126 litran akvaarioon kaloja?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

126 litran akvaarioon kaloja?

Viesti Kirjoittaja RvaHuu »

Nuoruudessa oli akvaario pitkäänkin, nyt ollaan itselle ja lapselle hankkimassa taas akvaariota. Yritän muistella vanhoja tietoja :)

Mietin tuohon 126 litran tankkiin vaikka seuraavaa seurakuntaa:
7 kardinaalitetraa
2 kääpiörihmakalaa
3 jotain pohjamonnia, mitä niitä olikaan... panssarimonneja?
5 platya

Mietin vaan kuinka paljon nuo platyt sitten lisääntyvät; lapsen kannalta kiva jos on poikasia, mutta ei kiva jos ne syödään, ja vielä vähemmän kiva jos akvaario on kohta pelkkää platya...

Vielä mahtuisi kai sekaan vaikka 5 kirsikkabarbia tai kynäkalaa..?

Miltäs vaikuttaisi?
http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Re: 126 litran akvaarioon kaloja?

Viesti Kirjoittaja Malys »

Kardinaaleja kannattaa hommata huomattavasti enemmän, minä laittaisin ainakin 20, tuo 7 pyrstöä häviää tuonne täysin, platyt puolestaan eivät käy vesiarvojensa puolesta muiden kalojen kanssa. Jos monnisia haluaa, niin niitäkin pitäisi olla vähintään 8 yksilön parvi. Veden lämpötila puolestaan tuonne 26 asteen tienoille, joten monnistenkin tulee olla lämpimässä vedessä viihtyviä. Minusta nuo kirsikkabarbit mahtuvat hyvin. Kannattaisikohan kääpiörihmakaloja hommata haaremi? Eli koiras ja sille pari tyttöä.

Kannattaa huolella perehtyä tälläkin foorumilla oleviin kypsytyslinkkeihin (ei riitä se, että laitetaan tekniikka ja sisustus paikoilleen ja odotetaan pari päivää ja sitten kalat), jotta harrastus lähtisi alusta asti hyvin liikkeelle.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kiitos, hyviä vinkkejä tuli :) Kypsytysasioita olen opiskellut tässä jonkun viikon, ja 25 vuoden takaa on muistissa ja tiedossa vielä jokunen seikka. Kerkesin jo muuttamaan mieltäkin kirsikkabarbien suhteen ja katselin seeprakaloja sillä silmällä.

Kävisikö tuohon sakkiin joku muu eläviä poikasia synnyttävä kala?
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Nuo eläviä poikasia synnyttävät kalat vaativat järjestään paljon kovempaa vettä kuin tuo muu haluamasi kalasto. Hohtomiljoonakala on ainoa, joka menestyy vähän pehmeämmässäkin vedessä ja sen maksimilämpötila on 28 astetta.

Vielä sen muistuttaisin, että 25 vuodessa on ehtinyt akvaarioharrastus ottaa isoja askeleita eteenpäin. :mrgreen: Mitä itse olen harrastanut reilut 15 vuotta, niin uutta tietoa on tullut valtavasti, se, minkä minä opin vaikka hoitorutiineista alussa (kerran kuussa vaihdetaan vettä ja kerran vuodessa akvaarioon tehdään suursiivous) joutaa nykyään heittää romukomppaan, kalojen elinolosuhteista on tullut uutta tietoa jnejne. Eikä kärryillä olisi muuten pysynyt kuin seuraamalla aktiivisesti lehtiä jne.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Juu kyllä täs on nettiä selattu, enkä minä silloin 25 vuotta sittenkään ollut siinä harhaluulossa että kerran kuussa riittäisi siivous, vaikka se ehkä joskus nuorena laiskuuttaan siihen menikin :)

Mutta on kyllä tietoa paljon enemmän saatavana, meni pari päivää pähkätessä että mikä himputti on ymppi... Ja kaiken maailman testejä myytiin jo kaupasta, no ei siinä mitään, mielenkiintoista se vaan on. Eikä minun nuoruudessani ollut minkään valtakunnan ravuista puhettakaan *narisevalla äänellä*
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”