Kalat ja putkiremontti

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Kalat ja putkiremontti

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Vuoden päästä taloon on tulossa putkiremontti ja nyt huolestuttaa miten kalat pärjää...onko kellään kokemuksia kaloista putkiremontin aikana? miten selvisivät ja pitikö akvaariota siirtää tai vastaava?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Re: Kalat ja putkiremontti

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Siirrä kalat samaan osoitteeseen kuin itsesikin remontin ajaksi. Aika harva taitaa niin sitkeä sissi olla että asuisi talossa jossa putket auki.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Itse asun muualla vain muutaman viikon kun asunnossa tehdään töitä ja mietin että kannattaako kalat siirtää siksi ajaksi?
eli kummasta on enemmän haittaa, melusta ja pölystä vai itse siirtämisestä?
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Kuinka iso laari? Onko vedet poikki vain sen muutaman viikon vai pidempään? Mun vanhempien asuinosoitteeseen on ens syksynä tulossa putkiremppa, joka kestää kokonaisuudessaan noin kaksi vuotta (ja silloin vain autohallin vedet toimii). Jos eivät väliaikaiskämppään ota kippoa, se tulee mun luo evakkoon. On mulla ollu 64-litrainen myös vain pari kuukautta yhdessä paikassa, kun ei ollu silloin suoraa muuttoa kämpästä toiseen.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Allas on 160 litrainen. Toivon todella että se vesi on vain poikki sen muutaman viikon...huh :(
Marjis
Member
Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

monniomistaja kirjoitti:Vuoden päästä taloon on tulossa putkiremontti ja nyt huolestuttaa miten kalat pärjää...onko kellään kokemuksia kaloista putkiremontin aikana? miten selvisivät ja pitikö akvaariota siirtää tai vastaava?
Omassa kämpässäni on menossa putkiremontti parhaillaan, kolmas remppaviikko menossa. En lähtenyt muuttamaan altaita (240, 88 ja 40 litraa) vaan pidän ne nyt pitkällä vedenvaihtovälillä ja normaalia kevyemmällä ruokinnalla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kalat saavat kerran päivässä ruokaa, asun itse muualla rempan ajan.

Kävin kahden remppaviikon jälkeen tekemässä uggin suurella avustuksella pienet vedenvaihdot altaisiin. Tarkoittaen sitä, että kastelin kukat samalla akvaarioista otetulla vedellä ja loput kannettiin viemäriin pesutiloihin kolme kerrosta alemmas eikä vanhassa talossa tietenkään ole hissiä. Samasta paikasta sai tilalle vettä. Porraskäytävästäkin saa vettä, mutta se on jääkylmää. Olen sillä tehnyt ns. kasarivedenvaihtoja (eli lisätään haihtuneen tilalle uutta) siten, että vesi on seissyt remppapölyltä suojatussa saavissa. Näin se on huoneenlämpöistä lisätessä. Vedenvaihto oli hankala operaatio, muttei ylivoimainen kahden ihmisen tehdä tuolla vesimäärällä. Jos olisi ollut sadekeli, olisin kylmästi valuttanut poistoveden ikkunasta ulos... Pakkasella sitä ei viitsinyt tehdä kun se olisi ollut turhan helppo kyttääjänaapurien huomata. :mrgreen: Yhteensä remontti kestää 7 vkoa ja aion tehdä vielä toiset pienet vedenvaihdot ennen sen päättymistä.

Eniten olen huolissani mahdollisista sähkökatkoksista. Sulaketaulu vaihdettiin remontin yhteydessä viime viikolla ja siitä oli tullut sähkökatkos, muttei selvästikään pitkä, sillä ajastimet jätättivät vain 15 min. Toinen suuri huolenaihe on se, että rakennuspölyä joutuu altaisiin. Kaikki purkutyöt on jo tehty eikä pölyä joutunut sinne. Ainakaan lamppujen ja altaiden lasilistojen sekä kehysten päälle ei ollut pölyä kertynyt. Kun ei niissä sitä ollut, enpä usko että sitä on altaissakaan.

Itse panikoin ennakkoon tuota remonttia vuoden ajan akvaarioiden osalta tosi pahasti, mutta olen nyt päässyt siitä jo yli koska ainakin tähän asti (*koputtaa puuta*) kaikki on mennyt vallan mallikkaasti. Vahinkoa on tullut yhden seeprakalan ja kahden vihersukaravun edestä, ne löytyivät lattialta kuivuneena.
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”