Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?
Tästä asiasta on jonkun verran täälä keskusteluja ollutkin, mutta varsinaista äänestystä en löytänyt. Enkä nyt keksi itsekään, miten saisin sen tehtyä. Mielenkiintoinen olisi kuitenkin nähdä tuloksia, jos joku vaikka osaisi tähän sellaisen äänestystsydeemin lisätä.
Kävin juuri akvaarioliikkeessä hakemassa kaloja ja edelläni asioi lapsiperhe. Lapset tahtoivat kultakaloja ja niitähän laitettiin. Kun myyjätyttö oli pussittanut viisi kultakalaa ja neljä lehtikalaa, en pystynyt enää vaikenemaan, vaan kysyin, että onko teillä oikein isotkin akvaariot. Ostaja kysyi että miten niin. Minä vastasin, että no kun kultakaloillehan pitäisi vettä olla kolmesataa litraa jo yhdelle yksilölle ja lehtikalat taas ei pärjää samassa lämpötilassakaan. Tähän perheen äiti sitten tylyyn sävyyn, että meillä on kuule kaksi akvaariota, on aina ollut ja me kyllä tiedetään! Hetken jo ajattelin, olenko sittenkin arvioinut heidät väärin, mutta sitten ostoslista jatkui mm. neontetroilla ja yhdellä "matokalalla" (piikkisilmä).
Toki voin haukkua väärää puuta, mutta mielestäni kysymykseni oli sekä asiallinen että aiheellinen ja tunnen tehneeni oikein, vaikkei sanomisillani heidän valintoihinsa mitään vaikutusta ollutkaan. Koska myyjä ei mitään kysynyt, niin minusta tuntui, että jonkun täytyy. Jos todistaa eläinten ahdinkoa tai vain vahvasti epäileekin sitä, niin eikö sitä ole itsekin tavallaan syyllinen, jos ei mitenkään ääneen kyseenalaista tilannetta?
Kysymys siis kuuluu: Puhuako vaiko vaieta?
Kävin juuri akvaarioliikkeessä hakemassa kaloja ja edelläni asioi lapsiperhe. Lapset tahtoivat kultakaloja ja niitähän laitettiin. Kun myyjätyttö oli pussittanut viisi kultakalaa ja neljä lehtikalaa, en pystynyt enää vaikenemaan, vaan kysyin, että onko teillä oikein isotkin akvaariot. Ostaja kysyi että miten niin. Minä vastasin, että no kun kultakaloillehan pitäisi vettä olla kolmesataa litraa jo yhdelle yksilölle ja lehtikalat taas ei pärjää samassa lämpötilassakaan. Tähän perheen äiti sitten tylyyn sävyyn, että meillä on kuule kaksi akvaariota, on aina ollut ja me kyllä tiedetään! Hetken jo ajattelin, olenko sittenkin arvioinut heidät väärin, mutta sitten ostoslista jatkui mm. neontetroilla ja yhdellä "matokalalla" (piikkisilmä).
Toki voin haukkua väärää puuta, mutta mielestäni kysymykseni oli sekä asiallinen että aiheellinen ja tunnen tehneeni oikein, vaikkei sanomisillani heidän valintoihinsa mitään vaikutusta ollutkaan. Koska myyjä ei mitään kysynyt, niin minusta tuntui, että jonkun täytyy. Jos todistaa eläinten ahdinkoa tai vain vahvasti epäileekin sitä, niin eikö sitä ole itsekin tavallaan syyllinen, jos ei mitenkään ääneen kyseenalaista tilannetta?
Kysymys siis kuuluu: Puhuako vaiko vaieta?
210l monneja, kuusraitoja, kardinaalitetroja ja 3 keltarihmakalatyttöä
200l hehkubarbeja, keltabarbeja, "Super red" partis ja nuoliaisia
53l kypsymässä
53l kypsymässä
Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?
Täällä vaietaan kuin muuri, jos kyseessä on itselle tuntematon ostaja. Paitsi jos on huono päivä itsellä, sitten saatan vinoilla sarkastiseen sävyyn ja usein loukkaavalla tavalla.. Sen verran idioottimaisia vastauksia on kuullut, kun "hyvää hyvyyttään yrittää ohjata oikeaan suuntaan", että en edes vaivaudu. Tapattakoon kalansa väärillä vesiarvoilla ja kirotkoon harrastuksen syvimpään syöveriin. Jos on niin tyhmä ettei vaivaudu ottamaan selvää, niin marinoitukoon omassa liemessään sitten. Kaloja toki käy vähän sääliksi, mutta jonkun ne oppirahat on maksettava kaikissa asioissa.
Kavereille auon päätä ihan avoimesti, jos ovat sotkeneet kaloja miten sattuu ja kommentointiin on aihetta. Toki asiallisesti.
Kavereille auon päätä ihan avoimesti, jos ovat sotkeneet kaloja miten sattuu ja kommentointiin on aihetta. Toki asiallisesti.

Eiköhän tämä ollut tässä..
-
- Katalysaattori
- Viesti:
En sano enää mitään. Joskus olen opastanut muita asiakkaita ihan nätisti, mutta koska sillä ei ole muuta vaikutusta kuin omituinen tuijotus, niin en sitten enää ole viitsinyt. Tulee vähän sama fiilis kuin ehkä Simpsoneissa sillä kissa-akalla. Sitten taas välillä kuulee akvakaupassa niin älyttömiä kysymyksiä, että tekisi mieli huutaa että ettekö te onnettomat raukat ole ottaneet edes perusasioista selvää. Niin...että parempi vaan kuitenkin pitää leipäläpensä ummessa. 

-
- Senior Member
- Viesti:
Kannattaa sanoa. Jotenkin mahdollisimman ystävällisesti, koska pienikin syyllistävä sävy saa aikaan puolustusreaktion.
Ja puolustusreaktiostakin huolimatta ne sanat kyllä jäävät kuulijan korvaan. Tonkivat sitten kotona googlea ja manaavat että se kaupan kälättäjä taisi olla oikeassa. Ehkä.
Ja puolustusreaktiostakin huolimatta ne sanat kyllä jäävät kuulijan korvaan. Tonkivat sitten kotona googlea ja manaavat että se kaupan kälättäjä taisi olla oikeassa. Ehkä.

http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
Kun katsot tuonne viestin alle niin siellä näkyvät ne "Tallenna", "Esikatselu" ja "Lähetä". Selaat siitä vielä alas niin näet palkit "Vaihtoehdot", "Liitetiedostot" ja "Äänestys". Sitten painat siitä äänestys palkista ja laitat kysymyksen ja vastaukset. Voitais tehdä sillain, että tehdään uusi topicki ja kopioit noi tekstisi sinne, siinä vaiheessa laitat sitten sen äänestyksen pystyyn niin se on selvä juttu, vai pystyisikö moderaattorit lisäämään nykyiseen keskusteluun äänestyksen?omamaailma kirjoitti:Tästä asiasta on jonkun verran täälä keskusteluja ollutkin, mutta varsinaista äänestystä en löytänyt. Enkä nyt keksi itsekään, miten saisin sen tehtyä. Mielenkiintoinen olisi kuitenkin nähdä tuloksia, jos joku vaikka osaisi tähän sellaisen äänestystsydeemin lisätä.

-
- Member
- Akvaarioseurat: OAS
Ostajiin lienee hankala vaikuttaa silloin, kun he ovat jo tehneet ostopäätöksen, joten oikeaa tietoa tulisi tarjoilla jo reilusti ennen sitä. Edesmenneessä Haukunpaikassa oli mielestäni esimerkillisesti laitettu jokaiseen akvaarioon paitsi kalojen nimet, myös niiden vaatimat vesiolot, lämpötila ja altaan koko. Ehkäpä maailma olisi parempi paikka, jos kaikissa kaupoissa olisi nämä tiedot esillä? Ehkäpä ostaja ei heti ymmärrä, mitä niillä ajetaan takaa, mutta olisipahan ainakin keskustelunavaaja. 
Eli, jos otetaan kaikki linjaksi, että aina kun asioidaan akvaarioliikkeessä, jossa ei ole asiallisia tietoja esillä, vaaditaan niitä! Ja miksei samantien tehdä brändiä, että kun joku liike täyttää kriteerimme, myönnetään niille joku tarra ikkunaan "Aqua-Webin tarkastama ja hyväksymä 2009".

Eli, jos otetaan kaikki linjaksi, että aina kun asioidaan akvaarioliikkeessä, jossa ei ole asiallisia tietoja esillä, vaaditaan niitä! Ja miksei samantien tehdä brändiä, että kun joku liike täyttää kriteerimme, myönnetään niille joku tarra ikkunaan "Aqua-Webin tarkastama ja hyväksymä 2009".

40l, Aphyosemion australe
80l, Pterophyllum scalare perhe
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
-
- Senior Member
- Viesti:
Kannatan Felizan ajatusta!
Hyvähän tuo on muuten, mutta kuinka moni kauppa haluaa seiniinsä aqua-webin "hyväksymis tarran" kun pärjäävät muutenkin? 

-
- Senior Member
- Viesti:
Minä haluaisin, jos olisin kauppias. Kaikki pienikin erityisosaamiseen viittaava on aina plussaa.
-
- Junior Member
Tähän väliin vielä lisäys, että perheen lähdettyä, pyysin myyjätytöltä anteeksi sekaantumistani asiaan. Häntä en syytä, koska tiedän, että hän oli kaupassa vain tuuraajana ja kauppias itse on hyvin asiantunteva. Myyjätyttö sanoi, että se on ihan hyvä, kun sanoin asiasta, kun ei hänkään tiedä kaikkien kalojen vaatimuksia. Seuraavan kerran osaa sitten asiakkaalle antaa oikeaa tietoa. Että ihan hukkaan ei tämä suunavaus ehkä sittenkään mennyt 

53l kypsymässä
53l kypsymässä
Luulen, että ne tarrat olisi aika helppo feikata... Jotkut huomaa sellasen lapun, ja huomaa että siellä liikkeessä on esim. kaikki Vantaalaiset aqua-webbiläiset, katsoo sitä lappua ja painaa mieleensä. Sitten se menee feikkaamaan sellasen itse ja laittaa jonnekkin työpaikkallensa(esim Citymarketin akva-osastolle).
Niin tiedä sitten että mitenköhän uudet harrastajat suhtautuisi aqua-webbiin kun joka paikassa olisi niitä feikki-tarroja ja edelleenkin myytäisiin niitä kultakaloja lasimaljoihin... Pian menisi myös luottamus niihin hyviin akvaliikkeisiin kun seinissä on niitä oikeita tarroja. 

En ole ollut yrittäjänä tiskin toisella puolella, mutta asiakkaan ihmettelen millaista etiikkaa myyjät tai heidän esimiehensä noudattavat. Olen itse kerran puuttunut vastaavaan tilanteeseen hyvin ystävällisesti. Äiti ja pieni tytär olivat miettimässä ihan päätöntä kalastoa liian pieneen akvaarioon. Kerroin, että olen itsekin uusi akvaristi ja saanut hyviä perustietoja M. Varjon kirjasta, onko heillä sitä mahdollisesti? Myyjä tuli mukaan keskusteluun ja kysäisin häneltä onko heillä kirjaa tarjolla - - ajattelin jopa auttavni ison kertaostoksen syntymistä. Myyjä ei ollut mitenkään innokas tarttumaan siihen, että olisi kertonut muutaman perusasian ja auttanut edes auttavsti oikealle tielle. Lopulta tämä asiakaspari katosi ostamatta mitään.
MInusta on moraalitonta, että liikkeessä ei näkyvästi "karanteenata" uusia kaloja tai että asiakkaalle myydään selvästi täysin puutteellisiin oloihin kaloja. Kun tietoa tulee vähääkään, arvostus sellaista liikettä kohtaan vähenee ja äänestän jaloillani. Asiakaspalvelija pitää jaksaa yhä uudestaan olla asiakaspalevelija.
MInusta on moraalitonta, että liikkeessä ei näkyvästi "karanteenata" uusia kaloja tai että asiakkaalle myydään selvästi täysin puutteellisiin oloihin kaloja. Kun tietoa tulee vähääkään, arvostus sellaista liikettä kohtaan vähenee ja äänestän jaloillani. Asiakaspalvelija pitää jaksaa yhä uudestaan olla asiakaspalevelija.
54l , 100l , 200l
-
- Junior Member
Itse toivoisin, että minulle ystävällisesti sanottaisiin, jos olen tekemässä pahaa munausta. Minä itsekin lapsena vuonna yks ja kaks tykkäsin kultakaloista ja sellaisen myös ostin ensimmäiseen akvaariooni (100l). Se sitten nopeaan tahtiin söi neontetrani ja muut pikkukalat sekä totaalisesti tuhosi kasvillisuuden. Jos kauppias tai joku aikuinen olisi kertonut minulle, että näin tulee tapahtumaan, olisi kultakala saanut jäädä kauppaan.
53l kypsymässä
53l kypsymässä
-
- Senior Member
- Viesti:
Vai feikkitarroja.
Maailma on paha!
Kyllä liikkeessä olisi hyvä olla jonkunlainen tiivistetty tietopaketti joka myytävästä lajista; vaikka netti on tulvillaan tietoa, niin se pakkaa haihtumaan päästä siinä vaiheessa, kun menee tekemään ostoksia. Ainakin minulla käy näin, johtuneeko korkeasta iästä!?
Luulisi, ettei olisi kovin iso ja vaivalloinen investointi jättää vaikkapa pari alan teosta asiakkaiden käyttöön näkyvälle paikalle, jos ei itse ehdi/halua koota mitään faktoja seinille. Sen kyllä ymmärrän, ettei lauantain puolipäivän ruuhkassa kerta kaikkiaan ehdi ruveta tenttaamaan asiakkaan muuta kalastoa tai altaan kokoa ja vesiarvoja. Ja mikä ettei voisi olla vaikkapa asiakkaan käytössä kaupan nurkassa tietokone, jolla pääsisi katsomaan lisätietoa netistä. Varmaan jollain tapaa saisi rajattua sivustot, joille kyseisellä koneella pääsisi.

Kyllä liikkeessä olisi hyvä olla jonkunlainen tiivistetty tietopaketti joka myytävästä lajista; vaikka netti on tulvillaan tietoa, niin se pakkaa haihtumaan päästä siinä vaiheessa, kun menee tekemään ostoksia. Ainakin minulla käy näin, johtuneeko korkeasta iästä!?
Luulisi, ettei olisi kovin iso ja vaivalloinen investointi jättää vaikkapa pari alan teosta asiakkaiden käyttöön näkyvälle paikalle, jos ei itse ehdi/halua koota mitään faktoja seinille. Sen kyllä ymmärrän, ettei lauantain puolipäivän ruuhkassa kerta kaikkiaan ehdi ruveta tenttaamaan asiakkaan muuta kalastoa tai altaan kokoa ja vesiarvoja. Ja mikä ettei voisi olla vaikkapa asiakkaan käytössä kaupan nurkassa tietokone, jolla pääsisi katsomaan lisätietoa netistä. Varmaan jollain tapaa saisi rajattua sivustot, joille kyseisellä koneella pääsisi.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Jos siitä olisi täällä Aqua-Webissä nähtävillä millainen tarran kuuluisi olla ja ne tarrat tehtäisiin sellaisiksi ettei väärentäminen onnistu noin vain. Oon meinaan töissä tarrapainossa ja meillä tehdään juuri väärinkäytösten ehkäisemiseksi erikoismateriaaleista tarroja, joita ei niin vain sitten voi feikata. Mutta tuskinpa A-W on niin innokas maksamaan hienoista turvatarroista? Vai onko..?ZamY kirjoitti:Luulen, että ne tarrat olisi aika helppo feikata... Jotkut huomaa sellasen lapun, ja huomaa että siellä liikkeessä on esim. kaikki Vantaalaiset aqua-webbiläiset, katsoo sitä lappua ja painaa mieleensä. Sitten se menee feikkaamaan sellasen itse ja laittaa jonnekkin työpaikkallensa(esim Citymarketin akva-osastolle).Niin tiedä sitten että mitenköhän uudet harrastajat suhtautuisi aqua-webbiin kun joka paikassa olisi niitä feikki-tarroja ja edelleenkin myytäisiin niitä kultakaloja lasimaljoihin... Pian menisi myös luottamus niihin hyviin akvaliikkeisiin kun seinissä on niitä oikeita tarroja.
Akvarismia 1992-2014
Noh noh, mitään tarroja aleta tekemään. Kuka niitä ylläpitäisi, kuka valvoisi että tarran saannin jälkeen laatu pysyy kovana? Jokaista kalakauppaa ei voida edes tarkistuttaa ja itse en luottaisi välttämättä lainkaan jonkun 12v "tarkastustiimin" sanaan siitä miten jossain Kuopion nurkilla on kalakauppias hommansa hoitanut (jos siellä päin sattuisin käymään).. Sitten vielä tulisi miljoona kauhistelijaa tänne foorumille, kun The Tarralla varustetussa kaupassa oli kuollut miljoonakala! Voi hurja, boikottiin koko kauppaketju. Ymmärrätte varmaan pikkuhiljaa kuinka älytön moinen järjestelmä olisi? Sen lisäksi, kukaan ei vaivautuisi niitä tarroja väärentämään. Tuskin monikaan kauppias edes vaivautuisi sellaista tavoittelemaan, ellei ole sivuston käyttäjä tai muuten innokas jakamaan tietämystään täällä..
Takaisin itse asiaan, menkää mielummin itse ammattitaitonne kanssa myyjiksi ja pistäkää rintaanne "AQUAWEBBILÄINEN" rintapinssi tahi -nappi. Tai joku muu vastaava viritys.. Ajatus ei kulje kun en ole saanut tarpeeksi kahvia, mutta liikkeiden kanssa asioidessa täytyy välistä joutua "tyytymään" siihen pupu-asiantuntijaan kala-kauppiaana. Ei sinne joka päivä saada joka alan asiantuntijaa töihin. Tiedä vaikka sillä kalanerolla olisi sikainfluenssa, raukalla.. Säälikää myyjää!
Takaisin itse asiaan, menkää mielummin itse ammattitaitonne kanssa myyjiksi ja pistäkää rintaanne "AQUAWEBBILÄINEN" rintapinssi tahi -nappi. Tai joku muu vastaava viritys.. Ajatus ei kulje kun en ole saanut tarpeeksi kahvia, mutta liikkeiden kanssa asioidessa täytyy välistä joutua "tyytymään" siihen pupu-asiantuntijaan kala-kauppiaana. Ei sinne joka päivä saada joka alan asiantuntijaa töihin. Tiedä vaikka sillä kalanerolla olisi sikainfluenssa, raukalla.. Säälikää myyjää!
-
- Senior Member
- Viesti:
No jaa, en säälisi epäpätevää hammaslääkäriäkään.
Joku valvontasysteemi olisi kyllä suotava.
Joku valvontasysteemi olisi kyllä suotava.
-
- Junior Member
Itse aikoinani vaikenin ja harmittaa vieläkin.
Olin Stockalla katselemassa valikoimaa, ja asiakas siinä halusi ostaa purjeplekon 100-litraiseensa. Hän ITSE epäili ääneen, että sopiikohan se nyt varmasti sinne, ja myyjä totesi: kyllä se, minulla on samanlainen 60-litraisessa.
Vieläkin harmittaa joo.
Olin Stockalla katselemassa valikoimaa, ja asiakas siinä halusi ostaa purjeplekon 100-litraiseensa. Hän ITSE epäili ääneen, että sopiikohan se nyt varmasti sinne, ja myyjä totesi: kyllä se, minulla on samanlainen 60-litraisessa.
Vieläkin harmittaa joo.
Neljä allasta ja muita eläimellisyyksiä.
"Jonkinlainen valvontasysteemi" on jo olemassa, sitä kutsutaan nimellä laki ja sitä valvoo esimerkiksi kunnan eläinlääkäri ja/tai eläinsuojeluvaltuutettu, joka kiertää kuukausipalkalla kauppoja läpi ja tarkistaa että asiat menevät kuten lain iso kirja määrää, eikä kohtuuttomuuksia tapahdu. Etsimällä haulla lirpakkeen "Eläinlääkärien hyväksyntä kaupasta?" löytyy muutama sananen aiheen tiimoilta, jossa myös akvaariokauppias todentaa, että kyllä siellä käy silmäpareja katsomassa ihan viran puolesta, että homma toimii. Voisin kuvitella, että tarkastaja tekee työnsä ihan hyvin ja huomauttaa liikkeelle, jos homma ei toimi. Myyjien toimintaanhan tämä ei puutu, sillä kuten aiemmin sanottu, varsinkaan isommissa eläinketjuissa ei voi odottaa että myyjä osaisi jokaisen eläinkunnan tuotehaaran hyvin. Tällöin vastuu on asiakkaalla itsellään; kukaan tai mikään ei varsinaisesti kiellä (poislukien eläinrääkkäys-laki) ostamasta täysin idioottimaisia kaloja täysin idioottimaisiin olosuhteisiin. Jos asiakkalla ei kantti kestä kysyä apua valintaan tai ottaa itse selvää, niin ei yhteiskunnan ja myyjän tarvitse holhota ja paapoa. Vastuu on sinulla, ota se vakavasti. Se, että myyjällä on ISO 9000 standardit tai A-W <3 tarra ei takaa, että saat sieltä haluamasi laista palvelua tai että altaat ovat joka sekunti tip top kunnossa.
Olen ennenkin ehdottanut, että se joka haluaa alkaa akvaarioliikkeitä arvostelemaan voi ihan vapaasti ja lain mukaisesti ostaa domainin ja palvelintilaa ja alkaa ylläpitämään sivustoa, jonne kuka tahansa kirjautunut (tai anonyymi) jäsen voi käydä kommentoimassa kauppakokemuksiaan ja antaa vaikkapa kalanpyrstöjä 1-5 kpl kuvastamaan mielipidettään kyseisen kaupan tapahtumista. Omaa aikaa ja rahaa se vain vaatii, aivan kuten A-W:n ylläpito. Ehkäpä te, jotka tämän arvostelujärjestelmän haluatte, voitte sen myös tehdä?
Saatan suhtautua asiaan jotenkin vakaumuksellisesti, mutta ihan oikeasti nyt. <kirosana, joka viittaa luonnonpuusta valmistettuun sahatavaraan>.
Olen ennenkin ehdottanut, että se joka haluaa alkaa akvaarioliikkeitä arvostelemaan voi ihan vapaasti ja lain mukaisesti ostaa domainin ja palvelintilaa ja alkaa ylläpitämään sivustoa, jonne kuka tahansa kirjautunut (tai anonyymi) jäsen voi käydä kommentoimassa kauppakokemuksiaan ja antaa vaikkapa kalanpyrstöjä 1-5 kpl kuvastamaan mielipidettään kyseisen kaupan tapahtumista. Omaa aikaa ja rahaa se vain vaatii, aivan kuten A-W:n ylläpito. Ehkäpä te, jotka tämän arvostelujärjestelmän haluatte, voitte sen myös tehdä?
Saatan suhtautua asiaan jotenkin vakaumuksellisesti, mutta ihan oikeasti nyt. <kirosana, joka viittaa luonnonpuusta valmistettuun sahatavaraan>.
Mietippä asiaa siltä kantilta, että liikkeessä on myynnissä muutama sata lajia, eikä kaikilla ole edes suomenkielistä- tahi tieteellistä nimeä... Jommoinen homma lappujen laatimisessa... Ja sitten noista tila vaatimuksista: esim. tällä palstalla tuntuu joka "asiantuntijalla" olevan oikea näkemys kalalajin minimi altaan koosta, vaikka eivät olisi lajia välttämättä koskaan edes elävänä nähneet saatika harrastaneet..Feliza kirjoitti:Ostajiin lienee hankala vaikuttaa silloin, kun he ovat jo tehneet ostopäätöksen, joten oikeaa tietoa tulisi tarjoilla jo reilusti ennen sitä. Edesmenneessä Haukunpaikassa oli mielestäni esimerkillisesti laitettu jokaiseen akvaarioon paitsi kalojen nimet, myös niiden vaatimat vesiolot, lämpötila ja altaan koko. Ehkäpä maailma olisi parempi paikka, jos kaikissa kaupoissa olisi nämä tiedot esillä? Ehkäpä ostaja ei heti ymmärrä, mitä niillä ajetaan takaa, mutta olisipahan ainakin keskustelunavaaja.![]()
Lähtökohta näissä kalahankinnoissa kuitenkin on sama kuin minkä tahansa lemmikin vastuullisessa hankinnassa: asioista otetaan aina ennakolta selvää!
Hommahan ei kuitenkaan toimi näin eli myyjän vastuulle jää melkoisen paljon...
Suolaista, mutta niin makeaa...
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Minä en tiedä, kun mulla olis kauhea vimma kiertää porin molemmat akvakaupat siivoomassa ja siinä samalla koittaa auttaa ostajia oikealle tielle parhaani mukaan, mutta kun ei sinne vaan pääse niin helposti, ilmaisenakaan ja vähän hankaloittaa se, että matkaakin tuonne kertyy ihan mukavasti... :/
Mulla vaan on kauhea halu päästä lotraamaan kymmenien altaiden kanssa 

www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
-
- Member
- Akvaarioseurat: OAS
Kaikissa kaupoissa, joissa minä olen käynyt, on kyllä reilusti kalojen nimi esillä. Eikö se olekkaan normaali käytäntö? Ja tuleehan myyjän tietää mitä lajia on myymässä, eikä olettaa että kalanostaja osaa suvereenisti kaikki yleisimmät akvaariokalat vesivaatimuksineen. Asiantuntemus kuuluu myyjäntyöhön. Altaan minimi koosta on suosituksia, esim. runsaasti siteeratun Markku Varjon oppaat. Ainahan voi kokeilla myydä asiakkaalle isompaa allasta vetoamalla kalojen vaatimuksiin.Jacke kirjoitti:Mietippä asiaa siltä kantilta, että liikkeessä on myynnissä muutama sata lajia, eikä kaikilla ole edes suomenkielistä- tahi tieteellistä nimeä... Jommoinen homma lappujen laatimisessa... Ja sitten noista tila vaatimuksista: esim. tällä palstalla tuntuu joka "asiantuntijalla" olevan oikea näkemys kalalajin minimi altaan koosta, vaikka eivät olisi lajia välttämättä koskaan edes elävänä nähneet saatika harrastaneet..Feliza kirjoitti:Ostajiin lienee hankala vaikuttaa silloin, kun he ovat jo tehneet ostopäätöksen, joten oikeaa tietoa tulisi tarjoilla jo reilusti ennen sitä. Edesmenneessä Haukunpaikassa oli mielestäni esimerkillisesti laitettu jokaiseen akvaarioon paitsi kalojen nimet, myös niiden vaatimat vesiolot, lämpötila ja altaan koko. Ehkäpä maailma olisi parempi paikka, jos kaikissa kaupoissa olisi nämä tiedot esillä? Ehkäpä ostaja ei heti ymmärrä, mitä niillä ajetaan takaa, mutta olisipahan ainakin keskustelunavaaja.![]()
Lähtökohta näissä kalahankinnoissa kuitenkin on sama kuin minkä tahansa lemmikin vastuullisessa hankinnassa: asioista otetaan aina ennakolta selvää!
Hommahan ei kuitenkaan toimi näin eli myyjän vastuulle jää melkoisen paljon...
Myyjä on monelle harrastuksen aloittajalle ensi kontakti, jonka oletetaan hallitsevan asiat. Tällekkin palstalle moni löytää vasta kun ongelmat akvaariossa ovat jo alkaneet. Kuten joku jo aikaisemmin mainitsi, myyjien taso vaihtelee, joten hankalapa liikettä on korvamerkitä sen mukaan. Ehkä parempi arvostelukriteeri olisikin tällöin, kuinka paljon asiakkaalle on tarjolla myyjästä riippumatonta tietoa, eli juurikin kalasto-oppaat, internet, omat kotisivut, tarrat akvaarioiden kyljissä, tai miksei vaikkapa tietoiskujuliste seinällä?
AFCMagic1, ottaiskohan ne sinne harjoittelijaa läträämään vesien kanssa?

40l, Aphyosemion australe
-
- Senior Member
- Viesti:
Ainahan voi tyytyä nykysysteemiin tai vaatia parempaa. Tuntuu vain siltä, että tässä nyt ollaan vaatimassa parempaa.
Laki pykälineen on kuin kansanterveyslain suositus d-vitamiinista. Vähin mahdollinen, ettei puutos iske.
Laki pykälineen on kuin kansanterveyslain suositus d-vitamiinista. Vähin mahdollinen, ettei puutos iske.
Toin näkemykseni ehken vähän huonosti esiin eli tuossa pelkkien kalojen oikeiden nimien selvittämisessä pelkästään on jo aika helkatinmoinen homma, saatika vesiolojen yms. tietojen.Feliza kirjoitti: Kaikissa kaupoissa, joissa minä olen käynyt, on kyllä reilusti kalojen nimi esillä. Eikö se olekkaan normaali käytäntö? Ja tuleehan myyjän tietää mitä lajia on myymässä, eikä olettaa että kalanostaja osaa suvereenisti kaikki yleisimmät akvaariokalat vesivaatimuksineen. Asiantuntemus kuuluu myyjäntyöhön. Altaan minimi koosta on suosituksia, esim. runsaasti siteeratun Markku Varjon oppaat.
Tuossa Varjon "raamutussakin" on jonkin verran allassuosituksia, vesiarvoja yms. poskellaan vaikka paras suomalainen teos onkin.
Suolaista, mutta niin makeaa...
Tässä yleistetään aika rankasti. Verrataanpa muutamaa myyjää ja heiltä odotettua asiantuntemusta. Akvaarioliike myy vain akvaariotarvikkeita. Myyjän tulisi olla asiantuntija kaikista kaloista, kasveista ja teknisistä vimpaimista mitkä altaisiin liittyvät. OK, ihan mahdollista, varsinkin jos myyjä on itsekin innokas, mieluusti pitkän linjan akvaristi. Normaali eläintarvikeliike myy useille eri eläinlajeille tarkoitettuja tuotteita. Myyjän tulisi olla asiantuntija näistä kaikista, hevoset, marsut, kilpikonnat, koirat ja vielä varpuset? Supermarketti myy tuotteita hammaslangasta desinfiointiaineiden kautta gps-paikantimiin. Vieläkö myyjältä odotetaan asiantuntevuutta? En nyt sano että myyjä saisi olla kuka tahansa mallikoulusta pudonnut tavi, mutta asiantuntemusta ei mielestäni voi myyjältä vaatia, ainakaan kattavasti koko myyjän vastuualueen alta. Sen sijaan voitaisiin toivoa, että myyjä osaisi edes jotain perusasioita. Mutta kuka senkin opiskelun kustantaa? Toki työsopimukseen voidaan kirjata kohta, että myyjän tulee työaikanaan, kun ei ole asiakkaita, tutustua eri osa-alueisiin. Vapaa-ajalla myyjä tuskin haluaa lueskella hevosten satulan kiinnitysmekanismien eroista.Feliza kirjoitti:Asiantuntemus kuuluu myyjäntyöhön.
Eikö lakien ja asetuksien tehtävä ole nimenomaan asettaa minimit, joilla asiat sallitaan tehtäväksi?RvaHuu kirjoitti:Laki pykälineen on kuin kansanterveyslain suositus d-vitamiinista. Vähin mahdollinen, ettei puutos iske.