Vesihiiden uusi kiekkola!

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Vesihiiden uusi kiekkola!

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

^ 24 kardinaalitetraa (oli 25, mutta 1 hyppäsi ulos altaasta ja kuivui matolle), perhoskirjoahvennaaras (koiras kuoli yhtäkkiä), 14 helmimonnista ja pienen pieni kuujuovapleko. KOrkeintaan perhoskirjoahven koiras tulee lisäksi ...
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Vesihiiden uusi kiekkola!

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Nyt on jo joku aika uitu ruskeissa vesissä! Kalat ei ole koskaan aikaisemmin olleet näin hyvissä väreissä - kardinaalitetratkin suorastaan loistavat! Ja muuten kiekotkin uiskentelee ympäri allasta ja eivät ehkä poukkoile niin paljon kuin aikaisemmin!
Ja tuntuu, että levänkasvu on myös vähentynyt! Pitäsköhän itsekin ottaa ryyppö tuosta ToruMin-pullosta?
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vesihiiden uusi kiekkola!

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

http://rockymountaindiscus.com/Catfish.htm
Ymmärsinkö oikein? Partikset ovat hyvin suositeltavia kiekkojen kanssa...talkkareita parhaammasta päästä ja eivät häiritse kiekkoja. Plekoista hiven varoiteltiin kai? Kaipa jotkut kalat tarrautuvat limaa imemään, jos äkkäävät tilaisuuden.

Aika usein näkee kalojen kasvattamon kuvissa albiinopartiksia. Näkyy kyvin ja ovat hyviä talkkareita:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Ronie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 211
Liittynyt: 23:09, 30.11.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Vesihiiden uusi kiekkola!

Viesti Kirjoittaja Ronie »

Laitappa kuvaa ruskean veden kaloista!
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Vesihiiden uusi kiekkola!

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Siinä kiekkoja soijakastikkeessa; oivallinen kännykuva just räpsästynä keskellä päivää hienoine heijastuksineen!
Kuva
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
joedoe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 769
Liittynyt: 15:28, 02.11.2010
Akvaarioseurat: HAS

Re: Vesihiiden uusi kiekkola!

Viesti Kirjoittaja joedoe »

Fisutar10 kirjoitti:http://rockymountaindiscus.com/Catfish.htm
Ymmärsinkö oikein? Partikset ovat hyvin suositeltavia kiekkojen kanssa...talkkareita parhaammasta päästä ja eivät häiritse kiekkoja. Plekoista hiven varoiteltiin kai? Kaipa jotkut kalat tarrautuvat limaa imemään, jos äkkäävät tilaisuuden.

Aika usein näkee kalojen kasvattamon kuvissa albiinopartiksia. Näkyy kyvin ja ovat hyviä talkkareita:).

Luin eilen tuon saman sivuston ja ihmettelin tuota suositusta, eikös se partis oole pleko siinä missä nuo muutkin aplari, helmipallot, salamanteri ym.
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
Melanie
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 22:21, 16.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vesihiiden uusi kiekkola!

Viesti Kirjoittaja Melanie »

No ainakin minua on aina vaoitettu että partikset saattavat myös oppia tälle tavalle. Mutta onneksi meidän kaksi albiinopartista eivät näytä kylkilimat maistuvan kun löytyy muutakin syötävää. :D
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vesihiiden uusi kiekkola!

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Melanie kirjoitti:No ainakin minua on aina vaoitettu että partikset saattavat myös oppia tälle tavalle. Mutta onneksi meidän kaksi albiinopartista eivät näytä kylkilimat maistuvan kun löytyy muutakin syötävää. :D
Mielestäni minäkin olen tuon kuullut, tosin kaipa partiksilla on yksilöllisiä eroja, mutta harvapa haluaa riskiä ottaa. Mutta tarkkailemallahan sen näkee ja sitten vain partis toiseen akvaan, jos on.

Mutta joskus tuntuu, että partiksen "piikkiin" pistetään evärutto, kalakuolemat, kalojen häviäminen, kalojen ruhjoutuminen tai paha bakutulehdus, kasvien huono kunto yms. Niitä voi aina syyttää, vaikka ei tilannetta näkisikään :P .
="joedoe"
Luin eilen tuon saman sivuston ja ihmettelin tuota suositusta, eikös se partis oole pleko siinä missä nuo muutkin aplari, helmipallot, salamanteri ym.
Juu pitäisi kyllä kuulua plekojen alaheimoon, johon kuuluu useita plekoja. On toinenkin plekojen alaheimo....ainakin kun suomentaa...

Wikipedia, enkku: Plecostomus is also a synonym of the genus Hypostomus and the genus Loricariichthys. Pleco is a common name for fish from the family Loricariidae.
Hypostomus plecostomus (known colloquially as a sucker fish) is the scientific name for a type of freshwater tropical Central and South American fish belonging to the family Loricariidae. They are large algae eaters, and to differentiate them from small algae eaters, they are often referred to as plecostomus, often abbreviated as plecos or plecs.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Tilpehööri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 183
Liittynyt: 14:54, 12.01.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Vesihiiden uusi kiekkola!

Viesti Kirjoittaja Tilpehööri »

Fisutar10 kirjoitti:
Juu pitäisi kyllä kuulua plekojen alaheimoon, johon kuuluu useita plekoja. On toinenkin plekojen alaheimo....ainakin kun suomentaa...

Wikipedia, enkku: Plecostomus is also a synonym of the genus Hypostomus and the genus Loricariichthys. Pleco is a common name for fish from the family Loricariidae.
Hypostomus plecostomus (known colloquially as a sucker fish) is the scientific name for a type of freshwater tropical Central and South American fish belonging to the family Loricariidae. They are large algae eaters, and to differentiate them from small algae eaters, they are often referred to as plecostomus, often abbreviated as plecos or plecs.
Yllä oleva sepustus on täysin tuulesta tempaistua soopaa, jota ei enää tällä vuosituhannella tulisi levittää eteenpäin.

Jos aiheesta ei ole tietoa niin viisaampaa on nostaa kädet pystyyn ja tunnustaa tietämättömyytensä kuin jakaa harhaista omaan uskomukseen perustuvaa puutaheinää. Tätäkin ketjua saattaa olla lukemassa aloittelijoita jotka viedään heti alkumetreillä sivuraiteille ja pahan kerran.

Ei näin - ei todellakaan näin.

Edit: korjattu lainaus asiaankuuluvaan aihepiiriin.
Melanie
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 22:21, 16.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vesihiiden uusi kiekkola!

Viesti Kirjoittaja Melanie »

Tilpehööri kirjoitti:
Yllä oleva sepustus on täysin tuulesta tempaistua soopaa, jota ei enää tällä vuosituhannella tulisi levittää eteenpäin.

Jos aiheesta ei ole tietoa niin viisaampaa on nostaa kädet pystyyn ja tunnustaa tietämättömyytensä kuin jakaa harhaista omaan uskomukseen perustuvaa puutaheinää. Tätäkin ketjua saattaa olla lukemassa aloittelijoita jotka viedään heti alkumetreillä sivuraiteille ja pahan kerran.

Ei näin - ei todellakaan näin.

Edit: korjattu lainaus asiaankuuluvaan aihepiiriin.
No mutta mitäs tällainen vastaus sitten kertoo niille samaisille aloittelijoille?! Voi myöskin korjata toisen luuloa nätisti minun mielestäni.
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Vesihiiden uusi kiekkola!

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

^ Tuo hihhuli käy keuhkoamassa joka paikassa; ei siitä kannata välittää :-) Mä olen blokannu kaikki nuo kaikkitietävät jeesustelijat ja hiilihappohihhulit, jotten en edes näe niiden postauksia. Nyt tuli näkösälle ku oli lainauksessa ...

Mutta takaisin kiekkolaan; tänään tuli 4 viikkoa kiekoilla täyteen ; edelleen kaikki hengissä - mulla kuitenki vähän ambivalentteja ajatuksia. En ole ihan varma, että haluanko pitää noin arkoja ja hermostuneita kaloja purkissa ... en oikein saa siitä mitään jos täytyy koko ajan varoa ettei vaan kalat säiky ja että onkohan nyt niillä kaikki ok! Minusta se on jotenki vinksahtanutta kiusata viattomia luontokappaleita itsekkäistä syistä
Helpompiakin kaloja on jotka ovat paremmin sopeutuneita akvaarioon. Jos nyt mikään kala on ...
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
omamaailma
Junior Member
Junior Member
Viestit: 214
Liittynyt: 08:24, 18.03.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Vesihiiden uusi kiekkola!

Viesti Kirjoittaja omamaailma »

Tosi harmi jos kiekkojen pito menee puihin. Ovat ne vaan niin upeita kaloja. Mutta eihän 4 viikkoa ole vielä kauhean pitkä aika, eli voivathan kiekkoset vielä rauhoittua.
210l monneja, kuusraitoja, kardinaalitetroja ja 3 keltarihmakalatyttöä
200l hehkubarbeja, keltabarbeja, "Super red" partis ja nuoliaisia
53l kypsymässä
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vesihiiden uusi kiekkola!

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Vesihiisi kirjoitti:^ Tuo hihhuli käy keuhkoamassa joka paikassa; ei siitä kannata välittää :-) Mä olen blokannu kaikki nuo kaikkitietävät jeesustelijat ja hiilihappohihhulit, jotten en edes näe niiden postauksia. Nyt tuli näkösälle ku oli lainauksessa ...

Mutta takaisin kiekkolaan; tänään tuli 4 viikkoa kiekoilla täyteen ; edelleen kaikki hengissä - mulla kuitenki vähän ambivalentteja ajatuksia. En ole ihan varma, että haluanko pitää noin arkoja ja hermostuneita kaloja purkissa ... en oikein saa siitä mitään jos täytyy koko ajan varoa ettei vaan kalat säiky ja että onkohan nyt niillä kaikki ok! Minusta se on jotenki vinksahtanutta kiusata viattomia luontokappaleita itsekkäistä syistä
Helpompiakin kaloja on jotka ovat paremmin sopeutuneita akvaarioon. Jos nyt mikään kala on ...
Itse en pistäisi heti hanskoja tiskiin. Onko tässä projektityhjyysvaikutus? Vähän kun rakentaisi omakotitaloa ja kun se on valmis, iskee pieni deeppis, kun tavoite saavutettu. Moni odottelee vuosikausia, että plekoja näkisi hieman muulloinkin kuin yöllä ruokinta-aikaan....
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Vesihiiden uusi kiekkola!

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Minä en vaan saa mitään iloa aroista ja vauhkoista eläimistä oli ne sitten miten kauniita hyvänsä.
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
omamaailma
Junior Member
Junior Member
Viestit: 214
Liittynyt: 08:24, 18.03.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vaasa

Re: Vesihiiden uusi kiekkola!

Viesti Kirjoittaja omamaailma »

Eihän se joo pitkänpäälle toimi, jos ei kalat kotiudu ja rauhoitu. Ei akvaariosta paljon ole iloa, jos sitä pitää ihailla varovasti huoneen toisessa laidassa hiippaillen, ettei vaan kalat saa sätkyä. Mulla on onneksi niin kylmähermoista sakkia, että ainoastaan partis ja rusomonniset pinkaisee heti koloonsa, jos havaitsevat liikettä huoneessa. Muu sakki on kyllä heti etulasissa ruuan toivossa.
210l monneja, kuusraitoja, kardinaalitetroja ja 3 keltarihmakalatyttöä
200l hehkubarbeja, keltabarbeja, "Super red" partis ja nuoliaisia
53l kypsymässä
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vesihiiden uusi kiekkola!

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Vesihiisi kirjoitti:Minä en vaan saa mitään iloa aroista ja vauhkoista eläimistä oli ne sitten miten kauniita hyvänsä.
Totta tuokin....pahalle näytti jo rihmakalan säntäily, kun jätesäkin kanssa heiluin.

Onko fisuilla tarpeeksi kasveja ja suojapaikkoja? Itse menen fisujen ehdoilla. Useimmissa purkeissani on oikea vallu-kilpukkaryteikkö, joka ei välttämättä ihmissilmälle ole niin hieno, mutta kalat ainakin ovat rohkeita.

Ryteikkö-kantoviritelmä taas hidastaa virtausta, jota minulla taas melkoisesti.

Minusta on mielenkiintoista käydä harrastajien luona "opintomatkoilla" kun ostan fisuja. Valaisevaa nähdä minkälaisia ratkaisuja ihmisillä on. Akvaliikkeissähän fisut ovat ihan erilaisessa ympäristössä kuitenkin.

Myös minun luona käyvät vierailijat tekevät hyviä huomioita, joita joskus olen toteuttanutkin - kuten virtaussuunnitelmaa makkarin altaassa. Uskomattomasti pienikin muutos voi vaikuttaa kalan käyttäytymiseen.

Helposti sokaistuu omiin näkemyksiin:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Melanie
Member
Member
Viestit: 268
Liittynyt: 22:21, 16.11.2012
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vesihiiden uusi kiekkola!

Viesti Kirjoittaja Melanie »

Heh, ai olet mennyt niin pitkälle että blokkaat noita. :D En edes tiennyt että niin voi tehdä. Itselläni on lasten parissa olemisesta vain jäännyt päälle tuollainen lempeä huonon käytöksen toruminen,jos siitä vaikka joku jotain ottaisi itseensä. En pidä siitä että muille puhutaan/kirjoitetaan tuollaiseen sävyyn.

Ymmärrän hyvin ajatuksesi. Haluan myöskin eläinten hyvää. Meidän kalat on tullut niin pieninä että todella hyvin ovat sopeutuneet tähän äännekkääseen ja kovasti liikuskelevaan perheeseen. Akvaario tosin siirtyi tammikuussa toiselle puolelle käytävää ja siitä pääsee nykyään "yllättämään" kun tulee vessasta. Tästä ne selvästi säikkyi alussa enemmän joten tein pöheikköseinämän konnanputkesta (ankkuroituna kivillä pohjaan) sille puolelle akvaa. Selvästi auttoi!
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Vesihiiden uusi kiekkola!

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

^ lisäät vaan kaikki rasittavat käyttäjät omissa asetuksissa "vihamies"-listalle, niin ei tarvii lukea heidän viestejään eivätkä kyseiset ihmiset voi lähettää sulle yyweetä :-)
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 21:49, 15.10.2009
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Nokia

Re: Vesihiiden uusi kiekkola!

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Minä olen katsellut yli neljä kuukautta pelokkaita kiekkoja. Mutta tajusin muuttaa tuota sisustusta. Onhan ne vieläkin arkoja, mutta kunhan nuo kasvit tuosta kasvaa kunnon viidakoksi niin sitten on kivaa minulla ja lätysköillä. Sen olen oppinut että tämä harrastus vaatii kärsivällisyyttä eikä saisi hötkyillä. :)

Malttamaton olen aina, mutta olen oppinut kiltisti oottamaan.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Vesihiiden uusi kiekkola!

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

^ no se hauskuus jää sitten nähtäväksi! Toivottavasti niin käy!
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1012
Liittynyt: 21:32, 27.01.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Vesihiiden uusi kiekkola!

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Parhaimmallekin näköjään sattuu vahinkoja! 8O Lauantaina vedenvaihdon jälkeen olin unohtanut laittaa Puuhellabiotoopin ulkosuodattimen töpselin seinään .. joten purkki oli pyörinyt tähän aamuun asti pelkän sisäsuodattimen voimin Biopower240 ...
Tänä aamun aihmettelin kun kalat ei tullu syömän eikä näkyny paljon ketään missään. Lehtikalat ainoina pyörivät esillä...

Ja sitte ykskaks hoksasin että suodattimen töpseli oli pöydällä ...

No äkkiä sitten korjaamaan tilannetta - nyt jo pörräävät kaikki esillä ,luultavasti. Ainakaan yhtään vainaata en ole vielä bongannut!

Just tämän takia mulla ei ole molemmat suodattimet samassa töpselissä ...
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Vesihiiden uusi kiekkola!

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Minulla ei ole tapana sammutella ulkosuodattimia vedenvaihdon yhteydessä. Oliko sinulla tähän jokin syy? Kannattaa varmaankin puhdistaa suodatin tuon jälkeen.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vesihiiden uusi kiekkola!

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

kirahvi1 kirjoitti:Minulla ei ole tapana sammutella ulkosuodattimia vedenvaihdon yhteydessä. Oliko sinulla tähän jokin syy? Kannattaa varmaankin puhdistaa suodatin tuon jälkeen.
Juu, ehdottomasti samaa mieltä. Minulla on sisäsuodattimset ja lämppäri joissakin viritelmissä saman katkaisinnapin takana ja sitten kerralla loppuu pärinä niistä. Ulkosuodattimet ovat päällä vedenvaihdon ajan, niin ei tule unohduksia. Ja aina jos unohtuu suodatin pois päältä jonkin aikaa, pesen patruunat, ettei pa*** lähde kiertoon. Muuten voi tulla nitriittipikki perään...Mittaisin myös vesiarvot varmuudeksi, erityisesti nitriitti. Ja varmistaisin hapensaannin, ettei happiongelmia kenelläkään. Jopa varmuudeksi toviksi ilmastin kehiin.

Harmittaa koulun akvassa, että Eheim Compactin kirtovesipumpun johto on lyhyt ja asensin sen melko ylös. Vedenvaihdossa se pitää ottaa pois päältä. Ajattelin laittaa pohjalle vielä Tunzen kiertovesipumpun, jossa 2m johto. Se olisi päällä aina. Sillä, jos sen purkin suodattimet jäävät pois päältä toi vajaamiehitys, viikonloppuna voi tulla katastrofi:(. Tosin ne suodattimet tarkistelen noin 1000 kertaan, ettei kävisi dementian takia kaloille köpelösti.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Tilpehööri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 183
Liittynyt: 14:54, 12.01.2012
Sukupuoli: Mies

Re: Vesihiiden uusi kiekkola!

Viesti Kirjoittaja Tilpehööri »

Melanie kirjoitti:
Tilpehööri kirjoitti:
Yllä oleva sepustus on täysin tuulesta tempaistua soopaa, jota ei enää tällä vuosituhannella tulisi levittää eteenpäin.

Jos aiheesta ei ole tietoa niin viisaampaa on nostaa kädet pystyyn ja tunnustaa tietämättömyytensä kuin jakaa harhaista omaan uskomukseen perustuvaa puutaheinää. Tätäkin ketjua saattaa olla lukemassa aloittelijoita jotka viedään heti alkumetreillä sivuraiteille ja pahan kerran.

Ei näin - ei todellakaan näin.

Edit: korjattu lainaus asiaankuuluvaan aihepiiriin.
No mutta mitäs tällainen vastaus sitten kertoo niille samaisille aloittelijoille?! Voi myöskin korjata toisen luuloa nätisti minun mielestäni.
Toki voi korjata luuloja nätistikin, mutta jos toinen osapuoli on valinnut linjan jossa eletään vain ja ainoastaan omaa mielipidettä vahvistavien palautteiden tynnyrissä niin en jaksa nähdä kovin paljon vaivaa rakentavan ja kukkasilla kuorrutetun vastauksen eteen. Haku - toimintoa käyttämällä löytää melko paljon painavaa asiaa nimenomaan plekoja koskien, tuosta amerikkalaisen kiekonkasvattajan linkistä paistaa läpi täydellinen tietämättömyys eri lajien vaatimuksista ja olosuhteista.

Tuosta saa sen käsityksen, että kaikki imumonnit ovat plekoja vaikka totuus on aivan toinen.

Henkilökohtaisesti ajatellen on aivan sama pidetäänkö minua hiilihappojonnena joka vaahtoaa joka asiasta kärkkäin sanakääntein vai lukeudunko jostain asiasta jotain tietävien joukkoon.

Aloittelijoille sanoisin että etsikää käsiinne hyvät kirjalliset lähteet, kyselkää ja kyseenalaistakaa ne jos hiemankin epäilyttää. Umpiossa eläjille toivotan mitä suurimpaa onnea valitsemallaan tiellä.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Vesihiiden uusi kiekkola!

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Tilpehööri kirjoitti:
Melanie kirjoitti:
Tilpehööri kirjoitti:
Yllä oleva sepustus on täysin tuulesta tempaistua soopaa, jota ei enää tällä vuosituhannella tulisi levittää eteenpäin.

Jos aiheesta ei ole tietoa niin viisaampaa on nostaa kädet pystyyn ja tunnustaa tietämättömyytensä kuin jakaa harhaista omaan uskomukseen perustuvaa puutaheinää. Tätäkin ketjua saattaa olla lukemassa aloittelijoita jotka viedään heti alkumetreillä sivuraiteille ja pahan kerran.

Ei näin - ei todellakaan näin.

Edit: korjattu lainaus asiaankuuluvaan aihepiiriin.
No mutta mitäs tällainen vastaus sitten kertoo niille samaisille aloittelijoille?! Voi myöskin korjata toisen luuloa nätisti minun mielestäni.
Toki voi korjata luuloja nätistikin, mutta jos toinen osapuoli on valinnut linjan jossa eletään vain ja ainoastaan omaa mielipidettä vahvistavien palautteiden tynnyrissä niin en jaksa nähdä kovin paljon vaivaa rakentavan ja kukkasilla kuorrutetun vastauksen eteen. Haku - toimintoa käyttämällä löytää melko paljon painavaa asiaa nimenomaan plekoja koskien, tuosta amerikkalaisen kiekonkasvattajan linkistä paistaa läpi täydellinen tietämättömyys eri lajien vaatimuksista ja olosuhteista.

Tuosta saa sen käsityksen, että kaikki imumonnit ovat plekoja vaikka totuus on aivan toinen.

Henkilökohtaisesti ajatellen on aivan sama pidetäänkö minua hiilihappojonnena joka vaahtoaa joka asiasta kärkkäin sanakääntein vai lukeudunko jostain asiasta jotain tietävien joukkoon.

Aloittelijoille sanoisin että etsikää käsiinne hyvät kirjalliset lähteet, kyselkää ja kyseenalaistakaa ne jos hiemankin epäilyttää. Umpiossa eläjille toivotan mitä suurimpaa onnea valitsemallaan tiellä.
Komppailen Tilpehööriä. Hän ilmaisee mielipiteensä voimallisin sanakääntein, mutta joissain tapauksissa se on ainoa keino saada sitä tietoa perille. Internetistä on kovin helppo löytää aina omia mielipiteitä tukevaa "tietoa" jos sille linjalle lähtee. Itse Tilpehöörin henk.koht. tuntevana sanoisin että hänen mielipiteitään kannattaa kuunnella. Sen verran on sitä tietoa plakkarissa. Kärsivällisyyttäkin löytyy, jos asenne sen tiedon vastaanottamiselle on asiallinen.
Monniasioissa lueskelisin täältä foorumilta Pertti Rassin kirjoituksia. Hänen mielipiteensä on melko voimakkaasti se, ettei juuri mitään plekoja tulisi yhdistää kiekkojen kanssa koska suurin osa tarvitsee erittäin voimakasta virtausta todella viihtyäkseen ja tämä ei kiekkojen kanssa onnistu millään. Pertti Rassi (niille jotka eivät kyseistä herraa tunne) on kirjoittanut foorumilla nimimerkillä prboy (kunnes kimpaantui tähän samaan "mä tiedän parhaiten" asenteeseen mikä Fisuttaren viestistä paistoi läpi ja poistui. Valitettavasti. Fisuttarelle sanon, että itsevarmuus on hieno ominaisuus, mutta vasta sitten kun oikeasti siihen on varaa. Tässä ketjussa esittämiesi lähteiden ja "tietojen" varassa ei ole.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”