Rihmalevä kuriin, ja äkkiä

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
maikkeli
Starting Member
Starting Member

Rihmalevä kuriin, ja äkkiä

Viesti Kirjoittaja maikkeli »

Asia on nyt näin. Hermot ei enää kestä tuota rihmaleväinvaasiota, jonka kohteeksi akvaarioni on tässä vähän ajan kuluessa joutunut.

Akvaario on siis 132 litrainen, Vesiarvot tuollaisen liuskatestihärpäkkeen mukaan: GH 5 dH, KH 6 dH, pH 7.2. Lämpötila vaihtelee 25 ja 26 asteen välillä, nitraatit ja nitriitit tuon testin mukaan molemmat 0, mutta huomenna käyn hakemassa kunnon testit heti kun liike vain aukeaa, kun en jotenkin enää vain luota tuohon kyseiseen testiin, mikä minulla nyt on.

Valaistuksen hoitaa kaksi 30W loisteputkea (merkiltään Sylvania, toinen Aquastar, toinen Gro-Lux) ja vettä vaihdan viikoittain reilu kolmanneksen ja vedenvaihdon yhteydessä annan kasveille lannoitteena Seran Florenaa ja Florenette A:ta (tätä vain tarpeen mukaan, eikä läheskään joka viikko). Kalastona 18 kaardinaalitetraa, töyhtökääpiöahven kolmikko ja 6 leopardimonnista. Kalat tuntuvat viihtyvä hyvin, kukaan ei ole sairastellut tai muuta.

Akvaarioni on ollut toiminnassa nyt hieman alle vuoden, eikä levien kanssa ennen ole pahemmin ongelmia ollut. Nyt jostain kumman syystä levät on alkaneet villiintyä, varsinkin tuo rihmalevä, eikä tuota tankkia oikein akvaarioksi enää tunnista. Olen koittanut nyhtää leviä sitä mukaan irti kun sitä ilmestyy, mutta tuntuu olevan yhtä tyhjän kanssa, kun joka aamu näky on aivan yhtä kamala kuin edellisenä. Voisiko syynä olla, kun laitoin vähän aika sitten valaisinkoteloon heijastimet? Jos se olisi jotenkin saanut nuo levät innostumaan.

Alkaa todella jo hermo mennä ja hyvät neuvot olisi nyt tarpeen. Olen jo vähentänyt kalojen ruokintaa, mutta pitäisikö nyt lisätä vedenvaihtoja, vähentää valoisaa aikaa vai pimentää tankki kokonaan? Olin ajatellut vaihtaa akvaarion pohjasoran hiekkaan jonain tulevana viikkona, mutta nyt en tiedä haluanko, jos levän kasvu jatkuu samalla tahdilla kuin nytkin [}:)]

Olisin enemmän kuin kiitollinen hyvistä neuvoista!
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Jos tökötteihin tahdot tarttua niin Algo Stop Depot on hyvää ainetta. Se taitaa peräti olla ainoita keinoja saada tietyt rihmalevät pois. Näin olen antanut itselleni kertoa.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Sinuna vaihtaisin sen soran hiekkaan jos tuota pohjalannoitetta käytät. Seran Florenette A liukenee nimittäin sorapohjasta helposti veteen. Silloin kun minulla vielä soraa oli, sillä lannoitteella kehitin kivat leväongelmat :( Hiekasta se ei pääse samalla tavalla liukenemaan eikä tule sieltä ylös lapotessa.
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: Rihmalevä kuriin, ja äkkiä

Viesti Kirjoittaja Ebes »

maikkeli kirjoitti:Akvaario on siis 132 litrainen ... Valaistuksen hoitaa kaksi 30W loisteputkea (merkiltään Sylvania, toinen Aquastar, toinen Gro-Lux)
Ei kait ainakaan haittaisi jos valaistusta vähän vähentäisit? Jollei ole kovin vaativia kasveja. Meinaan että tuollainen valomäärä on varmaan ihan hyvä, mutta verrattuna 100-litraisiin valmispaketteihin joissa 1x18W ja hyvin riittää "peruskasveille". Tuollainen 60W taitaisi riittää yli 200-litraiseenkin?

Mikä on valaistusaika?
maikkeli
Starting Member
Starting Member

Valaistusaika on aamukahdeksasta ilta yhdeksään, eli siitä voisi vissiin tinkiä. Kasvit eivät ole mitenkään erikoisen vaativia, tavallisia peruskasveja vain. Eli valaistusaika lyhemmäksi ja toinen lamppu pois...ko?
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Siitä mitä aloittaisin. Valaistukselle suositus on 10-12 tuntia, ja kasvithan käyttäväy valoa max 12 tuntia hyväkseen vaikka porottaisi yötäpäivää.

Minulla on siis 100-litraisessa Sylvania Aquastar 18W ja vesitähdikit, vedensuosikit ja rotalat kasvaa ihan liikaakin. Eli 30W riittänee sinulle. Käsittääkseni yksi levän aiheuttaja on juuri liika valo..?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Minä suosittelisin myös siihen hiekkaan vaihtamista juuri tuon pohjalannoitejutun vuoksi. Samalla sitten poistaisit kaikki näkyvät rihmalevät ja lisäisit tuota Rääkyn mainitsemaa AlgoStop Depotia. Ne ovat pitkävaikutteisia tabletteja (jotka jätetään siis pohjan päälle, ei laiteta pohjan sisään) ja ne eivät vahingoita kasveja.

Putkia ei tarvitse vähentää, mutta vähennä sitä valaistusaikaa vähän, pidä putkia päällä vaikkapa 10 tuntia vuorokaudessa. Älä missään nimessä lopeta kasvien lannoittamista, mutta jaa se viikottainen nestemäisen lannoitteen määrä vaikka kolmeen eri osaan ja lisää se muutaman päivän välein akvaarioon. Leville jää vähemmän mutusteltavaa, mutta kasvit saavat kuitenkin lannoitteita.

Turveuutteen lisäyskään ei haittaisi yhtään. Etsi vaikka täältä turveuutteenteko-ohjeita, niitä varmasti löytyy. Kaupasta ei siis kannata ostaaa, vaan tehdä itse lannoittamattomasta ja kalkitsemattomasta turpeesta.

Minä heitän sankoon turvetta viitisen kourallista, kaadan lämmintä/kuumaa vettä päälle sangon täyteen, sekoittelen ja annan olla. Siitä sitten turpeen upottua pohjalle otan jollain purkilla pintavettä, jossa ei niitä turvehippusia ole liikaa ja kaadan akvaarioon. Lisään uutta vettä sankoon ja tuolla lailla turvevettä saa pitkänkin aikaa samasta turvemäärästä.
Ebes kirjoitti:Siitä mitä aloittaisin. Valaistukselle suositus on 10-12 tuntia, ja kasvithan käyttäväy valoa max 12 tuntia hyväkseen vaikka porottaisi yötäpäivää.

Minulla on siis 100-litraisessa Sylvania Aquastar 18W ja vesitähdikit, vedensuosikit ja rotalat kasvaa ihan liikaakin. Eli 30W riittänee sinulle. Käsittääkseni yksi levän aiheuttaja on juuri liika valo..?
Levän innostuneeseen kasvuun vaikuttaa niin moni asia, että liikaa valoa ei siitä voi pelkästään syyttää. Tasapaino kaikkien asioitten välillä on tärkeä, jos tasapaino on hukassa, niin levää tulee.

Ei sitä wattimäärää tarvitse pelätä, vaan tässäkin tapauksessa se liian pitkä valaistusaika innostaa leviä varmasti enemmän. Samoin kuin se mahdollinen pohjalannoitteen veteen pääsy.

Maikkelin akvaariossahan on 0.45 wattia per litra, se ei ole mikään liian iso määrä.

Ja liian radikaalit muutokset tuossa valaistuksessa todennäköisesti innostaisivat leviä enemmän, sillä kasvit kärsisivät yhden putken poistamisesta ja toisenkin valaistusajan samanaikaisesta lyhentämisestä. Levät vain porskuttaisivat ja kasvit nääntyisivät.

Eli suositukseni Maikkelille:

- vaihda puhallushiekkaan

- ennen hiekkaan vaihtoa älä lannoita pohjatableteilla ollenkaan, vaan jopa imuroi pohja täysin puhtaaksi ja vaihda vettä muutaman kerran. Mutta mieluiten vaihda samantien hiekkaan, niin ei tarvitse säätää

- pidä nuo putket, mutta vähennä valaistusaika 10h/vrk

- lisää AlgoStop Depot -tabletteja

- karsi kaikki näkyvät levärihmat pois, karsi uudestaan, heitä levättyneimmät kasvit pois ja vaihda vettä sen jälkeen

- jatkossa jaa nestemäisen lannoitteen viikkoannos muutamaan osaan, josta 1/3 lisäät heti vedenvaihdon jälkeen ja loput sitten säännöllisin välein pitkin viikkoa (esimerkiksi: sunnuntaina vedenvaihto, sen jälkeen 1/3 lannoitteesta, tiistaina 1/3 ja torstaina 1/3)
Viimeksi muokannut rain-, 18:06, 28.12.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Koita valotaukoa! Valot voi laittaa päälle ja pois samoihin aikoihin kuin nyt, mutta pidät niitä pois päältä päivällä 3-5h. En tiedä auttaako se varsinaisesti, mutta saattaa häiritä levien kasvua.

Mulla on 100-litraisessa 2x18W eikä se ole ollenkaan liikaa, ihan hyvin voisin vielä yhden putken laittaa jos tuohon akvaarion päälle mahtuisi ;) Noillakin kuitenkin pärjää. Eli harvemmin valoa on liikaa.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Splittasin valotauosta virinneen keskustelun tänne
maikkeli
Starting Member
Starting Member

Kiitokset kaikille vastauksista! Eiköhän noilla nyt päästä etiäpäin ja toivottavasti myös liioista levistä eroon :)
PaulaP
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja PaulaP »

Ikivanha ketju kaivetaan uudelleen pinnalle... ;)

Tuo AlgoStop vei minulta levien mukana kaikki ohutlehtiset kasvitkin, mites muilla? Jaavansaniaiset ja anubiaat ei olleet moksiskaan, mutta paipai kaikki vaaleanvihreä... :(
kendau
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kendau »

Itsellä ei ole sattunut mitään kasvimenetyksiä AlgoStop Depotin käytön aikana, mutta olen kyllä kuullut, että sellaisia on joillain sattunut.
Aija
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Aija »

Meillä AlgoStop Depotia on käytetty kahdessa altaassa. Kuurin tuloksena kummastakin altaasta katosivat sekä levät että suurin osa kasveista. Ainoastaan anubiaat, jaavansaniaiset ja melalehdet selvisivät hengissä. Harmiksemme toisessa altaassa hengissä selvisi myös rihmalevä. Rihmalevästä olemme selvinneet lähinnä tiukkaa "harventamispolitiikkaa" harrastamalla. Eli kaikki missä havaitaan rihmalevää otetaan pois altaasta.
tetra67
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tetra67 »

Rihmalevästä olemme selvinneet lähinnä tiukkaa "harventamispolitiikkaa" harrastamalla. Eli kaikki missä havaitaan rihmalevää otetaan pois altaasta.
Eihän silloin jää mitään jäljelle, jos ongelma on paha eli rihmaa löytyy kaikista kasveista ja juurakoista ym. Kaikki kasvit roskiin, vai? Ohutlehtisistä sitä rihmaa ei saa kokonaan millään ilveellä irti eikä muutakaan sisustusta viitsi vähän väliä ottaa pois altaasta pesua varten. Ongelmaan kyllästyneenä aion kyllä kokeilla niitä tabletteja mahdollisten kasvikuolemien riskilläkin. Hiilidioksidilannoituksen olen jo aloittanut, mutta ei sekään ainakaan parissa viikossa ole vielä tehonnut.
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Inia »

Rihman kanssa yli vuoden tapelleena voin sanoa ettei muu auta kuin kaiken rihman hävittäminen. Kasvit menevät roskiin 60-100%:sti (tilanteesta riippuen). Ikävä kyllä kannoistakaan rihmaa ei saa millään pois. Puolen vuoden kuivatus ei auta, ei sahaaminen, -ei mikään muu kuin roskapussi...

Algo depotilla kuoli melkein kaikki kasvit, rihma jäi. Samoin 7 vrk pimennyksellä.

Itse päädyin perustamaan koko altaan uudelleen. Hankin alkuun suurilehtisiä kasveja, joista rihma ei tykkää. Myöhemmin laajensin pienilehtisiin kasveihin ja vartioin niitä silmä tarkkana. Kun rihmaa tulee, heitän kasvinosan pois. Teen tarkistuksia viikoittain haromalla köynnöstävien pusikot sormin läpi.

Rihma tuntuu sormiin kuitumaisena ja saa kasvien oksat takertumaan toisiinsa kiinni. Jos rihmaa tuntuu olevan, koko pusikko lentää roskiin, joskus voi tehokkaan valon alla tarkastellen koitta ottaa latvapistokkaita talteen.
thapsus
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja thapsus »

Itse olen ollut huomaavinani, että rihmalevää tykkää tulla akvaarioon, jossa valaistusta riittävästi ja nitraattia vähän. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa.
Mehukatti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mehukatti »

Kyllä se niin taitaa olla, sillä meillä on myös ongelmia rihmojen kanssa, vaikka nitraattiarvot ovat 0 jne. Kaikki muu oli kunnossa paitsi Fe, joka oli myös 0. Olen aktiivisemmin lannoittanut sen jälkeen, ja nyt aion lyhentää valaisusaikaa 10h/vrk. Rihmalevät ovat muuttuneet limaisiksi, jotain muuta viherlevää taitaa kasvaa rihmojen ympärillä. Erittäin helppoja poistaa ainakin, paitsi pohjalta. Mutta ne kasvavat saman tien takaisin! Joten, valitettavasti, en taida enää pitkään pitää leväpainajaistani, jonka kanssa olen sinnitellyt jo yli vuoden. Ehkä perustan koko homman uusiksi, ehkä en. Ja sisäsuodattimestakin hajosi eilen keramiikkaputki ja ulkosuodatinkaan ei ole ollut käytössä. Olen epätoivoinen! :cry:
tetra67
Junior Member
Junior Member

Viikko AlgoStop Depot -tablettien käyttöä takana ja rihmalevän määrä on selvästi vähentynyt. Mitään negatiivista vaikutusta kasveihin ei ole havaittavissa - ainakaan vielä. Ei kai pidä nuolaista ennen kuin... mutta hyvältä näyttää kuitenkin.
tetra67
Junior Member
Junior Member

Vähän yli kolme viikkoa tabletit olleet altaassa ja nyt kaikki rihmalevä on hävinnyt. Akvaario näyttää todella hienolta eivätkä kasvit ole kärsineet lainkaan, päinvastoin ovat päässeet kunnon kasvuun, kun levä on poissa.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Duoda duoda, ilmeisesti kaikille keskusteluun osallistuneille on selvää minkä värisestä rihmalevästä puhutaan vaikka minä en löydä mainintaa väristä kahdellakaan lukemisella? Vanhuus vissiin taas, ei se yksin tule. :D
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Jee jee, rihmalevä on vallannut meilläkin yhden altaan. Levänkasvu on ollut hyvin vähäistä aina mutta nyt kun vaihdoin valaisimen toisen putken uuteen, leväinvaasio iski 8O . Putki on ihan normaali 10 000 K Aquastar. Rihmat ovat vaalean värisiä, ehkä hieman rusehtavia.
helunia
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helunia »

Hei, kaikki leväongelmaiset! Käyttäkää altaassanne vierailijakaloina Täplätilapiakirjoahvenia :mrgreen: . Ovat vimmaisia leviensyöjiä! Ei ole rihmalevää noiden hankinnan jälkeen näkynyt! 8-)
Huonona puolena noissa on tietysti niiden tilantarve, joka on sellaiset 500-1000 litraa...
Kuvittelee: -"Juu, tässä on tämä meidän pääakvaario, se on 180 litrainen." -"No mikäs tuo valtava uima-allas sitten tuolla varaston puolella on?" - "Öh, no siellä säilytetään vain meidän levänsyöjäahvenia..." [:I]
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
tetra67
Junior Member
Junior Member

maisu kirjoitti:Duoda duoda, ilmeisesti kaikille keskusteluun osallistuneille on selvää minkä värisestä rihmalevästä puhutaan vaikka minä en löydä mainintaa väristä kahdellakaan lukemisella?
Omassa tapauksessani kyse oli selvästi vihreästä rihmalevästä, joka siis hävisi AlgoStopilla. 8-)
mpiil
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja mpiil »

Nostanpas tätä aihetta, koska viime viikon aikana pienempään akvaariooni oli ilmestynyt rihmalevää. Pytty on ollut pystyssä 9 kk ja aikaisemmin ei ole ollut levä ongelmia. Kasveja on normi määrä ja selvästi rihmalevää oli tullut kasvien osiin joiden kasvu oli pysähtynyt. Olen lannoittanut akvaariota Easy Lifen Pro fitolla joka toinen viikko veden vaihdon yhteydessä. Nyt olen poistanut kasvien osat joissa rihmalevää oli ja olen vaihtanut vettä 30%. Ajattelin lyhentää myös valoisaa aikaa ja mahdollisesti vaihtaa vettä parikin kertaa viikossa. Easy Carboakin on olemassa, en ole sitä tähän pienempään akvaarioon laittanut ollenkaan. Olisiko siitäkin apua? Lisää vinkkejä saa antaa.
317l Malawila
LiskoDisco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja LiskoDisco »

Minäkin liityn keskusteluun, koska kuvittelin kokoajan meillä vallitsevan tupsuleväongelma. Hommasin mömmöt ja mitään ei tapahtunut. Tänään (äsken) selasin lahjoitetaan-palstaa ja bongasin ko levälajikkeen. Jep, sitähän meillä onkin. En ole lannoittanut akvaariota nyt ollenkaan. Voiko levä johtua siitä? Valo (vain yksi putki kolmesta) on päällä 12h/vrk, akvaarion koko 260 litraa. Kaloja on vesimäärään nähden paljon, eli täynnä on. Vettä vaihdetaan viikottain n. kolmasosa. Ph on siinä 7-8 välillä, gh n. 10. Lämpötila 26.
Even if a thousand people believe in nonsense, it's still nonsense
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”