Sarvisammal vai jotain muuta?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Missukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 20:29, 02.02.2010
Sukupuoli: Nainen

Sarvisammal vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja Missukka »

Sarvisammalta olen metsästänyt useasta eri paikasta - ulkomaita myöten, mutta en ole sitä onnistunut löytämään. Mistäköhän sitä saisi ostettua? Tai onko jotain muuta kelluvaa kasvia joka tehokkaasti ehkäisee levänkasvua akvaariossa?

Aloitan maisemointi projektin ja levän välttämiseksi tarvitsen kasvin joka ei sekoitu maiseman kanssa eli pohjalla olevien kasvien sekaan.
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Sarvisammal vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Onkohan tuolla jotain muuta nimeä, kun tuo ei akvaariokasvina ole minulle tuttu, (tietämykseni on toki rajoittunut ) ja googlekin antoi vain Wikipedialinkin maasammaleeseen? Mikä on tieteelinen nimi /englanninkeilinen? :)

Mutta kelluvista kasveista hyviä ovat ainakin salvinia ja pistia, pintakasvatettu liuskavesisaniainen, konnanputkikin käy, vesirutot ja ehkä jopa pikkulimaska. Pikkulimaskaa on ainakin helppo haavia pois, totaalihävittäminen sitten on eri juttu. [;)]
Missukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 20:29, 02.02.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Sarvisammal vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja Missukka »

Jaa..tuota.. englanniksi tuo on Hornwort ja latinaksi pitäisi olla phaeoceros laevis. Toisaalta en tietysti varma ole sillä kaivoin esille tuon suomalaisen nimen wikipedian avulla...

Eli kyseessä ei sitten olekkaan Sarvisammal?
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Sarvisammal vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

http://www.plantedtank.net/forums/myPla ... _submersum

Onkos tuo tutun näköinen? :) Lievä salapoliisityö googlen kanssa löysi tuon ja se on englanniksi Tropical Hornworth. Tuo on melko tunnettu akvaariokasvi, hentokarvalehti suomeksi.
Missukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 20:29, 02.02.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Sarvisammal vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja Missukka »

Hmm.. no tuota kasvia ehdoteltiin myös muistaakseni jollain aquascape-sivustolla. =) Keräisiköhän tämä tehokkaasti niitä liikoja ravinteita vedestä ja estäisi levän esiintymisen kun kasvatan akvaariomaisemaani?
Missukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 20:29, 02.02.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Sarvisammal vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja Missukka »

Kuva

Tuossa kuva kasvista jota etsin...
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Sarvisammal vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Hmm, tämähän on mielenkiintoista. :? Kun tuo kuvassa on juuri se, joka on käsittääkseni maasammal.
Olisko sinulla linkkiä sinne aquascape-sivulle saatavilla, jossa juuri tuonnäköistä suositellaan akvaarioon? :) Sekin tuli mieleen, että voisiko kyseessä olla susswassertang tai "pellia", kun ne näyttäisivät vähän tuolta kuvan sammalelta. http://its-a-fishy-buziness.co.uk/Lomar ... 67560.aspx

Mun kokemus tuosta hentokarvalehdestä on se, että se ei ole kovin nopeakasvuinen, tavallinen karvalehti kasvaa ihan eritahtia. Tämä on nyt sitten minun näkemykseni, [;)] mutta sillä ei välttämättä ole niin suurta väliä, että mikä tarkaalleen se "ravinteidenkerääjäkasvi" on vaan tärkeämpää on se, että nopeasti kasvavaa rehua on paljon, ja ehkä jopa useampaa lajia, niin silloin löytyy aina se hyväkasvuinen kasvi, joka estää levääntymistä. Mulla on akvaariot aika niukkaravintesia, mutta ravinteiden runsaus -etenkään pullostakaadettujen- ei ole sinänsä aiheuta levääntymistä, kunhan heti alkuun akvaariossa on paljon nopeasti kasvavia kasveja. Niitä sitten voi sitten pikkuhiljaa vaihtaa (tai laittaa pinnasta pois) hidaskasvuisempiinkin. Mä olen ainakin tuolla reseptillä saanut akvaario perustettua (lähes) ja ylläpidettyä levättömästi. :) ((tosin, mä alan epäilemään, että hanavesi täällä on se minun salaisuuteni, eikä niinkään välttämättä hoitotaidot... :roll: )))
Missukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 20:29, 02.02.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Sarvisammal vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja Missukka »

No mä en tota selaus historiaa käydessäni läpi löytänyt mikä aquascaping sivusto olisi olluy kyseessä... siel kun oli selailtu "pari" muutakin sivustoa. =D Mutta muistelen, että se oli jotain tyyliin "aquatic Eden" tai sinnepäin. Muistan vaan, että siellä puhuttiin kelluvista kasveista jotka keräävät itseensä ylimääräiset ravinteet ja mainittuna tuo Hornwort. Hornwort-nimellä kun hain googlesta sain sit esiin tuon kuvan ja suomeksi nimen Sarvisammalet.
Koff
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 18:04, 29.06.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sarvisammal vai jotain muuta?

Viesti Kirjoittaja Koff »

"Hornwort, also known as Coontail" = Ceratophyllum = Karvalehdet.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”