Pikaista selvitystä Juwel asiaan! Kiitos!

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
marjo77
Member
Member

Pikaista selvitystä Juwel asiaan! Kiitos!

Viesti Kirjoittaja marjo77 »

eli äsken kuului pamaus kun olin kaloja syöttämässä niin että koko akvaario tärähti.

No akvaarion keskituki irtosi silokoonauksesta akvan takaseinän yläältä. Tarkastellessani asiaa tarkemmin huomasin etta sama homma oli tapahtunut etupuolellakin. Keskituki on siis kiinni edelleen ylärunassa kulkevassa muovireunuksessa mutta irronnut akvaarion ilmeisesti lasiin kiinnitetystä silikoonista siitä keskituen kohdalta. En ole nyt ihan 100varma että onko se tuki irronnut kummaltakin laidalta aina puoleltaan vai toisella sivulla kiinni vielä mutta entäs jos nämäkin ietoavat vai onko sillä merkitystä oikeasti vaan vaan ulkonäöllisesti?

KANNATTAAKO mun nyt huolestua asiasta että kohta kuuluu se viimeinen pamaus ja vedet on sitten lattialla? Ja mitä toimenpiteitä mun kannattaa tehdä?

Ja akvaario on siis juwelin rio180 jos hahmotuksessa auttaa mistä osasta on nyt kyse ja onko muilla juwelin omistajilla sama homma että silikoonaukset tässä kohtaa on irti lasista.

Uskallankohan edes rauhassa nukkua nyt yön?
Jos lehmällä olisi pyörät se olisi maitoauto
itaki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja itaki »

Akvaariosi on 180 litrainen?
Tarkoititko noita lasiin liimattavia poikittaistukia, jotka siis estävät lasien pullistumisen? Mikäli ne tosiaan ovat pamahtaneet irti molemmista laseista, ainakin itse varmaan laskisin veden pintaa jonkin verran ihan varmuuden vuoksi... Kannattaa ainakin seurata, ettei lasit ala pullistumaan. Onko akvaariosi kuinka vanha, jotain vikaa silikoonauksissa on täytynyt olla, mikäli noin irti pamahtavat? Uudessa akvaariossahan tuollaisen pitäisi mennä takuuseen.
No, itse olen sen verran fanaattinen näiden asioiden suhteen, etten tuurilla pelaisi vaan korjauttaisin asian :)
jkw
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkw »

En tunne kyseistä allasta, mutta katso näkyykö silmällä lasissa pullotusta.
Jos et varmuutta asiaan saa onko vaarallista niin tyhjennä kumminkin varmuudeksi altaasta osa vedestä.
Itellä oli aikoinaan aquarelle altaasta (128L) keskituki poissa jonkun aikaa eikä mitään silmällä huomioitavaa.
marjo77
Member
Member

Kyllä 180l. Mitoiltaan on 101x41x50. Ja kyllä tarkoitan juuri sitä poikittaistukea. Se on siis kiinni akvaarion sisäpuolella ympäröimassä kehyksessä vai mika lie nimeltään mutta tämä poikittaistuki on siis irronnut lasista.. Voi kun saisin siitä kuvan tänne niin asia helpottuisi....
Akvaario on alle vuoden vanha. Tammikuussa tulee vuosi. silikooni kohtaa kun katsoo niin se näyttää kuivuneelta ja "hapettuneelta" siitä mistä on irronnut.

Miten voin tarkastaa onko akvaario pullistunut? silmämääräisesti en nää/huomaa onko.
uggi
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja uggi »

Tuossa tilanteessa itseäni alkaisi kyllä epäilyttämään muidenkin saumojen kestävyys. Sitä samaa maanantaikappale-silikonia niissäkin on varmaan käytetty..
247 + 128 + 88 + 54 l
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

marjo77 kirjoitti: Miten voin tarkastaa onko akvaario pullistunut? silmämääräisesti en nää/huomaa onko.
Vatupassilla?
317 L (sekala)
itaki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja itaki »

Omakohtaista kokemusta ei pullistuneista laseista (onneksi) ole, joten hankala sanoa kuinka helposti sen huomaa. Todennäköisesti ja toivottavasti mitään ei tapahtu, mutta itse varmuuden vuoksi laskisin tuota veden pintaa jonkin verran, jotta sen aiheuttama jännitys laseissa vähenisi.
+ ensisijassa selvittäisin asian myyjän kanssa ja korjauttaisin tuet paikoilleen. Ei niiden tuolla tavoin kuuluisi irrota.

Vai.. tarkoitako tukia, jotka ovat akvaarion sivuilla kansilaseja varten... Ehkä jätän loput arvailut/neuvonnat heille, jotka samanlaisen altaan omistavat ja pystyvät kurkkaamaan sen sisään tarkistaen noiden tukien funktion :)
Dixie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Multakin irtosi tuo tuki viime vuonna. Mun altaasta (240l) huomasin pullistumisen kannesta. Kansilevyt kun ovat suorat. Laskin veden pintaa ja silikoonasin uudestaan. Nyt on pysynyt.
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
JJf
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJf »

Mulla on juuri samanlainen lähes uusi allas. Ilman kuvaa on kyllä vaikea sanoa, ovatko silikonit samanlaiset. Näyttäisi tuossa keskituen keskiosassa ainakin olevan silikoni lasiin saakka.
"Äiti toivoi pojasta poliisia tai pappia, mutta tuli intiaani" Jarkko Martikainen, YUP
marjo77
Member
Member

Tarkastelin lasin mahdollista pullistumista listanpätkällä kun vatupassi on turhan kaukana (ulkona varastossa :roll: ) ja jos lista ei kovin kauhean käyrä toivonmukaan ole niin pullistumaa on nöin 5mm eli se on sama mikä kesällä oli. (nyt muistui mieleen muuton aikana huomattu pullistuma) Joten ei ainakaan ole siitä kasvanut vielä.

Täytyneeoä kysästä akvakaupasta asiasta ja korjauttaa se jotenkin. Muut silikoonit näyttävät hyvältä mutta asiantuntiahan en kyllä ole.

Ja en tarkoita kansilasien tukia koska niitä ei tässä mallissa ole erikseen akvaariossa kiinni vaan kansilla on ihan oma "teline" valaisimen kanssa samassajutussa joka tulee kokonaisuudessaan akvaarion päälle eikä silikooni kiinnityksellä...

--------------------
JJf kirjoitti:Mulla on juuri samanlainen lähes uusi allas. Ilman kuvaa on kyllä vaikea sanoa, ovatko silikonit samanlaiset. Näyttäisi tuossa keskituen keskiosassa ainakin olevan silikoni lasiin saakka.
meillä on juuri siinä keskituessa oleva silikoonaus irti.
Dixie
Senior Member
Senior Member

Tuli vain mieleen, että mun altaissa 3x Juwel ei yhdessäkään ole keskituki kiinni lasissa, kun kynnellä kokeilin juuri äsken. Vain muovireunuksessa...
marjo77
Member
Member

Dixie kirjoitti:Tuli vain mieleen, että mun altaissa 3x Juwel ei yhdessäkään ole keskituki kiinni lasissa, kun kynnellä kokeilin juuri äsken. Vain muovireunuksessa...
ahaa...onkohan se silikooni sitten siinä vaan näön vuoksi? Muovireunuksessa se meilläkin on vielä kiinni kyllä mutta silikooni tuen ja lasin välissä on irronnut.....nyt meni vaikeaksi....

Ja jos se pamaus/akvaarion tärähdys ei johtunut keskitue irtoamisesta niinkuin luulin , niin mistäköhän sitten? Hmmm...eikai lattia ala pettämään akvaarion alla. 8O
Dixie
Senior Member
Senior Member

Hyvä kysymys. Pitää mennä tutkimaan tarkemmin noita altaita. Itsellä kun irtosi tuo tuki kokonaan.

Noniin. Altaita tuijoteltu. Mulla ei edes näy yhessäkään silikonia keskituen kohdalla. Todella siistejä ovat. Viimeksi kun tuota keskitukea paikkailin pähkäilinkin, että ovatkohan nuo tuet alunperin liimattu, kun ei silikonilta vaikuttanut. En tiedä...

Kannattaa kuitenkin ottaa yhteyttä liikkeeseen. Takuuhan on voimassa.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Minulla samaa luokkaa oleva MP-akvaarioa ja niissä ei ole ollenkaan keskitukea.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Anki
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Anki »

Meillä on 3 vuotta vanha juwel rio 300 ja pari viikkoa sitten oli yön aikana irronnut meilläkin tuo kyseinen tuki. Etulasi pullistui sentin verran, joten laskin vedenpintaa vähän. Tilasin paikallisen akvaarioliikkeen kautta uuden keskituen, maksoi 16 ja rapeat €. Mukaan tuli pikaliima millä tuki tuli kiinnittää uudestaan. Toistaiseksi on pysynyt paikoillaan.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

paul kirjoitti:Minulla samaa luokkaa oleva MP-akvaarioa ja niissä ei ole ollenkaan keskitukea.
Ei olekaan, mutta niissä on sivutuet lasien yläreunassa. Niillä on sama tarkoitus kun tuolla keskituella eli estävät laseja pullistumasta liikaa.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

-riff- kirjoitti:
paul kirjoitti:Minulla samaa luokkaa oleva MP-akvaarioa ja niissä ei ole ollenkaan keskitukea.
Ei olekaan, mutta niissä on sivutuet lasien yläreunassa. Niillä on sama tarkoitus kun tuolla keskituella eli estävät laseja pullistumasta liikaa.
Joop sen tiedänkin, että noilla sivuttaistuilla on se tarkoitus, mutta mielestäni on huomattavasti varmempi tapa kuin tuo poikittaustuki, koska siihen ei tule vetoa. :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
marjo77
Member
Member

Mä nyt toivon ja rukoilen että tuo akva kestää. Tulin just töistä ja lähen kohta samantein työpaikan pikkujouluihin niin mitään operaatiota en kerkeä akvaariolle tekemään tänään.
Aika jännä että toisilla keskituki on lasiin kiinnitetty ja toisilla taas ei. Onkohan noi juwelit nyt tehty miten sattuu ja millon miltäkin tuntuu, ilman selkeää sääntöä että jokupaikka kiinnitetää. hirvittää kovasti jos rasahdus käy ja koko toosa on tuhannen tohjona. Lisä pullistumaa ei ainakaan nyt ole tullut. Kestääköhän lasit kuin hyvin tuollaista 5mm pullistumaa ja kuinka suuren pullistuman jaksavat pitää?

Mun tarvii saada jotakin kautta laitettua tähän kuvaa jos onnistuisin, oma a-w.n sivusto jonne kuvia siirretään kun ei enää suostu aukeamaan...
Dixie
Senior Member
Senior Member

piupau
Member
Member

Viesti Kirjoittaja piupau »

Jatkan nyt tähän ketjuun.. Mulla siis Juwel rio 180, vajaan vuoden vanha, etulasi pullistunut n.8mm, keskituki vielä ainakin pikaisesti katsottuna kiinni. Vettä on jo vähennetty,kun odotellaan päätöstä uudesta akvaariosta tehtaalta/maahantuojalta. Jos nyt saan sen uuden ja tuo vanhakin ilmeisesti jää meille?, voiko tukea jollain vahvistaa, että uskaltaa pitää vielä akvaariokäytössä? Vai onko parempi myydä esim.terraarioksi, itsellä kun sellaisesta käyttöä ei ole. Ja jos voi vahvistaa, miten?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”