Kalojen kuljetus ulkomailta

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
dth
Senior Member
Senior Member

Kalojen kuljetus ulkomailta

Viesti Kirjoittaja dth »

Hej!
Olen talla hetkella Torontossa (viela pari vkoa jaljella!), ja taala on kalat (ei kaikki) halvempia kuin Helsingissa, joten olen ehka jotakin tuomassa.
Mutta tassa ongelma: kun lentoni lahtopaiva taalta on sunnuntai puoli 7 aikaan illalla, ja kalakaupat ei ole silloin auki, joten fisut on ostettava (ja pakattava) lauantaina. Suomessa olen maanantaina puolen paivan jalkeen.. Eli kalojen pitaisi olla pakattuna n. 36h.. Onnistuuko?
Ja jos, niin miten? Tuontilistalla on monniset, ja ehka jokin pleko. Kasimatkatavaroissa ajattelin kuljettaa.
Happitableteista loysin haulla seuraavaa: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... ppitabl%2A mutta siina aquariston kalojen sanottiin kestavan 24h. Onko tuo 36h mahdotonta tavallisen pulliaisen toteuttaa? 8O
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

silli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja silli »

Pullohapesta olen kuullut, mutta en enempää tiedä. Kokeile vaikka haulla sanalla pullohap*
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Luin aqua2002:n linkin, ja tein haun pullohapesta.
Selvisi, ettei monnisten kohdalla pullohappea voi kayttaa. Enka tieda sitten pullohapen hinnasta/mista loytaa taalta. (jos tuon plekon, ja sille tarvisi) Kun en oikein uskalla luottaa elainkaupan myyjaan, jos sita pyytaisi pakkaamaan kalat 2vrk kestavaan pakettiin. :roll:
Styroksilaatikkoakaan en voi kayttaa, koska ei mahdu reppuun! :mrgreen:
Jokeri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Tulipa mielenkiintoinen ajatus mieleen. Olen itse lähdössä Australiaan loppuvuodesta. Josko sieltä toisin mukanani jotain erikoisempia kaloja mukanani. Lennot ovat suorat (2 välilaskua), joten matkustusaika kaloille jäänee noin 30 tuntiin, lentokentällä roikkumisineen.

Mitä kaloja sieltä kannattaisi tuoda ja onko kenelläkään tietoa, mitä rajoituksia Australiasta tuonnilla on? Australiaan maahantuontihan on hyvinkin tiukasti säännelty. Maahan laskeutuvat lentokoneet jopa "myrkytetään" hyönteismyrkyllä noin 30 minuuttia ennen laskeutumista.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

onko kenelläkään tietoa, mitä rajoituksia Australiasta tuonnilla on?
www.tulli.fi

Kylla kaloja pitaisi saada sieltakin tuoda, kun saa muualtakin.
Kasveilla pitaa olla terveystodistus.
jouniv
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Erityisesti Pohjois-Amerikan lentoyhtiöt voivat olla edelleen 911 jäljiltä herkkinä käsimatkatavaroiden suhteen. Näyttää läpivalaisussa oudolta, olen huomannut. Ota selvää ennen kuin yrität. Mieti myös onko kaiken hässäkän arvoinen säästö, ellet sitten ole hankkimassa jotain harvinaista.

Jouni
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Tulipa mielenkiintoinen ajatus mieleen. Olen itse lähdössä Australiaan loppuvuodesta. Josko sieltä toisin mukanani jotain erikoisempia kaloja mukanani. Lennot ovat suorat (2 välilaskua), joten matkustusaika kaloille jäänee noin 30 tuntiin, lentokentällä roikkumisineen.

Mitä kaloja sieltä kannattaisi tuoda ja onko kenelläkään tietoa, mitä rajoituksia Australiasta tuonnilla on? Australiaan maahantuontihan on hyvinkin tiukasti säännelty. Maahan laskeutuvat lentokoneet jopa "myrkytetään" hyönteismyrkyllä noin 30 minuuttia ennen laskeutumista.
Riippuu missä päin australiaa olet. sateenkaarikaloja ja hopeakylkiä löytyy sieltä ainakin jotain monnejakin mutta ainakin kuvissa ne näyttää aika isoilta(on siellä varmaan jotain pienenpiikin mutta ne kuvat onkin olleet aborginaaleista safkaamassa)
Jokeri
Member
Member

Jep. Uskoisin, että Suomen tulli ei niinkään saa hepuleita tuoduista kaloista, jos liikutaan eläinsuojelulain piirissä. Lähinnä jäin miettimään, mitä Ausseista saa viedä ulos? Ovatkohan yhtä tiukkoja maasta viemisen kuin maahan tuomisen kanssa. Onko kellään kokemusta?
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Muistelisin kuulleeni, että Australiasta kalojen vieminen ainakin olisi jollain tapaa rajoitettua, ellei jopa kiellettyä. Kasveista ei sitten ole mitään hajua.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Jokeri
Member
Member

Tätähän minä vähän ajattelinkin. Uskoisin, en siis vielä tiedä, että ainakin maan omat kalat ovat matkustusrajoituksen piirissä :D Onkohan kellään Australian -biotooppia altaassaan...
Taidankin jatkaa keskustelua toisessa threadissa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”