Kelluvat kurkut

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MäVaan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 12:06, 18.04.2005
Paikkakunta: Vantaa

Kelluvat kurkut

Viesti Kirjoittaja MäVaan »

Kertokaapas hölmölle, että miten ihmeessä saatte kurkunsiivun pysymään pohjassa monnien ja kotiloiden ulottuvissa, kun ne vihulaiset -eli siis kurkut- tuppaavat nousemaan pinnalle ja vetämään kotilotkin lainelautailemaan pinnalle?!? :mrgreen: yritin laittaa kiveä reunan päälle, mutta se aiheutti hyvin palon närää isossa omenakotilossani, joka melkein hylkäsi kuorensa(okei, liioittelen hieman..) päästäkseen mahdollisimman pitkälle kiven alle... 8O
Hymyile nyt, huomenna asiat ovat vielä huonommin! :)
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Minä sujautan teelusikan siivun läpi.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

http://www.aqua-web.org/forum/search.php?mode=results

Tuolta löytyy aika monta ketjua aiheesta.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
akirpap
Member
Member
Viestit: 414
Liittynyt: 16:33, 26.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja akirpap »

Käyttämällä hetken mikrossa ja antamalla jäähtyä ennen altaaseen laittoa. Pujota narunpätkä kurkusta läpi, kalat usein jättävät kuoren syömättä, näin saat "kurkkurinkulan" helposti vetämällä ulos altaasta.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

akirpap kirjoitti:Käyttämällä hetken mikrossa ja antamalla jäähtyä ennen altaaseen laittoa. Pujota narunpätkä kurkusta läpi, kalat usein jättävät kuoren syömättä, näin saat "kurkkurinkulan" helposti vetämällä ulos altaasta.
Minulla puolestaan isopurjepleko rakastaa juuri kuorta.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Aeuk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 18:44, 04.01.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aeuk »

Meinasin juuri samaa alkaa sanomaan (ja sanonkin nyt, heh) - että mulla altaaseen laitetuista kurkuista & kesäkurpitsoista oikeastaan ensimmäisenä katoaa se kuoriosa. Ja vauhdilla. Kuori maistuu erityisesti topaasiplekolle, joka jyystää sitä lievästi sanottuna "innokkaasti". Muut imuttelijat (2 partista ja appelsiinipleko) puolestaan näyttävät sisustasta pitävän enemmän. Sopiva tasajako :)

Aiemmin mulla oli tapana keittää kurkut & kurpitsat, ja siten saada ne painumaan pohjalle - mutta nykyään on helpompi keino: Ostin heräteostoksena aiemmin tänä vuonna sellaiset 60 cm pitkät "kasvinistutus & karsintatonget" (by Eheim) ... istutukseen en ole niitä käyttänyt, mutta kasvien karsimisessa ovat sen sijaan mainio apuväline. Ja siihen vempaimen sahalaitaiseen saksiosaan sopii isohko lohkare kurkkua / kesäkurpitsaa ... ei muuta kuin huuhtaisee lohkaretta hieman ja lyö kasvikarsintavempaimeen kiinni ja se törröttämään altaaseen :) Sitten, jos jotain jää jäljelle (harvemmin jää), niin sillä myös nousee helposti altaasta pois. Tuskin noita kasvienkarsintatonkia on tuohon tarkoitettu, mutta sopivat oikein hyvin siihenkin. Eikä tarvitse mitään naruja sitoa mihinkään (esim. teelusikoihin) jotta saa niitä "herkuntarjoamisvempaimia" (käsiä kastelematta) roudattua kuiville sieltä altaasta.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Ei silla sattuisi olemaan muuta nimikettä noille tongeille? En onnistunut kuukkelilla löytämään, mutta kuulostavat semmoisilta vehkeiltä, joille minulla voisi olla käyttöä!
Aeuk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 18:44, 04.01.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aeuk »

ParratonMonni kirjoitti:Ei silla sattuisi olemaan muuta nimikettä noille tongeille? En onnistunut kuukkelilla löytämään, mutta kuulostavat semmoisilta vehkeiltä, joille minulla voisi olla käyttöä!
Täältä ne löytyvät, Aquaristicshopista.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kuva

Itse olen tympääntynyt lusikan noukkimiseen altaan pohjalta kun kurkut on syöty, joten väänsin rautalangasta(Ruostumattomasta) pihtien avulla "kurkkutelineen".
Pitää vain vääntää rautalangan päät niin etteivät ne tökkää kaloihin. Helppoa ja halpaa, eikä tarvi käsiään kastella. :mrgreen:

Kokokuva;
http://www.saunalahti.fi/pistia/kuvat/kurkkuteline.jpg
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Aeuk kirjoitti: Täältä ne löytyvät, Aquaristicshopista.
Kiitos...kai :P Meinaan, että taitaa olla rahanmenoa tiedossa, eihän tuolta pelkkiä pihtejä kannata tilata :) .
Aeuk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 18:44, 04.01.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aeuk »

VesiEläin kirjoitti:Kuva

Itse olen tympääntynyt lusikan noukkimiseen altaan pohjalta kun kurkut on syöty, joten väänsin rautalangasta(Ruostumattomasta) pihtien avulla "kurkkutelineen".
Pitää vain vääntää rautalangan päät niin etteivät ne tökkää kaloihin. Helppoa ja halpaa, eikä tarvi käsiään kastella. :mrgreen:

Kokokuva;
http://www.saunalahti.fi/pistia/kuvat/kurkkuteline.jpg
Näppärä teline kieltämättä, eikä maksa paljoa :)

Mitä noihin "kasvisaksiin" (aquaristicshopista) tms vempaimiin tulee, niin kaipa niitä ihan täältä Suomestakin saa? Luulisi ainakin.
Eenokki-setä
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 21:59, 24.03.2004
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Eenokki-setä »

Tarjosin viime viikolla kaloilleni pitkästä aikaa kurkkua. Kiehautin sitä jonkin aikaa mikrossa ja kohtaisen hyvin se pysyi pohjassa ilman mitään painoja. Ainakin partamonneille kurkku maistui hyvin. Ensi viikolla voisi kokeilla antaa kaloille kesäkurpitsaa, mitä en ole ennen kaloilleni antanut. Saa nähdä, miten se maistuu niille :) . Myös pakaste hernemaissipaprika-
sekoitusta voisi taas vaihteeksi antaa kaloille, sitä olen antanut niille ennenkin ja hyvin se on maistunut.
Hetki tulee ja nyt jo on että kuolleet saavat kuulla Jumalan Pojan äänen ja jotka sen kuulevat ne saavat elää
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Eenokki-setä kirjoitti:Ensi viikolla voisi kokeilla antaa kaloille kesäkurpitsaa, mitä en ole ennen kaloilleni antanut. Saa nähdä, miten se maistuu niille
Meillä Plekot nirsoilevat kurkkulle, kesäkurpitsa on kuulemma parempaa. :mrgreen: Jos laittaa kurkun ja kesäkurpitsan yhtäaikaa, kurkku jää syömättä. Kesiksellä olen saanut kasvatettua Purjesampimonnin poikasia hienosti(Ovat nyt hiukan yli kk:n ikäisiä)
MäVaan
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 12:06, 18.04.2005
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja MäVaan »

VesiEläin kirjoitti:Kuva

Itse olen tympääntynyt lusikan noukkimiseen altaan pohjalta kun kurkut on syöty, joten väänsin rautalangasta(Ruostumattomasta) pihtien avulla "kurkkutelineen".
Pitää vain vääntää rautalangan päät niin etteivät ne tökkää kaloihin. Helppoa ja halpaa, eikä tarvi käsiään kastella. :mrgreen:

Kokokuva;
http://www.saunalahti.fi/pistia/kuvat/kurkkuteline.jpg

Tuo onkin tosi hieno idea, kiitos!!! Alankin heti etsimään ruostumatonta rautalankaa.... ihanaa kun ei aina tarvitsisi roikkua olkapäätä myöten vedessä! :D
Hymyile nyt, huomenna asiat ovat vielä huonommin! :)
Myfyriwr
Member
Member
Viestit: 269
Liittynyt: 18:40, 13.01.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Myfyriwr »

Kasvipihtejä löytyy kyllä akvaarioliikkeistä, useampaakin merkkiä ja Eheim on tuttuun tapaan 'mersu' varsinkin hinnan puolesta :mrgreen:

Omat 50cm kasvipihtini sain alle 8€ eli eivät olleet Eheimit mutta hyvin ovat toimineet sekä harvennuksessa, istutuksessa että kurkunpidikkeinä [;)]
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Kokemuksella tyäytyy muuten kertoa, että tällä kertaa Eheim jää noille halpakopioille kakkoseksi, koska Eheimin pihdeissä on työ paljon tarkempaa ja liikkumisosien välit eivät ole niin väljät..

Jolloin alle millin hiekoilla saattaa saada merkki pihtinsa jumiin, kun hiekkaa ei pääse pois tiukoista liitoksista.. Toisin taas kiinalaiset ovat niin väljät vempulat, että hiekka valahtaa väleistä pois.. [;)] 8-)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

VesiEläin kirjoitti:
Eenokki-setä kirjoitti:Ensi viikolla voisi kokeilla antaa kaloille kesäkurpitsaa, mitä en ole ennen kaloilleni antanut. Saa nähdä, miten se maistuu niille
Meillä Plekot nirsoilevat kurkkulle, kesäkurpitsa on kuulemma parempaa. :mrgreen: Jos laittaa kurkun ja kesäkurpitsan yhtäaikaa, kurkku jää syömättä. Kesiksellä olen saanut kasvatettua Purjesampimonnin poikasia hienosti(Ovat nyt hiukan yli kk:n ikäisiä)
Sama minulla. Kun kesäkurpitsan pudottaa pohjalle niin plekot hyökkää sen kimppuun, mutta kurkku voi olla päivänkin ennen kuin koskevat.
OT: minulla myös tiikerinuoliaiset olivat hulluna juuri kurkkuun.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
JenniL
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 10:52, 04.03.2004
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja JenniL »

Sama juttu muuten täällä, tiikerinuoliaiset ovat ihan heikkona kurkkuun, samoin niiden verkkokuvioiset kamut, mutta ehkä kaikkein ensimmäiseksi altaaseen heitetyn kurkkupalan kimppuun ehtivät nuo "kauheat lihansyöjäpredatorit" eli rakkaat mustaveitsikalani 8O..

Kaappivegetaristeja? :mrgreen:

Mutta oikeasti piti tässä heittämäni oma lusikka tähän kylmään kurkkusoppaan ja antaa oma hyväksi havaittu vinkki kurkunuittoon. Itse teen näin: leikkaan kurkusta n. 10 cm:n pätkän, leikkaan sen pituussuunnassa halki, jolloin ainakin sampparien ja monnisten mielestä sitä kaikkein herkullisin osuus, eli pehmeä keskusta jää sopivasti tarjolle jyystettäväksi. Näin saan myös sopivasti kaksi palaa kahteen akvaarioon.

Tuollainen pala taitaa upota itsestäänkin, mutta itse olen tehnyt kahvilusikasta ja langanpätkästä kurkkuongen, jolla saan jämät nostettua altaasta työtämättä tassuja veteen. Lusikan varteen kiinni lanka, jonka toiseen päähän olen virittänyt painoksi tavallisen ruuvinaluslevyn (siis metallirenkaan tms.). Kurkku seivästetään lusikan varrella ja ongen toinen pää roikkumaan altaan reunan yli kuivalle puolelle.

Samaan onkeen saa näppärästi tarjolle useitakin kasvisvaihtoehtoja esim. eilen oli meillä listalla keltaista paprikaa, kesäkurpitsaa ja kurkkua, kaikkea samassa vartaassa. Hyvin toimii myös puolikas tomaatti ja pätkä kurkkua, kova kurkku pitää pehmeän tomaatin napakasti lusikassa. Tomaatin siemenet vaan tuppaavat imeytymään sisäsuodattimeen ja rupeavat siellä itämään ja kasvattamaan vartta, joten sitä tulee vähän harvemmin tarjottua. Melkein laskin alleni, kun kerran pahaa aavistamatta avasin sisäsuodattimen ja sieltä käsilleni pelmahti iso vyyhti valkoisia "matoja"..KÄÄK!! :roll:
Life is short, play hard!
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1687
Liittynyt: 15:57, 13.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Mahtaisikovathan piikkisilmät arvostaa tomaattia? Pitäisikö se keittää, että siitä saa tarpeeksi pehmeää?

Minä kun olen aina tykännyt tehdä kaikkia sörsseleitä, niin voishan sitä erilaisia kokeilla.. :roll:
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1700
Liittynyt: 00:31, 02.07.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Kyllä taas luovuus kukkii! Kaikki nuo teidän mainitsemanne keinot sopisivat hyvin HAS:n Kalalehden "niksipirkka" -osioon, jos joku vaan jaksaisi kirjoittaa. [;)]
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

JenniL kirjoitti:Itse teen näin: leikkaan kurkusta n. 10 cm:n pätkän, leikkaan sen pituussuunnassa halki, jolloin ainakin sampparien ja monnisten mielestä sitä kaikkein herkullisin osuus, eli pehmeä keskusta jää sopivasti tarjolle jyystettäväksi.
Jep, partikseni myös kaivavat keskiosan ekana parempiin suihin!
JenniL kirjoitti: esim. eilen oli meillä listalla keltaista paprikaa, kesäkurpitsaa ja kurkkua, kaikkea samassa vartaassa. Hyvin toimii myös puolikas tomaatti ja pätkä kurkkua, kova kurkku pitää pehmeän tomaatin napakasti lusikassa.
Tuo kaupan paprika on niin suojamyrkytettyä, ettei esim. suositella lainkaan lapsille annettavaksi, oletko käsitellyt jotenkin, vai onko myrkytöntä kamaa?
Varsinainen guormet sinun kaloillasi :P ei ihme, että lihansyöjätkin muuttuu kasvissyöjiksi!
Aeuk
Junior Member
Junior Member
Viestit: 90
Liittynyt: 18:44, 04.01.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aeuk »

pleko_88 kirjoitti:Kokemuksella tyäytyy muuten kertoa, että tällä kertaa Eheim jää noille halpakopioille kakkoseksi, koska Eheimin pihdeissä on työ paljon tarkempaa ja liikkumisosien välit eivät ole niin väljät..

Jolloin alle millin hiekoilla saattaa saada merkki pihtinsa jumiin, kun hiekkaa ei pääse pois tiukoista liitoksista.. Toisin taas kiinalaiset ovat niin väljät vempulat, että hiekka valahtaa väleistä pois.. [;)] 8-)
Tuo on helppo uskoa muuten ... mullakin oli silloin aikanaan a-shopin tilauksessa itse asiassa 2 eri pihdit / tonget (vai mitä lie ovatkin, heh). Harmi kyllä vain Eheimin vehje tuli sieltä, toinen jäi tulematta. Toisen merkkiä en muista, mutta oli se erilainen Eheimiin nähden. Ja ... no, nuo Eheimin pihdit kyllä toimivat ja ovat kätevät, mutta ovat jäykät kuin mitkä ja lisäksi varsinaiset narisijapihdet. Suoranainen ihme, ettei se narina tunnu kaloja kiusaavan yhtään kun kasveja karsii :mrgreen: ... Tuossa just äsken laitoin kesäkurpitsaa niillä altaaseen, mutta sitä ennen tutkailin tarkemmin sitä saksiosaa: Vaikka kuinka kovaa puristaa, niin saksiosa ei mene 100% yhteen, sahalaidat saksissa "kanttaavat". Ihme kyllä tuo ei vaikeuta yhtään kasvien karsintaa, mutta kieltämättä jotenkin suorastaan laaduton vaikutelma ja merkki vielä Eheim :roll: .. No, eipä silti, sen kymmenkunta euroahan nuo sieltä Saksasta tilattuna maksoivat ja vaikka parantamisen varaa olisi, niin ilmankaan en suostuisi enää olemaan, ainakaan ihan mielelläni.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Pikakierros tänään kotikaupunkini huimaan 8-) tarjontaan osoitti, ettei minkäänlaisia pihtejä ole tarjolla. Joten sama kai tilata nuo Saksasta, voi vaikka jotain lannoitteita tai lääkkeitä tilata samalla. Näyttävät olevan muutaman euron halvempia kautta linjan, joten tulee postikulutkin katettua!
Lämmittimenhän tarvitsisin myös, tuo Eheim taitaisi siinäkin olla hyvä valinta..?

Mitä yleensä kannattaa tuolta tilata?
JenniL
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 10:52, 04.03.2004
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja JenniL »

kirjoplaty kirjoitti:Mahtaisikovathan piikkisilmät arvostaa tomaattia? Pitäisikö se keittää, että siitä saa tarpeeksi pehmeää?
No tomaatti on kyllä sellaisenaan ihan tarpeeksi pehmeää, tuskin kannattaa ruveta kiehauttelemaan, altaaseen vaan, varmasti maistuu (sisäsuodattimellekin.. :roll:). Ja sisältää paljon flavonoideja, vitamiineja ja muita terveysjuttuja..
ParratonMonni kirjoitti: Tuo kaupan paprika on niin suojamyrkytettyä, ettei esim. suositella lainkaan lapsille annettavaksi, oletko käsitellyt jotenkin, vai onko myrkytöntä kamaa?
Luomua, luomua..huuhtaisu lämpimässä vedessä riittää. Siinä määrässä mitä kalaset syövät hinta kun ei paljoa ratkaise. Vain paras on kyllin hyvää mamman pikku kalasille :mrgreen:. Mistä tulikin mieleen, että lähdenkin tästä tarjoilemaan silmäterilleni eilen pyydystettyjä hyttysentoukkia perjantai-illan herkkupaloiksi..

Jenni
Life is short, play hard!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”