Detritius pöllähti

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Teemu Salonen

Detritius pöllähti

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Nyt kävi niin, että yksi uusista kardinaalista lopetti vedellisen vaelluksensa. Sitä ennen se oli onnistunu saamaan itsensä kaatokulmaan ja kuoltuaan tukkinut durson.
Kala itsessään oli jumiutunut ala-altaan mutkakappaleeseen. Kun availin liitoksia valui vesi putkista vauhdilla ala-altaaseen (enhän mä tajunnu laittaa venttiiliä kiinni...) ja ala-altaan pohjalla oleva detritius pöllähti liikkeelle samentaen koko ala-altaan veden. Kytkin koko ala-altaan pois kierrosta ettei se sotku pääse päätankkiin.
Mietiskelin, et kuinkahan paljon tuolta vapautu ravinteita veteen? Pitäiskö siis sieltä ala-altaasta nyt imuroida jollain ihmeen konstilla se likanen vesi pois, sekoittaa uudet suolavedet ja kytkeä allas takaisin kiertoon vai odottaa, että vesi siellä taas selkenee?
Sotkunen kysymys, mut pyytäkää tarkempaa selvitystä, jos tarve vaatii.
Teemu Salonen

Re: Detritius pöllähti

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Nyt on ala-altaan vesi kirkastunut, mutta en uskalla liittää sitä vieläkään kiertoon. Pelottaa tosiaan se detritiuksesta mahdollisesti vapautunut ravinnepommi.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Detritius pöllähti

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

No vetäise sieltä ne detritukset pohjalta mäkeen ja uutta vettä tilalle niin saat hiukan helpotusta huoleen. Toisaalta vedessä oleva nitraatti ja fosfaatti on nykyteknologialla myös ihan mahdollista mitatakin. Varmaan molempi parempi.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Teemu Salonen

Re: Detritius pöllähti

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kiitoksia vastauksista sekä täällä julkisella että myös yksityisellä puolella. Huomenna meen hakeen vesipumpun jolla saan impattua ala-altaan tyhjäksi. Ala-allas on lattiatasossa joten lappo ei auta:)
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Detritius pöllähti

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Kokeile sitä lappoamista... Kyllä se yleensä ihmeen hyvin toimii vaikka olisikin allas lattiatasossa.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1067
Liittynyt: 23:30, 21.09.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Detritius pöllähti

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Sehän riittää että vedenpinta on lattiatason yläpuolella. Altaan pohjahan saa olla silloin vaikka kellarissa ;)
Teemu Salonen

Re: Detritius pöllähti

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Pienen vesipumpun hankinta on ollu mielessä jo pidemmän aikaa monestakin syystä. Nyt siihen on hyvä väli:)
ssi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 11:11, 13.10.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Rauma

Re: Detritius pöllähti

Viesti Kirjoittaja ssi »

Teemu Salonen kirjoitti:Pienen vesipumpun hankinta on ollu mielessä jo pidemmän aikaa monestakin syystä. Nyt siihen on hyvä väli:)
Kannattaa sitten vähän kiinnittää huomiota siihen pumpun valitaan. Eli sellanen joka todella vetää läpi myös vähän isompaa partikkelia. Noilla Eheimin pikkusilla ei ainakaan tee sitten mitään. Ovat heti tukossa jos on vähän vettä isompaa kökköä mukana.
Frye
Junior Member
Junior Member
Viestit: 169
Liittynyt: 09:51, 03.03.2010
Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura ry, Suomen merivesiakvaariot (Facebook), @#merivesi.fi
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Re: Detritius pöllähti

Viesti Kirjoittaja Frye »

Juu, kyllä se vaan lappo on paras tollasen mönjän imurointiin. Jos letkun toisen pään saa lattiakaivoon, niin tosiaan sen saa sen lattiatasossakin olevan tankin tuolla tyhjäksi. Muutoin imu pysähtyy het kun jätepöntön vedenpinta on samassa tasossa ala-altaan vedenpinnan kanssa. Vaan ainahan siitä jätepöntöstä voi sitä vettä kantaa jollakin poies ;-)
780 litrainen riutta keskisuomessa.
Merivesiwiki
Merivesifoorumi
Teemu Salonen

Re: Detritius pöllähti

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

ssi kirjoitti:
Teemu Salonen kirjoitti:Pienen vesipumpun hankinta on ollu mielessä jo pidemmän aikaa monestakin syystä. Nyt siihen on hyvä väli:)
Kannattaa sitten vähän kiinnittää huomiota siihen pumpun valitaan. Eli sellanen joka todella vetää läpi myös vähän isompaa partikkelia. Noilla Eheimin pikkusilla ei ainakaan tee sitten mitään. Ovat heti tukossa jos on vähän vettä isompaa kökköä mukana.
Pelko pois. Ei nykyeheimejä meidän perheeseen tuu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”