Paras tapa "pelastaa" avainten kutu? Kiire..
Valvoja: Moderaattorit
-
cassie_86
- Senior Member

- Viestit: 547
- Liittynyt: 13:57, 28.05.2008
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Iisalmi
Paras tapa "pelastaa" avainten kutu? Kiire..
Avainkirjoahveneni olivat kuteneet tänään ensimmäisen kerran, kookosluolan ulkopuolelle runsaasti munia. Akvaario on seurala jossa on ahne partisuros ja myös mustatetroja ja sitruunatetroja. Mietin nyt olisiko viisain siirtää kutu ja kookosluola kelluvaan poikasaltaaseen koska uskoisin että muuten se menee parempiin suihin seuralassa. Minulla olisi myös 30l vara-allas tyhjänä, olisiko kutu viisain siirtää sinne ja lisätä vettä vanhempien altaasta, mietin vaan että allas ei ole muuten mitenkään kypsä niin miten käy, tuleeko nitriitti piikki? Altaaseen olisi käyttämätön pillisuodatin, mutta mistä saisi bakuja mukaan, kävisikö vaikka siirtää osa seuralan hiekasta ja puristella yhtä seuralan suodatinta pillisuodattimen pikkupatruunan kanssa samassa astiassa? Olisin kiitollinen jos joku jaksaisi vastata nopeasti tähän ongelmaan.
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
-
Nardimai
- Member

- Viestit: 271
- Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
- Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Turku
Re: Paras tapa "pelastaa" avainten kutu? Kiire..
Kiinnostaa tietää et miten kävi kudun kanssa?
Mika Litja
-
Kalakaverit
- Advanced Member

- Viestit: 2102
- Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Espoo
Re: Paras tapa "pelastaa" avainten kutu? Kiire..
Poikasten kannalta paras tapa olisi pienellä letkulla imaista ne juuri kuoriutumisen jälkeen erilliseen poikasaltaaseen, johon vesi on otettu pääaltaasta. Usein kuitenkin vanhemmat tai muut kalat kerkeävät napsimaan jo mätimunatkin pois, joten seuraavaksi paras olisi siirtää se mätimunat että vanhemmat sinne erilliseen altaaseen, sillä mätimunat tarvitsevat vanhempien hoitoa. Jos tämä ei onnistu, voit yrittää siirtää pelkän kudun, mutta sen homehtumis prosentti on aika suuri. Tätä voit yrittää ehkäistä ilmastamalla munia, ja pitämällä tehokkaan virtauksen kudetusaltaassa.
Tuon kokoiseen poikasaltaaseen joutuu päivittäin vaihtelemaan vettä, joten sen kypsyttäminen on sinänsä turhaa. Poikaset syövät paljon ja monta kertaa päivässä, ja veden laadusta on pidettävä huolta. Jos pääaltaassasi vesi on hyvää, ottaisin vedenvaihto veden alkuun sieltä kunnes poikaset ovat kasvaneet sentin mittaisiksi. Tämän jälkeen niille voi alkaa tehdä pikkuhiljaa vedenvaihtoja " raa`alla" hanavedellä.
Tuon kokoiseen poikasaltaaseen joutuu päivittäin vaihtelemaan vettä, joten sen kypsyttäminen on sinänsä turhaa. Poikaset syövät paljon ja monta kertaa päivässä, ja veden laadusta on pidettävä huolta. Jos pääaltaassasi vesi on hyvää, ottaisin vedenvaihto veden alkuun sieltä kunnes poikaset ovat kasvaneet sentin mittaisiksi. Tämän jälkeen niille voi alkaa tehdä pikkuhiljaa vedenvaihtoja " raa`alla" hanavedellä.
-
cassie_86
- Senior Member

- Viestit: 547
- Liittynyt: 13:57, 28.05.2008
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Paras tapa "pelastaa" avainten kutu? Kiire..
Laitoin kookoksen jossa kutu oli verkkohäkkiin vanhempien altaan reunaan ja suodattimen ulostulon puhaltamaan siihen päin, mutta vaikka itse yritin injektioneulalla keräillä homehtuneet munat pois kutu ei kerennyt kehittyä poikasiksi asti. Nyt toivon että avaimet kiinnostuisivat uudelleen kutuhommista niin yrittäisin sitä, että siirtäisin vasta poikaset erilleen muista kaloista. Vielä kuitenkaan ei ole innostusta ollut avaimilla ilmassa kutemiseen uudelleen
Millähän sitä voisi stimuloida? Viime kerralla altaassa ei ollut tapahtunut minusta ainakaan mitään muutoksia jotka olisivat esim. voineet kutuhalut laukaista yhtäkkiä..
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.