Detritius pöllähti
Valvoja: Moderaattorit
-
Teemu Salonen
Detritius pöllähti
Nyt kävi niin, että yksi uusista kardinaalista lopetti vedellisen vaelluksensa. Sitä ennen se oli onnistunu saamaan itsensä kaatokulmaan ja kuoltuaan tukkinut durson.
Kala itsessään oli jumiutunut ala-altaan mutkakappaleeseen. Kun availin liitoksia valui vesi putkista vauhdilla ala-altaaseen (enhän mä tajunnu laittaa venttiiliä kiinni...) ja ala-altaan pohjalla oleva detritius pöllähti liikkeelle samentaen koko ala-altaan veden. Kytkin koko ala-altaan pois kierrosta ettei se sotku pääse päätankkiin.
Mietiskelin, et kuinkahan paljon tuolta vapautu ravinteita veteen? Pitäiskö siis sieltä ala-altaasta nyt imuroida jollain ihmeen konstilla se likanen vesi pois, sekoittaa uudet suolavedet ja kytkeä allas takaisin kiertoon vai odottaa, että vesi siellä taas selkenee?
Sotkunen kysymys, mut pyytäkää tarkempaa selvitystä, jos tarve vaatii.
Kala itsessään oli jumiutunut ala-altaan mutkakappaleeseen. Kun availin liitoksia valui vesi putkista vauhdilla ala-altaaseen (enhän mä tajunnu laittaa venttiiliä kiinni...) ja ala-altaan pohjalla oleva detritius pöllähti liikkeelle samentaen koko ala-altaan veden. Kytkin koko ala-altaan pois kierrosta ettei se sotku pääse päätankkiin.
Mietiskelin, et kuinkahan paljon tuolta vapautu ravinteita veteen? Pitäiskö siis sieltä ala-altaasta nyt imuroida jollain ihmeen konstilla se likanen vesi pois, sekoittaa uudet suolavedet ja kytkeä allas takaisin kiertoon vai odottaa, että vesi siellä taas selkenee?
Sotkunen kysymys, mut pyytäkää tarkempaa selvitystä, jos tarve vaatii.
-
Teemu Salonen
Re: Detritius pöllähti
Nyt on ala-altaan vesi kirkastunut, mutta en uskalla liittää sitä vieläkään kiertoon. Pelottaa tosiaan se detritiuksesta mahdollisesti vapautunut ravinnepommi.
-
Aqualung
- Katalysaattori

- Viestit: 5530
- Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Lieto
Re: Detritius pöllähti
No vetäise sieltä ne detritukset pohjalta mäkeen ja uutta vettä tilalle niin saat hiukan helpotusta huoleen. Toisaalta vedessä oleva nitraatti ja fosfaatti on nykyteknologialla myös ihan mahdollista mitatakin. Varmaan molempi parempi.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
Teemu Salonen
Re: Detritius pöllähti
Kiitoksia vastauksista sekä täällä julkisella että myös yksityisellä puolella. Huomenna meen hakeen vesipumpun jolla saan impattua ala-altaan tyhjäksi. Ala-allas on lattiatasossa joten lappo ei auta:)
-
Kalakaverit
- Advanced Member

- Viestit: 2102
- Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Espoo
Re: Detritius pöllähti
Kokeile sitä lappoamista... Kyllä se yleensä ihmeen hyvin toimii vaikka olisikin allas lattiatasossa.
-
Alsshon
- Advanced Member

- Viestit: 1067
- Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Re: Detritius pöllähti
Sehän riittää että vedenpinta on lattiatason yläpuolella. Altaan pohjahan saa olla silloin vaikka kellarissa 
-
Teemu Salonen
Re: Detritius pöllähti
Pienen vesipumpun hankinta on ollu mielessä jo pidemmän aikaa monestakin syystä. Nyt siihen on hyvä väli:)
Re: Detritius pöllähti
Kannattaa sitten vähän kiinnittää huomiota siihen pumpun valitaan. Eli sellanen joka todella vetää läpi myös vähän isompaa partikkelia. Noilla Eheimin pikkusilla ei ainakaan tee sitten mitään. Ovat heti tukossa jos on vähän vettä isompaa kökköä mukana.Teemu Salonen kirjoitti:Pienen vesipumpun hankinta on ollu mielessä jo pidemmän aikaa monestakin syystä. Nyt siihen on hyvä väli:)
-
Frye
- Junior Member

- Viestit: 169
- Liittynyt: 09:51, 03.03.2010
- Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura ry, Suomen merivesiakvaariot (Facebook), @#merivesi.fi
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Tikkakoski
- Viesti:
Re: Detritius pöllähti
Juu, kyllä se vaan lappo on paras tollasen mönjän imurointiin. Jos letkun toisen pään saa lattiakaivoon, niin tosiaan sen saa sen lattiatasossakin olevan tankin tuolla tyhjäksi. Muutoin imu pysähtyy het kun jätepöntön vedenpinta on samassa tasossa ala-altaan vedenpinnan kanssa. Vaan ainahan siitä jätepöntöstä voi sitä vettä kantaa jollakin poies 
-
Teemu Salonen
Re: Detritius pöllähti
Pelko pois. Ei nykyeheimejä meidän perheeseen tuu.ssi kirjoitti:Kannattaa sitten vähän kiinnittää huomiota siihen pumpun valitaan. Eli sellanen joka todella vetää läpi myös vähän isompaa partikkelia. Noilla Eheimin pikkusilla ei ainakaan tee sitten mitään. Ovat heti tukossa jos on vähän vettä isompaa kökköä mukana.Teemu Salonen kirjoitti:Pienen vesipumpun hankinta on ollu mielessä jo pidemmän aikaa monestakin syystä. Nyt siihen on hyvä väli:)