Mä kanssa liityn ketjuun nykyään rusojen omistajana, kun niiden hankintaan tarjoutui oivallinen tilaisuus kokeilla. Aiemmin palstalla kirjoitin hinkustani pitää Apistogrammoja, mutta päädyin ainakin toistaiseksi ajatukseen, että pidän taukoa niiden hankinnassa, kun en niiden herkkyyden takia tahdo saada pidettyä niitä hengissä kovinkaan pittkiä aikoja. Ketjussa suositeltiinkin rusoja. On se kumma, miten erikoisuuksien perään haikaillessa unohtuu tutustuminen yleisempään lajiin. Siis mä olin käsityksessä, että rusot on pieniä, mutta mun mittakaavassa nää tuntuu jättiläisiltä, verrokkina tetrat ja kääpiöahvenet

.
Nyt kun rusot altaassani uiskentelee, ni oikeasti ne onkin hienoja affenia ja kivaa katella vähän isompiakin välillä. Kolme noita on; kaksi koirasta ja yksi naaras. Mietin jo, että hankkisinko noita lisää vielä, allas on kuitenkin yli kuussatanen. Oonko käsittänyt oikein, että näitä voi pitää enempikin samassa altaassa?
Voinko siis olettaa myös, että rusot olisi vahvempia kuin käppänät? Entä miten niiden kutumenot, kaivavatko paljon esim. kuoppia kutuaikana? Ne on kuitenkin ilmeisesti aika kilttejä ahvenia?
Tässä siis vähän laajemmin kysymyksiä kuin pelkästä viljelystä