Itse olen alkanut totutella ajatukseen, että tulevat kalat (kunhan nyt tulisi edes se huone valmiiksi, mihin akvaariota olen laittamassa...

) tilaan jostakin Etelä-Suomesta. Ja miksi? Siksi, että täällä tosiaan akvaariokaupat ovat sitä tasoa, että juuri noita juovaimubarbeja myydään usein leväbarbeina, altaissa uiskentelee säännöllisesti kuparimonneja, täpläimumonneja (pituus 30 cm, jää akvaariossa pienemmäksi

), partaimumonneja, matokaloja, myyntiakvaarioissa huonokuntoiset / kuolleet kalat enempi sääntö kuin poikkeus, kaikki kasvit kalojen seassa jne. Joten vaikka näistäkin liikkeistä tilaaminen onnistuisi, en tunne siltikään minkäänlaista tarvetta tukea ko. liikkeiden toimintaa.
Mieluiten hakisin kalat itse, mutta työ haittaa harrastustoimintaa sen verran, että arkisin ei oikein ole mahdollista lähteä kalakauppoja kiertämään. Ja tulee luvattoman kalliiksikin (mun mielestä siis, jollekin muulle tämä ei ole ongelma) maksaa yli 100 € pelkistä junamatkoista Helsinkiin ja takaisin... Sitäpaitsi tältä palstalta saa mielestäni melko luotettavaa tietoa myös kauppiaista, joten ainakin kuvittelen tietäväni muutaman paikan, joiden kauppiaisiin voi luottaa niin paljon, että tilaa kalat näkemättä niitä.
Luottokorttia en omista, joten tavaratilauksetkin olen tehnyt suomalaisista verkkokaupoista. Muutenkin tykkään tilata Suomesta, on sitten helpompi hoitaa tavaroiden takuuasiat, mahdolliset vaihdot jne. Valitettavasti en tästä läheltä tunne ketään, kenen kanssa tekisin kimppatilauksia. Lisäksi tällä hetkellä akvaarioharrastus on yhden pienehkön altaan varassa, joten kalojen ruoan + kasvilannoitteiden lisäksi ei osteltavaa juurikaan ole.