Siiripirin 240-litrainen pömpeli

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Kirsey
Junior Member
Junior Member
Viestit: 197
Liittynyt: 21:27, 10.03.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Siiripirin 240-litrainen pömpeli

Viesti Kirjoittaja Kirsey »

kr70 kirjoitti: 13:14, 15.04.2021 Sori Siiri, tämä menee nyt täysin sinun ketjun aiheen ohi...

Täytyy myöntää, että kerran olen itsekin (nuorukaisena) syyllistynyt kalojen poistoon vain siksi, että ne eivät sopineet uuteen teemaan. Vanhoja kaloja ei ollutkaan siinä akvaariossa enää paljon, yks intiaaninsulka, yks mustaneontetra ja vielä jotain. Kippasin ne salaa Kuopion Akvaarioliikkeessä yhteen akvaarioon, kun kukaan ei nähnyt. Kyllä nyt naurattaa tuo episodi. Voisi sanoa, että hyvä kun pääsivät liikkeesseen, kun olivat viimeiset yksinäiset lajiensa edustajat. Mutta siellä ne uivat yksinään vielä paljon myöhemmin.
Offtopikkina jatkan, mutta pakko päästä sanomaan että tämä nauratti. Eihän noin voi tehdä 😅 Huvitti etenkin siksi, kun tiedän kaupan hyvinkin - se on se putiikki, joka minulle lapsuudessa lehti- ja pusukalat satalitraiseen myivät. Ehkä niitten olikin pakko, jos kr70 ei ollutkaan ainoa joka heidän altaisiin kaloja dumppasi. Piti saada varasto kiertoon keinolla millä hyvänsä...
65x33x35 "maljakko" keittiönpöydällä
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Siiripirin 240-litrainen pömpeli

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Minullekin möivät - luultavasti muutama vuosi ennen tuota dumppausepisodia - 2 lehtikalaa vähän yli 100-litraiseen. Ne oli sitten tosi aggressiivisia, varsinkin taistouros oli hätää kärsimässä, mutta muistaakseni eivät kovin kauaa eläneet.

Nythän sitä liikettä ei enää ole.
GroH
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 22:15, 30.03.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Siiripirin 240-litrainen pömpeli

Viesti Kirjoittaja GroH »

Mahtavat veljekset! Olen käynyt liikkeessä ylä-asteelta asti 90 luvulta. Surukseni kuulin, että syy myynnille oli ilmeisesti toisen veljeksen menehtyminen. Ei ole varmistettua faktaa tästä, mutta vaikea kuvitella, että lähde mistä tämän kuulin ei tietäisi mistä puhuu. Veljeksien muistoon liittyen. Sanoivat minulle kun olin 14 että mustan veitsikalan voin ottaa 80 litraiseen, mutta saattaa ahdistella keltabarbeja :mrgreen:
80L, 300L, chowi neiti ja corgi poika.
GroH
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 22:15, 30.03.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Siiripirin 240-litrainen pömpeli

Viesti Kirjoittaja GroH »

Lisäyksenä että en todellakaan ottanut!
80L, 300L, chowi neiti ja corgi poika.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Siiripirin 240-litrainen pömpeli

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Veljekset? Kun olin poikanen 80-luvulla, siellä oli isä, äiti, poika ja nätti tyttö. Sukunimi Viskari, varmaan sukua Helsingin Akvaariokeskuksen Petri Viskarille. Myöhemmin em. poika, Heikki, otti liikkeen hoitaakseen. Mutta en muista, että siellä olisi ollut Heikin veljeä töissä? Vähän ennen liikkeen myyntiä Heikki sanoi minulle, että myynti on käynyt niin huonoksi, että kohta laittaa liikkeen kiinni, joten ajattelin, että se oli syynä. Uudet omistajat laittoivat kaupan lopullisesti kiinni muutama vuosi sitten.
GroH
Junior Member
Junior Member
Viestit: 63
Liittynyt: 22:15, 30.03.2021
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Siiripirin 240-litrainen pömpeli

Viesti Kirjoittaja GroH »

kr70 kirjoitti: 22:58, 16.04.2021 Veljekset? Kun olin poikanen 80-luvulla, siellä oli isä, äiti, poika ja nätti tyttö. Sukunimi Viskari, varmaan sukua Helsingin Akvaariokeskuksen Petri Viskarille. Myöhemmin em. poika, Heikki, otti liikkeen hoitaakseen. Mutta en muista, että siellä olisi ollut Heikin veljeä töissä? Vähän ennen liikkeen myyntiä Heikki sanoi minulle, että myynti on käynyt niin huonoksi, että kohta laittaa liikkeen kiinni, joten ajattelin, että se oli syynä. Uudet omistajat laittoivat kaupan lopullisesti kiinni muutama vuosi sitten.
Siis heikki taisi juurikin olla. Tuskin on mitään sukua helsinkiin, mutta tämä on arvaus. Olivat kaksoset. Lähes täysin saman näköiset. En muista nimiä enää mutta sanoin toista aina toisen nimellä ja sitten korjasivat. Toinen on siis Giant akvaarioiden valmistaja ja kerran mainittuna toinen teki jotain akvaarioita kanssa nimi taisi olla thunder tjs. Huomattavasti pienemmässä muodossa.
https://www.savonsanomat.fi/paikalliset/3460591

Tuossa artikkeli minkä löysin ja joo Heikillä oli tai on kaksoisveli. En ole varma kumpi menehtyi.
80L, 300L, chowi neiti ja corgi poika.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Siiripirin 240-litrainen pömpeli

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Siiripiri kirjoitti: 18:12, 15.04.2021
On ne harlekiinit vaan niin lystikkäitä. Eilen illalla meinasin saada sydänkohtauksen kun harlekiini Gerlander oli mennyt kannon alle makoilemaan kyljelleen, eikä reagoinut mitenkään siihen, että kirsikkarouva kävi sitä muutaman kerran tökkäsemässä. Siinä se makoili ihan sen oloisena, että nyt se polskasi kalojen taivaaseen. Pari kertaa heilautti eväänsä. Ainakin 15 minuuttia makasi reporankana. 8O
Sitten se virkosi kun taikaiskusta ja lähti uida tohottamaan ihan muina kaloina. Syö hyvin ja touhuaa.
Tämä tuttua :D . Ensimmäisellä kerralla olin ihan samalla tavalla vakuuttunut, että se on dööd nyt. Hiekalla makasi kyljellään. Vielä pikkuisen veden virtaus heijasi "elotonta" kalaa. Kait ne on niin hirveitä höseltäjiä, että välillä väsähtävät puoli pyörryksissä itsekkin omasta menostansa ällistyneinä.
Siiripiri kirjoitti: 18:12, 15.04.2021 Mutta sitten mä viissiin tarvitsisin pohjalle vielä jonkun levänsyöjän. Mikä menis noiden kanssa?
Kyllä minä niille otoille annan ääneni.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Siiripiri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 16:32, 28.03.2021

Re: Siiripirin 240-litrainen pömpeli

Viesti Kirjoittaja Siiripiri »

Vähän päivitystä pyttyyn. Sain akvaskeippaajaharrastajalta tosi ihanan kasvipaketin pikkurahalla eli pyttyyn muutti Nymphoides hydrophylla Taiwan' Taiwaninlammikki, Hygrophila polysperma Rosanervig, Microsorum pteropus jaavansaniainen, Vallisneria ja Staurogyne repens eli suikerolehti.
Sitten ottoja otin vielä 4 kpl (tarkoitus ottaa muutama lisää) eli kaksoisnuolimonnia (Otocinlus macrophilus)
Vähän levää näyttäis muodostuvan, mutta sitä saattoikin odottaa, kun vaihtoi vanhat valot Juwelin ledeihin. Pitäiskös mun lisätä lannoitusta tai jotain? Pytyssä on siis nopeasti kasvavaa karvalehteä ja vesiruttoa myös. Vähensin valaistusaikaa: nykyinen klo 8.00-11.30 ja klo 18.30- 21.00. Hiilaritsydeemi ei nyt oikein toimi.😟
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Siiripirin 240-litrainen pömpeli

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Saako valoja säädettyä (esim. dimmeri)? Mitkä vaihtui mihin?

Esim. vanhat T8 putketkin suositellaan vaihtamaan vain 1 putki kerrallaan jotta vältetään rehahtanut leväkasvusto. Saatika jos on T8 putket vaihtuneet ledeihin. Valoja olisi hyvä lisätä aina pikku hiljaa ja jos se ei ole mahdollista niin lähteä valmiiksi pienillä valotunneilla hitaasti lisäten.

Nyt jos valon määrä ja teho on kasvanut, tarkoittaa se automaattisesti lisää ravinteita, lisää hiilaria. Mikä sinulla on siellä ongelmana hiilarin kanssa? Millaista olet kokeillut?
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Siiripiri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 16:32, 28.03.2021

Re: Siiripirin 240-litrainen pömpeli

Viesti Kirjoittaja Siiripiri »

No valaistuksesta sen verran, että mulla oli aiemmin taivaanvanha valaistuskansi, jossa oli kaksi T5 putkea, hitto kun ei ole ylhäällä, mitkä putket. Sitten ostin uuden Juwelin Multilux led-valokannen ja olen sen kanssa ihan kädetön.. :roll: Hiilareista olen kokeillut hiivateversiota ja etikka/ sooda reaktorisysteemiä.
Joo tiedän. Pitäisi ostaa ihan kunnon co2-pullo paineenalentimineen, mutta talous ei vaan taivu tuohon just nyt tohon.Kiva kun jaksatte vastailla mun turinoihin ja oli äärimmäisen hupaisaa lukea akvaariokaupan altaaseen molskahtaneista sinteistä!!! :D
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Siiripirin 240-litrainen pömpeli

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Mikäs siinä hiivatehommassa kiikastaa, levitinkö? Vai eikö käy kunnolla?
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Siiripiri
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 16:32, 28.03.2021

Re: Siiripirin 240-litrainen pömpeli

Viesti Kirjoittaja Siiripiri »

Vähän niinkuin kumpikin. Nyt pistin taas pullon tulille ja yhdistelen sen huomenna 😊Saapi nähdä miten eukon käy..🤔
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Siiripirin 240-litrainen pömpeli

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Mites sen pulputtimen kanssa kävi?

Ainoat syyt, mitkä vaikuttavat siihen, ettei käy, ovat:

- hiiva "palanut" liian kuumassa vedessä, eli olet laittanut hiivan liian kuumaan veteen
- sokeri, vesi tai hiiva unohtunut pullosta :mrgreen:
- pullo on liian viileässä

Itse teen liivate-hiivatteen, käy tuplasti kauemmin. Lisäksi pistän sen käymään kunnolla ENNEN akvaan liittämistä, näin ei pääse kuohahtamaan altaaseen eikä tarvitse murehtia, lähteekö käymään vai ei. Pullo tarpeeksi lämpimään paikkaan, hiivaa riittävästi, niin kyllä se lähtee porisemaan. Siihen saattaa mennä toistakin vuorokautta, riippuen siitä, paljonko olet uskaltanut hiivaa laittaa ja kuinka lämpimässä pullo on. Laita alkuun vaikka lämpimään veteen, niin nopeutat alkua.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Siiripirin 240-litrainen pömpeli

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Niin juu ja minkäslainen levitin sulla on?
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”