Miten kiinnittää letku hanaan?
Valvoja: Moderaattorit
Miten kiinnittää letku hanaan?
Eli tarkotuksena ois se että ei tarviis ämpärillä kantaa vettä akvaarioon..vaan sais letkun laittaa hanasta suoraan akvaan. Millanen rakennelma että letkun saa kiinni jotenki jos tavallisen puutarhaletkun ostaa. Ja tietty sit pitäs kehittää joku keino miten sen sais letkun viemällä lattiakaivoon tyhjennettyä..
Luin tuolta jo juttuja aiheesta mutta en löytäny et kukaan ois kertonu miten virittäny..
Luin tuolta jo juttuja aiheesta mutta en löytäny et kukaan ois kertonu miten virittäny..
240l Akvaario
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Pääset varmasti helpoimmalla kun katsot minkälainen hana sinulla on. Mittaa röörin halkaisija ja katso että siellä on jossain sisällä kierteet. Mittaa myös puutarhaletkun sisähalkaisija. Sitten mene rautakauppaan tai LVI-liikeeseen, sano myyjälle että haluat pikaliittimen siihen hanaan sellaiselle letkulle.
Meillä on käytetty pikaliittimä letkun kiinnittämiseen hanaan, mielestäni varsin kätevä ratkaisu. Pikaliittimiä saa rautakaupoista.
Tässä varsin epäselvä selostus vedenvaihdon "käynnistämisestä":
Vedenvaihto käynnistetään viemällä toinen pää letkusta lattiakaivon luokse, toinen pää laitetaan n. metrin matkalta akvaarioon jolloin tämä pätkä täyttyy vedellä, peukalo sitten letkunpäähän tukkeeksi ja nostetaan ylöspäin letku lähelle pintaa ja päästetän vesi virtaamaan kohti kaivoa. (lappo-ilmiö)
Tuolta löytyikin juuri keskustelua samasta aiheesta:http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=73491
Tässä varsin epäselvä selostus vedenvaihdon "käynnistämisestä":
Vedenvaihto käynnistetään viemällä toinen pää letkusta lattiakaivon luokse, toinen pää laitetaan n. metrin matkalta akvaarioon jolloin tämä pätkä täyttyy vedellä, peukalo sitten letkunpäähän tukkeeksi ja nostetaan ylöspäin letku lähelle pintaa ja päästetän vesi virtaamaan kohti kaivoa. (lappo-ilmiö)
Tuolta löytyikin juuri keskustelua samasta aiheesta:http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=73491
Jossain päin aw:ta joku kehui Bilteman hanaan kiinnitettävää muovista liitintä, johon sopii vastaava pikaliitin. Itsekin saavilla kantamiseen kyllästyneenä kävin katsastamassa ja totesin hyväksi. Ainoa huono puoli on se, ettei letkua voi siirtää altaasta toiseen vettä katkaisematta, paine nimittäin irrottaa letkun hanasta. Muuten hyvä kapistus
Tyhjennyksen hoidan edelleen saavilla, pitäähän kukille saada kasteluvettä 

Life's way too short to stay on topic.
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry.
http://www.milocraft.fi/data/00000003-n.jpg
Tuossa ainakin on eräänlainen liitin. Suurinpiirtein tuolta siis näyttää. Taimmainen on käsitykseni mukaan se joka tulee itse letkuun ja etummainen hanaan. Korjatkaa jos olen väärässä
Rautakaupoissa ja jopa Biltemassakin pitäisi henkilökunnan tietää kun menee kysymään pikaliitintä hanaan ja letkuun.
Tuossa ainakin on eräänlainen liitin. Suurinpiirtein tuolta siis näyttää. Taimmainen on käsitykseni mukaan se joka tulee itse letkuun ja etummainen hanaan. Korjatkaa jos olen väärässä

Rautakaupoissa ja jopa Biltemassakin pitäisi henkilökunnan tietää kun menee kysymään pikaliitintä hanaan ja letkuun.
180 l akva, jossa 5 keisaritetraa, 5 kirjomonnista, liuta rubiiniseeproja (ei kykene enää laskemaan) ja 1 partamonni
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=36209
Tuo on minulla käytössä, hanan merkistä en sen enempää tiedä kuin että siinä lukee Safira.
Tuo on minulla käytössä, hanan merkistä en sen enempää tiedä kuin että siinä lukee Safira.
Life's way too short to stay on topic.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Aika ikäviä nuo hanaan kiinteästi liitettävät, jos niitä täytyy jossain keittiön hanassa katsella. Kierteillä olevia metalliliittimiä en myöskään suosittele ihan siitä syystä että kun siellä erään kauniin kerran on hiekkaa välissä niin hanan suuosan uusiminen voi olla aikamoinen paukku kukkarolle. Kokemuksen syvällä jne.
Etolasta saa keltaharmaita muovisia liittimiä, joissa on kumisisusta. Ne vain tökätään paikalleen eikä hanaa voi saada rikottua sellaisella.
Etolasta saa keltaharmaita muovisia liittimiä, joissa on kumisisusta. Ne vain tökätään paikalleen eikä hanaa voi saada rikottua sellaisella.