Totta puhuen en ole pahemmin "kesytellyt".. Kesälomalla kun tuppaa olemaan niin kiire koko ajan
Mutta saman havainnon olen tehnyt ruutanoiden kanssa kuin karppienkin, molemmat lajit reagoivat selvästi vaatteiden väriin, kun menee ruokkimaan.
Vaaleita ja valkoisia vaatteita pelätään selvästi enempi kuin jos on pukeutunut tummiin vaatteisiin. Mitenhän muilla lammikkoharrastajilla?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
Sylkevätkö ruutanasi kovasti? Nimittäin omat akvaruutanat syleskelevät kun lähestyy akvaariota. Kaverilla oli lammikossa n. 1 kg:n ruutanoita ja ne saivat aikaan kunnon räkimistä... Ruutanat, nuo kotimaiset kultakalamme ovat kyllä todella näyttäviä niin lammikossa kuin akvaariossa!
jartzu65 kirjoitti:
Mutta saman havainnon olen tehnyt ruutanoiden kanssa kuin karppienkin, molemmat lajit reagoivat selvästi vaatteiden väriin, kun menee ruokkimaan.
Vaaleita ja valkoisia vaatteita pelätään selvästi enempi kuin jos on pukeutunut tummiin vaatteisiin. Mitenhän muilla lammikkoharrastajilla?
No minun kaloillani ei vaatteiden värillä ei ole väliä,koska ne vain tietää että ne saa ruokaa
Aika lutuisia ovat ;D Meillä piskuisia lampiruutanoita akvaariossa, ollut jo parisen vuotta. Hirveän kesyiksi ovat muuttuneet, kun akvaarion ohi kulkee, niin heti tullaan kerjäämään ruokaa... "Tanssivat". Paitsi nyt kun ovat sairaina. Mutta ovat muuten julkkiksia, Suomen Luonnossa kun oli juttu kotimaisista kaloista akvaariossa, niin iso kuva oli noista rutuistani lehdesssä ;D
Mutta tuollaiset isommat lammikossa olisivat kyllä hauskoja, jos en kaupungissa asuisi...
Mitä syövät?
Lammikossa syövät tietysti pikkuötököitä, mutta lisäksi syötän ihan lammikkokaloille tehtyä pellettiä ja nyt syksyn tullen hieman tuhdimpaa, kirjolohen poikasille tarkoitettua "power-ruokaa"
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
jartzu65 kirjoitti:Suodatin on itse rakennettu valutus-suodatin= 250l tynnyri+ 70l palju. Uv-suodatin on erikseen.
Talvella suodattimet pois ja ruutanat talvehtivat altaassa jääkannen alla
Miten syvä on syvin kohta, kuvissa on aika matalaa. Eikö jäädy pohjaan asti? Ruutanat on tietty tunnetusti tosi sitkeitä.
Omassa lammessani ei ollut kaloja viime talvena, mutta ilman tuuletusta sammakot kuoli. Vettä siinä kohtaa johon sammakot syksyllä jäivät (lummekorin viereen) noin 125cm.
Allas on kauttaaltaan varsin matala, vain 65-70cm. Ruutanoiden ja ulpukoiden selviämisestä päättelen että allas ei jäädy pohjaa myöten. Yhtenä konstina olen tehnyt pakkasta vastaan sen, että kolaan paksun lumikerroksen altaan päälle.
Lumi on kyllä hyvä eriste. Varmaan auttanut vähäiseen jäätymiseen. En usko että minunkaan sammakot jäätyi mutta saattoi olla että hapet vähentyi ja haitalliset mätänemiskaasut vaikutti asiaan. Neulasia jäi altaaseen aika paljon syksyn tuulisten säiden aikaan. Lumme selvisi talven yli altaan pohjalla.
Mahtaisiko haitata karppeja jos jättäisi 20W halogenin palamaan jään alle johonkin kohtaan? Vähän tuottaisi tietenkin lämpöä mutta ajattelin laittaa kameran putkeen ja katsella miltä altaassa näyttää talvella...
Minulla on semmoinen pieni valvontakamera (min 3 lux) josta saa langattoman yhteyden TV vastaanottimeen. Pitäisi vain keksiä jostain vesitiivis kirkas putki tai astia... Joku oli löytänyt Etolasta jonkin ratkaisun, mutta viestiketjussa ei ollut tarkempaa selkoa