköisesti perjantaina uuteen kotiin :)
snore
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 16:11, 23.04.2008

Re: Kultakalat pois pienestä altaasta - mitä tilalle?

Viesti Kirjoittaja snore »

Hmh.. Vielä eivät ole kalat päässeet muuttamaan, joka harmittaa mua kyllä melkosesti. :| Mutta se asia on päätetty, että kultakalat jäävät meille :) Viikonloppuna mennään hakemaan 380-litrasta akvaariota, joten kultsit muuttavat siihen sitten kun olen sen sisustanut ja vesiarvotkin ovat kohdallaan. Sitä ennen kultsit joutuvat asumaan tuossa 130-litrasessa, jos tulevat meille aiemmin kuin tuo isompi allas on valmis. Uskoisin kuitenkin että tulevat aiemmin..

Huomenna olen menossa Espooseen päin, joten voisi käydä hankkimassa tuohon pienempään altaaseen muutaman kasvin. Tulee muuten niin aution näköiseksi kun siellä on vain 1-2 pienehköä melalehteä ja joku kivistä tehty "luola". Varsinkin kun se pieni akvaario on monien silmäparien katsottavana, niin kalat varmasti tykkäisivät kovasti että olisi piilopaikkojakin. :) Eli edelleenkin otetaan kasviehdotuksia vastaan! Mieluiten sellaisia, jotka eivät pahemmin lannoitusta tarvitse.
snore
Junior Member
Junior Member
Viestit: 66
Liittynyt: 16:11, 23.04.2008

Re: Kultakalat pois pienestä altaasta - mitä tilalle?

Viesti Kirjoittaja snore »

Jäätyi tämä projekti yli vuodeksi kultakalan omistajan takia. Kunnes tänään hän sitten soitti isälleni ja kertoi että voin hakea kultsit häneltä pois, koska ei niitä jaksanut enää hoitaa. Kävin kalat hakemassa ja mukaani sain niiden alle 60 litrasen akvaarion tavaroineen.

Olin vuoden aikana 380-litraseen akvaarioni hankkinut muita kaloja, mutta pistin kultsit kuitenkin niiden kanssa samaan akvaarioon. Mittasin oman akvaarioni ja kulttiksien akvaarion veden arvot ja ne olivat samat (paitsi kulttiksien vedessä oli hieman enemmän nitraattia ja nitriittiä..). Kulttikset olivat ihmeissään kun ympärillä olikin enemmän tilaa. Ne pysyttelivät ensimmäisen tunnin aikana akvaarion toisessa päädyssä ja siitä pikku hiljaa uskalsivat mennä tutkimaan paikkoja. Omat kalani (neontetra parvi, avainkirjoahvenet, leväbarbit ja keltaiset sinirihmakalat) olivat peloissaan uusista tulokkaista (vaikka kultsit olivat asuneet ainakin 3 vuotta alle 60 litraisessa akvaariossa niin kokoa niillä kuitenkin on ainakin 15cm), joten pysyttelivät piilossa.

Nyt 8 tuntia myöhemmin omat kalani ovat jo tottuneet noihin valtaviin huntueväisiin kaloihin ja kulttiksetkin ovat opetelleet reittejä kasvipöheikköjen läpi. Ruokaakin ovat kaikki syöneet.

Kulttiksien alkutilanne: alle 60 litrainen akvaario, pohjalla vain jotain koristekiveä ja -simpukoita, suodatin ja lämmitin.
Ja nyt:
Kuva
Kuva ruokailua keltaisten sinirihmakalojen kanssa
Kuva

Seuraan tilannetta ja tarpeen tullen koitan löytää kulttiksille uudet kodit. Mielestäni tämä on jo parempi tilanne kuin aikaisemmin.. Vai? Juu tiedän, että kulttikset tarvis hieman erilaisempia vesiarvoja (ja ehkä suurempaa akvaa..), mutta jos ovat näissä arvoissa tähän asti olleet niin kaipa ne siinä pärjää..?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”