Maksimilitramäärä per huone?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Maksimilitramäärä per huone?

Viesti Kirjoittaja totoro »

Tässä on ollut jonkin aikaa mietinnässä olohuoneeseen toinenkin akvaario tuon 593-litraisen lisäksi, kun mies lupasi että jos hän saa ostaa ilotulitteita niin minä saan ostaa sitten uuden akvaarion ensi vuonna... 8-) Nyt on vain alkanut mietittymään muutama asia. Minkä kokoisen altaan uskaltaisi samaan huoneeseen hankkia, -53 vuoden kerrostalon viidennen kerroksen asunto kyseessä. Paikalla, jolle olen ajatellut akvaariota, on tällä hetkellä 54-litrainen akvaario tukevan lipaston alla. Muutama metri on etäisyyttä tuohon isompaan akvaarioon.

Lattia on laminaattia ja alla on ainakin mitä olen sivuista kurkkinut (laminaatti on leikattu huonosti) betonia. Voisiko ajatella, että lattia on koko matkalta betonia? Olen ajatellut hankkivani mieluummin pitkän kuin leveän akvaarion jo ihan tilankin takia, mutta myös sen takia että paino jakautuisi laajemmalle alueelle. Onko vinkkejä lattian kantavuuden tarkistukseen, painoja vaan neliötä painamaan vaiko pitääkö ruveta kokeilemaan nariseeko lankku ja heiluuko vesilasi? :roll: Toki aina olen vettä uuteen altaaseen täyttäessä tarkistanut vatupassilla tilanteen, mutta ehkä säädettävät jalat voisivat olla pelastus? Tässä ei ole mikään kiire vielä, rahaa kun pitäisi vielä akvaariota varten hankkia!

Ja mielenkiinnosta tahtoisin tietää, miten monta litraa per huone teillä aqua-webbiläisillä on! Nyt saa tuoda lohtua ja valoa mitä synkimpään akvaarioahdistukseen! :mrgreen:
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Maksimilitramäärä per huone?

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

totoro kirjoitti: Paikalla, jolle olen ajatellut akvaariota, on tällä hetkellä 54-litrainen akvaario tukevan lipaston alla. Muutama metri on etäisyyttä tuohon isompaan akvaarioon.

Ja mielenkiinnosta tahtoisin tietää, miten monta litraa per huone teillä aqua-webbiläisillä on! Nyt saa tuoda lohtua ja valoa mitä synkimpään akvaarioahdistukseen! :mrgreen:
Akva lipaston alla :D ? No sivuseikka.

Itse olen asunut vuokrarivitalossa ennen tähän taloon muuttoa. Siellä oli 2 huonetta ja keittiö... ja parhaillaan 14 allasta. Niin on intoa ollut koko muikkeli täynnä tuolloin, ettei tullut hetkeäkään mieleeni, mahtaako lattia kestää :roll: . Onneksi kesti. Oli kyllä betonilattia ja pudotus ei olisi ollut ihan hirveän paha, ehkä vajaa puolimetriä, eikä allas olisi ollut kenenkään olkkarissa. Olohuoneessa oli 600 + 350, ja molemmat samassa kulmassa. Keittiössä 250 ja 350l. Muut oli sitten, noh, ihan joka puolella.

Naurettiin tässä yksi päivä miehen kanssa, että tuossa rivarissa oli neliöitä muistaakseni 68 (tai jotain sinne päin) ja sinne mahtui tuollainen määrä akvaarioita, ja nyt tuskailen yhden 60 litraisen kanssa, minne ihmeeseen saan sen mahtumaan ja neliöitä 150. Ehkäpä vain sisustuskriteerit nuoruudesta vähän tiukentuneet :mrgreen: .

Ota ihmeessä selvää taloyhtiöltä, mitä se lattia on niellyt ja missä menee tuet. Tsemppiä tuskaan.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Maksimilitramäärä per huone?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kyllä ne lattiat kestää vaikka ja mitä. Ennenhän kaikilla oli jäätävät kirjahyllyt täynnä kirjoja eikä kukaan miettiny mitään. Naapurihuoneessa vielä vesisänky ja ehkä toinen kirjahylly unilukemista varten.

Mulla on ollu 18,5 neliön yksiössä viis allasta yhteistilavuudeltaan 720l. Suurin yksittäinen kerrostaloasunnossa ollut allas oli about 1000l jonka alla viel 200l ala-allas.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1966
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Maksimilitramäärä per huone?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Tuo on kyllä hyvä kysymys, jota ei minusta saisi ohittaa kevyesti "kyllä ne lattiat kestää mitä vain". Eräässä saksalaisessa uudessa hyvässä kirjassa sanotaan, että yli 500-kiloisen akvaarion sijoittamiseen pitäisi kysyä neuvoa Statiker:ilta (en tiiä mitä suomeks, enkuks kaiketi structural engineer). Saattaa olla hiukan liioiteltua varovaisuutta, mutta on lattioissa on eroja, ja akvaarion rikkoutuminen on sen verran vakava juttu varsinkin kerrostalossa, että mielummin liian varovainen kuin liian rohkea. Akvaariota ei voi verrata kirjahyllyyn eikä vesisänkyyn: ei haittaa mitään, jos vesisängyn tai kirjahyllyn yksi jalka painuu puoli senttiä, mutta akvaarion tapauksessa yhden jalan painuminen puolella sentillä aiheuttaa tod.näk. lasin murtuman.

Litrat per huone ei ole ehkä relevantti kysymys, koska huoneet ovat eri kokoisia ja lattiat erilaisia. Litrat per neliömetri on jo parempi mitta mutta minulla ei ole kyllä aavistustakaan, mikä on yläraja missäkin lattiatyypissä. Kiinnostaisi kyllä kovasti.

Tästä aiheesta on jotain joissain vanhemmissa ketjuissa.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Maksimilitramäärä per huone?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Yhden vakavan vesivahingon kärsineenä (joka ei johtunut altaan rikkoutumisesta) voin siitä huolimatta aika varmalla pohjalla sanoa, että että kerrostaloasuntoon voi roudata niin ison akvaarion kuin ovesta vaan sisään mahtuu.

Ite oon ollu töissä akvaarioliikkeessä joka sijaitsi unescon maailmanperintökohteeessa eli Vanhassa Raumassa. Kiinteistö oli hirsi/puurakenteinen ja altaitai sielllä ihan kiitettävästi. Ei ollut mitään ongelmaa. En näe miksi tämän päivän teräsbetonirakentamisessa olisi sen suurempia ongelmia.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1966
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Maksimilitramäärä per huone?

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Joitakin vanhoja ketjuja, joissa myös varsin asiantuntevilta vaikuttavia kommentteja (millainen Teemunkin varmasti on).

Kuinka isoja akvaarioita kerrostaloissa?
Akvaario kerrostalossa
Kuinka paljon lattiat kestää?
kuinka iso allas kerrostaloon?
Lattian kestävyys, auttaisitteko pliis?

"Etsi"-toiminnolla (yläoik.) löytyy.
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Maksimilitramäärä per huone?

Viesti Kirjoittaja totoro »

Kiitos kaikille kommenteista ja linkkivinkeistä, löysin itsekin yhden kun vain osasin latoa oikean hakusanan... "Akvaarion painosta, lattian kantavuudesta" :mrgreen:

Yövuoron joutilasta aikaa on mukava käyttää hyödyksi kaikkeen harrastamiseen.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Maksimilitramäärä per huone?

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Jep, mitäs sitä ihminen uuden vuoden yönä klo 01.30. voi muutakaan tehdä kun tutkia netistä graniittihiekan syntyperiä 8-) .
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
totoro
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 14:40, 19.03.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Maksimilitramäärä per huone?

Viesti Kirjoittaja totoro »

Minä puolestani tutustuin eri suodatustyyppeihin, tarkoitus olisi väsätä valutussuodatinhybridi (trickle+sump). [;)]
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Maksimilitramäärä per huone?

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Totoro: mitäs me kunnon bilettäjät :D
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
NeNithelo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 14:41, 07.01.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Maksimilitramäärä per huone?

Viesti Kirjoittaja NeNithelo »

totoro kirjoitti:Minä puolestani tutustuin eri suodatustyyppeihin, tarkoitus olisi väsätä valutussuodatinhybridi (trickle+sump). [;)]
Laitas tästä esittely kun on valmis :)
Illanratoksi katselin youtubesta tarjontaa, tuossa astetta suurempi valutussuodatin: https://www.youtube.com/watch?v=OZ_M7l86cUs
pH=7,5...8,0 ; GH=8-12°dH ; KH=8-10°dKH ; NO3=10ppm
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”