Kysymys Akvaristilehdelle (Lähetetty sähköpostina)

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Noniin mussukat. Muistakaa aina istua hetkeksi akvaarionne eteen ja tuijottaa sinne (toivottavasti olette imuroineet pohjan) , huokaiskaa sekä ennenkaikkea rentoutukaa ja sitten vasta kirjoittakaa.

Sama se miten kirjoittaa kunhan kirjoittaa asiaa ja ennenkaikkea asiallisesti.
Jaani
Senior Member
Senior Member
Viestit: 537
Liittynyt: 15:19, 21.08.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Jaani »

vvarpa kirjoitti:
ilman dokumentteja meiltä ei hyvitetä yhtään mitään.
*ojentaa jaanille abc-kirjaa*

Jos kuittia ei lain mukaan tarvita ja teidän asiakkaalla on viallinen tuote (siis sellainen mitä teillä myydään), se on vuorenvarmaa, että te joudutte sen asiakkaalle korvaamaan.

Abc-kirjan lisäksi kannattaa lukea kuluttajavalituslautakunnan päätöksiä läpi, ennen kuin puhuu läpiä päähänsä.

over.
Edelleenkin väärin. Kuitti ei ole se avain sana, koska muitakin tapoja etsiä todisteita tehdystä hankinnasta löytyy. Eikä se ole asiakkaan juttu niitä hakea, vaan me teemme sen asiakkaan puolesta. Meiltä ei voi ostaa mitään, etteikö siitä jäisi merkintää. Miten pistät korvaamaan, jos mistään ei löydy jälkeäkään tehdystä kaupasta? Kysymyksessähän on kuitenkin kirjanpitoon ja arkistoitavaksi menevistä kuiteista ja tositteista, joten se puoli on meillä kunnossa. Kirjanpitorikoksiin ja veronkiertoon meillä ei syyllistytä. Jos kauppa on tehty meillä, niin se näkyy myös siinä tapauksessa, että asiakkaalla ei ole kuittia tallessa. Jos ei löydy, niin sitten asiakas voi verestää muistiaan ja mennä vaikka naapuriliikkeeseen yrittämään onneaan.

Kuluttajansuojalaki suojaa heikompaa, mutta ei ole myöskään lainhengen mukaista oikeuttaa kyseisillä pykälillä ja asetuksilla "laillista" ryöstämistä.
Kohtuuden ja oikeuden mukaisuuden tulee kuitenkin säilyä kaikessa.

En ole missään vaiheessa väittänyt, etteikö myyjä vastaa myymistään tuotteista. Mutta, jos tuotteita ei ole hankittu meiltä, niin emme myöskään vastaa niiden viallisuudesta, vaikka sattumalta myymme samaa tuotetta. Asiakas on hyvä vaan ja haukkuu sitä oikeaa puuta, eikä kaikkia ko. tuotetta myyviä firmoja. Tuolla periaatteellahan voisi alkaa rahastamaan kaikki Suomen firmat läpeensä. Isot ketjut, kuten K-kauppa olisi oikein hyvä uhri tuommoiselle toiminalle. Liikkeitä riittää pilvin pimein.

Sinä puhuit sillipurkista, minä myyn satojen, tuhansien ja kymmenien tuhansien eurojen kauppoja. Päivittäiskaupassa on se ja sama, jos asiakkaalle jakaa tavaraa vaikka ilmaiseksi. Kunhan se sama asiakas vain tulee seuraavana päivänä ostamaan ja tuo taas kauppaan rahaa. Muutama sentti sinne tänne - kuka siitä välittää.

Liiketoiminnan tarkoitus on kuitenkin perimmiltään tuottaa voittoa pitkällä aikavälillä. Toiminta lakkaa, jos näin ei käy. Jos "väärä" firma joutuu hyvittämään toisten mokia ja huomattavia summia ilman perusteita, niin se on todella suuri vääryys ja tappiota tulee. Se ei voi olla oikein. Sanoohan tuon maalaisjärkikin. Ei siihen mitään kuluttajansuojalakia tarvitse edes lähteä tulkitsemaan.

Tämä asia on minun osaltani loppuun käsitelty. Rautalankaa tulikin väännettyäkin monen viikon tarpeiksi eteenkin päin.

-Jaani-
Viimeksi muokannut Jaani, 17:34, 11.06.2003. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
hsjp_0
Junior Member
Junior Member
Viestit: 82
Liittynyt: 13:11, 30.10.2001
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hsjp_0 »

Valittelen, että asiaan vielä puutun, mutta kävin esim. seuraavilla tietolähteillä:

http://www3.soneraplaza.fi/talous/3arti ... 69,00.html

"Kuitti kannattaa säilyttää, koska se helpottaa monien asioiden hoitamista, esimerkiksi virheestä valittamista. Kauppias ei voi vaatia, että ostajalla pitää olla kuitti tallella, jos tämä haluaa valittaa tavaran virheestä, muukin selvitys ostopaikasta käy (esimerkiksi pankkikorttitosite, tiliote tai liikkeen tarra tuotteen pakkauksessa).

Ota ensin yhteys myyjäliikkeeseen
Oma sopimuskumppanisi, esimerkiksi myyjäliike tai palvelun tarjoaja, vastaa viime kädessä koko virheestä. Ne eivät saa laistaa tästä vastuustaan ja käännyttää sinua edelleen tehtaan, maahantuojan tai aliurakoitsijan puoleen, jos sinun on hankala asioida näiden kanssa.

Jos yritys on ulkomainen eikä se ole markkinoinut palvelujaan nimenomaan Suomessa, tapaukseen ei välttämättä sovelleta Suomen lainsäädäntöä. Asian selvittely on silloin todennäköisesti työläämpää. Helsingissä toimiva EU-kuluttajaneuvonta auttaa kuluttajia, joille on syntynyt ongelmia ylikansallisessa kaupankäynnissä (esim. internet-kauppa). Jos tuote on maksettu luottokortilla, kuluttajalla on kuluttajansuojalain mukaan oikeus esittää hyvitysvaatimuksensa myös luottokorttiyhtiölle. Silloin kuluttaja voi hoitaa asiansa suomeksi luottokorttiyhtiön kanssa."

Lisäksi:

http://www.hel.fi/eu-kuluttajaneuvonta/valittaminen.htm

"Mikäli ulkomailta ostamasi tuote osoittautuu virheelliseksi tai ei vastaa sovittua tai jokin muu epäonnistuu ulkomailla tekemässäsi kaupassa, sinulla on oikeus reklamoida asiasta. Ota aina ensimmäiseksi yhteyttä myyjään."

Missään en löytänyt mainintaa maahantuojan vastuusta, puhumattakaan siitä, että tuote olisi ostettu alueelta, jolle maahantuoja ei tuotetta tuo.

Mielestäni näiden linkkien valossa on varsin selvää, että haluttaessa palauttaa tuotetta, on jotenkin kyettävä osoittamaan ostaneensa tuotteen juuri kyseisestä liikkeestä, jonne asiasta valittaa.

-Teemu

Ps. Selvisin tuosta ilman abc-kirjan hankintaa.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Viesti Kirjoittaja JJVi »

On mielenkiintoista nähdä mitä lehti vastaa. Saa nähdä onko lehdellä selkärankaa vastata kysymykseen vai löytyykö palstatilaa paremmin "onko 5 lehtikalaa + kultakala sopiva kalasto 100L akvaarioon" -tyyppisille kysymyksille...

/jari
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Erittäin suurella todennäköisyydellä lehti vastaa ja toteaa että viallinen tuote on toimitettava sen myyneeseen liikkeeseen. Siis Saksasta ostetut EHEImit sinne takuuhuoltoon.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

jarvij kirjoitti:Toivokaamme että Akvaristi-lehti selvittää tämän hässäkän kuluttajaviranomaisten kanssa yhteistyössä, niin loppuu aiheesta kirjoittelu.
Toisaalta kuluttajaviranomaiset saavat olla asiasta vaikka mitä mieltä, jos Eheimin ja Amazonin välisessä sopimuksessa on mainittu, että Amazon on velvollinen korjaamaan myös muualta ostetut tuotteet, kuten aiemmissa keskusteluissa on selvinnyt. Eriasia, miten Eheimin vastausta antaessaan ymmärsi kysymyksen ja mihin todellisuudessa vastasi.

Helpoiten asia ilmenee lähettämällä Eheimille uusi kysymys, jossa nimenomaan tähdennetään sitä, että laite on ostettu ulkomailta, mikä on silloin suomalaisen maahantuojan velvollisuus. Minua ei niinkään edes Amazonin kertomukset kiinnosta, vaan Eheimin kanta ja käytäntö. Jos jotakin siis kiinnostaa ja haluaa saada vastauksen ennen kuin joskus tulevaisuudessa asiaa käsitellään Akvaristissa, lähettäköön postia Eheimille.
JohnnyBlue
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 18:26, 02.06.2003

Viesti Kirjoittaja JohnnyBlue »

Lähetin. Vastausta odottelen edelleen, 2 kk lähettämisen jälkeen.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Oletan että kirjoitit saksaksi ja riittävän selkeästi (lontoonmurteella kirjoitettuun tuskin vaivautuvat vastaamaan ) :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

jarvij kirjoitti:Oletan että kirjoitit saksaksi ja riittävän selkeästi (lontoonmurteella kirjoitettuun tuskin vaivautuvat vastaamaan ) :mrgreen:
Kyllä kansainvälisessä yhtiössä pitää olla henkilökuntaa joka osaa englanninkielen... :P

Ei saksa ole lähellekkään niin yleisesti käytetty kieli kuin englanti on vaikkakin "aatulandiassa" tahtoisivat kuvitella saksankielen olevan koko maailman eniten käytetyin kieli. Saksalaisten englanninkielen ymmärtämättömyyttä maailmanlaajuisesti voisi verrata vaikkapa suomenruotsalaisiin alueisiin suomessa. Suomenruotsalaisilla alueilla ei suomea "tahdota" ymmärtää vaikkakin ollaan suurena vähemmistöryhmänä. Mutta varmaa se on että Eheimin pääkonttorista löytyy kyllä lontoonkielentaitoisia ihmisiä.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kysymys kuuluukin:
vaivautuvatko vastaamaan. Toisaalta, jos hankalaksi käy, voisi Amazon sanoa sopimuksen vaikka irti, tai tehdä uuden, sopivamman, jotta...?
Saksa nyt vain sattuu olemaan niiden ihmisten kieli, jotka ovat piiitkällä edellä muita akvaristiikassa. Sen toisin huomaavat vain ne, joille saksa ja ruotsi sujuvat lontoonmurteen ohella ja jotka nettailevat sekä saksalaisilla että ruotsalaisilla (tai yleensä skandinaavisilla sivuilla). Minäkin ymmärrän kirjoitettua lontoota hyvin, vaikka en mihinkään tarvitse, ja lisäksi tuo allergia ja kutina :twisted:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

jarvij kirjoitti:Saksa nyt vain sattuu olemaan niiden ihmisten kieli, jotka ovat piiitkällä edellä muita akvaristiikassa.
Justjoo. Mielipiteet on asia erikseen, mutta kun tämäkin asia on mennyt Jukka Järvellä jo aikoja sitten naurettavaksi trollaamiseksi niin mielestäni ylläpito voisi vaikka jatkossa puuttua ja poistaa.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
proto
Junior Member
Junior Member
Viestit: 223
Liittynyt: 17:16, 18.02.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja proto »

Minuakin tuo saksan kehuminen alkaa tympiä. Se on saattanut olla esim. tieteen ykköskieli vuonna nakki ja vasara, mutta nykyään kaikki merkittävät julkaisut tehdään englanniksi ja se on myös alan työkieli.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Minua todella ihmetyttää koko tämä keskustelu!
Eikö tuon pitäisi olla aivan selvää, että tavaran myyjä hoitaa takuukorjaukset. Jos tavara ostetaan ulkomailta niin tämä ulkomainen myyjä myös hoitaa myymänsä tuotteen takuukorjausasian.
Itseltäni hajosi Tunzen pumppu jonka olin ostanut Saksasta ja siellä myös hoidettiin sen korjauskin (myyjän toimesta).
Ei tullut mieleenikään pyyhkäistä lähimpään akvaarioliikkeeseen ja tökätä pumppu myyjän syliin ja tokasta - 'Mänj rikki, sinun oh hoejettava se alakuperräeseen kuntoon'.

Niin kuin sanotaan - no money, no honey.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Mikael kirjoitti:... hoidettiin sen korjauskin (myyjän toimesta).
Ei tullut mieleenikään pyyhkäistä lähimpään akvaarioliikkeeseen ja tökätä pumppu myyjän syliin ja tokasta - 'Mänj rikki, sinun oh hoejettava se alakuperräeseen kuntoon'.
Myyjä, maahantuoja - kuin mustikka ja mansikka. Ei myyjä vastaa tuotteen korjaamisesta, vaikka olisit ostanut sen lähimmästä akvaliikkeestä, myyjä hoitaa sen vain edelleen paikkaan, jossa se korjataan - on se sitten maahantuoja tai tuotteen tehnyt yritys itse. Monilla yrityksillä on mannerkohtaisesti sovittu maahantuojien kanssa yleisestä huollosta, vaikka tuotteet raijattaisiinkin viereisestä valtiosta. Se kun on itse pääyritykselle imagomainontaa. Mitä hankalammaksi tuotteiden takuut ym. hoidetaan, sitä enemmän yritystä kartetaan.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Eheimin tapauksessa suodatin ostetaan ulkomailta ja tuodaan Suomeen. Ostaja maksaa kulut. Pumppu osoittautuu vialliseksi ja se viedään täällä kauppaan. Kauppiaanko pitäisi nyt maksaa kulut Saksaan, vaikka ei ole asiassa ollut missään tekemisissä aiemmin. Ei jymmärrä!

Jos se lähetettäisiin Saksaan liikkeeseen, josta myyty, ja ostaja maksaisi rahdin, niin OK. Mutta katsotaan, miten asia täällä etenee.
Toisaalta vaikka Suomessa ei ostettaisi ensimmäistäkään Eheim-suodatinta, se tuskin ko. firmaa horjuttaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1040
Liittynyt: 14:48, 02.11.2001
Paikkakunta: Vaasa / OAS

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

jarvij kirjoitti:Eheimin tapauksessa suodatin ostetaan ulkomailta ja tuodaan Suomeen. Ostaja maksaa kulut. Pumppu osoittautuu vialliseksi ja se viedään täällä kauppaan. Kauppiaanko pitäisi nyt maksaa kulut Saksaan, vaikka ei ole asiassa ollut missään tekemisissä aiemmin. Ei jymmärrä!
Kamerapuolella homma toimii niin, että esim Saksasta hankittu kamera voidaan toimittaa joko lähikaupan välityksellä, tai suoraan itse lähettämällä maahantuojan valtuumalle takuuhuoltoyritykselle täällä _Suomessa_. Saksaan sitä ei siis tarvitse lähettää. Nämä koskevat ainakin Canonia ja Minoltaa. Tuotteilla on siis nk. kansainvälinen takuu. Tietysti ostodokumenttien täytyy olla kunnossa!
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Tuossa voipi myös olla homman juju. Kamerahan kulkee mukavasti maasta toiseen ja voi mennä matkalla rikki. Toki se pitää saada korjatuksi ja vaikka uusi tilalle ja ihan heti, mutta kuka matkustaa Eheim-suodatin kainalossa maasta toiseen. No, siis odottelemme Eheimin ja Amazonin sopimuksen sisältöä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Vastaus kysymykseen Akvaristi-lehden toimitukselle EHEIM takuusta

Motto: Lue enemmän niin luulet vähemmän.

Nimimerkki TiHe eli Timo Heimonen on lähettänyt kysymyksen EHEIM suodattimien takuusta Akvaristi-lehden toimitukseen. Yksittäisen tuotemerkin takuun epäselvyyksien tutkiminen ei kuulu lehden toimenkuvaan, sen enempää kuin lehden tehtävä olisi selvittää esim. akvaarionomistaja X:n akvaarion hajoamisesta ja vesivahingosta syntyneen korvausvastuun tulkintoja akvaarionomistaja X:n ja hänen vakuutusyhtiönsä välillä. Akvaristin toimitus ei myöskään voi tietää kuka on sanonut tai kirjoittanut mitä Amazonin ja kyseisten Eheim suodattimien ostajien välillä, minkälaisia kirjeitä suodattimien ostajat ovat lähettäneet Eheimille tai minkälaisia takuutodistuksia ostajat ovat nettikaupasta saaneet. Ne ovat tuotteen ostajan ja myyjän välisiä asioita, joiden ratkaisemiseksi oikea taho on kuluttajavirasto eikä Akvaristi-lehti. Sitä paitsi Amazon näyttääkin vastanneen kysyjille, mutta jostain syystä kysyjät eivät ole vastausta hyväksyneet. Lieneekö kyse ollut kuullun huonosta ymmärtämisestä vai eikö vastausta ole haluttu uskoa?

TiHen kysymys Eheimin takuusta tullaan käsittelemään seuraavassa Akvaristin numerossa. Mutta koska kysymys on lähetetty myös aqua-webiin, ja käydyssä keskustelussa on allekirjoittanut henkilökohtaisesti liitetty asiaan, on syytä kommentoida kysymystä tietyiltä osin jo tässä.

Aivan ensiksi TiHelle: allekirjoittaneella ei ole mitään sukulaisuussuhteita Amazon Oy:hyn, sillä yritykset eivät voi olla ihmisten sukulaisia.

Sitten asiaan.
TiHe väittää, että Eheimillä on maailmanlaajuinen takuu. Tämä ei pidä paikkaansa. Eheimin takuutodistuksissa ei lue mitään maailmanlaajuisesta takuusta. Eheimin laitteita kyllä myydään maailmalaajuisesti, mutta laitteilla on takuu vain siinä maassa, josta se on ostettu. Suomessa myydyistä laitteista vastataan Suomessa, Saksassa myydyistä Saksassa jne. Jos nettikauppa on Saksassa, ostajan on myös takuukysymyksissä oltava yhteydessä Saksaan.

Takuuvastuun selvittämiseksi kannattaa tutustua ensiksi kuluttajansuojalain virhevastuuseen, joka koskee kaikkia tuotteita, olipa tuotteella takuu tai ei.

Laissa todetaan mm.:
”Jos tavarassa on virhe kuuden kuukauden kuluessa sen luovutuksesta ostajalle, vastuu virheestä on myyjän. Virheen oletetaan olleen tavarassa jo sen luovutushetkellä, normaalikaupankäynnissä kaupanteossa.

Ostajan pitää ilmoittaa virheestä kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt havaita se. Vuoden alusta voimaan tulleen lain mukaan virheilmoituksen voi aina tehdä kahden kuukauden kuluessa siitä, kun ostaja tosiasiallisesti huomasi, että tavarassa on virhe. Virheilmoitus voidaan tehdä paitsi myyjälle myös kaupan välittäneelle elinkeinonharjoittajalle, aikaisemmalle myyntiportaalle ja takuun voimassaoloaikana myös takuunantajalle. Ostaja voi valita kenelle hän virheestä ilmoittaa.”

Selkokielellä tämä tarkoittaa sitä, että jos suodatin on ostettu saksalaisesta nettikaupasta, vastuu virheestä on nettikaupalla (myyjä). Jos ostaja haluaa tehdä virheilmoituksen, hänen on tehtävä se nettikauppaan tai aikaisemmalle myyntiportaalle eli Saksassa jollekin alueelliselle tukkukaupalle tai suoraan Eheimille, sillä tuskin saksalainen nettikauppa on tilannut tuotteensa suomalaiselta maahantuojalta. Suomalaisen ostajan on siten yksiselitteisesti lähetettävä suodattimensa Saksaan korjattavaksi.

Eheim antaa suodattimilleen 3 vuoden takuun, mikä on tietysti suuri lisäetu kuuden kuukauden lakisääteiseen virheolettamaan. Takuu ei suinkaan ole automaattisesti tuotteisiin liittyvä etu. Se voi puuttua kokonaan tai olla lyhyempi kuin 3 vuotta tai liittyä muuten tuotteen käyttöön. Esimerkiksi autoissa voi olla myös kilometritakuu. On syytä tässä korostaa, että laki ei edellytä takuuta tuotteelle.

Kuluttajavirasto toteaa kuluttajansuojalain takuuseen liittyvistä seikoista näin:

TAKUU ON OSTAJALLE ANNETTAVA LISÄETU

Kulutustavaran kaupassa myyjäliike tai esimerkiksi tavaran valmistaja tai maahantuoja voi antaa takuun. Takuun antaminen tarkoittaa sitoutumista vastaamaan tavaran käyttökelpoisuudesta tai muista ominaisuuksista tietyn ajan. Takuu on ostajalle lisäetu eli sen on annettava hänelle lain säännöksiin nähden paremmat oikeudet.

Uutta on lakiin otettu säännös tiedoista, jotka takuusta on käytävä ilmi. Takuusta pitää selkeästi käydä ilmi takuun sisältö ja se, että ostajalla on lainmukaiset oikeudet ja että takuulla ei rajoiteta näitä oikeuksia. Takuusta on myös käytävä ilmi takuun antaja, voimassaoloaika ja -alue sekä muut tarpeelliset tiedot, joita ostajan täytyy saada tietää esittääkseen takuun perusteella vaatimuksia. Nämä tiedot voivat olla esimerkiksi virheestä ilmoittamista ja takuutodistuksen esittämistä.

Takuu annetaan kirjallisesti tai sähköisesti niin, että tietoja ei voi yksipuolisesti muuttaa ja että ne säilyvät ostajan saatavilla.”


Jotta ostaja voi takuun perusteella saada virheellisen tuotteen korjatuksi tai vaihdetuksi uuteen, hänen pystyttävä esittämään myyjän antama takuutodistus. Ei siis missään tapauksessa riitä ostajan pelkkä väite, että on ostanut tuotteen tietystä kaupasta. Takuutodistuksessa tulisi lukea myös takuun voimassaoloalue. Mm. joillakin kameramerkeillä on kansainvälinen takuu, joka pätee kaikissa maissa, jotka takuutodistuksessa ilmoitetaan. Jos aluetta (valtiota tai valtioita) ei ole erikseen mainittu (Eheimin takuutodistuksissa ei ole mainintaa valtioista), vastuu takuusta lankeaa myyjälle ostomaahan.

Summa summarum:

Ne jotka ostavat Eheimin tai minkä tahansa akvaariotuotteen ulkomailta, joutuvat myös tuotevirheissä ja takuukorjauksissa asioimaan ostomaassa olevan myyjän kanssa. Sen enempää Suomen Kuluttajansuojalaki kuin EU lainsäädäntökään ei velvoita suomalaisia maahantuojia tai akvaariokauppoja vastaamaan ulkomailta ostettujen tuotteiden virheistä.

Akvaristi-lehti

Markku Varjo
päätoimittaja
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

aqua2002 kirjoitti: Myyjä, maahantuoja - kuin mustikka ja mansikka. Ei myyjä vastaa tuotteen korjaamisesta, vaikka olisit ostanut sen lähimmästä akvaliikkeestä...
Pientä tarkkuutta lukemisessa, please. Sanoin 'Jos tavara ostetaan ulkomailta niin tämä ulkomainen myyjä myös hoitaa myymänsä tuotteen takuukorjausasian.' Oman pumppuni tapauksessa esim. kysyin myyjältä josko lähetän pumpun hänelle tai suoraan Tunzelle. Myyjä vastasi, että hänelle ja hän välittää sen eteenpäin.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

http://personal.inet.fi/private/timo.he ... im2260.jpg

Minua tuo takuuasia ei vielä tyydyttänyt. Skannasinkin Eheim 2260 suodattimen mukana tulleesta takuupaperista ylläolevan otoksen siinä sanotaan yksiselitteisesti.

Takuutapauksissa lähettäkää takuutodistus viallisen laitteen mukana (suodatin ilman suodatinsäiliötä) edustajallemme. Lähettäjän tulee maksaa lähetyskulut.

Ei takuussa mainita mitään tuotteen ostopaikasta ja Eheim tuotteiden edustaja suomessa on käsittääkseni on Amazon Oy.

Vetäköön jokainen tästä oman johtopäätöksensä, minulla on myös 8.3.2003 ostetun Eheim 2028 takuutodistus tutustun siihen kunhan kerkeän. Tämä Eheim 2260 suodatin on ostettu myös samana päivänä. Ainakin minä ymmärrän asian niin että vaikka ostaisin suodattimeni vaikkapa Borneosta ja tuon sen suomeen ja jos takuuasioissa tulee eheimille asiaa toimitan omilla kustannuksillani suodatimen suomessa Amazon Oy:lle se on velvollinen sen toimittamaan eteenpäin tai takuuhuoltamaan vian suomessa eheimin piikkiin jota asiasta voivat laskuttaa.

Timo Heimonen
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jos Suomen tai EU:n säädökset eivät siihen velvoita, niin epäilenpä että jotain vielä vahvempaa perustetta löytyy panemaan suomalaista jälleenmyyjää tai edustajaa vastuuseen tuotteesta, jostä hän ei lain mukaan ole vastuussa.
Saksalaisessa takuupaperissa lukee "zuständige Vertretung" eli asianomainen edustus.
Saksasta ostetun tuotteen asianomainen edustus ei ole Suomessa, vaan Saksassa. Suomesta ostetun Suomessa varsinkin kun takuu ei ole kansainvälinen. Kyllä tämä minusta on tuon Markun vastineenkin luettuani ihan selvää.

Käännöksessä voi olla virhe tai puutteellisuus, josta Eheim ei liene vastuussa tai mahdollista virhetulkintaa ei ole huomattu, koska laajamittainen nettikauppa on varsin uutta vielä.

Mutta jään mielenkiinnolla odottelemaan seuraavia mutkia asiassa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

jarvij kirjoitti:Saksalaisessa takuupaperissa lukee "zuständige Vertretung" eli asianomainen edustus.
Minun käsittääkseni juuri Eheim tuotteiden edustus suomessa on Amazon Oy:llä vai olenko käsittänyt josakin kohtaa väärin ? Oli lause sitten muodossa edustajallemme tai asianomainen edustus niin käsitän suomessa sen olevan Amazonilla.

Aikaisemminkin asiasta on keskusteltu sekä kyselyihin on jopa suuryhtiö Eheim vastannutkin. Mutta vastaus on saksasta tullut Jukan niin vierastamalla "lontoon murteella" osaavatpas sentään englantia aatulandiassakin vaikka Jukka sitä epäili.
EHEIM GmbH & Co. KG kirjoitti:Please be informed that company Amazon is our importer for Finnland and therefore responsible for any guarantee problems or repairs of our products.
Ja tämä lainaus on tehty tästä keskustelusta.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=3436

Timo Heimonen
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Täysin samaa mieltä kanssasi tuossa vastuu kysymyksessä. Amazon todellakin on maahantuojana vastuussa (tuomistaan laitteista, mitä tuossa saamassasi vastauksessa ei ole sanottu, koska et ilmeisesti sitä ole myöskään kysynyt. Saksalaiset ovat tunnetusti hyvin täsmällisiä ja perusteellisia. Mitä kysyt siihen tasan tarkkaan vastataan.)

Kysyppä Eheimilta uudelleen kuka vastaa Saksassa ostetuista Eheim-laitteista, jos ne todetaan Suomessa epäkelvoiksi yksilöiksi. Ja siten ettei väärinymmärryksen mahdollisuutta tule :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”