Sukarapurupatus

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Sukarapurupatus

ViestiKirjoittaja Pihlajaninja » 12:12, 16.06.2010

Mitä Sinun rapulaisillesi tänään kuuluu? Podetko sukarapukuumetta tai haluatko hehkuttaa kaunokaistasi? Näppäsitkö upean kuvan tai onko sinulla jaettavana hieno video näistä veijareista?

Kaipaan yleisluontoiseen kenttähöpötykseen soveltuvaa ketjua näille pikkuhypistelijöille. Harrastajia on paljon, mutta kaikki ketjut tuntuvat keskittyvän rapujen kuolemiseen tai lisääntymiseen tai sopivien kalakavereitten valintaan. Ja riittäähän näistä nyt muutakin juttua. Ennen kaikkea olen kiinnostunut, millaisia sukarapuja aqua-webiläisiltä oikein löytyy.

Meikäläisen rapulassa asustaa siis tulisukarapuja ja ninjasukarapuja, ja seuralassa mehiläissukarapusia ja muutama leväsukarapu.

Leväsukaravuilla on ehdottomasti eniten luonnetta ja niitten kommelluksia on hauskinta seurata, mutta ninjasukaravut kiehtovat esteettistä silmääni kaikista eniten, ainakin sopivan värityksen satuttua päälle.

Koska olen täysin hurahtanut noihin ötököihin, kaipaan kovasti jo kolmatta allasta, johon ottaisin porkkanasukarapuja ja jotain pienempiä siihen oheen sit kanssa...ja erilaiset Sulawesi-sukikset, kuten kardinaali tai harlekiini tai punainen kultahiutale* hotsittais kyllä kovasti. Niin, kaksi allastahan mulla oli keltsussa tuolla tyhjillään, nyt kun vielä sais lisätilaa tähän yksiöön... :P

Niin, ja kirjoitin äsköttäin tuolla sukarapuriesa-triidissä, jottei petokotiloni ymmärrä rapuherkuista mitään. Noh, nyt reissultani palattua oli yksi tulisukanen menehtynyt ja kotilo päässyt ensi kertaa rapujuhlille. :| Ja roskakotilot juhlivat rauhassa.

*) hehee, suomennokset ihan omasta päästä repäistyjä.
75 l + 45 l
"Sillä [nettikeskustelulla] on funktio samalla lailla kuin wc:lläkin, helpottaa ihmisen oloa."
- Pekka Himanen, Nyt 12/2010
Pihlajaninja
Starting Member
Starting Member

Re: Sukarapurupatus

ViestiKirjoittaja viineri » 13:01, 16.06.2010

Sukaravut kiinnostavat kovasti, mutta taiston ja ahneiden tetrojen vuoksi en niitä ainakaan vielä uskalla ottaa. Vielä kysymys Pihlajaninjalle: Eli mistä olet hankkinut rapusi? Samalla seudulla kun asun niin kiinostaisi vaan tietää. Eli oletko ostanut yksityiseltä vai jostain iikkeestä?
Vierailethan kotisivuillani!
112-litrainen pytty sisältää:
taistelukalan, kardinaalitetroja, juovanuolimonneja, monnisia ja partamonniherran.
viineri
Junior Member
Junior Member

Ikä: 15
Sukupuoli: Mies

ViestiKirjoittaja Cepi » 15:08, 16.06.2010

Minulla on 60L pönttö kypsymässä. Kysymys kuuluukin että mitä sukarapuja sinne hommaisi... tulisukien valikoivaan kasvatukseen alunperin hommasin tuon pöntön mutta sulawesi sukaravut ovat alkaneet kiinnostamaan kovasti, varsinkin harlekiinisukarapu on upea. Vähän on heikohkoa sukaraputarjonta suomessa :(
Cepi
Starting Member
Starting Member

Ikä: 26

ViestiKirjoittaja kala_fani » 15:11, 16.06.2010

Löytyy x määrä kirsikoita ja vihersukia ja 1-2 tulisukaa, joita alunperin oli 20, mutta inkkarit tappoivat suurimman osan. Kiinnostusta erityisesti tulisukiin ja mehiläisiin/kimalaisiin.
128l: kalastoremontissa
n.40l: Caridina cf. cantonensis "Bee", tulossa luultavasti Boraras brigittae
kala_fani
Senior Member
Senior Member

Ikä: 14
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura

ViestiKirjoittaja AnnaS » 16:59, 16.06.2010

^^ Cepi: Sulawesi-ravut ovat älyttömän herkkiä ja niiden kuolleisuus maahan tuotaessa on todella suuri. Akvaariolinna tilasi niitä jossain vaiheessa ja muistaakseni yksi rapu kymmenestä tuli elävänä perille. Sen vuoksi ne ovat kalliita eikä niitä juuri tilata Suomeen.
Ihminen on sitä mitä hän ajattelee. -Friedrich Hebbel
AnnaS
Junior Member
Junior Member

ViestiKirjoittaja miljoonakala84 » 17:30, 16.06.2010

Pitäiskö noille Sulawesi ravuille olla akvaariossa jotenkii erikois olosuhteet?
miljoonakala84
Advanced Member
Advanced Member

ViestiKirjoittaja bj » 17:32, 16.06.2010

Mulla on kirsikoita ja sitten mustavalkoisia tulisukia. Ovat omissa altaissaan. Mä kanssa tykkään kovasti sukiksista, ehkä jonain päivänä, jos rahaa on liikaa, olis kiva tilata Saksasta noita harvinaisempia.

Tämmöistä puuhailin kirsikoiden kanssa: viewtopic.php?f=75&t=137130&p=6758208&hilit=kirsikkasukarapuprojekti#p6758208. Mutta sitten homma hiipui, aika helpolta tuo tuntui ja ravuista tuli tosi punaisia. Nyt on aikaa mennyt tuosta ja ravut lisääntyneet omin päin ja kannassa on nyt paljon taasen vaaleampia.
Akvaariosivut; omat altaat, kalalajeja ym. http://kamuteams.fi/Kalat%20alku.html. SaksanpaimenKoira kotisivut http://www.kamuteams.fi
bj
Advanced Member
Advanced Member

ViestiKirjoittaja Celea » 17:44, 16.06.2010

Itse olen vasta pystytellyt noin 30-litraisen pikkuakvan johon odotetaan asukkaita. Pyttyä pääsee majoittamaan parvi tulisukia. Itseänikin nuo Sulawesiläiset himottaisivat mutta ehkä sitten joskus :roll:.
100 l sekala, 30 l rapula ja muuta elävää
Celea
Junior Member
Junior Member

Sukupuoli: Nainen

ViestiKirjoittaja Milsku » 21:17, 16.06.2010

Multa löytyy parit leväsuat ja X määrä pikkuisia tulisukia. Tuliset on silmään kauniita, mutta kyllä nuo levikset on niin persoonia. Levät elää n. 100l plus kalat ja tuliset pitää kotiloiden kanssa poikasallasta 20l puhtaana. Tarkotus olisi alkaa tulisukien valikoivaa kasvatusta, kunhan ne alkais meillä viihtyä.

On ne muuten pikkusia ne vasta kuoriutuneet rapuset. Näin aikoinaan että munat oli äiskä ravun mahan alta kadonneet, enkä ikinä olis ees löytänyt niitä poikasia ellei 1 olis hypänny kun meinasin tipauttaa pohjaruokaa sen niskaan. Hetken siinä hieroin silmiä ja oli et mikä toi on.. 8O Mut pikkuruinen rapuhan se oli ja kun osas kattoa niin siellähän niitä vilisti huimat määrät.
Milsku
Starting Member
Starting Member

Ikä: 24

ViestiKirjoittaja sinna » 21:23, 16.06.2010

Joo, niitä pikkuisia rapuja yllättävästi löytyy, kun eka yhden huomaa ja sit alkaa vähän tarkemmin akvaariota tiiraileen, ni kyllä niitä siellä on :mrgreen: ja paljonkin..
Voit olla varma, että on maanantai, kun hait uiskentelevat vesikipossasi.-Karvinen-
sinna
Starting Member
Starting Member

ViestiKirjoittaja vallumaarit » 21:35, 16.06.2010

Sulawesisukikset tarvitsevat ainakin kovempaa vettä ja korkeampaa PH:ta, eri lajeja voi googlata ja katsella vaatimuksia. Itse en niitä uskalla tilata.
Sen sijaan ollaan juuri porukalla tilattu Saksasta A-luokan tulisukia, sinisiä helmisukarapuja, tiikeri- ja lumihiutale- ja jotain Eurooppalaisia sukarapuja.
Niiden tuloa nyt ootellaan ja raportoidaan sitten mikä oli onnistumisprosentti.
Entuudestaan kotona on mehiläisiä ja b-luokan tulisukia.
Kyllä tää sukarapuhomma vie sydämen...
vallumaarit
Member
Member

Akvaarioseurat: HAS

ViestiKirjoittaja miljoonakala84 » 00:11, 17.06.2010

MItes muuten voiko liijan korkea ph arvo vaikuttaa sukarapujen lisääntymiseen, kun miula on tuolla 35L akvaariossa omppujen seurana parvi keltasia sukarapuja
ja tuon akvan veden ph on yli 7,5 ja gh 9, en ole nähny piiitkään aikaan että noi sukaravut tuolla kantelis munia mukanaan ja ainoastaan kahdella ravulla on selkäpuolella munia kehittymässä. :?
miljoonakala84
Advanced Member
Advanced Member

ViestiKirjoittaja minnukkaliisa » 07:38, 17.06.2010

Minulla onkirsikkasukarapuja ja leväsukarapuja samassa akvassa. Olen yrittänyt antaa leväsukarauja pois, jotta jäljelle jäisi vain kirsikkasukarapuja, mutta todella työlästä , kun aina jonkun pusikon takaa ilmestyy leväsukarapu, just kun omasta mielestä siellä ei enää yhtään ole ja olen laittanut jo akvan käyntiin sekä lähettänyt rapupaketin uudelleomistajalle.
Rapuset asustavat 52l akvassa, paljon kasvillisuutta ja lisääntyvät ahkerasti. Rapujen joukossa asustelee talonmiehenä pikkuinen imumonni. :)
Ahkeruus palkitaan. Akvaariot 117l kaloja ja 52l rapula.
minnukkaliisa
Junior Member
Junior Member

Ikä: 38

ViestiKirjoittaja vallumaarit » 12:53, 17.06.2010

miljoonakala84 kirjoitti:MItes muuten voiko liijan korkea ph arvo vaikuttaa sukarapujen lisääntymiseen, kun miula on tuolla 35L akvaariossa omppujen seurana parvi keltasia sukarapuja
ja tuon akvan veden ph on yli 7,5 ja gh 9, en ole nähny piiitkään aikaan että noi sukaravut tuolla kantelis munia mukanaan ja ainoastaan kahdella ravulla on selkäpuolella munia kehittymässä. :?

http://www.planetinverts.com/Yellow%20Shrimp.html

Tuolta linkistä kun lukee, niin ei tarttis olla mitään ihmeellistä, kaikki käy ja lisääntyy tosi helposti, niinkuin kirsikkasukarapukin.

Tulisukarapulaani laskin PH:n 6.5, kun ulkomaalaisilta sivustoilta olen tonkinut tietoa. Siellä väitetään tuon PH:n vaikuttavan tulisukien lisääntymiseen ja että sopivin olisi 6.5-6.8. Ainakin 1 uusista B-luokan tulisukasistani pullautti heti munat mahaan, kun oli pari päivää tuossa alemmassa PH:ssa. Laitoin kiljupullon ja pienen pienen passiivilevittimen rapulaan ( 30 L ) ja hyvin pelittää.
vallumaarit
Member
Member

Akvaarioseurat: HAS

ViestiKirjoittaja jossula » 13:20, 17.06.2010

Meillä sellanen sukarapusoppa 60 litrasessa, ison jaavansammalpuskan mukana tuli kaameesti eri rapusia, en edes tunnita lajeja..Nyt vähän ahasta, kun koulun millikset tul kesähoitoon, mutta ne vaihtaa kohta allasta parikytlitraa isompaan :)
Oletteko seuranneet veden pintarajaa, itse siinäkohdin nähnyt sellasia millin mittasia poikasia.. :D
300pehmeä seurala +60omppula/sukarapula +2sammakkoeläintä
+40millisten tilapäinen +tulee 130 kova seurala
LIIKA ON LIIKAA MUTTA KOHTUUS EI RIITÄ MIHINKÄÄN
MITEN PITKÄLLE VOI MENNÄ MENEMÄTTÄ KUITESKAAN LIIAN PITKÄLLE
jossula
Junior Member
Junior Member

Ikä: 14

Seuraava

Paluu Muut kalat ja eliöt