Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kala on kaveri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 08:41, 29.07.2010
Sukupuoli: Nainen

Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia?

Viesti Kirjoittaja kala on kaveri »

Minulla tulee isompi 180l akvaario, ja ennestään minulla on 4 kuparimonnista vanhassa 80l (tiiän että liian pieni parvi) Tarvitseeko kuparimonninen omaa lajiansa, vai käykö niille parveen joku toinen monnislaji
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 14:59, 22.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia?

Viesti Kirjoittaja malawi »

Sama laji.
Drapulmaala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 20:25, 31.03.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia?

Viesti Kirjoittaja Drapulmaala »

Mieluiten se oma laji joten tuntevat olon turvallisemmaksi :)
Kukkiis
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 11:33, 07.07.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia?

Viesti Kirjoittaja Kukkiis »

Eikös se ole niin, että mieluiten samaa lajia koko parvi,tai kahta eri monnia isommat parvet :) mutta ei ainakaan mitään monnis-soppaa. Itselläni 6 kuparimonnista ja vanhan akvaarion mukana tulleet 2 jaguaarimonnista. Selvästi nämä kaksi hylkiötä menevät milloin missäkin ja kuparimonniset liikkuvat omassa parvessaan.
330L, 140L, 90L, 16L
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia?

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

No voihan kuppiksesta hankkia aina albiinomuotoa mukaan, jos vaihtelua haluaa.
kala on kaveri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 08:41, 29.07.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia?

Viesti Kirjoittaja kala on kaveri »

onko se nimellä albiinokuparimonninen :o vai onko se perus albiinomonni?
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 14:17, 10.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia?

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Albiinomonniset voi olla minkä tahansa monnisen albiinomuotoja, mulla ainakin on kolmea "erimallista" albiinomonnista mutta kyllä ne samana parvena hengailee. Ja black venezuelat näkyy kaveeraavan ihan kaikkien kanssa (kupareitahan nekin on). Oman lajistensa kanssa kyllä viihtyvät parhaiten vissiin kaikki monniset.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Drapulmaala kirjoitti:Mieluiten se oma laji joten tuntevat olon turvallisemmaksi :)
Ei tarvitse olla. Monniset usein parveutuvat myös sekaisin. Turvallisuuden tunteeseen riittää monnisille samanlainen hölmöilevä seura [;)] , eli melkein mikä tahansa monninen. Pariutumiseen taas ehdottomasti vaihtoehtoja samasta lajista, ja reilummat parvet auttavat tietysti tässä asiassa. Risteytyksiä tulisi aina kaikin keinoin välttää, ja laittaa parvet erimuotoisista (teräväkuonoiset ja pyöreäkuonoiset), tai radikaalisti toisistaan poikkeavista värityksistä. Esim. "keltapiikkiset" eivät järin helposti risteydy muiden kanssa. Helposti kutevia lajeja ei tulisi laittaa useampaa lajia samaan altaaseen, sillä kutukumppaniksi voi tällöin eksyä "vääränlajinen" kumppani.

Meillä ui sekaisin C. metaet ja C. elegans. Molemmat kutevat ja risteytyksiä ei ole näkynyt. Toisessa altaassa on B. splendenssiä ja C. davidsandsia yhdessä, löytyy C. sodalista ja C. haraldschultzeja jne. Olen aina pelännyt risteytettyjä monnisia, mutten ole niitä vielä aikaan saanut, vaikka seitsemässä altaassa toistakymmentä lajia tällä hetkellä löytyykin.

Albinomuotoja olen kudettanut itsekin, mutten missään nimessä aio niitä enää pitää, enkä suositella kenellekään. Haulla löytyy kirjoituksia albinomuotojen raa'asta "valmistuksesta". Albinot eivät luonnossa löydä kutupari, ja ovat ilman suojaväritystä helppoa riistaa petokaloille. Ja niin, albino kuparimonninen, sillä se ei ole laji, vaan värimuoto. Oikeammin värivamma.

Ja vaikka vastasinkin, ettei tarvitse, niin pitäisin kuitenkin aina sen kuusi kappaletta tiettyä lajia vähintään, mieluummin enemmän.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 14:59, 22.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia?

Viesti Kirjoittaja malawi »

Hassu juttu meillä on se että 20kpl:n punapääteta parvi seuraa aina 20kpl:n helmimonnisparven ja hakee heiltä suojaa :) Se on kaunista katseltavaa kun kaksi täysin erilaista kalaa parveillee yhdessä:)
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia?

Viesti Kirjoittaja R_R »

Ja niin, albino kuparimonninen, sillä se ei ole laji, vaan värimuoto. Oikeammin värivamma.

Ja vaikka vastasinkin, ettei tarvitse, niin pitäisin kuitenkin aina sen kuusi kappaletta tiettyä lajia vähintään, mieluummin enemmän.
Deicide, et tainut tietää mistä kirjoitit. Tunnen albino ihmisen eikä hän tykännyt, että kutsut häntä vammaiseksi. Hänellä ei ole minkäänlaista vammaa, vaan on hyvinkin älykäs ja terve ihminen. Albinismi on geenimuunnos, jossa elimistö ei pysty tuottamaan melaniinia, niin ihmisillä kuin muillakin olennoilla.

Toiseen lainaukseen voin yhtyä. Viisaammat ovat kertoneet, että +10 monnisten parvissa lajit eivät yleensä risteyty keskenään, koska niillä on oman lajin kutukumppaneita tarjolla.
kala on kaveri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 08:41, 29.07.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia?

Viesti Kirjoittaja kala on kaveri »

eli voisin ottaa vaikka 3 lisää kuparimonnisia ja sitten jotain muuta lajia :o ?
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

R R nyt en puhunut ihmisistä vaan kaloista, eikös olla akvaariopalstalla? Lueppas sinä ja opiskele miten albinomuotoja tuotetaan. Albinismi on mielestäni värivamma, ja ystäväsikin sen varmaan ymmärtää paremmin, kuin ilmeisesti sinä.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”