Huonoja uutisia Hepulin suunnalta

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

-Mandell-
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Huonoja uutisia Hepulin suunnalta

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

Eli meidän rakas pikku Hepuli taitaa siirtyä kultakalojen taivaaseen. Se oli eilen vielä ihan normaali ja söi hyvin ja piti hauskaa muiden kanssa, mutta nyt tänä aamuna sen maha on turvonnut valtavaksi palloksi ja se kelluu selällään maha pinnalla. Se ei käänny itse, isäntä sen jo kertaalleen käänsi oikein päin, mutta se pompahti samantien pintaan väärinpäin kuin korkki. Syytä tälle mä en tällä hetkellä keksi, kaikki on ollut ihan normaalia tähän asti. Vähän aikaa vielä katson, että onko mitään tehtävissä ja sitten Hepuli saatetaan viimeiselle matkalleen. Jos joku keksii äkkiä jotain mikä voisi olla syynä tai mikä voisi auttaa, otetaan kaikki neuvot kiitollisina vastaan.
IMGP0130.JPG
IMGP0130.JPG (84.79 KiB) Katsottu 4728 kertaa
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
nötter
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Huonoja uutisia Hepulin suunnalta

Viesti Kirjoittaja nötter »

Johtuu valitettavasti yleensä ruuasta! Kelluvaa ruokaa ei pitäisi syöttää jatkuvasti jalostetuille kultakaloille.
Voit kokeilla syöttää sille vähän pelkkiä herneitä pari päivää, jos siis pystyy syömään? Jos ei parissa päivässä tokene, niin taitaa olla parempi päästää kärsimyksistään.
-Mandell-
Member
Member

Hepuli syö kelluvan ruuan lisäksi pohjalle vajoavia tabletteja. Niitä nykyään jopa enemmän kuin kelluvia. Mulla on ollut kultakaloja n. 7 vuotta ja koskaan ei ole kenellekkään käynyt mitään kelluvasta ruuasta. Hepulilla on ikää 8 vuotta ja vaikea uskoa, että vasta nyt vaikuttaisi se että on koko ikänsä syönyt kelluvaa. Mutta kiitos kuitenkin vastauksestasi, kokeilen noita herneitä jos se niitä saa syötyä :)
nötter
Member
Member

Ideana on syöttää jotain mahdollisimman helposti sulavaa, että saadaan suoli toimimaan? Onko Hepuli kakannut yhtään tänä aikana? Kakkaaminen on hyvä merkki.
Minä syötin tietämättömänä 4 vuotta huntupyrstöilleni kelluvaa ruokaa, ennen kuin ilmarakko ongelmat ilmaantuivat...
-Mandell-
Member
Member

Ei ei ole kakkinut :( eikä syö herneitä eikä kurkkua :( mä oon ihan toivoton ja nii alkaa olla muutkin kultikset. Ne pyörii Hepulin ympärillä ja tuuppii sitä. Tuntuu tosin jotenkin että maha olisi hieman laskeutunut, mutta voi olla toiveaatteluakin, kaveri kun on hieman pullukka muutenkin :roll:

tuntuu vaan nii mahdottomalta ajatukselta lopettaa Hepuli ku mä oon oikeastaan kasvanu sen kanssa ja se on aina ollu sellanen selviytyjä se asu 250 litraisessa välillä yksinäänkin tiedon puutteesta johtuen ja on pyöräytellyt meille pikku Hepuleitakin jotka ovat lähteneet maailmaa valloittamaan :( siltä on kuollu kaverit ympäriltä pilkkutautiin mutta se selvisi :( outoa jos sen pitää nyt mennä :(
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kuulostaa siltä että on tainnut tulla ahmittua enemmän kuin olisi ollut hyväksi...
Kokeile suolakylpyä: Sekoita erilliseen astiaan akvaarion vettä ja karkeaa merisuolaa (rkl / litra) ja laita kala sinne. Pidä korkeintaan pari tuntia tuossa ja seuraa korjaantuuko uintiasento.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-Mandell-
Member
Member

mieli tekisi kokeilla mutta mitä tuo vaikuttaa :) kelpaako ihan ämpäri astiaksi?

sen verran on tila muuttunut että hepuli ei enää lilli pinnalla vaan pohjalla selällään :|
Viimeksi muokannut -Mandell-, 15:50, 15.11.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Helpottaa nestetasapainon palautumista solutasolla.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-Mandell-
Member
Member

okei no täytyy kokeilla koska mieluummin mä sitä kokeilen kun annan kalan kuolla :) kaikki keinot kokeillaan
-Mandell-
Member
Member

hmmm kokeiltiin tuota suolakylpyä ja Hepuli lillui kylvyssään sen tunnin ja vein sen sitten takaisin. Ainakaan vielä ei ole mitään vaikuttanut, mutta hyvänä uutisena voisi pitää sitä että Hepuli kakki tänään vähäsen :) Tosin nyt näyttää aika kurjalta kun se pohjalla killittää selällään. Kyllä se välillä uiskentelee ja ämpärissä liotessaan kokeili kääntyilyäkin, ilman tuloksia :( menisi nyt pikkuinen johonkin suuntaan
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tuli vaan mieleen, että josko sille on tullu uimarakon tulehdus?
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja They2 »

Sormet ristissä hepulin puolesta. Toivottavasti paranee, on niin symppis kuvassa. :)
-Mandell-
Member
Member

Mä olen kans miettinyt tota uimarakon tulehdusta mutta miten siitä voi parantua vai voiko ollenkaan? mä olen yrittänyt siitä ettiä tietoa mutta lääkkeet jotka saattaisivat auttaa niissä lukee "ajoissa käytettynä" ja tää tuli Hepulille sunnuntaina joten ei taitaisi enään olla ajoissa :(

Hepuli on joo mieletön persoona ja siksi mä en ole sitä vielä pystynyt lopettamaankaan :(
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

Voi ei, ei Hepulikin :(

Jos se on uimarakon tulehdus niin todennäköisesti Hepuli ei siitä parane, mutta odota nyt viikon loppuun ennkuin alat veitsen kanssa heilumaan. Voihan sillä olla joku pidempiaikainen suolisto-ongelma.. Toivotaan että on, kun noita isompia kultakalakaunokaisia ei vain ole koskaan liikaa.
-Mandell-
Member
Member

Joo on meillä tarkoitus odottaa jonkin aikaa, koska jos sittenkin olisi ollut vain jotain just suolisto-ongelmia tai muuta nii ei olis kiva :(
Mä en kans tiiä mitä mä keksin sitten jos Hepuli kuolee :cry: altaasta jää kauhean tyhjä kolmella pikku kultsilla. Täytyy varmaan yrittää jostain löytää kotia kaipailevia/kaipaileva isoja kultseja :(
-Mandell-
Member
Member

Joo on meillä tarkoitus odottaa jonkin aikaa, koska jos sittenkin olisi ollut vain jotain just suolisto-ongelmia tai muuta nii ei olis kiva :(
Mä en kans tiiä mitä mä keksin sitten jos Hepuli kuolee :cry: altaasta jää kauhean tyhjä kolmella pikku kultsilla. Täytyy varmaan yrittää jostain löytää kotia kaipailevia/kaipaileva isoja kultseja :(
verkku_
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja verkku_ »

Toivottavasti Hepuli parenee! Meillä kuoli pari kuukautta sitten toinen isoista kultakaloista ystävämme Kaveri-kala. Kaveri-kalalla turposi hieman maha ja uinti meni huonoksi. Se makoili pohjalla mutta jaksoi käydä kuitenkin syömässä ja välillä ui ihan normaalisti. Kala ei vaikuttanu että ois kärsiny ja ajateltiin että katotaan vaikka viikko että jos on jotain suolisto ongelmia tai uimarakkossa jotain häikkää ennku päästetään syvempiin vesiin. Tätä keski jotain neljä päivää ja sitten yksi aamu Kaverikala oli kuolleena pohjalla. Kuolema jäi kyllä melkoseksi arvotukseksi :(
450l kultakalalandia, 240l platy, omppu ja sukarapu seurakunta, 4 kissaa
-Mandell-
Member
Member

Kiitos kaikille Hepulia kannustaneille :D

Ilmeisesti se on täällä itekki käyny vähän lueskelemassa meinaan tänään on edistytty sen verran että Hepuli on oikein päin. Tosin pohjalla edelleen, mutta hieman edistystä :D Pahemmin tässä silti uskalla alkaa mitään toivelemaan, se kurja kuolee juuri sillä hetkellä kun mä alan uskoa siihen. Turvotus on laskenut melkein kokonaan :) No mutta tästä mennään toivottavasti vain eteenpäin :mrgreen:
-Mandell-
Member
Member

jaha meilä edistyttiin jo siihen pisteeseen että hepuli ui normaalisi ja söi kun possu ja touhusi muiden kanssa, mutta tänä aamuna oli taas ylösalasin. Keskiviikko iltana söi ensimmäisen keran kunnolla ja sen jälkeen on parantunut koko ajan tänne asti , kunnes tänään meni sitten pieleen :( nyt ärsyttää mä kun ehdin jo riemuita sen pelastumisesta :( no kattoo mitä tulee jos joku keksii hyviä neuvoja joilla hepulia voisi auttaa niin mielellään otetaan vastaan :D
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja They2 »

Mitä syötät sille? Jos vaiva tuntuu tulevan hiutaleruoan takia, niin älä syötä hepulille sitä, vaikka parantuisikin.
-Mandell-
Member
Member

hepuli ei syö hiutaleita vaan tällä hetkellä pohjalle vajoavia monnien tabletteja :) harmi että söi niin kauan kelluvaa, ei meinaa oikein hiffata homman ideaa kun ei ruoka olekkaan pinnalla :D pitäs yrittää löytää hyvää pohjalle hitaasti vajoavaa kultakalojen ruokaa

nyt hepuli on taas kunnossa, syö ja uiskentelee muiden kanssa :roll: yrittäisi nyt päättää mitä tekee :mrgreen:
-Mandell-
Member
Member

ainiin ja jos jollekulle välähtää joku kultiksen ruoka joka olisi siis vajoavaa ja saisi vaikka tilattua jostain (suomeksi kiitos :mrgreen:) niin mielellää mä ottasin vinkkejä vastaan :)
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

New Life Spectrum Goldfish formula.
-Mandell-
Member
Member

mistä tota saa? :) en ainakaa mistää nopeasti katottuna löytänyt nettikaupoista ja en mun mielestä ole eläinkaupassakaan nähnyt :)
nötter
Member
Member

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”