Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia?
Valvoja: Moderaattorit
-
kala on kaveri
- Starting Member

- Viestit: 21
- Liittynyt: 08:41, 29.07.2010
- Sukupuoli: Nainen
Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia?
Minulla tulee isompi 180l akvaario, ja ennestään minulla on 4 kuparimonnista vanhassa 80l (tiiän että liian pieni parvi) Tarvitseeko kuparimonninen omaa lajiansa, vai käykö niille parveen joku toinen monnislaji
-
Drapulmaala
- Junior Member

- Viestit: 213
- Liittynyt: 20:25, 31.03.2010
- Sukupuoli: Mies
Re: Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia?
Mieluiten se oma laji joten tuntevat olon turvallisemmaksi 
-
Kukkiis
- Member

- Viestit: 259
- Liittynyt: 11:33, 07.07.2008
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Turku
Re: Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia?
Eikös se ole niin, että mieluiten samaa lajia koko parvi,tai kahta eri monnia isommat parvet
mutta ei ainakaan mitään monnis-soppaa. Itselläni 6 kuparimonnista ja vanhan akvaarion mukana tulleet 2 jaguaarimonnista. Selvästi nämä kaksi hylkiötä menevät milloin missäkin ja kuparimonniset liikkuvat omassa parvessaan.
330L, 140L, 90L, 16L
Re: Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia?
No voihan kuppiksesta hankkia aina albiinomuotoa mukaan, jos vaihtelua haluaa.
-
kala on kaveri
- Starting Member

- Viestit: 21
- Liittynyt: 08:41, 29.07.2010
- Sukupuoli: Nainen
Re: Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia?
onko se nimellä albiinokuparimonninen
vai onko se perus albiinomonni?
-
Nniina+++
- Senior Member

- Viestit: 821
- Liittynyt: 14:17, 10.11.2008
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia?
Albiinomonniset voi olla minkä tahansa monnisen albiinomuotoja, mulla ainakin on kolmea "erimallista" albiinomonnista mutta kyllä ne samana parvena hengailee. Ja black venezuelat näkyy kaveeraavan ihan kaikkien kanssa (kupareitahan nekin on). Oman lajistensa kanssa kyllä viihtyvät parhaiten vissiin kaikki monniset.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
-
Deicide
- Elite Member

- Viestit: 5126
- Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Ii
Re: Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia?
Ei tarvitse olla. Monniset usein parveutuvat myös sekaisin. Turvallisuuden tunteeseen riittää monnisille samanlainen hölmöilevä seuraDrapulmaala kirjoitti:Mieluiten se oma laji joten tuntevat olon turvallisemmaksi
Meillä ui sekaisin C. metaet ja C. elegans. Molemmat kutevat ja risteytyksiä ei ole näkynyt. Toisessa altaassa on B. splendenssiä ja C. davidsandsia yhdessä, löytyy C. sodalista ja C. haraldschultzeja jne. Olen aina pelännyt risteytettyjä monnisia, mutten ole niitä vielä aikaan saanut, vaikka seitsemässä altaassa toistakymmentä lajia tällä hetkellä löytyykin.
Albinomuotoja olen kudettanut itsekin, mutten missään nimessä aio niitä enää pitää, enkä suositella kenellekään. Haulla löytyy kirjoituksia albinomuotojen raa'asta "valmistuksesta". Albinot eivät luonnossa löydä kutupari, ja ovat ilman suojaväritystä helppoa riistaa petokaloille. Ja niin, albino kuparimonninen, sillä se ei ole laji, vaan värimuoto. Oikeammin värivamma.
Ja vaikka vastasinkin, ettei tarvitse, niin pitäisin kuitenkin aina sen kuusi kappaletta tiettyä lajia vähintään, mieluummin enemmän.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
malawi
- Advanced Member

- Viestit: 1269
- Liittynyt: 14:59, 22.09.2004
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia?
Hassu juttu meillä on se että 20kpl:n punapääteta parvi seuraa aina 20kpl:n helmimonnisparven ja hakee heiltä suojaa
Se on kaunista katseltavaa kun kaksi täysin erilaista kalaa parveillee yhdessä:)
Re: Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia?
Deicide, et tainut tietää mistä kirjoitit. Tunnen albino ihmisen eikä hän tykännyt, että kutsut häntä vammaiseksi. Hänellä ei ole minkäänlaista vammaa, vaan on hyvinkin älykäs ja terve ihminen. Albinismi on geenimuunnos, jossa elimistö ei pysty tuottamaan melaniinia, niin ihmisillä kuin muillakin olennoilla.Ja niin, albino kuparimonninen, sillä se ei ole laji, vaan värimuoto. Oikeammin värivamma.
Ja vaikka vastasinkin, ettei tarvitse, niin pitäisin kuitenkin aina sen kuusi kappaletta tiettyä lajia vähintään, mieluummin enemmän.
Toiseen lainaukseen voin yhtyä. Viisaammat ovat kertoneet, että +10 monnisten parvissa lajit eivät yleensä risteyty keskenään, koska niillä on oman lajin kutukumppaneita tarjolla.
-
kala on kaveri
- Starting Member

- Viestit: 21
- Liittynyt: 08:41, 29.07.2010
- Sukupuoli: Nainen
Re: Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia?
eli voisin ottaa vaikka 3 lisää kuparimonnisia ja sitten jotain muuta lajia
?
-
Deicide
- Elite Member

- Viestit: 5126
- Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Ii
Re: Täytyykö monnisparvessa kaikkien olla samaa lajia?
R R nyt en puhunut ihmisistä vaan kaloista, eikös olla akvaariopalstalla? Lueppas sinä ja opiskele miten albinomuotoja tuotetaan. Albinismi on mielestäni värivamma, ja ystäväsikin sen varmaan ymmärtää paremmin, kuin ilmeisesti sinä.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?