Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ParusMajor
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 20:42, 24.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja ParusMajor »

Kiitos reseptistä tanjakemp! Mullakin jo lipstikat rehottaa siihen malliin, että täytyy käydä harventamassa.

Mä olen tänään ihastellut harvennettua Aasia-allasta. Korurihmat naksuttelee kaiken aikaa, vaikka harvensin valtavan karvalehtipöheikön neljäsosaan entisestä ja poistin yli puolet lähes koko pinnan peittäneestä pistiasta.Silti löytyy pesänrakennukseen kutkuttavia paikkoja. Kiilakyljet sai uimatilaa ja aloin pohtia, josko parvea pitäisi vähän kasvattaa. 10 niitä on nyt ja meinasin jos 5 hankkisi lisää.

Mietin myös mitä laitan 54-litraiseen, sitten kun korurihman poikaset kasvavat tarpeeksi isoiksi muiden kalojen joukkoon tai myyntiin, jos niitä jää henkiin paria enemmän. Jostain syystä olen karsastanut synnyttäviä hammaskarppeja, mutta nyt ne ovat alkaneet kiehtoa. Ehkä sitä pitäisi sellaisiakin joskus laittaa. Mutta 54-litrainen on kyllä aika pieni, jos alkaa tulla jälkikasvua. Ehkä parvi kääpiömonnisia?

Nyt pitäis lähteä tenttiin. Ei huvittaisi, kun puutarhassa olis vaikka ja mitä puuhaa.
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
spotted
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 21:24, 04.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja spotted »

thank kirjoitti: Mielestäni kääpiömonnisille saisi olla hieman isompi allas kuin 45 litraa, sillä niitä olisi hyvä hankkia ainakin 15 yksilön parvi. Kääpiömonninen ei taida ihan taistelukalalämmöissä menestyä?
Joo, eihän tuo varmaan millekään kalalle hyvä allas ole oikeasti pitemmän päälle. Ja lämpötilatkaan ei parhaalla mahdollisella tavalla kohtaa, kiitos huomiosta! Pistän purkkiin ehkä sitten sukarapuja (ainakin näin ymmärsin, ettei ne syö kutua) ja kierteisiä ja toivon, että helmet kutee ja saan kutua talteen. Katsotaan sitten, jos ei kasvatus ota tulta alleen, että mitä tuonne altaaseen voi laittaa.
Haidi_hou
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 09:15, 18.04.2010
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja Haidi_hou »

Täällä jyrsii emäntää kauhia akvaarion uudelleen sisustus kuume... Syksyllä olis muuto edessä, malttaiskohan odottaa siihen asti? Tosin tulipa mieleen sekin että nyt kun järvissä ei vielä kasva kaislat niin innokkaasti niin olis just passeli aika mennä ettiskelemään sopivaa uppo-karahkaa (muistaiskohan tällä kertaa ottaa mittanauhankin mukaan?). Jospa muuton jälkeen sais ympäripuhuttua tuon toisen puoliskon toisen akvaarion tarpeellisuudesta... :mrgreen:

Sormet syyhyis päästä tonkimaan kukkapenkkiä, harmittaa vaan kun tääl meil kolmannes kerroksessa kasvattelu hommat on vähän rajotettuja. Parveketta ei saa täyttää kasveilla (kun sinne pitäis mahtua pyykkitelinekkin) eikä noissa ruukuissa oo vaan tilaa määräänsä enempää.

Ihanaa kuitenkin lukee ihmisten kasvattelu ja akvaario juttuja täältä, jospa joku ajatuksen poikanenkin jäis johonkin muhimaan. (saakohan lipstikkaa kaupasta?)
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Tätä ketjua on ollut hauska seurata, vaikkei olekaan voinut itse osallistua siihen. Innostus on niin tarttuvaa! Mutta nyt...

Mulla on ollut jo pitkään kirjanmerkeissä yksi videopätkä Youtubesta yhestä "amazon"altaasta ja nyt sitten olen päättänyt toteuttaa sen. Videossa akva on aika karu, vain runsaasti kantoa ja sammalta enkä raaski luopua sentään ihan kaikista kasveista, joten yritän soveltaa sitä hiukan. Onneksi ainakin osa kasveista pääsee evakkoon pojan akvaan. Täytyy sitten miettiä, mitä tehdä niiden kanssa, jos sammalkanto-akva on jäädäkseen. Haastavinta on saada kannot sillain kivasti sinne tänne, ja röykkiöksi, ilman sekavaa vaikutelmaa. Perjantaina mennään hakemaan kasaa kantoja ja sitten onkin enää sammaleen hankkiminen. Tekisi mieli kovasti tilata jotain ei-niin-tavallista Aquamoosilta, mutta kun tarve on aika pienelle määrälleja postarit kovat, täytyy vielä harkita. Eh, haluaako joku kimppaan?

Tällä hetkellä poikasakvassa on pikkuisia rusokirjoja ja n. 1cmn mittaisia helmimonnisia, on ne vaan rumia! Mitäs suodattimia teillä, jotka pidätte poikasakvoja, on käytössä? Meillä on pikkuinen Pick Up, mutta se imee musta tosi huonosti kun sukkikset on vedetty imuritilän päälle. Harkinnassa on uusi suodatin sinne, vaan mikä?

Täälläkin on joka keväinen (jatkuu kyllä ympäri vuoden....)kova puutarhainnostus päällä, vaikka teen juuri nyt samaa hommaa työksenikin. Silti, tai ehkä juuri siksi, on ihana päästä vielä työpäivän jälkeen katsomaan ja pöyhimään niitä ihan itse valitsemiaan kasveja, niitä kaikkest mieluisampia. Tällä hetkellä saan herkutella japaninkirsikoiden ja magnolioiden kukinnalla, jota jatkuu vielä hetken. Muutenkin kevät on aina jännittävää aikaa, kun on tullut istuettua kaikenlaista arkajalkaa ja saa jännittää, miten talvi on niillä sujunut. Kuolleita en juuri sure, kun tiedän riskit, mutta pari pupun nyrhimää kasvia harmittaa, vaikka kyllä ne vielä toipuvat. Entistä tuuheampina! Laiton (ihan liikaa!) tänä vuonna perennan siemeniä itämään ja nyt olen aika pulassa niiden kanssa. Ekat echinaceavauvat tälläsin eilen maahan kaiken uhallakin, kun ovat harjoitelleet ulkoilua jo pari viikkoa. Ei kait tässä enää halloja tule, eihän? Purkkeja on paikat täynnä, oh no! Perjantaina tai maanantaina saapuu Saksan perennatilaus, jiiiiihaa! Vaan nyt lähden hetkeksi kaivamaan kalliota esiin, siihen saa kivasti kivikkokasveja.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
thank
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1528
Liittynyt: 16:30, 12.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kemijärvi, Lappi

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja thank »

spotted kirjoitti:
thank kirjoitti: Mielestäni kääpiömonnisille saisi olla hieman isompi allas kuin 45 litraa, sillä niitä olisi hyvä hankkia ainakin 15 yksilön parvi. Kääpiömonninen ei taida ihan taistelukalalämmöissä menestyä?
Joo, eihän tuo varmaan millekään kalalle hyvä allas ole oikeasti pitemmän päälle. Ja lämpötilatkaan ei parhaalla mahdollisella tavalla kohtaa, kiitos huomiosta! Pistän purkkiin ehkä sitten sukarapuja (ainakin näin ymmärsin, ettei ne syö kutua) ja kierteisiä ja toivon, että helmet kutee ja saan kutua talteen. Katsotaan sitten, jos ei kasvatus ota tulta alleen, että mitä tuonne altaaseen voi laittaa.
Minulla ainakin sukaravut on jättäneet niin mädit kuin poikaset hyvin rauhaan. Ovat hyviä pohjanputsareita ja siivoavat mahdolliset kuolleet poikasetkin pois pilaamasta vettä.
outi83
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 09:25, 17.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja outi83 »

Kaikki on niin innostuneita nuista sukaravuista ja minusta ne on aivan kauheita ja ällöttäviä :mrgreen:
Mulla on tällä hetkellä 54l jossa 10 monnista ja 4 ahventa, poikasia kaikki. Odottavat, että pääsevät 240 litraseen joka on kypsymässä.

Jotain haluttais sitten tuohon 54l laittaa, se jää oletuksella poikasallas/karanteeniallas. Eli uudet kalat jos kierrättäis sen kautta. Mutta mitä sinne sitten, jotakin asukkeja ettei tarvitse tyhjillä pitää.

Huomasin muuten, että kun 54 litrasessa oli 10 monnisen poikasta niin kansoitus oli hyvä ja viikottaiset veden vaihdot riitti. Nyt kun ahvenet on ollu siellä reilun viikon niin veden vaihdot kerran viikkoon ei enää riitä.

Onneksi ne pääsee parin viikon päästä väljemmille vesille! :D
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
spotted
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 21:24, 04.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja spotted »

No en minäkään nyt mikään suurin rapujen ystävä ole, mutta noi nätin väriset sukaravut on omalla tavallaan söpöjä. :mrgreen:

Kiitos tiedosta thank, pitää alkaa katsastella seudun sukaraputarjontaa.
Haidi_hou
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 09:15, 18.04.2010
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja Haidi_hou »

Entäs mini- juovamini- tai hehkurasborat taikka vaikka kääpiömonniset?
Nopeella haulla kattelin että 54-litrasessa olisi tilaa ainakin jommallekummalle noista jos rapuset ei saa syräntä läpättämään. :mrgreen:
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
ParusMajor
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 20:42, 24.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja ParusMajor »

Sisso kirjoitti:Mulla on ollut jo pitkään kirjanmerkeissä yksi videopätkä Youtubesta yhestä "amazon"altaasta ja nyt sitten olen päättänyt toteuttaa sen. Videossa akva on aika karu, vain runsaasti kantoa ja sammalta enkä raaski luopua sentään ihan kaikista kasveista, joten yritän soveltaa sitä hiukan. .


Jotain tämän tapaista olen mielessäni suunnitellut, sitten kun lopetan köyhtymisen ja saan 400-litraa amazonia makkariin. Tosin kasveja en ole ajatellut jättää pois, mutta hyvin niukka lajisto, runsaasti oksia ja kantoja. Itse en ole mitään kuvia tai videoita katsellut, yksi kirja minulla on mukaelluista biotoopeista, liekö sitten sieltä tuolta tuo idea putkahtanut.
Sisso kirjoitti: Mitäs suodattimia teillä, jotka pidätte poikasakvoja, on käytössä? Meillä on pikkuinen Pick Up, mutta se imee musta tosi huonosti kun sukkikset on vedetty imuritilän päälle. Harkinnassa on uusi suodatin sinne, vaan mikä?
Minulla on tällä hetkellä 54-litraisessa poikasaltaassa 80-litraiseen tarkoitettu vanha Shark sukkahousuilla peitettynä. Hyvin toimii mielestäni. Ilman sukkahousuja tulisi liiallinen puhuri, mutta sukkahousujen kanssa juuri sopiva.
20-litraisessa pikkupurkissa on Dolphin, halvin ja pienin mikä löytyy. Mutta ei siinä purkissa ole vettäkään kuin puolillaan eli vajaa kymmenen litraa.

Minä äimistelen noita minun monnisia. Ne ovat ihan tolkuttoman säikkyjä, sinkoilevat vaan pitkin poikin akvaariota jos sormeaan heilauttaa lähellä. Aluksi olivat aivan tavallisia touhukkaita, silloin tällöin vain pujahtivat piiloon, mutta palasivat pian takaisin. En ymmärrä mistä moinen muutos johtuu. Piiloja on, kalaseura on alusta asti ollut sama. Ainut muutos on iso kasa jaavansammalta, jonka laitoin kannon päälle ja näin monnisten piilo parani ja hämärtyi entisestään. Akvaarion takaosa on kasvien ja sammalten takia kokonaan näkymättömissä, joten sinne pääsee piiloon hyvin. Voiko liian hyvät piilot olla syynä arkuuteen? Vesiarvojakin mittailin. Nitraatti oli suurempi kuin yleensä, mahtaako johtua tuosta vesijohtoveden keväisestä nitraattipitoisuuden noususta. Vedenvaihdot ovat olleet samanlaiset kuin ennenkin ja kalasto on sama. Ruokintaa olen ennemmin vähentänyt ( kiireessä jää usein 1/kerta päivä). Eivät vaan näytä kovin hyvin viihtyvän monniset, kun poukkoilevat kuin hullut. Tai en tiedä mitä tekevät kun en ole paikalla. Mutta olesken samassa huoneessa, niin ovat ihan hönttejä.
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja Sisso »

http://www.youtube.com/watch?v=nfSuo6eowx0 ....tämän tapaista, mutta kasveja hiukan enemmän, kun en raaski kaikista luopua. Laitoin Saksaan Aquamoosille tilauksen kahdesta sammallajista, kun tiedustelut postareista noin pienelle määrälle tuotti miellyttävän vastauksen. Jännittää mitä saan! Meillä kun tuo iso akva hiukan ongelmallisen mallinen, lyhyt mutta korkea ja syvä, ja tuollainen kantorakennelma voisi sopia sinne hyvin.

Kyllähän monnisten säpsyilylle täytyy olla jokin selitys, mutta mikä? Yleensähän monnit eivät ole säpsyjä ja runsas kalasto+piilot vain saavat kalat rohkeammiksi. Meillä tosin kävi niin, että nuoret viherit, joita meillä oli aluksi, oli aina esillä ja touhukkaita, mutta kun ostin lisää, täysikasvuisia, koko porukka lymyää puskissa ja on aika säpsyjä. Ruoka-aikana sentään sopii ilmestyä... Suunnitelmissa oli hankkia niitä lisääkin, mutta enpä taida. Pojan helmiskasvattomasta saanen monnistäydennystä. Olen saanut luvan ostaa häneltä helmisiä alennuksella. Ymmärrän olla kiitollinen.

Lähden käymään Helsingissä kesäkuun alussa ja varovaisesti jo mietin kalaostoksia, lähinnä pojalle täydennystä. Meillä on ollut riesana tuo lehtisten mystinen sairastelu, mutta nyt toivoisin sen olevan ohi. Kalat on lääkitty kaikkea mahdollista vastaan ja ainakin nyt näyttää hyvältä, mutta ruumiilta ei voitu välttyä. Lääkekin tappoi kaloja, dam! Huonona hetkenä teki mieli vetää kaikki kalat alas vessanpöntöstä, mutta kaipa se taas tästä.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
outi83
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 09:25, 17.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja outi83 »

Haidi_hou kirjoitti:Entäs mini- juovamini- tai hehkurasborat taikka vaikka kääpiömonniset?
Nopeella haulla kattelin että 54-litrasessa olisi tilaa ainakin jommallekummalle noista jos rapuset ei saa syräntä läpättämään. :mrgreen:
Nuo kääpiömonniset vaikutti ihanilta! Ehkä asutan sinne niitä sitten :D
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 20:42, 24.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja ParusMajor »

Uudessa 80-litraisessa uiskentelee nyt 10 rubiinitetraa. Sinineonit oli liian kalliita ja mustaneonit liian vanhoja enkä jaksanut lähteä ajamaan nyt kauemmas akvaarioliikkeisiin. Seuraavaksi stten kääpiöahvenpariskunnan metsästykseen.

Vanha 80-litrainen on nyt murheena. Monniset ovat ihan mahdottomia, ne tulevat hädin tuskin syömään, poukkoilevat vaan jos menee lähelle. Tosin eilen näin niiden touhuavan ihan etualalla, kun huoneen ovelta kurkkasin. Menivät salamana piiloon, kun astuin kynnyksen yli. Nitraatti on koholla vaikka juuri vaihdettu vettä, epäilin ruumista jossain ja kolusin altaan läpi, nostin kannon ja jaavansammaleen pois - ei mitään. Monnisia on mahdoton laskea kun vaan säntäilevät, jotenkin näyttää että niitä on vähänlaisesti, mutta yhtään raatoa ei ole löytynyt. Viikko sitten tein samanlaisen raatotarkistuksen, kun epäilin samaa. En vaan tiedä, että mihin suuntaan tässä pitäisi lähteä - vaihtaa vettä vielä enemmän vai stressaako vain lisää. Muissa altaissa nitraatti on alempi, vaikka vedenvaihtovälit on samat ja itse asiassa tuosta altaasta vaihdan suhteessa enemmän vettä kuin muista. Onko jotain muita syitä kuin raato tuolle kohonneelle nitraatille? Tai no siis liiallinen kuormitus tietysti ruokinnan ja kansoituksen muodossa, mutta joku mitä en tajua.

Monnisten piti siirtyä 120-litraiseen tässä piakkoin, mutta en tiedä uskallanko- Jos niillä on joku tauti tai jotain.
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

^
Huh, onneksi minulla on niin pieni allas, että on tuleva helppoa laskea fisut. :|

Pitää täälläkin vähän kerskailla; Nitriittipiikki otti alkua! :mrgreen:
Eikä olla vielä lähelläkään edes koulusta pääsyä, saati sitten ripille menoa!
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
tanjakemp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 13:30, 03.11.2007
Paikkakunta: Paltamo

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja tanjakemp »

Tänään sain tomaatit kasvihuoneeseen! Platyja olen myös vaihdellut ystävien kanssa niin, että kanta uudistuu. Muutamat rajut ukkoset ovat pistäneet mietintämyssyyn upsin hankinnan. AInakin tuolle suurimmalle altaalle. Tälläisiä mietteitä täältä puutarhahommeleiden keskeltä. :D
317, 240, 128, 100 ja 80 litraa akvaarioissa, sängyssä ja ammeessa hiukan lisää
spotted
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 21:24, 04.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja spotted »

Täällä on nyt pystyssä poikasallas ja siellä ensimmäinen siimahäntäkin jo uiskentelee! :mrgreen:
ParusMajor
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 20:42, 24.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja ParusMajor »

Onko sulla tanjakemp lämmitettävä kasvihuone? Mulla ei ole enkä ole vielä vienyt tomaatintaimia kasvihuoneeseen, ne ovat vasta ulkoilleet päivisin. Tosin tahtoisin kyllä jo kodinhoitohuoneen muuhun käyttöön, nyt siellä on toistakymmentä tomaattipuskaa. Paprikat tosin vein kasvihuoneeseen, koska koulinnan jälkeen ne eivät enää suurissa ruukuissa mahtuneet sisälle. Saa nähdä tykkäävätkö pahaa ja tuleeko satoa, kun ovat öisin aika viileässä.

Oi voi sentään. Yksi korurihma löytyi kuolleena. Taisi olla se aikoinaan yksi pahiten suodattimeen jumiutunut, jonka pyrstö jäi koettelemuksen vuoksi ihan repaleiseksi. Olisko jotenkin heikentynt tai vammautunut kuitenkin?

Viikonloppuna käytiin vanhemman pojan kanssa lammikolla ja haavin ison kasan hyttysen toukkia ja vesikirppuja. Niitä kalat söivät innokkaasti. Olivat aika isoja jo nuo toukat ja kirput. Korurihmoilla teki tiukkaa niiden kanssa, kiilakyljet sen sijaan popsivat kuin vanhat tekijät.
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Kyllä ne monniset siitä vielä rohkaistuvat ja lopettavat paniikkisyöksyt. Minulla on ollut helmimonnisia noin 2 kuukautta ja nyt vasta ovat alkaneet tulla rohkeammiksi. Monnisissa näyttäisi olevan myös yksilöllisiä eroja; toiset kotiutuvat nopeammin kuin toiset ja osa on aina muita arempia.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
ParusMajor
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 20:42, 24.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja ParusMajor »

Kana +-yksipantteri kirjoitti:Kyllä ne monniset siitä vielä rohkaistuvat ja lopettavat paniikkisyöksyt. .
Näin minäkin ajattelisin, jos kyseessä olisi kotiutuvat kalat. Mutta kun ne ovat tulleet alkuvuodesta mulle ja kotituivat, kutivatkin kerran. Olivat siis mielestäni ihan normaaleja pari kuukautta, syöksähtivät piiloon jos oli paljon liikettä altaan lähellä, mutta tulivat kyllä syömään hetken päästä uudestaan. Jokin on muuttunut, mutten oikein tiedä missä vika. Tietysti voi olla, että herra 2-v on käynyt hakkaamassa monnisakvaariota ja ovat siksi tulleet säikyiksi uudestaan.
Pohdin myös kardinaalikalojen käyttäytymistä. Ne ovat alkaneet viime aikoina uida enemmän parvessa ja keskivedessäkin, mutta kun tulen huoneeseen, ne syöksähtävät pinnan lähelle. Ehkä monniset tarkailevat niitä ja panikoivat niiden käytöken vuoksi.

Sain itselleni vanhan tukevan ja ison kirjoituspöydän työpöydäksi. Nyt voisin laittaa siihen nanoaltaan katseenvangitsijaksi. Allas on vapautunut poikaskäytöstä ja sitä voisi alkaa sisustaa. Pari pientä kannonpalaa, poimupatsulia ja jotain vähän korkeampaa kasvia - en vielä tiedä mitä. Samalla voisi uuteen 128-litraiseen hakea jonkin taka-alan kasvin vielä. Ja loisteputkia pitäisi parista altaasta uusia. Valaistustietouteni on onnetonta, toivottavasti akvaariokaupassa osaavat neuvoa oikeanlaiset putket.

Uudet rubiinitetrat ovat varsin viehkoja otuksia. Jahtailevat toisiaan 80-litraisessa, väristelevät eviään. Näyttävät siis kotiutuvan hyvin. Tänään annan ruokaa niille.
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
outi83
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 09:25, 17.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja outi83 »

Mulla ainakin kuparimonniset aloitti tuon syöksähtelyn sen jälkeen kun ahvenet tuli kaveriksi. Ahvenet ei monnisia mitenkään kiusaa, mutta varastavat esimerkiksi ruokatabletin niiltä ym.
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1693
Liittynyt: 10:41, 31.12.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Minulla on sama vaiva lehtikalojen kanssa. Joka kerta kun ruokin kaloja lehtikalat vievät monnisilta tabletteja. Monniset kylläkin ovat ajan kanssa tottuneet ryösteleviin lehtikaloihin eivätkä enää hirveästi välitä niistä. Muiden kalojen röyhkeä tai hyökkäävä käytös (monnisten näkökulmasta) saattaa kylläkin hidastaa niiden kotiutumista.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
outi83
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 09:25, 17.03.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja outi83 »

Olen yrittäny estää tablettien ryöstöä niin, että ensin tiputan tabletit ja sitten ahventen herkkua ja ahvenet hyökkää herkkujen kimppuun :mrgreen:
Sitten maha onkin jo täynnä ja tabletteja ehkä käydään vähän maistelemassa, mutta ei enää niin vimmatusti.
240l juwel: rusokirjoahvenet, punapäätetrat, kirsikkabarbit, partis, salamanteri ja kuparimonniset.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Monniset ovat parvikaloja. Parven miniminähän pidetään yleensä sitä kuutta kalaa, mutta monnisten kohdalla mitä enemmän sen parempi. Kääpiömonnisista puhuttaessa parvikoko voisi alkaa kahdestakymmenestä pyrstöstä. Suuressa parvessa monniset käyttäytyvät lajilleen ominaisesti, ja ovat huomattavasti rohkeampia. Tämä ehkä oikeiden vesiarvojen jälkeen heti tärkein asia monnisia pidettäessä. Ja tietysti pohjamateriaalina ehdottomasti hienohiekka. Allas seuralla on myös monnisille suuri vaikutus. Pienet parvikalat voivat myös luoda turvaa monnisparvelle, ns. suojaparvi. Useiden eri ahventen kanssa olen yrittänyt yhteiseloa monnisten kanssa, ja vuosien jälkeen tulos on se, ettei meillä enää ole mitään kirjoahvenia. [;)] Varmasti rinnakkain pitäminen kuitenkin onnistuu.

Altaan syvyydellä olen myös huomannut olevan paljonkin merkitystä monnisten rohkeuteen. Matalat alle 40cm korkeat altaat ovat toimivimpia. Monniset kun kuitenkin tykkäävät käydä pinnassa pyrähtämässä, niin on sen reissun ollessa turvallinen, monnisetkin paljon levollisempia. Suurilehtiset pintakasvit varjoineen luovat myös turvallisuutta monnisparveen. Pinnassa käyminen ei kuitenkaan saa vaikeutua. Kasvitiheikköjä monniset arvostavat myös. Avarat luolat, esim kantojen aluset ovat myös oivallisia päivystys paikkoja. Käyttäkää suuria lehtiä, esim. ketapang, niissä on paljon hoitavia aineita, ja luovat todella luonnollisia piiloja monnisille. Tammen lehdet ovat myös hyviä. Monnisista saa mukavaa seuraa jopa, yli kymmeneksi vuodeksi, ja jos haasteita kaipaa kasvatukseen, niin lajit, eikä niiden kirjo lopu kesken.

Lajillisia eroja rohkeudessa toki on, mutta oikeissa vesiarvoissa ja suuressa parvessa ei mikään laji varmasti jää kannon alle piilottelemaan. Ja varmasti seuraa mukavia yllätyksiä poikasten muodossa.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
ParusMajor
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 20:42, 24.02.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja ParusMajor »

Hmm. Altaassa ei ole ahvenia, vain parvi kardinaalikaloja monnisten lisäksi. Kasvillisuus runsas, iso kanto, jonka alle muodostuu luola. Allas on noin 30 cm korkea. Monnisia on 8 kpl nuoria yksilöitä, enempää en ota tuohon (85 l), mutta sitten kun siirtyvät isompaan, niin aion kasvattaa parven kokoa parilla. Hiekka ei ole hienointa, liekö sitten soraksi laskettavaa, mutta pyöreää. En aio vaihtaa hiekkaa, koska monniset siirtyvät pian toiseen altaaseen, jossa on hieno hiekka jo valmiiksi.

Vesiarvot voisivat kenties olla syynä, täytyy nyt testailla tiuhempaan. Tuo käytös alkoi samaan aikaan, kun tänne muutaman viikon johdettiin "Turun vettä", mutta liekö sattumaa. Toisaalta muutos on aika radikaali. Mukavat touhottajat, jotka olivat kutupuuhissa, muuttuivat piilotteleviksi panikoijiksi hyvin lyhyessä ajassa. :( Kardinaalikalat ovat hyvinvoivia ja muissa altaissa näyttäisi kaikki olevan hyvin. Ehkäpä kokeilen nyt vaihtaa vettä useamman kerran viikossa. Ja tarkkailen vesiarvoja.
Akvaarioinnostusta jo yli 20-vuotta.
maria68
Junior Member
Junior Member
Viestit: 108
Liittynyt: 22:51, 03.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja maria68 »

Minulla ihan sama juttu monnisten kanssa. Kun tulivat olivat reippaita ja aina esillä, useamman viikon. Sitten juovaperhosnuoliaiset (jotka olivat kaiken kaikkiaan virheostos [}:)] ) alkoivat jatkuvasti jahdata monnisia. Varsinkin ruoka-aikaan nuoliaiset hyökkäilivät monnisten kimppuun. Palautin nuoliaiset kauppaan ja sen jälkeen monniset muuttuivat aremmiksi 8O Tosi outoa - luulin että tulisivat entistä reippaammiksi kun kiusaajat poistuvat. Nyt ovat olleet arkoja parisen kuukautta, mutta ei muuta ongelmaa. Vesiarvot ovat hyvät. Ai niin, nuoliaisten poistuessa akvaan tuli inkkareita, mutta ne tuskin monnisia mitenkään pelottavat?
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Akvaarioinnostus ja suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja Deicide »

maria68 kirjoitti:, nuoliaisten poistuessa akvaan tuli inkkareita, mutta ne tuskin monnisia mitenkään pelottavat?

Menevät enemmänkin tuohon suojaparvi osastoon.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”