Astmaa akvaariosta :(

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

AffenaEväkäs
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 14:30, 28.08.2003
Paikkakunta: Hyvinkää

Astmaa akvaariosta :(

Viesti Kirjoittaja AffenaEväkäs »

Moro kaikille, mä oon Pete. Siitä on vuosia aikaa, kun täällä viimeksi kävin. Ikää mulla on 42v ja akvaarioita harrastin antaumuksella ikävuodet 10-35v. Lopetin, koska aloin saamaan alati pahenevia hengitys-oireita akvaariosta. Alkuun olin asiasta epävarma, ja hävitin altaat välillä ja otin taas uuden -ja kyllä vaan, oireet palasi ja yleensä paheni. Eli astma-tyyppistä hengitysoiretta, varsin v-mäistä sellaista. Lääkitykselle jouduin, ja oireet jatkui vielä puolisen vuotta altaat hävitettyäni. Keuhkot niin romuna, että haittasi työtä ja vapaa-aikaa. Urheilusta ei enää tullut mitään.

Olen ehkä, kait, mayby jo alistunut, että ei altaita enää mulle. Hirmusen iso ja tärkeä asia. Olisi aikaa, rahaakin ja tilaa mihin laittaa. Mutta kun ei voi eikä pysty :( Viikkoa ei mene, etteikö eväkkäät tulis uniin eli halu ois todella kova.

Olen jutellut aiheesta lääkärien kanssa ja Googlannut ongelmaa. Mitä ilmeisimmin ongelma on vedessä muodostuva mikroskooppinen levä, jota vapatuuu huoneilmaan ja juuri mun keuhkot reagoi siihen pahalla tavalla. Joku sanoi, että pitkällä aikavälillä vaikutus olisi samantapainen, kuin homeella. Mene ja tiedä.

Kysymys kuuluu oikeastaan, onko kellään muulla vastaavaa ja vielä tietysti tärkeämpää: olisiko ongelma jotenkin kierrettävissä ja kirjoaffenia taas mulle jookos pliis :)

Anyone?
Hopotus
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 11:10, 16.06.2008

Re: Astmaa akvaariosta :(

Viesti Kirjoittaja Hopotus »

Ikävä kuulla, että olet saanut noin pahoja oireita :cry: .

Itsellänikin oli astma nuorempana, nyt ei onneksi ole oireillut kuin siitepölyaikaan. Meille otettiin akvaario juuri sen takia, että perheessä on astmaa. Silloin varoiteltiin survareista ja kalojen ruoista allergia/astman aiheuttajina.

Jos altaasta haihtuva kosteus ja ilmaan vapautuvat levät ovat syynä, ehkä altaassa saisi olla kansilasit ja viikottaiset runsaat vedenvaihdot sekä levän muodostuksen minimointi. Myös ruokinnalla on väliä, itse en kestä seran hiutaleita (tapletit ja rakeet ok) ja survaria annan vain harvakseltaan ja ruokinta tapahtuu nopeasti huoneiston poistoilmastoinnin ollessa täysillä.

Ehkä voisit järjestää altaalle "kohdepoiston", siis altaalle oma huone ja katselu tapahtuu toisesta huoneesta, allashuoneeseen samanlainen ilmastointi kuin vessassa/keittiössä ja vaikka ihan huuva altaan päälle. Tällainen ei tietenkään onnistu joka asunnossa, ehkäpä tilavassa omakotitalossa ja allas saakin sitten olla seinänkokoinen. Hoidonkin voi järjestää automaattivedenvaihdoilla ja lannoituksilla minimiin. Lisäksi nykyään on noita suidattimia, joissa uv-valolla tapetaan leväitiöitä. Lisäksi easy life on tuonut uudet levien poisto/ehkäisy aineet, joista algexit on omassa ahkerassa käytössä, pysyy levät kurissa :P .

Siispä pari tarkentavaa kysymystä vielä
1. Minkä kokoisia altaita ollut?
2. Avoimia/kansilaseilla?
3. Millä ruokit?
4. Ilmastointi asunnossa/ akvaarion sijaintipaikalla?
5. Hoitorutiinit, ylikansoitus, vedenvaihdot?

Lähetään nyt noilla liikkeelle. Itse mietin, että jos kyseessä on mainitsemasi levä(itiöt), onko kuitenkin kyseessä ennemmin allergia joka oireilee astman oireina?
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
Quu007
Member
Member
Viestit: 416
Liittynyt: 18:13, 10.06.2012
Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Astmaa akvaariosta :(

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

Lainattua tekstiä osoitteesta: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=alg00277


"Akvaarion allergeenit ovat kalanruokia ja leviä.

Kun lemmikkieläimille allerginen atoopikko haluaa jonkin eläimen kotiinsa, ajatellaan akvaariota. Kalat tai niiden ulosteet eivät pölise ja muutu huonepölyn osaksi. Kaloja pitää myös ruokkia, ja ruoassa on allergeeneja. Niitä ovat ennen kaikkea hyttysten toukat ja katkaravut.

Jokaisessa akvaariossa kasvaa leviä, useimmiten viherleviä. Niitä joutuu ilmaan akvaarion ilmastuksen kuplien rikkoutuessa. Tiedetään, että leväallergiaa on, mutta sen yleisyyttä ei tunneta. Kaupallisesti ei ole saatavana testiaineita ihokoetta varten, eikä veritestiä ole. Ihotesti voidaan tarvittaessa tehdä akvaariosta kerätyllä levällä joko tuoreena tai kuivattuna. Testin luotettavuutta ei tunneta."

Artikkelin tunnus: alg00277 (020.004)
© 2012 Kustannus Oy Duodecim

Olisko tästä apuva.. :mrgreen:
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
AffenaEväkäs
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 14:30, 28.08.2003
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Astmaa akvaariosta :(

Viesti Kirjoittaja AffenaEväkäs »

Siispä pari tarkentavaa kysymystä vielä
1. Minkä kokoisia altaita ollut?
- Ollut on kaikenlaisia aina muutaman kymmenlitraisista kudetusaltaista suurimpaan, mikä oli 1000L. Joskus mulla taisi olla yhtäaikaa parituhatta litraa lätäkköä enemmän tai vähemmän hallitusti kotona :D

2. Avoimia/kansilaseilla?
- Aina on ollut jonkinlaiset kansilasit, mutta en tosin koskaan ajatellut asiaa niin pitkälle, että olisin aiheeseen pureutunut

3. Millä ruokit?
- Asukeista riippuen laidasta laitaan ihan kaupallisista tuotteista normi kaapeista löytyviin "ihmisten" ruokiin ja kaikkea siltä väliltä. Loppuajassa tämä ruoka-asia kävi jo mullakin mahdollisena aiheuttajana mielessä, ja silloin vältin juurikin mm. survareita yms joiden tiedettiin joillekin aiheuttavan oireita. Mutta kohtuuvakuuttunut olen, että syynä ei ole ruuat ainakaan suoraan, vaan itse

4. Ilmastointi asunnossa/ akvaarion sijaintipaikalla?
- En koskaan kiinnittänyt asiaan huomiota = huono(hko).

5. Hoitorutiinit, ylikansoitus, vedenvaihdot?
- Sen verran pitkään touhusin, että kaiketi kohtuu hyvin hoisin. Tämäkin riippuen asukeista ja niiden vaatimuksista, kerran viikkoon taisi olla sellainen perinteinen vedenvaihto-väli. Joskus oli ylikansoitettu, joskus taas ei. Tämäkin riippui asukeista ja niiden lisääntymistahdista :) Pyrin toki pitämään asiallisen määrän kaloja altaassa.

Silloin kun itse näitä touhusin, ei tainnutkaan olla tuollaisia levää tappavia suodattimia...hmm...mielenkiintoinen aspekti :)
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astmaa akvaariosta :(

Viesti Kirjoittaja Koss »

Jos on tuollainen tilanne, lähtisin alkuun siitä että akvaarioon kansilasit, sekä valaisimet jotka eivät lisää paljoa haihtumista. Altaan lämpötila suht matalaksi. Huoneiston ilmanvaihdon parannus, korvausilmaventtiilit isommalle ja poiston tehostus. Asutko omakoti-, rivi-, vai kerrostalossa?
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astmaa akvaariosta :(

Viesti Kirjoittaja Koss »

Tuli vielä mieleen, että voisit hommata koneellisen ilmankuivaimen.
hannu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 508
Liittynyt: 18:00, 18.02.2002
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Re: Astmaa akvaariosta :(

Viesti Kirjoittaja hannu »

Mitenhän merivesiallas sopisi? Ei luulisi siinä olevan ainakaan samoja leviä.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Astmaa akvaariosta :(

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Olisiko mahdollista eriyttää akvarismi kokonaan asumisesta eli vuokrata erillinen akvaariokellari tai rakentaa niille vaikka oma ulkorakennus jos landemmalla asustelet? Jos vika tosiaan on levissä, niin sitten tulisi mieleen kokeilla UV-sterilisaattoria ja akvaarion pitämistä muutenkin mahdollisimman puhtaana. Ehkä jopa ihan säännöllinen levien myrkyttäminenkin (esim. kolme kertaa vuodessa) voisi tulla kyseeseen, mutta valitse sitten kalat niin että ovat varmasti kestävää sorttia. Akvaarion päälle voisi kenties asentaa jonkinlaisen hyvin vetävän ilmastoinnin tai valita edes altaan paikan siten että se on suoraan olemassaolevan ilmastointiaukon alla (mutta ota kosteus huomioon!). Voisit myös kokeilla josko pienet kalat pienessä akvaariossa menisivät paremmin kuin tuhatlitrainen. Kirjoahventen kohdallahan esim. Tanganjikan kotiloahvenet ovat todella symppiksiä ja pieniä, jopa 40-60-litraiseen sopivia.

Itse astmaatikkona ymmärrän ongelman oikein hyvin ja itselläkin on joskus käynyt mielessä että voiko akvaarioissa olla jotain syytä. Selvinä oireina itselläni on kutina käsivarsissa kun kädet laittaa akvaarioon ja silmien turpoaminen toisinaan varsinkin sunnuntaisin kun on ollut kotona koko viikonlopun. Minulla kuitenkin astmaoireet tuntuvat liittyvän vielä selkeämmin liikenteen pienhiukkasiin ja ilmanlaatutiedotukset ovat "se juttu" joila pystyn välttämään jatkuvan lääkityksen.
Melanie
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 22:21, 16.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Astmaa akvaariosta :(

Viesti Kirjoittaja Melanie »

Nyt vähän huolestun siitä että pahennanko ties tuon puolison iho-oireita kun ovat olleet aika pahana tämän talven. Astma ei mielestäni ole pahentunut mutta hän on myös atoopikko ja iho on ollut todella pahasti tulehtunut ilman selvää syytä (no paitsi tietty se atooppinen tausta) viime aikoina. :?
Sinun pitäisi varmaan oleilla jonkun kotona jolla on tuollainen uv-sterilisaattori pidemmän aikaa ja katsoa tuleeko oireita. Tai uhkapelata ja hankkia kotiisi. Mutta sit jos ei toimikkaan niin aivan varmasti harmittaa.
Minäkin olen niin onnellinen että vihdoinkin sain eläimiä huollettavaksi, vaikka karvallisista vielä haaveilen, mutta tosiaan tuo toinen niin pahasti allerginen kaikille.. Ymmärrän että sinua harmittaa. :(
partanen
Member
Member
Viestit: 312
Liittynyt: 19:44, 20.09.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Astmaa akvaariosta :(

Viesti Kirjoittaja partanen »

Itsekkin astmaa sairasteneena tiedän että asiat joille on allerginen saa herkästi astmankin reagoimaan.
Tässä lähivuosina astma on hiukan alkanut ärtymään mutta nyt helpottanut sen jälkeen paljon kun hommasin
tuon 720 litrasen 180 tilalle... Ilmankosteus pysyy 35-45 välillä riippuen miten ilmastointia säätää mutta
tällä nyt on ollu itselle vain positiivinen vaikutus!

Äkkiseltään toki kuullostaa että olet allerginen jollekkin mitä akvaariosta leviää. (voi tietty olla kalanruokakin?)

Ilmaa toki ei kannata alkaa "kuivattamaan", limakalvot joutuu vaan entistä kovemmalle. Ellei tietty sitten
mennä jo rakenteille riskaapeleilla rajoilla. Hyvä ilmastointi ja hyvä sisäilman kosteus (ei kuitenkaan yli 45).

Itsellä tuli tästä ensimmäisenä mieleen että jos rakentaisit katetun akvaarion. Akvaarion ylläolevasta
"kaapista" sitten vain ilmastoinnin imuputki vetämään kaiken ylimääräisen pois. Minimoisi allergeenit
sisäilmassa.

Tosin, allergia kun on noin alkanut ja pahentunut vain niin se ilmeisesti vain pahenisi ajan kanssa.
Hope not kuitenkaan.

Lainaus allergia ja astmaliiton ohjeesta:

"Akvaariokalat ovat tavallisesti allergiselle sopivia lemmikkejä. Akvaariota ei pidä kuitenkaan sijoittaa makuuhuoneeseen. Akvaarion puhtaudesta on huolehdittava niin, ettei veden leväkasvu pääse hengitysilmaan. Kalojen ruoka on valkuaisainetta. sitä pitää käsitellä varovasti, ettei se pölyä."

Heh, oletko siis myös "nukkunut" kalojen seurassa? :) Tämä ois itselleni sitte kait sama jos nukkuisin yöt höyhentyynyllä :P
720l sekala+ 120l rapulaa, 1 seropi, 3 lasta + emäntä aina komentamassa.
Ahkera kalamies + kalastuksenvalvoja.
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Astmaa akvaariosta :(

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Ymmärrän allergisena epätoivoasi: en voi ottaa koiraa, vaikka haluaisin.
Mutta tämän ketjun keskustelu on mielestäni vähän samalla tasolla kuin silloin, jos lähdetään allergiaperheeseen väen väkisin ostamaan koiraa, vaikka sille allergisia oltaisiinkin. Silloin kysellään palstoilla ahkeraan, että hei, mikä rotu ei aiheuttaisi allergiaa. Karvaton tai karvallinen, kaikki ne aiheuttaa.

Joten kamala sanoa, mutta luulen, ettei sinulle löydy akvaariota, joka olisi turvallinen terveydellesi. Ei allasta voi perustaa sen varaan, että se olisi kansilasin alla tai toisessa huoneessa tai paremmassa ilmastoinnissa. Sen luokse on kuitenkin mentävä ja sitä on hoidettava, jolloin allergeenille altistuu väkisinkin.

Tylyä, mutta totta. Joudut tyytymään akvaariovideoon olohuoneen telkkarissa. Ihan niin kuin minä joudun tyytymään katsomaan koiria vain kuvista.
Quu007
Member
Member
Viestit: 416
Liittynyt: 18:13, 10.06.2012
Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Astmaa akvaariosta :(

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

Tuli mieleeni myöskin nuo ilmanpuhdistimet!Olisiko sitten sellaisesta hyötyä akvaarion vieressä ja akvaariota puhdistaessa ja ruokinnassa käyttää hanskoja ja muita apuvälineitä.

http://www.allergiakauppa.fi/tuotteet/i ... istimet/2/

Tuollahan on vaikka minkälaisia ja sinne voi varmaan laittaa sitten meiliä ja kysyä että onko niistä auttamaan tämmöisen allegian ratkaisussa!
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
AffenaEväkäs
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 14:30, 28.08.2003
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Astmaa akvaariosta :(

Viesti Kirjoittaja AffenaEväkäs »

Vähän luulen, että tuo Pisarat2 tuolla sanoi totuuden :(
Quu007
Member
Member
Viestit: 416
Liittynyt: 18:13, 10.06.2012
Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Astmaa akvaariosta :(

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

Niin voihan se niinkin olla...kuulostaa aika ikävältä.Mulla todettiin 2 vuotta sitten kesällä heinäallergia ja jouduin sen takia luopumaan kahdesta ihanasta luppakorvakanista...mutta ei vaan mahda mitään, oma terveys menee kuitenkin kaiken edelle.. :roll:
Mutta onko sulla kaveria tai kavereita joiden luona voit käydä ihailemassa.

Ja koira on siinä mielessä erilainen koska sen hilse ja eläinpöly on mahdoton yhdistelmä ja niistä ei pääse eroon, mutta jos sulla on tuosta kalojen ruuasta, tai levästä aiheutuvaa, niin niihinhän pystyy jollakin lailla itse vaikuttamaan..mulla on elokuusta alkaen käytettynä pyörinyt akvaario jossa ei levää ole jos ei limaskaa lasketa ja aikaisemmin tappelin viherlevän ja tupsulevän kanssa koko ajan.
Silloin altaiden koot oli 190litraa 200 litraa ja 210 litraa..

Ja nyt on myös nestemäisiä tai siis geelimäisiä kalanruokia tarjolla. :mrgreen:
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
Quu007
Member
Member
Viestit: 416
Liittynyt: 18:13, 10.06.2012
Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Astmaa akvaariosta :(

Viesti Kirjoittaja Quu007 »

http://aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=7&t=19788

Tuolla on muuten aikaisempi keskustelu samasta aiheesta... :D
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
Poppis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 11:29, 18.10.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Astmaa akvaariosta :(

Viesti Kirjoittaja Poppis »

Aika jännä, mulla todettiin tuossa astma, vähän sen jälkeen kun hankin akvaarion.
Huomaan kyllä että jos kasvit rupeaa olemaan leväsiä, niin astmakin on pahempi. Samoin miesystäväni reagoi todella vahvasti akvaarioon.
Mutta ainakin vielä oon pärjännyt kun vaihdan veden kerran viikossa ja pidän minimaalisesti kasveja (jättiläisvallisneria) ettei ne kasva niin paljon että pinta täyttää kasveista ja kerää ruokaa ja levää kasvistoon.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Astmaa akvaariosta :(

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Karvaeläintenkään kohdalla astma tai allergia ei ole ihan niin yksiselitteinen asia ihan kaikilla. Sain 18 vuotta sitten diagnoosin että olen kissoille astmaattisesti allerginen, ja niin olinkin ensimmäiset 1,5 viikkoa kun kuitenkin otimme puolibritin kissan tuolloisen avomieheni kanssa (toinen koti odotti tietysti valmiina, mikäli emme olisi eläintä voineet pitää). Noiden 1,5 viikon jälkeen elin kissan kanssa samassa asunnossa viisi vuotta ilman mitään oireita tai lääkitystä. Vanhemmillani puolestaan on tuosta eteenpäin ollut yhteensä neljä kissaa, joista yhdestä sain oireita siten että kun heillä oli tuolloin kaksi kissaa, niin siitä toisesta ei tullut tuolloinkaan yhtään mitään vaan sitä pystyin rapsuttelemaan tuntikausia sylissä. Astmaa aiheuttaneen ei tarvinnut tulla samaan huoneeseenkaan. Tätä ei siis voi selittää esim. kissanhiekalle altistuminen, kun eläimet elivät keskenään samoissa oloissa ja samoilla ruuilla, mutta paljon myöhemmin kävi ilmi, että tuo astmaa aiheuttanut yksilö kärsi diabeteksestä.
BleepBloop
Junior Member
Junior Member
Viestit: 91
Liittynyt: 07:52, 18.10.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Astmaa akvaariosta :(

Viesti Kirjoittaja BleepBloop »

Sellainenkin vaihtoehto tietysti on olemassa, että akvaariosta haihtuva kosteus pahentaa asunnossa mahdollisesti muhivaa homeongelmaa. Tuuletukseen ja ilmanvaihtoon kannattaa kiinnittää huomiota ettei huoneilman kosteus pääsisi nousemaan kovin korkeaksi.
260L Monnisten vesipuisto
200L Minirasboroiden kylpyamme
270L Selkäuimareiden uimahalli
250L Sekavien monnien palju
doradi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 95
Liittynyt: 10:58, 15.11.2008
Akvaarioseurat: HAS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Astmaa akvaariosta :(

Viesti Kirjoittaja doradi »

Mulla on runsaasti siitepöly- ja eläinallergioita, jotka on todettu viitisentoista vuotta sitten, ja lisäksi kymmenkunta vuotta sitten tuli astmadiagnoosi. Akvaarioita on ollut kotona joskus 80-90-luvulla ja nyt taas jokusen vuoden. Mun kohdalla akvaarioilla ei ole negatiivista vaikutusta ollut näihin vaivoihin. Kansilasillisilla altailla ei tunnu olevan mitään vaikutusta, avoimien altaiden vaikutus on mielestäni ollut aika selvästi positiivinen, epäilemättä ilmankosteuden kautta. Pysyvästi avoimen altaan laiton jälkeen vuodessa sairastettujen hengitystieinfektioiden määrä on tippunut hurjasti ja astmalääkityksen annostustakin sain tiputtaa. Asunto on hyvin kuivailmainen kerrostalokämppä koneellisella ilmanvaihdolla, varmasti jo ennestään "kosteassa" kämpässä tilanne voisi olla aivan toinen.

Syy-seuraussuhdetta akvaarion/ilmankosteuden nousun ja paremman hengitysteiden kunnon välillä ei tietenkään voi tällä tavalla todistaa. Enkä suinkaan kehota ketään allergikkoa tai astmaatikkoa tällä perusteella hommaamaan akvaariota, mutta uskoisin, että muitakin löytyy, joilla on positiivisia kokemuksia. Jos on taipumusta allergioihin, niin en kyllä yhtään epäile että leville ja kalanruuille allergisoituu suht helposti. Mä olen takuulla saanut pentuna niille erinomaisen siedätyksen :mrgreen:
Siltsu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 938
Liittynyt: 21:32, 10.02.2012
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tuusula

Re: Astmaa akvaariosta :(

Viesti Kirjoittaja Siltsu »

Heippa!

Nyt täytyy muistaa että allergisen astman aiheuttajia voi akvaariossakin olla useita ja niinkuin itse kerroit, et erotellut näitä asioita aikoinaan kovin tarkasti. Kyse voi siis olla joko levistä, ruoista tms. Pienikin asia vaikuttaa ja muut ympäristön tekijät sitten kumuloivat tätä rasitusta. Ei akvaario yksin myrkkyä ole, mutta joku siellä aiheuttaa astmaattisia allrgiaoireita. Mikä? Voitko altistaa itseäsi jossain kaverin luona ja kokeilla eri vaihtoehtoja?

Mulla on 4v. tyttö jolla rajut allergia ja atopia taustat. Kesäisin allergiat pahenee siitepölyjen takia niin että ruokavaliokin supistuu minimiin ja sitte talvella taas pakkanen puree atoopikkoon. Viime kesänä puhkesi raju astma, joka johti aina kohtauksen alettua monen päivän sairaalareissuun. Kun oli sateinen kesä ja homeitiöitä vielä pakkasiin asti nurmikot ja pusikot täynnä, ei ulkoilu ollut vaihtoehto. Mutta talvella taas akvaarion tuoma ilmankosteus on parantanut oloa. Nää asiat eivät ole niin mustavalkoinen juttu! Mutta helppoa se eritteleminenkään ei ole. En lähtisi ihan suoraan akvaario-ostoksille, mutta liikkeessä voisit vierailla ja kokeilla miltä altistus tuntuu ilman kosketusta ruokaan tai itse vedenvaihtoihin.

En sinuna tuomitsisi akvaarioharrastusta heti, mutta pyrkisin selvittämään mikä sen astman oireita aiheutti. Talvella on hyvä aloittaa altistuskokeilut kun muu ympäristö on puhtaimmillaan. Salapoliisin työtä se vaatii, eikä ymmärrystä aina löydy, mutta jos tahtoa on, niin saattaa se ratkaisukin löytyä. Onnellisia on ne päivät kun sairas lapsi onkin oireeton ja nämä oireilut voidaan unohtaa hetkeksi. Älä riskeeraa terveyttäsi, mutta selvitä asia. Se voi olla pienestä kiinni!
450L kiipiät, teräkalat, norsukala, L75, L128, L201
180L L199, L-411, tetroja ><((((º> ><((((º> ><((((º>
100L L046, tetroja
Kalaa kalaa
Member
Member
Viestit: 344
Liittynyt: 11:36, 27.03.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Astmaa akvaariosta :(

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Mielenkiintoinen keskustelu.
Itselläni on jatkuva nuha ja yskä, jota ei ole ennen ollut.

Osaltaan siksi haluan vähentää akvaarioita , joita meillä on aivan liikaa.
Olen myös varma että kaloista tämä krooninen yskä johtuu, kun en edes tupakoi eikä ole koskaan ennen tällaista ollut, nyt yli puoli vuotta yskää ja nuhaa tauotta.
Kun en ole kotona nuha pikkuhiljaa vähenee, eli meillä se ongelma on.

Kun akvaarioita oli vain pari ei tätä ongelmaa ollut, mutta nyt kun vettä on siellä ja täällä niin ilman kosteutta on mahdoton saada pysymään alhaalla kansilaiseinkaan.

Kumppani on aivan kalafriikki ja häntäkin tietysti harmittaa kun pistän akvaarioita pois, mutta en nyt viitsi terveyttäni kokonaan pilata vain kalojen takia.
Lisäksi liian monet altaat jää väkisinkin huonolle hoidolle, ei niihin töiden jälkeen jaksa tarpeeksi paneutua.

Koetan jos kaksi-kolme isointa kansilasillista akvaarioita jää, saisiko ilman laadun pysymään hyvänä kun ei sentään kymmentä akvaariota enää ole.

Ennen en osannut yhdistää akvaarioita ja nuhaa , mutta kyllä se nyt on selvää kun reissussa ei tätä ongelmaa ole vaan se tosiaan riehahtaa enemmän kotona, varsinkin silloin kun pesen hiekkoja tai vaihdan vettä, olen siis kosketuksissa mahdollisiin leviin ja kalanruoantähteisiin.

Muista eläimistä minulle ei ole tullut mitään oireita, mutta huomaan että nimen omaan ilman kosteus on se ongelma, se kun ei ole vain pelkkää vettä mitä akvaarioista pois haihtuu vaan tosiaan kaikenlaiset mikrobit ja levät mukana.

Jotenkin vaikea uskoa että kovin moni saisi oireita vain parista akvaariosta, mutta tällaiset vesimäärät mitä itselläkin on ovat jo isompi riski altistua , kun pyttyjä välillä ollut toistakymmentä, isoimmat tonnisia.
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
Monnifan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 245
Liittynyt: 19:35, 06.11.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Astmaa akvaariosta :(

Viesti Kirjoittaja Monnifan »

Itse en ole allerginen (tietääkseni) millekkään. Normaali akvan hoito ja siivous ei haittaa, mutta akvaariokasvien karsinta nostaa ihon käsissä näpyille ja kutisevaksi.
Kukkiis
Member
Member
Viestit: 259
Liittynyt: 11:33, 07.07.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Astmaa akvaariosta :(

Viesti Kirjoittaja Kukkiis »

BleepBloop kirjoitti:Sellainenkin vaihtoehto tietysti on olemassa, että akvaariosta haihtuva kosteus pahentaa asunnossa mahdollisesti muhivaa homeongelmaa. Tuuletukseen ja ilmanvaihtoon kannattaa kiinnittää huomiota ettei huoneilman kosteus pääsisi nousemaan kovin korkeaksi.
Jos sisäilman kosteus ylittää sen 45%, niin alkaa homeet ja sienet kasvamaan, keuhkoissa myös pöpöt oikein rakastaa oloaan kun on lämmintä ja kosteampaa olla -> jatkuva kierre. Eli tosiaan kannattaa kiinnittää huomiota asuntonsa tuulettuvuuten ja sisäilman laatuun. Vastaavasti myös alle 30% kosteudessa alkaa pölyt leijailemaan ja seinät hapertumaan.

Eli välttämättä se itse akvaario ei ole se astman aiheuttaja, vaan se mitä se akvaario on saanut huoneilmassa aikaan. Ruuat myös tietenkin yleinen allergian aiheuttaja.

Haihtumista tietenkin vähentää kansilasit ja viileämmän veden kalojen pito.

Kannattaa miettiä asiaa monelta kantilta :) Rakastan tätä aihetta ja voisin tästä paasata paaaljon. Lopetan kuitenkin tähän :D
330L, 140L, 90L, 16L
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 14:59, 22.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Astmaa akvaariosta :(

Viesti Kirjoittaja malawi »

Itselläni on astma joka on kesäisin hyvin oireileva mutta talvisin juuri huomaamaton. Olen aina akvaarioita harrastanut. Asun yksiössä akvaarion/akvaarioitten kanssa eikä ole koskaan ollut ongelmaa. Taitaa riippuu millaisia allergioita on.
Kalaa kalaa
Member
Member
Viestit: 344
Liittynyt: 11:36, 27.03.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Astmaa akvaariosta :(

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Itselläni akvaario vettä vaihtaessakin alkaa usein ihoa kutista ja tulla punaisia läikkiä käsiin.
Pienikin määrä levää ja kalojen lima minua varmaan jonkin verran allergisoi.

Huomaan että heti kun olen edes muutaman akvaarion laittanut vähemmäksi on yskää vähemmän, joten ilman laatu on ainakin meillä heti parempi. Tosin akvaarioharrastus olikin jo ihan karannut lapasesta, kun noita purtiloita oli pahimmillaan toista kymmentä. :) Siinä on jo aika trooppinen ilmasto, veden haihtumista mahdoton hillitä kansilaseinkaan kun vettä on niin hurjat määrät.

Vielä kun pari akvaariota saan pois niin jo helpottaa.
Pari kolme on minusta vielä järkevä allasmäärä huushollia kohti. :)
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”