Mikä pohjakala karkeaan soraan?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

pippadaduu
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Mikä pohjakala karkeaan soraan?

Viesti Kirjoittaja pippadaduu »

Ajattelin luopua täplämonnisista, koska kova himo on pohjamateriaalin vaihtoon!

Eli mik pohjakala sopii karkeampaan soraan ~5-8mm

Vesiarvot: Ph 6.8
KH 3
GH >4
Lämpötila: 24 astetta
Litrat: 120-130
Kalasto: loistobarbi, tiikerikotilo, leväsukarapu
240 l
54 l
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Re: Mikä pohjakala karkeaan soraan?

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Maanantaina halusit ostaa täplämonnisia ja nyt haluat niistä eroon? Pikkuisen nyt enemmän harkintaa peliin kalaston kanssa, olet ottanut kalat hoidettavaksesi koko niiden eliniäksi eivätkä ne ole mitään leluja jotka vaihdetaan uusiin heti ensimmäisen kyllästyksen iskiessä.

Mikä pohjamateriaalin vaihtoajatuksen takana on? Kirjoitustesi perusteella altaasi on varsin epästabiili joten harkitse nyt todellakin useampaan kertaan ennenkuin lähdet muuttamaan jotain.
pippadaduu
Member
Member

Kuules nyt... oon yrittänyt ostaa täplämonnisia tässä varmaan puolen vuoden ajan eikä kukaan ota kantaa ostoilmoitukseeni. Eläinkaupoissa kaikki monniset niin pieniä, etten ota sellaisia aikuisten joukkoon. Itse pidän kuuden kalan parvea liian pienenä(otin alunperin 8, mutta 2 on kuollut ja olivat silloin pienenpiä kuin kaverinsa, jonka takia jäivät luultavasti nokkimisjärjestyksen loppupäähän), koska lajille ominainen käyttäytyminen ei tule esille parhaalla mahdollisella tavalla. Siksi harkitsen niistä luopumista. Ei yhden kysymyksen esittäminen tarkoita sitä, että minulla ei olisi minkäänlaista vastuuta kaloista. :x

Allas ON löytänyt tasapainon! Vesiarvot kohdallaan ja kasvit voivat hyvin. Ei se tarkoita, että altaani olisi asuttamiskelvoton, jos kyselen aktiivisesti tääällä kaikesta mahdollisesta.

Materiaalin muuttamisen takana olisi se, että se olisi mahdollisesti parempi pitää puhtaana ja pohjan "tukkooon" meno ei olisi niin mahdollista. Akaariota hankkiessani en ajatellut tälläistä mahdollisuutta. Ajattelin, että kasvien juuretkin voisivat paremmin kun pohjassa oli ilmavuutta.

Eli onko ehdotuksia? :)
240 l
54 l
Maisu
Elite Member
Elite Member

Sinulta on tällä viikolla kuollut kaloja. Viime viikolla oli leväsamennus. Akvaariosi on valitettavasti epästabiili ja tällä hetkellä "asuttamiskelvoton" kalakuolemien vuoksi, vaikka sanoisit mitä. Et voi myöskään antaa täplämonnisia eteenpäin altaasta josta kuolee tai on juuri kuollut kaloja.

Ainoa, mitä nyt kannattaa uusia, on tuo asenne. Ystävällisiin neuvoihin ei vastata tuolla lailla.
pippadaduu
Member
Member

Jos minä kysyn täällä jotain, ei tarkoita sitä, että olisin tekemässä sitä heti! Sitä sinä et vissiin ymmärrä.

Kyllä mä tiedän, että mun täytyy seurata akvaarion toimintaa sekä kalojen vointia parin viikon ajan. En saa ottaa altaaseen mitään uutta enkä saa antaa sieltä mitään eteenpäin.

Korjaa itse asenteesi. Ei tarvitse vetää omia johtopäätöksiä, ennenkuin otat selvää asioista [}:)]

Onko siis EHDOTUKSIA, jonka voin tulevaisuudessa toteuttaa? :)
240 l
54 l
Maisu
Elite Member
Elite Member

pippadaduu kirjoitti:Ei tarvitse vetää omia johtopäätöksiä, ennenkuin otat selvää asioista [}:)]
Kyse ei voi mitenkään olla minun johtopäätöksistäni, kun ihan itse kirjoitat tuossa ylempänä että omasta mielestäsi allas on tasapainossa ja asuttamiskelpoinen vaikka näin ei todellakaan ole asianlaita.

(Ehkäpä seuraavaksi kuulemme että kyseessä onkin kaksi eri allasta ja nyt kirjoitetaan eri altaasta kuin aiemmissa viestiketjuissa... Déjà vu. :roll: )
pippadaduu
Member
Member

En keskustele sinun kanssasi enää, kun näyttää ymmärryksessä olevan vikaa. Akvaarioni on tällä hetkellä asumiskelvollinen nykyisille kaloille. Mitä rupeat muuta väittämään. En ole ottamassa sinne mitään ennenkuin selviää mistä on kyse loistobarbien kuolemissa tai että ongelma menee ohi. En ole tyhmä.

Aikaisemmissa ketjuissa on ollut kyse loistobarbien kuoleman tapauksista, joihin haen selvitystä muilta palstalaisilta. Olenkin saanut ASIALLISIA vastauksia ja apuja.

Taitaa olla sulla huono päivä kun täytyy kiinnittää huomio tälläisiin asioihin ja alkaa kinaamaan. Toivottavasti et enää postaa tähän. En jaksa ottaa kantaa sinun paapatuksellesi.

KIITOS!
240 l
54 l
Maisu
Elite Member
Elite Member

Nyt kannattaa miettiä ihan todella tarkkaan ennenkuin lähtee kirjoittelemaan nettiin että toisten ihmisten ymmärryksessä olisi vikaa. Ja vaikka googlettaa "kunnianloukkaus".
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Vastaus olettamaan, että hiekkapohja tukkeutuu on puppua. Kumpikin pohjamateriaali vaatii oman hoitotapansa, mutta pysyvät kunnossa oikealla hoidolla. Akvaarioista yli 80 % (arvio keskustelujen perusteella) on hiekkapohjalla varustettuja ja jokainen pohjakaloja hankkiva tietää sorapohjan vaarat pohjalla eläville ja ruokansa etsiville.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

Mutta hei.... Se pohjakala juttu.. Mulla on kans karkea, mutta pyöreä sora ja siel 2 täplä plekoa... Muakin kiinnostais mikä olis tuonne sopivaa seuraa.. siis soran puolesta. Mites noi haarniska monnit?
1000 litraa vesivahinkoa
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

Ehdotuksia sitten kun akvaariosi on asukeiksi. Tiesitkö että loistobarbi vilkkaana parvikalana kasvaa liian suureksi akvaarioosi? Hiekkaan on helpompi hankkia kaloja, mutta esimerkiksi partamonni on kiva kaveri myös soralla. Tarkoitatko, että GH on suurempi kuin neljä? Tarkempi olisi kiva. Jos sen sijaan vain on <>-merkit menneet sekaisin niin jokin imunuoliainen voisi sopia, mikäli akvaariossasi on kova virtaus. Sitten tietenkin kääpiöahvenpariskunta/haaremi, mikäli et etsi monnia tai nuoliaista. Jos vaihdat loistobarbit johonkin rauhalliseen pikkukalaan, lasikimalaismonni ei käsittääkseni vaadi hienoa hiekkaa.

Helpommalla pääset ilman hiekan vaihtoa. Hanki kierteissarvikotiloita pohjaa möyhimään. Kasvit ainakin meillä kasvavat paljon paremmin hiekassa kuin sorassa ja tämä taitaa olla yleinen käsityskin. Eivät juuret ilmavuutta kaipaa ja oman kokemuksen mukaan sora on paljon vaikeampi puhdistaa, kun töhnät pitää oikeasti lapota eikä ne mene suoraan pohjamateriaalin pinnalta letkuun. Sora siis sotkeutuu syvältä kun taas hiekka pinnalta. Esimerkiksi tässä linkissä on aika monta, jotka ovat joutuneet vaihtamaan toisinpäin:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... ippuvuutta

Viesteissä ei tarvitse huutaa, neuvot kannattaa ottaa vastaan. maisulla kuitenkin on pointti, jos jokin ei miellytä niin ei voi mitään. Aikuisia ihmisiä täällä ollaan niin käyttäydytään sen mukaisesti. Eihän allas ole tasapainossa, vaikka arvot olisi ok ja kasvit kunnossa, jos kaloja kuolee? Tarkkaile kaloja vähintään kuukausi oireiden/kuolemien loputtua ja hanki vasta sitten uusia kaloja. Kannattaa muuten lukea kalatuberkuloosista, kalat kannattaisi karanteenata ennen akvaarioon asuttamista. Kaikki tässä viestissä on kirjoitettu ystävällisesti ja tarkoitettu neuvoiksi, ei valitukseksi.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Juu siis karkeassa sorassa mun mielestä kasvit ei oo koskaan kasvanut hyvin. mulla ei ainakaan. Sit musta tuntuu, et ne ei edes pysy siel sorassa... ts. eivät juurru kunnolla, paitsi miekkakasvi... :)
Minä en menisi vaihtamaan soraa karkeaksi, mulla on just tuollaista 0,8mm jopa isompaakin kiveä seassa. Kaikki toimi paljon paremmin silloin kun oli tuo hienompi laatu. Nyt kaduttaa kun tähän uuteen akvaan laitoin tuon karkean. Se ei ole minusta edes niin hienoa...
Käsittääkseni ihan hieno hiekka ei edes tukkeudu, koska ei päästä sisälleen roskia, vaan pääosin kaikki jää pinta kerroksiin, tuo karkea sora läpäisee p*skat ja ruuan jätteen pohja lasia myöten.
Mutta mielen kiinnolla tätä ketjua nyt lueskelen, kun tuli itsekin laitettua tuo karkea pohja... :?

Aletaanko nyt oikeessti keskittymään tähän oleelliseen, eli kalajuttuihin ja jätetään nuo riidat sikseen... Toivottavasti ketjun aloittaja todellakin on fiksu ja hoitaa akvansa ja kalansa sellaiseen kuntoon, että kaikilla on hyvä ja mukavaa!
Ainakaan jatkuva uusiminen niin kalojen, kasvien ja soran ym uusiminen ei tasoita tuota herkkää ekosysteemiä... Joten malttia nyt!! ja tsemppii!
1000 litraa vesivahinkoa
pippadaduu
Member
Member

Maisu: Jos kerron, etten halua jatkaa keskustelua, ettei se johda täyteen riitaan, niin kyllä sitäkin kuuluu kunnioittaa. Minusta sinä vain tulkitsit minut väärin ja aloit jakamaan juttua, että akvaario on asumiskelvoton. En minä rääkkää kalojani pitämällä niitä asumiskelvottomassa altaassa. Kaikki kalat ovat olleet eloisia ja ovat käyttäyneet normaalisti. Kommenttisi saavat minulle olon, että olen huono akvaarion pitäjä. Mistään kunnianloukkauskesta ei ole kyse, tuntuu vain, ettet ymmärrä lopettaa. Kuolemat ovat olleet täysin yllätyksiä.

R_R: Onko silti olemassa pohjakaloja, jotka tulevat toimeen sorapohjalla? Onhan ihmisillä sorapohjaisia altaitakin. Lisäksi minusta tuntuu, että sorapohjan pitäminen olisi siistimpää. Hiekkapohjaa lapotessa tuntuu että hiekka ja sen seassa olevat morkat alkavat vain leijailemaan vedessä. Sora on paljon painavempaa. Lisäksi musta tuntuu, että hiekka on muutenkin älyttömän likaista kun olen hajottanut vahingossa sinne lannoitepallotkin, niin ruskeaa tomua vaan leviää aina veteen. Haluan vaihtaa soraan ja haen siihen vinkkejä.

Naatti: Tietoa tulee niin monesta "tuutista", ettei aloittelija voi mitenkään tietää mitä uskoa. Siksi kyselen täälläkin älyttömästi, koska haluaisin olla asioista varma. Kierteisiä mulla on, mutta jotenkin ne ovat esteettisesti melko häiritseviä, kun ne tuntuvat joskus liimaantuvan kaikki etulasiin :P Lisäksi kierteiset tuskin menestyisivät altaassa, koska ole ajatellut hankkia petokotilon tai pari pitämään postitorvikotilokannan poissa. Onko kalatubissa ulkoisia oireita?

Urpojaturbo:
Malttia malttia tietenkin. Haluaisin nyt kaikkien ymmärtävän sen, että minä kysyin asiasta vain! Kyllä minä eläinten omistajana tunnen vastuuni niiden hoidossa. Jotenkin se karkeampi sora miellyttäisi myös enemmän, kun on nähnyt sellaisia altaita.
240 l
54 l
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Olen nähnyt sorapohjaisia, hienoja, akvaarioita. Mielestäni kuitenkin jokaisen pitäisi valita pohjamateriaali kalojen mukaan eikä päinvastoin.
Esimerkiksi tulipyrstölle pitää olla hiekkapohja, koska se siivilöi ruokansa hiekasta. Monniset työntää viiksensa ja puolet päästään hiekkaan ruokaa etsiessään. Plekoilla on varmaan erilaisia tapoja ruokailla ja kaivaa/siirrellä hiekkaa/soraa suuren kokonsa takia, joten on syytä tutustua lajien tapoihin ennen kalojen hankkimista etenkin pohjakalojen.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Tuossa oot oikeassa, että lappoaminen on siistimpää juu. Se lappo oikeesti imasee tosi keljua liejua sieltä soran sisältä ja aika vähän sitä leijumaan jää... siis veteen. siitä hienosta aineksesta tykkäsin, kun kasvit voi tosi hyvin ja pinnalta vain putsaus... oli kaunista...
mutta juu... mitä monneja karkeaan soraan, kun sellainen nyt on tullut laitettua ja aika monella muullakin sitä tosiaan on :D
Kuten sanottu, tsemppii sulle! Eikä tässä kukaan ole huono akvaarion pitäjä... Mä oon ainakin ite niin malttamaton, et hyvä kun kerkes akva kypsyä kun lahnat muuttivat sisään :D
1000 litraa vesivahinkoa
pippadaduu
Member
Member

R_R: Monniset ovatkin olleet minulla alusta saakka ja tietenkin otin selvää niiden vaatimuksista. Mikäs siinä jos saan hankittua monnisille uuden hyvän kodin?

Urpojaturbo: Mulla tosiaan kävi vähän hassusti niiden lannoitepallojen kanssa silloin, kun en tyhmä tiennyt, että nehän "hajoaa" sinne hiekan sekaan, niin menin hämmentämään sitä hiekkaa. :? Siinäkin olisi yksi syy vaihtaa sitä pohjamateriaalia. Akvaario on kuitenkin sisustuselementti, ainakin minulle ja haluan sen olevan siistissä kunnossa! Sanovat muut mitä tahansa.. [:I]
240 l
54 l
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Lannoitteen kanssa käy aina kuten sullekkin kävi riippumatta pohjamateriaalista, jos sitä menee hämmentämään. Samoin käy, jos sorapohjaa menee lappoaamaan liian syvältä.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

pippadaduu kirjoitti:Onko silti olemassa pohjakaloja, jotka tulevat toimeen sorapohjalla? Onhan ihmisillä sorapohjaisia altaitakin. Lisäksi minusta tuntuu, että sorapohjan pitäminen olisi siistimpää. Hiekkapohjaa lapotessa tuntuu että hiekka ja sen seassa olevat morkat alkavat vain leijailemaan vedessä. Sora on paljon painavempaa. Lisäksi musta tuntuu, että hiekka on muutenkin älyttömän likaista kun olen hajottanut vahingossa sinne lannoitepallotkin, niin ruskeaa tomua vaan leviää aina veteen. Haluan vaihtaa soraan ja haen siihen vinkkejä.
Eipä juuri ole mitään pohjakaloja, jotka tulisivat toimeen sorapohjalla, ehkä jotkin nuoliaiset voisivat olla sellaisia, mutta suurin osa niistä kasvaa liian suuriksi akvaarioosi.
Toki jollain ihmisillä on sorapohja ja niissä vaikka minkälaisia pohjakaloja, mutta näissä tapauksissa ei ole kyse kyllä kalojen hyvinvoinnista.

Hiekkapohjaahan ei koskaan lapota, vaan sillä lapolla imetään pinnalta pois ne moskat. Eli ihan kevyesti pinnan päältä imetään, ettei hiekkaa tule mukaan.

Ne lannoitepallot hajoavat ihan yhtä lailla sinne soraan kuin hiekkaankin ja sieltä sorasta ne vasta pöllyää. Ne lannoitepallot pysyvät paljon paremmin hiekkapohjassa, kun laittaa ne tarpeeksi syvälle. Mä laitan ne aina pohjalasia vasten, että pysyvät pohjalla. Sorasta ne kyllä nousee ylös. Ja mitä isorakeisempi sora, sitä helpommin ne nousee pintaan ja varsinkin lapotessa.
pippadaduu kirjoitti:Tietoa tulee niin monesta "tuutista", ettei aloittelija voi mitenkään tietää mitä uskoa. Siksi kyselen täälläkin älyttömästi, koska haluaisin olla asioista varma. Kierteisiä mulla on, mutta jotenkin ne ovat esteettisesti melko häiritseviä, kun ne tuntuvat joskus liimaantuvan kaikki etulasiin :P Lisäksi kierteiset tuskin menestyisivät altaassa, koska ole ajatellut hankkia petokotilon tai pari pitämään postitorvikotilokannan poissa. Onko kalatubissa ulkoisia oireita?
Kyllä ne kierteiset pärjäävät, vaikka onkin petokotiloita samassa akvaariossa. Petokotilot pitävät kierteiskannan kurissa ettei ne pääse lisääntymään liiaksi. Tosin myös maltillisella ruokinnalla ei kierteiset lisäänny liiaksi.

Kyllä kalatubissa on ulkoisia oireita, kuten turpoaminen, silmien pullistuminen, suomujen törröttäminen, laihtuminen, jne. Oireet ovat hyvin moninaiset. Kalatubia on melkein kaikissa akvaariokaloissa, mutta vakailla vesioloilla ja säännöllisellä akvaarion hoidolla ei kalatubi pääse akuutiksi. Kaikenlainen muutos ja stressi saattaa kaloilla laukaista nämä piilevät sairaudet. Siksi karanteenaus on myös kotioloissa hyvinkin suotavaa.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Mulla kans. akvan ulkonäkö on todella tärkeä seikka, ja kyllähän kirkas puhdas vesi, karsitut kasvit ym on hyvin voivan akvan merkkikin... Järkkyy katella leväsiä, keltavesisiä altaita, jossa on enempi kasveja villiintyneenä, kuin vettä kaloille :)
Mun pitääki ottaa selvää noista haarniska monneista, alkoi itteä kiinnostaan... sit mitähän ne leväbarbit olis, niille ainakin maistuu kaikki levät ja hyvin... Antenni monneja mul oli joskus vuonna miekka ja kirves, onkohan niiden "antennit" herkkiä rikkoutumaan karkeassa sorassa... Voi vitsi kun alkoi poikimaan ideoita.. huomenna googgeliin googlettaan.... Nyt harmi kyllä pakko lähtee yö vuoroon... harmi harmi harmi :frown: Olis tässä ollut ilta puhdetta lukee foorumii...
gootnait!
1000 litraa vesivahinkoa
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Miun mielestä ainakii hiekkapohja on paljon helpompi akvaariossa kun tommonen karkea sorapohja
ja nuo pohjalannotteetkin pysyy paremmin pohjalla kun akvassa on hienoa hiekkaa.
Joissain pohjalannote pakkauksissa mainitaankin, että suositellaan käytetttäväksi hiekkapohjasessa akvaariossa, koska saattavat pölistä sorapohjalla.
Lisäksi tuota hiekkka pohjaa on paljon helpompi pitää puhtaana ja jos akvaariossa on hyvä suodatin, niin suurin osa moskasta menee suodattimeen.
Esim. itellä on 128L akvaariossa hieno hiekkapohja enkä ole juuri koskaan laponnu siitä roskia, kun niitä ei siinä näy, ainoastaan kun olen järjestelly akvaarion kasveja uusiin paikkoihin olen laponnu pohjalta enimpiä likoja pois.
urppis
Advanced Member
Advanced Member

"Hiekkapohjaahan ei koskaan lapota, vaan sillä lapolla imetään pinnalta pois ne moskat. Eli ihan kevyesti pinnan päältä imetään, ettei hiekkaa tule mukaan."

Juuri näin piti myös minun sanomani, mutta kun asiaa on niin, että ei ehdi sormet kirjoittaan kaikkee... :P
1000 litraa vesivahinkoa
pippadaduu
Member
Member

Nepis76: Mitä luulet, voinko lisätä uutta hiekkaa vanhan hiekan päälle? Eikös ne "moskat" jää sitten sinne väliin. Vai kuinka? Petokotilon ja kierteistenkin yhteiselosta on monta eri keskustelua. Toiset sanovat, että peto tappaisi kierteiset. Mitä sitä uskoa?

Urpojaturbo: Hyvät yöt ja onnea kalavalintojen kanssa! :D
240 l
54 l
Maisu
Elite Member
Elite Member

pippadaduu kirjoitti:Maisu: Jos kerron, etten halua jatkaa keskustelua, ettei se johda täyteen riitaan, niin kyllä sitäkin kuuluu kunnioittaa. Minusta sinä vain tulkitsit minut väärin ja aloit jakamaan juttua, että akvaario on asumiskelvoton. En minä rääkkää kalojani pitämällä niitä asumiskelvottomassa altaassa. Kaikki kalat ovat olleet eloisia ja ovat käyttäyneet normaalisti. Kommenttisi saavat minulle olon, että olen huono akvaarion pitäjä. Mistään kunnianloukkauskesta ei ole kyse, tuntuu vain, ettet ymmärrä lopettaa. Kuolemat ovat olleet täysin yllätyksiä.
En ole maininnut yhtään mitään asumiskelvottomasta, vaan ehdottanut käyttämään harkintaa ennen kuin lähdet muuttamaan mitään noin epästabiilissa altaassa. Asumiskelvoton on eri asia kuin asuttamiskelvoton, joka sekin oli kokonaan oma sanavalintasi. Altaaseen ei tosiaankaan voi nyt tuoda lisää kaloja eikä sieltä voi antaa kaloja poiskaan, joten kyllä, asuttamiskelvoton se tällä hetkellä on. Et voi asuttaa sinne nyt uusia kaloja. Ne kalat jotka siellä nyt on, voivat sen sijaan näiden tietojen valossa asua siellä, eli allas on asumiskelpoinen.

Valitettavasti kenelläkään täällä ei ole oikeutta määräillä toisia. Minulla tai kenellekään toisella ei ole mitään velvollisuutta kunnioittaa toiveitasi. Sinulla sen sijaan on vastuu omista kirjoituksistasi. Myös siitä, ettet väitä minun kirjoittaneen jotain mitä en ole kirjoittanut.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

"Lappo eli imujuoksutin eli sifoni on polvelle taivutettu putki nesteen juoksuttamiseksi astiasta toiseen edellisen reunan yli." lainaus wikipediasta.
Eli lapolla lapotaan eli imujuoksutetaan p*skat kivien kolosta tai hiekan päältä letkun kutta reunan yli eli lapotaan. Tietysti jos tarkoitetaan imemistä (ei siis käytetä lappo -ilmiötä) suulla tai pumpulla, jolloin ei tosiaankaan lapota.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

pippadaduu kirjoitti:Nepis76: Mitä luulet, voinko lisätä uutta hiekkaa vanhan hiekan päälle? Eikös ne "moskat" jää sitten sinne väliin. Vai kuinka? Petokotilon ja kierteistenkin yhteiselosta on monta eri keskustelua. Toiset sanovat, että peto tappaisi kierteiset. Mitä sitä uskoa?
Ei kannata ainakaan kovin paksua kerrosta lisätä hiekkaa siihen vanhan päälle, ettei bakteerikanta järky. Hiekkapohjassa bakteerit elävät pintahiekassa, muistaakseni oliskos jossain 2-4 sentin syvyydeltä. Sen jälkeen jälkeen ei juuri bakteerikantaa ole (näin siis muistan lukeneeni jostain, lähdettä en tähän hätään muista). Sinuna mä ottaisin siitä pinnalta ne moskat ensin pois ja vasta sitten lisäisin hiekkaa. Ettei ne moskat turhaan jää sinne väliin pilaamaan pohjaa.

Kuten jo tossa aiemmin kirjoitin, niin ne pedot pitävät kierteiskannan kurissa eli kyllä ne syövät kierteisiä. Mutta jos petoja on muutama ja kierteisiä paljon, niin pedot rokottavat kierteiskantaa niin, etteivät kierteiset lisäänny tolkuttomasti. Eli siis pedot pitävät kierteiskannan kurissa syömällä niitä. Ymmärsin, että sulla on noita kierteisiä ihan liiaksi asti. Notta hyvähän se vaan on, että pedot niitä ylimääräisiä pistelis poskeensa.

Mulla on 200 litraisessa kierteisiä ja viisi petoa. Kierteiset pysyvät hyvin hiekassa (pedot eivät niinkään kaivaudu) eikä niitä juurikaan näe. Mutta kyllä niitä siellä pohjassa on, pedot vaan popsii niitä pinnalle eksyneitä yksilöitä sitten poskeensa. Eikä ne pedot nyt koko aikaa syö.

Ja OT:nä: Mikä ihmeen pilkunviilaus-kausi nyt on meneillään? Otetaas nyt porukalla ihan iisisti eikä takerruta pikkuseikkoihin. Kerrotaan asiat niin, että tullaan ymmärretyiksi, jooko?
Viimeksi muokannut nepis76, 20:36, 28.01.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”