Tarvittaisiin varmistusta tälle lajille?
Komea sini/turkoosivivahteinen kaveri(Pieni vielä), tosiaan oranssia poskista löytyy ja kyljessä menee mielialasta riippuen tumma juova.
Pienehkö, enintään keskikokoinen luultavasti. Nyt ovat 5-6 senttisiä nassikoita.
Nämä olivat tukkulistalla nimellä Krobia sp. "Xingu", eli en uskoisi sen olevan lippukirjoahven.
Lisää arvauksia saa laittaa.
VesiEläin kirjoitti:Pienehkö, enintään keskikokoinen luultavasti. Nyt ovat 5-6 senttisiä nassikoita.
Nämä olivat tukkulistalla nimellä Krobia sp. "Xingu", eli en uskoisi sen olevan lippukirjoahven.
Tokikaan en sitä lippukirjoahveneksi luullut, mutta jotain samantapaista siinä näin... Mun baensch tuntee sellaisen Krobia -suvun lajin kuin Krobia guianensis (dolphin cichlid). Muita siinä ei ole, joten täytyy antaa arvausvuoro muille, jos se ei tärpännyt.
Joo, mulla ei oo kokemuksia noista pikkuaffenista olleskaan, joten ihan arvailun puolelle menee.
Jos tuo lista pitää paikkansa, Krobia on Maailman kalojen kirjan mukaan delfiinikirjoahven, mutta en ole moisesta affenesta missään kuullut tai nähnyt. Onko tuo kenties "delfiini" vai vaan väärällä nimellä tullut joku tuttu laji?
No mun mielestä taasen se ei ole lähelläkään lippukirjoa . Ei taida kuitenkaan ihan yleisimpiä olla, kun en muista nähneeni vastaavanlaista. Tosin kovin hyvin en keskikokoisia ahvenia tunne.
Tässä vielä lipusta kuva, kutuaikana tai "äksyinä" ovat hienon tummia, sinisen sävyisiä.
VesiEläin kirjoitti:Pienehkö, enintään keskikokoinen luultavasti. Nyt ovat 5-6 senttisiä nassikoita.
Kala vaikuttaisi olevan juuri sitä mitä tukkulista väittikin. Tässä linkki DCG:n (saksalainen kirjoahvenseura) lehteen, josta löytyy Wolfgang Staeckin kirjoitus ko. kalasta.
Tai sitten se vaan on juuri se kala, mikä sen luvataan olevan, eli Krobia sp. "Xingu"
Jokin Rio Xingusta tuleva, vielä tarkkaan nimeämätön Krobia-laji. Kyllä se kovin paljon tuota kuvan kalaa muistuttaa. Tosin väritys tuossa kohtaa kalalla hiukan eri tyylinen, mutta näyttää juuri siltä, että voisi vaihdella noiden väliä "mielialan" mukaan.
Minulla ei kuva auennut mutta ehdotan värin perusteella Turkoosikirjoahventa. Itselläni oli pariskunta iitä. Tosi kauniita. Uros vähä äksy. Jos ei selvii minulla pari kuvaa kans tallessa. Voidaan vertailla.
Yes! Kiitos kovasti tiedoistanne.
Kiva kuulla että affen on sitä mitä tilasimmekin. Ihan komean näköinen siitä varmasti tulee. Ilkka T:n löytämässä artikkelissa oli prikulleen samannäköisiä otuksia kun meillä nämä neljä. Kun vaan vielä osaisi saksaa..
Nuo tummat raidat niin pystyyn kuin vaakaankin tulee juurikin noista "mielialan muutoksista".
DCG:n artikkelin mukaan puheena oleva kala on löydetty Rio Xinguun laskevan Suia Missu -joen sivujokeen Corrego do Gatoon liittyvistä lammista tai pikkujärvistä. Corrego do Gaton mainitaan olevan erittäin kirkasvetinen ja lampien 2-3 metriä syviä, tiheäkasvustoisia ja runsaskalaisia. Kalan kerrotaan saavuttavan n. 10 cm:n kokonaispituuden. Lajille ominaiseksi tuntomerkiksi mainitaan pään alaosan ja kiduskannen voimakkaan oranssinväriset laikut, jotka ilmaantuvat kaloille n. puolen vuoden iässä ja 4 cm:n pituudessa. Useimmiten ruumiin etuosan suomuissa on myös pieni oranssi täplä. Kalan tumman kuvioinnin kerrotaan olevan tilannekohtaisesti hyvin vaihtelevaa. Kuviointi koostuu päästä selkäevän takareunaan ulottuvasta juovasta, yleensä kahden vaalean raidan ympäröimästä kylkitäplästä, pyrstönvarren yläosan pienestä täplästä, kuudesta tai seitsemästä raidasta, joista neljä kylkitäplän ja pyrstönvarren täplän välissä, sekä kolmesta ylähuulessa ja sen yläpuolella silmiä yhdistävästä juovasta. Kalan mainitaan olevan kestävä ja sopeutuvainen ja se on artikkelin mukaan lisääntynyt jopa keskikovassa ja emäksisessä vedessä. Akvaarion suositellaan olevan hiekkapohjainen ja ainakin osittain tiheäkasvustoinen. Kutualustaksi kala tarvitsee kiviä.
Tuli hankittua sitten pari uutta pientä kirjoahvenlajia lisää jotka tänään pääsivät karanteenista tuonne isoon tankkiin. Lyhyen tutustumisen perusteella uteliaita ja rohkeitakin veijareita, vaikka selvästä ovat pienimmät kalat altaassa.
Mistäs päin tuommoisia kultaraitasukkuloita on myynnissä? Kiinnostuin heti kun katoin noita kuvia ja sitten tietoja siitä Akvaario Atlaksesta. Olis kooltaan sopiva munkin akvaan. Miten suhtautuu toisiin ahvenlajeihin?
Junttis kirjoitti:Tilaamallako nämäkin vai löytyykö ihan liikkeestä?
Olen tässä jo jonkin aikaa etsinyt Cnicichla- ahvenia.
Tilaamalla(tukkulistalta valittunna) Ruåttista.
Listoilla oli näköjään nyt tarjolla vain kahta Crenicichlaa, taitaa listat vaihtua jokakerta.
Ensikerran(parin viikon päästä) päästään kuikkaamaan Saksan listaa. Jee!
Niin joo, kiitokset! Kertoile jonkun viikon päästä, miten nämä tulee juttuun muiden kanssa, eikös teitil ole muitakin affenoita? Tosin iso on kyl tankkikin.... (kade...)
Muuten, bj:n laittama kuva muistuttaa erehdyttävästi ruostekirjoahventa.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Kauniita on ja hiukkasen jo kasvaneetkin. Tuo eka kuva on taittu ottaa salamalla, joka hiukan vääristää värejä.
Neljästä kappaleesta luultavasti ainakin yksi, ellei toinenkin, on naaras(selkäevän kärjen pituus ja värityskin hiukan poikkeaa oletetuista koiraista).
Junttis kirjoitti:Tilaamallako nämäkin vai löytyykö ihan liikkeestä?
Olen tässä jo jonkin aikaa etsinyt Cnicichla- ahvenia.
Tilaamalla(tukkulistalta valittunna) Ruåttista.
Listoilla oli näköjään nyt tarjolla vain kahta Crenicichlaa, taitaa listat vaihtua jokakerta.
Ensikerran(parin viikon päästä) päästään kuikkaamaan Saksan listaa. Jee!
Niin arvelinkin. Muutamaa isompaa lajia haeskelisin.
Täytyy kysellä josko saisi jostain tilattua.
VesiEläin kirjoitti:Kauniita on ja hiukkasen jo kasvaneetkin. Tuo eka kuva on taittu ottaa salamalla, joka hiukan vääristää värejä.
Neljästä kappaleesta luultavasti ainakin yksi, ellei toinenkin, on naaras(selkäevän kärjen pituus ja värityskin hiukan poikkeaa oletetuista koiraista).
Vähänkö on kaunis! Tuo eka kuva ei mua niin säväyttänyt, mutta jälkimmäisen vois ottaakin altaaseen, jos tilaa olis...