1000L + 1000L Paludaria

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
NeNithelo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 235
Liittynyt: 14:41, 07.01.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Uusimaa

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja NeNithelo »

Kyllä on komian näköistä!

Vaimo ei vielä innostunut meillä moisesta projektista, lapsia ei tarvinnut kauheasti innostuttaa, ne meinasivat että sopisi uima-altaaksi :mrgreen:
pH=7,5...8,0 ; GH=8-12°dH ; KH=8-10°dKH ; NO3=10ppm
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Haluttaisi kovasti saada yhteen 180x70x50 (LSK) akvaarioon pariskunta rauskuja.
En kuitenkaan halua niitä itselleni vain lemmikeiksi vaan haluaisin teettää niillä pentuja, jostain syystä englanniksi rauskujen synnyttämiä poikasia sanotaan pennuiksi.
Kuitenkaan ei ole järkeä on tehdä pentuja myytäväksi kun näin pienessä maassa ei ole kuin kourallinen mahdollisia asiakkaita. Nekin asiakkaat on käytetty loppuun ekan pennun myynnin jälkeen koska rauskut voi elää 20-30 vuotta.
Olisikohan mahdollista myydä em. pentuja ulkomaille jonkun akvaariokauppiaan välityksellä?

Tavallaan sama kysymys ja ongelma koskee kaikkia kaloja mitä mulla on mielessä kasvattaa uusissa akvaarioissa.
Mä olen hyvin tietoinen, että tässä maassa ei ole riittävästi halukkaita ottajia (harvinaisille) isoille keskiamerikkalaisille kirjoahvenille. Ongelma on juuri se, että koko tulee vastaan. Ulkonäkö ja komeus myy kyllä, mutta akvaarion koko vaatimukset on luokkaa 500L+.

Pimeämmässä kuvassa ei ole akvaariot paikoillaan, mutta valot on. Todennäköisesti vaihdan nuo valot jossain vaiheessa, mutta näin alkuun ne saa riittää. Toisessa kuvassa on hyllyt joissa on päällekkin kaksi 720 litraista akvaariota ja huoneen päädyssä yksi noin 500 litrainen akvaario. 500 litraisen yläpuolella on vielä tilaa johon tulee kaksi pienempää akvaariota vierekkäin.

Jokaiseen akvaarioon tulee läpivienti josta suora putki viemäriin, sekä tippukastelulaite joka liruttaa jokaiseen akvaarioon. Kyseinen systeemi on aika yleinen maailmalla ja mullakin on ollut sama käytössä mun yhdessä 1000 litraisessa akvaariossa.

Noiden suodatuksen kanssa mä olen hieman muutaman vaihtoehdon välillä, mutta tärkein tavoite suodatuksessa on taloudellisuus. Mä nimittäin maksan nykyään 250€/kk omakotitalon sähköstä vaikka meillä on kaukolämmitys. Meillä on sähkölämmitys vain kellarin remontoiduissa huoneissa jotka nekin on olleet ihan minimisäädöillä. Monet kalojen kasvattajat em. syystä käyttää ilmapumppusuodattimia ja ajattelin, että niin minäkin kunnes keksin parempaa tilalle.
Mä kuitenkin pystyn tippakastelulaitteilla säätämään paljonko vettä vaihtuu päivittäin ja mä olen aika pahuksen varma, että veden vaihtaminen on parempi ja halvempi suodatuskeino kuin maksaa sähköstä (pumppusuodattimet).
Lämmityksen mä hoidan yhdellä K-raudasta ostetulla kosteudenpoistajalla, samalla se imee kaiken kondensoivan veden viemäriin. Tosin tässä on se ongelma, että jokaisessa akvaariohuoneen akvaariossa tulee olemaan täysin sama lämpötila.
Puritaanit saattaa jossain vaiheessa hyökätä kimppuun nähdessään kuinka tuon kalan ja tuon kalan lämpötilat ei ole optimaaliset.

Tämän huoneen tekeminen on ollut hullu seikkailu, mutta nyt kun se on valmis niin hullummaksi tämä vielä menee :D
Hyvää uutta vuotta kaikille seuraajille \o/

PS. Ei se ihan vielä ole vettä varten valmis. Vielä täytyy porata läpivientejä, tehdä viemäröinnit, laittaa sähköt, fiksata päällekkäiset kolmoset, putkimiehen tulla tekemään viemäriliitos ja pari hanaliitosta. Noiden isojen altaiden alla oleva lattiavalukin pitäisi vielä kuivua Ruduksen mukaan vähintään 4vko.
Kun tehdään kunnolla niin sitten tehdään kunnolla!
Eli ihan ei heti nämä altaat vielä kaloja näe :D
Liitteet
triplan valot01.jpg
IMG_20191223_181713.jpg
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Haluttaisi kovasti saada yhteen 180x70x50 (LSK) akvaarioon pariskunta rauskuja.
En kuitenkaan halua niitä itselleni vain lemmikeiksi vaan haluaisin teettää niillä pentuja, jostain syystä englanniksi rauskujen synnyttämiä poikasia sanotaan pennuiksi.
Kuitenkaan ei ole järkeä on tehdä pentuja myytäväksi kun näin pienessä maassa ei ole kuin kourallinen mahdollisia asiakkaita. Nekin asiakkaat on käytetty loppuun ekan pennun myynnin jälkeen koska rauskut voi elää 20-30 vuotta.
Olisikohan mahdollista myydä em. pentuja ulkomaille jonkun akvaariokauppiaan välityksellä?

Tavallaan sama kysymys ja ongelma koskee kaikkia kaloja mitä mulla on mielessä kasvattaa uusissa akvaarioissa.
Mä olen hyvin tietoinen, että tässä maassa ei ole riittävästi halukkaita ottajia (harvinaisille) isoille keskiamerikkalaisille kirjoahvenille. Ongelma on juuri se, että koko tulee vastaan. Ulkonäkö ja komeus myy kyllä, mutta akvaarion koko vaatimukset on luokkaa 500L+.

Pimeämmässä kuvassa ei ole akvaariot paikoillaan, mutta valot on. Todennäköisesti vaihdan nuo valot jossain vaiheessa, mutta näin alkuun ne saa riittää. Toisessa kuvassa on hyllyt joissa on päällekkin kaksi 720 litraista akvaariota ja huoneen päädyssä yksi noin 500 litrainen akvaario. 500 litraisen yläpuolella on vielä tilaa johon tulee kaksi pienempää akvaariota vierekkäin.

Jokaiseen akvaarioon tulee läpivienti josta suora putki viemäriin, sekä tippukastelulaite joka liruttaa jokaiseen akvaarioon. Kyseinen systeemi on aika yleinen maailmalla ja mullakin on ollut sama käytössä mun yhdessä 1000 litraisessa akvaariossa.

Noiden suodatuksen kanssa mä olen hieman muutaman vaihtoehdon välillä, mutta tärkein tavoite suodatuksessa on taloudellisuus. Mä nimittäin maksan nykyään 250€/kk omakotitalon sähköstä vaikka meillä on kaukolämmitys. Meillä on sähkölämmitys vain kellarin remontoiduissa huoneissa jotka nekin on olleet ihan minimisäädöillä. Monet kalojen kasvattajat em. syystä käyttää ilmapumppusuodattimia ja ajattelin, että niin minäkin kunnes keksin parempaa tilalle.
Mä kuitenkin pystyn tippakastelulaitteilla säätämään paljonko vettä vaihtuu päivittäin ja mä olen aika pahuksen varma, että veden vaihtaminen on parempi ja halvempi suodatuskeino kuin maksaa sähköstä (pumppusuodattimet).
Lämmityksen mä hoidan yhdellä K-raudasta ostetulla kosteudenpoistajalla, samalla se imee kaiken kondensoivan veden viemäriin. Tosin tässä on se ongelma, että jokaisessa akvaariohuoneen akvaariossa tulee olemaan täysin sama lämpötila.
Puritaanit saattaa jossain vaiheessa hyökätä kimppuun nähdessään kuinka tuon kalan ja tuon kalan lämpötilat ei ole optimaaliset.

Tämän huoneen tekeminen on ollut hullu seikkailu, mutta nyt kun se on valmis niin hullummaksi tämä vielä menee :D
Hyvää uutta vuotta kaikille seuraajille \o/

PS. Ei se ihan vielä ole vettä varten valmis. Vielä täytyy porata läpivientejä, tehdä viemäröinnit, laittaa sähköt, fiksata päällekkäiset kolmoset, putkimiehen tulla tekemään viemäriliitos ja pari hanaliitosta. Noiden isojen altaiden alla oleva lattiavalukin pitäisi vielä kuivua Ruduksen mukaan vähintään 4vko.
Kun tehdään kunnolla niin sitten tehdään kunnolla!
Eli ihan ei heti nämä altaat vielä kaloja näe :D
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Sä voisit ehkä pistää osaamisesi rahoiksi tarjoamalla akvaarionpystytyspalveluita. Tuottopotentiaali on varmasti suurempi kuin rauskujen ja ahventen poikastehtailussa.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

kr70 kirjoitti:Sä voisit ehkä pistää osaamisesi rahoiksi tarjoamalla akvaarionpystytyspalveluita. Tuottopotentiaali on varmasti suurempi kuin rauskujen ja ahventen poikastehtailussa.
Kiitos hyvästä ehdotuksesta kr70, mutta se ei ole järkevästi mahdollista.
Pitää tehdä päivätöitä ja oikeaa rahaa laskuja varten ;)

Jos omistaisin akvaariokaupan/eläinkaupan niin taatusti tuo olisi yksi palvelu mitä mä tarjoaisin.
Näin pieni maa ja marginaalinen isojen akvojen omistajakunta, siitä joukosta marginaali jotka haluaa sun palveluja. Oikeiden päivätöiden lisäksi tuo olisi ihan liika suuri rasite, ei 50-v ukkeli pysty vaikka haluaisi.
Sitten jos pääsisi johonkin Amanon kaltaiseen jumalan asemaan niin bueno, mutta ei tässä maassa.

Samasta syystä mä mielummin kerron kaiken ilmaiseksi kuin pyydän keltään rahaa.
Tosin sitten on noita tubettajia joista osa ihan pöhköjä ja homma toimii niillä. Mä en kuitenkaan oikeiden töiden ja laiskuuteni takia pystyisi tekemään mitään päivittäistä videoblogia.
Mutta jos olisi useampi tekemässä samaa videoblogikanavaa, jokainen kertoo omista kokemuksista se voisi olla aika jees. Ei mielipiteitä vaan perusteltuja kokemuksia, sitten väliin joitain vierailevia tähtiä tai tähtösiä.
Kuinka kauan tuollainen pysyisi pystyssä pelkällä suomen kielellä?

Mutu tuntumalla mä veikkaan, että facessa on korkeintaan 200 eri ihmistä lukemassa tai tykkäämässä per kuukausi. Jos jollain on näyttää oikeita lukuja niin olisi hieno nähdä kiitos.

Mun mielestä tämä suomen akvaario skene on niin helvetin pieni, että meidän kaikkien kannattaa pitää toisiamme kädestä kiinni.
Mulla sattuu olemaa juuri tällä hetkellä tilaisuus hieman revitellä ja seikkailla. Kaikki liittyen mun akvaariohuoneeseen mä olen parhaani mukaan yrittänyt toteuttaa mahdollisimman halvalla. Kunhan mä saan kaiken pystyyn ja pyörimään niin jokainen foorumin lukija on tervetullut kotiini katsomaan mitä mä olen saanut aikaiseksi.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Ilmalämpöpumppu asennettiin tänään akvaarioiden kosteudenpoistoa varten.
Ensi viikolla alkaa keittiö- wc- ja makuuhuoneremontti jossa samalla putkimies duunaa uuteen akvaariohuoneeseen viemäripisteen ja pari vesipistettä.
Sitten voi alkaa täyttämään tankkeja vedellä.

Mulla on kaksi punaista teksasilaista (koiraita) ja pari papukaijakirjoahventa (naaraita) joten uusien punaisten teksasilaisten tekeminen on ehdottomasti yksi ensimmäisistä tavoitteista. Yleensä koiraina käytetään herichthys cyanoguttatus lajia, mutta mullapa onkin jo em. kalojen tekemät urokset. Vaikka ne ei ole muuttaneet väriään punaiseksi niin niillä on geeni sitä varten. Geeni joka antaa punaisen värin tulee alunperin papukaijakirjoahvenelta.
Näillä mun koirailla ja naarailla on hyvät geenit puolellaan saada aikaan hienoja jälkeläisiä.

Toinen mitä haluan kokeilla viljellä on vieja breidohri (jääkirjoahven). On kotoisin samalta alueelta kuin sinileukakirjoahven joka tuntuu olevan oikein suosittu. Niitä mulla on ainakin yksi naaras joka välillä kutee ihan keskenään ja toinen sille vielä kasvava kaveri joka toivottavasti on koiras. Molemmat on tilattu eri tukuista eli näiden ei pitäisi olla keskenään sisaruksia joten mahdollisilla jälkeläisillä pitäisi olla vahvat geenit.

Olisiko jotain kirjoahventa tai muuta kalalajia mitä porukka toivoisi mun kokeilevan?
Liitteet
Sama akvaario kauempaa. Kultaköynnös on lievästi sanottuna villiintynyt :D Kellertävä valo johtuu siitä, että kansilaseissa on niin paljon levää :(
Sama akvaario kauempaa. Kultaköynnös on lievästi sanottuna villiintynyt :D Kellertävä valo johtuu siitä, että kansilaseissa on niin paljon levää :(
Pahoittelen paskaista etulasia kuvassa! Kuvassa toinen punaisista teksasilaisista joka nykyään yrittää kosia kuvassa olevaa vieja synspilum naarasta. Tuosta ei tule mitään koska tuo naaras ei ole koskaan ollut kiinnostunut suvun jatkamisesta ei edes synspilum koiraan kanssa.
Pahoittelen paskaista etulasia kuvassa! Kuvassa toinen punaisista teksasilaisista joka nykyään yrittää kosia kuvassa olevaa vieja synspilum naarasta. Tuosta ei tule mitään koska tuo naaras ei ole koskaan ollut kiinnostunut suvun jatkamisesta ei edes synspilum koiraan kanssa.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Ekat kaksi akvaariohuoneen akvaariota täytetty ja koeponnistus päällä.
Hieman läpiviennit tihkutti, mutta pientä tiivisteiden hienosäätöä ja tihkuminen loppui.
Samalla tuli testattua viemäröinti joka toimii kuten suunnittelinkin. Tuo filmivanerilaatikko valkoisen roskiksen vieressä sisältää muovitetun sisuksen johon kaikkien akvaarioiden yliviennit johtaa, sekä lavuaari. Siitä lähtee ylös tuo valkoinen letku joka on liitetty seinän toisella puolella pesukoneen viemäriliitäntään. Toinen vaihtoehto olisi ollut piikata kodinhoitohuoneen lattia auki ja vetää sinne uusi viemäriputki ja koska se huone on remontoitu pari vuotta sitten niin se ei ollut edes vaihtoehto.

Huomenna täytyy duunata taaimmaiselle akvaariolle liukuovet ja sitten voi kokeilla senkin pitävyyden. Varmaan saa säätää taas tiivisteiden kanssa (huoh).

Taaimmaisen akvaario yläpuolella olevalle hyllylle taidan laittaa muutaman pienemmän akvaarion ellen löydä sopivaa käytettyä.
Pihalla olisi yksi isompi akvaario joka on ollut kilpikonnakäytössä, mutta siitä pitäisi uusia kaikki silikonit.
Ahdas tila vaikuttaa myös siihen minkä kokoisen akvaarion tuonne pystyy ylipäätään laittamaan.

Hyllyille ja akvaarioiden alle mahtuu yllättävän paljon tavaraa varastoon.
Pöytä kääntyy saranoiden varassa ylös jolloin huoneen käytävä hieman levenee. Pöydän alla on myös pari isohkoa hyllyä mihin mahtuu sekalaista tavaraa.

Vielä tarvii yhden hanan/sekoittajan toista vesiliitäntää varten. Siihen paineenalennin ja sitten haaroituksen kautta jatkuva tiputus kaikkiin akvaarioihin ja ylivuodosta viemäriin = ei veden vaihtoja.

Suodatus on vielä mietinnässä. Todennäköisesti käynnistän akvaariot ottamalla ulkosuodattimia muista akvaarioista ja sitten siirryn ilmapumpuilla toimiviin vaahtomuovisuodattimiin. Jotenkin täytyy koittaa säästää energiaa ja monet ammattilaiset käyttää ilmapumpuilla toimivia vaahtomuovisuodattimia niin täytyy sitä itsekin kokeilla.
Lämmitystä varten laitan huoneeseen kosteudenpoistajan joka puhaltaa lämmintä ilmaa ja pitää samalla homeen kurissa. Jatkuvaan tiputukseen laitan lämmintä vettä koska kaukolämpö on halvempi tapa lämmittää vettä kuin sauvalämmittimet. Jotain säätöä varmaan täytyy tehdä, mutta siitä sitten enemmän kun sen aika tulee.
Lattialämmityskin tuolla on, mutta sitä ei ole vielä kytketty käyttöön.
Mulla on pari tehokasta ilmapumppua, mutta ne pitää semmoista pörinää, että täytyy varmaan asentaa ne seinän taakse askarteluhuoneen puolelle.

Yläkerran remontista jäi pari pakettia eli 4 neliötä vinyylilankkua jotka ajattelin sovittaa lattialle. Se kun on siitä kivaa tavaraa, että se ei välitä kosteudesta ja on kivempi jalkapohjalle kuin betoni (näyttääkin paremmalle).
Liitteet
IMG_20200302_194006.jpg
IMG_20200302_210121.jpg
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Pikku päivitystä eilisestä sekä kuvien kera hieman selvennystä mun viemärisysteemistä.

Sain taaimmaiseen akvaarioonkin liukuovet ja vedet sisälle. Edes läpiviennin tiivisteet ei tihkunu mistään, hurraa.
Yllättävän vähän tulee huoneeseen enää hajavaloa. Luulisi, että nyt saisi kaloistakin kuvia eikä pelkkiä selfieitä :mrgreen:
Lisäksi jokaisen akvaarion valot on oman katkaisijansa takana joten nyt on helppo sammuttaa kaikkien muiden paitsi yhden valot kuvaamista varten. Valoille tulee myös ajastimet.

Sitten viemärisysteemiin.
Numeroin tuohon mun viemärilaatikkoon kaikki vesiliitännät. Musta sähköjohto menee pumpulle joka sammuttaa itsensä automaattisesti 3min kuluttua kun sillä ei ole enää vettä pumpattavaksi.

1. Tähän tulee vielä viemäriputki joka menee seinän läpi kodinhoitohuoneen lattialle. Tämä on tavallaan varaylivuoto koska jos tulee vaikka sähkökatko tai pumppu kärvähtää niin vedet ei tule reunojen yli lattialle vaan menee seinän toiselle puolelle ja valuu siellä lattiaviemäriin. Täytyy vielä porata reikä seinään ja naamioida se niin ettei vaimo huomaa 8O tällä hetkellä siinä on tulppa päässä.

2. Pesualtaan liitäntä. Kaikki on tehty tiivistemuhveilla jotka on helppo irroittaa jolloin pesuallaspöydän saa nostettua pystyyn ja huoneeseen saa jopa 20cm lisää leveyttä :D

3. Valkoista haitariletkua pitkin pumppu nostaa vedet seinän toiselle puolelle pesukoneen haaroitettuun viemäriliittymään.

4. Oikealta tulevaa putkea pitkin tulee kaikkien akvaarioiden ylivuodot viemärilaatikkoon.
Liitteet
täynnä.jpg
viemäröinti01.jpg
viemäröinti02.jpg
iip3
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 12:16, 29.02.2020
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja iip3 »

Näin maallikkona vaikea ymmärtää sun omistautumisesi tasoa, mutta huh HUH!! :)
Tuosta laatikosta tuli mieleen, että jos/kun saat tuolle nro 1. ylivuotoputkelle reiän tehtyä, voi koko tuon laatikon pumppuineen "hävittää" ja liittää kaikki vedet suoraan sen yhden linjan kautta kaivoon..
100L sekalaisella seurakunnalla
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

iip3 kirjoitti:Näin maallikkona vaikea ymmärtää sun omistautumisesi tasoa, mutta huh HUH!! :)
Tuosta laatikosta tuli mieleen, että jos/kun saat tuolle nro 1. ylivuotoputkelle reiän tehtyä, voi koko tuon laatikon pumppuineen "hävittää" ja liittää kaikki vedet suoraan sen yhden linjan kautta kaivoon..
Mä jotenkin tykkään pirusti tuosta tekniikkapuolesta.
On mukava miettiä kuinka asiat saisi hoidettua mahdollisimman pienellä vaivalla ja energiakulutuksella.
Tosin aina ei riitä innostusta tai aikaa toteuttaa ideoita kovin nopeasti. Nämäkin akvaariot on olleet mulla syksystä saakka ja nyt vasta laitoin niihin ekaa kertaa vedet sisälle.

Ei tuosta laatikosta pääse eroon koska seinä jonka läpi tuo 1. ylivuotoputki tulee menemään, siitä on vielä reilu kaksi metriä kodinhoitohuoneen lattiakaivoon.
Mä epäilen, että vaimo ei tykkää hyvää jos keskellä kodinhoitohuoneen lattiaa menee jatkuva puro tai letku mihin kompuroida :mrgreen:
Hätäsysteeminä putken pää voi seinästä pilkistää, mahdollisten sähkökatkojen ja vastaavien varalta.
iip3
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 12:16, 29.02.2020
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja iip3 »

Aaa, no juu! Sitten ymmärtää, vaimoakin. :) Tuolla "kuukausien tyylillä" taitaa hoitua kunnon kypsytyksetkin.
100L sekalaisella seurakunnalla
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

iip3 kirjoitti:Aaa, no juu! Sitten ymmärtää, vaimoakin. :) Tuolla "kuukausien tyylillä" taitaa hoitua kunnon kypsytyksetkin.
Ei suinkaan vaan kypsytykset hoituu hujauksessa kun siirrän muista akvaarioista hiekkaa ja kypsytetyt ulkosuodattimet :mrgreen:
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Nyt on kaikki akvat vettä täynnä.
Viimeisiä viemäreitä laittaessa kävi pari hölmöä mokaa joka aiheutti kevyet 50-100L vettä lattialle.
En edes kehtaa kertoa miksi, mutta sen voin myöntää, että "[sensuroitu] olin tyhmä".
Mitään merkittävää tulvaa ei onneksi ehtinyt tapahtua joten kaikki ok.
Saatiin sitten veljen kanssa lopulta kaikki akvaariot vettä täyteen ja vedenpitäviksi varmoitettua.

Nyt sitten mahdoton kysymys ja mahdoton palkinto copy/paste:

"Uusi akvaariohuone on nyt valmis ja kaikki akvaariot on testattu aikä mikään vuoda.
Kuka mun nykyisistä affenista voisi olla eka asukas tuohon kuvan ylimpään akvaan ja akvahuoneen eka asukas?
Tarkimmalle arvaajalle lupaan lähettää jotain palkinnoksi mitä mulla on enemmän mitä itse tarvitsen (liittyen akvaarioihin).
Paljastan voittajakalan ja veikkaajan viimeistään sunnuntaina 08.03.2020 klo 20:00 aikoihin.
Ennen sitä haluan nähdä paljon arvuutteluja ja huumoria"

Palkinto liittyy todennäköisesti tekniikkapuoleen.

Lähettäkää täällä arvaukset jne. yksityisviesteinä, kiitos.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Leikkimielisen kisan voittaja löytyi Facen puolelta.
Mun toinen punainen teksasilainen oli eka kala.
Kysyin minkälaisia kaloja hänellä on ja lähetin purkillisen niille sopivaa ruokaa.

Tuossa kolmikerroksisessa räkissä ilmeni yllättävä ongelma nimittäin nuo raot on niin kapeat, että on vaikea löytää niihin sopivaa sisustuskamaa.
Töissäkään ei parane nostella mitään kovin painavaa jottei lihakset vaan kasva kun käsivarsi mahtuu nytkin vain osittain raosta sisutuspuuhiin.
Salille ei todellakaan parane lähteä! :D :D :D
Saman ahtauden ongelma on muuten noiden isompienkin akvaarioiden kanssa, tosin niihin mahtuu käsi hyvin, mutta mitään isompaa juurakkoa niihin ei mahdu tunkemaan. Hieman harmittaa kun pihalla on iso läjä kuivattuja puiden juuria ja nyt mä joudun sahaamaan niitä reilusti jotta saan ne käyttöön.

Punainen teksasilainen jonka tuonne ylimpään laitoin viihtyi siellä oikein mainiosti kunnes päätti ettei viihdykään.
Pentele oli hypännyt sieltä lattialle yön aikana kun en ollut muistanut laittaa kansilaseja illalla päälle.
Vit***tus on melkoinen ja syyllinen peilissä.
Hieman ehdin siitä napata videota uudessa kodissaan, siitä linkki alempana.
Harvinaisen interaktiivinen kala joka tuli heti moikkaamaan ja tykkäs leikkiä käden kanssa. Tosin saattoi puraista ilkeät jäljet jos laittoi käden akvaarioon.
EDIT: Ennen kun kukaan saa mieleensä paheksuvia ajatuksia: Miksi videolla näkyy kuplia eli onko akvaario vastaperustettu niin vastaus on kyllä ja ei. Siirsin akvaarioon hiekat ja sisäsuodattimen teksasilaisen edellisestä akvaariosta ja lisäsin varoiksi vielä vedenparannusainetta.

Nyt sieltä ei kalat enää pääse hyppäämään pois ilman työkaluja ja koska kaloilla ei ole peukaloa joten lattialle hyppimisongelma pitäisi olla ratkaistu. Kaikkien akvaarioiden edessä on nyt läpinäkymättömät levyt kalojen esteenä sekä ehkäisemässä hajavaloa minkä pitäisi helpottaa kuvaamista.

Kävin lopulta myös Akvaarioliike Järvenneidolla jota täytyy kyllä kehua todella mielenkiintoisesta valikoimasta ja erittäin mukavasta palvelusta. Tuli rupateltua varmaan lähes tunti siellä käydessäni.
Kyytiin sieltä lähti 5kpl vieja argantea, 3kpl herichthys carpintis ja 2kpl mesoheros gephyrum. Laitoin ne toistaiseksi tuohon akvaarioon missä se punainen teksasilainen oli. Ohessa myös niistäkin videolinkki, videosta täytyy pyytää anteeksi tuota hemmetinmoista ylivaloitusta minkä Nokian känny nappasi.

Ajelin Järvenpäähän täältä Kuusankoskelta Lahden kautta ja kävin ostamassa 4 säkkiä sitä kaikkien kehumaa Bilteman hiekkaa mitä ei kuulemma tarvitse pestä. Palaan aiheeseen pikatestimuodossa kunhan saan jonkun pussin auki ja sisällön kipattua johonkin akvaarioon.
Mulla on myös 4 sangollista mustaa kvartsihiekkaa mitä varmaankin sekoitan tuon Bilteman vaalean hiekan joukkoon. Mielestäni ahvenet tykkäävät pitää paremmin värejään kun on tummahko pohja, tämä on sellainen mutu väittämä eikä fakta.

Yhteen akvaarioon meinasin hankkia kesän aikana pariskunnan jokirauskuja ja ottaa tavoitteeksi saada ne tekemään pari pentuetta.
Muita suuren mielenkiinnon kohteita on Channat aka käärmeenpäät ja saada niiltäkin pari poikuetta. Jotkin niistä on pahuksen upean värisiä ja käytökseltään sekä olemukseltaan jotain ihan erilaista mitä mulla on tähän asti ollut, eikä kaikki edes kasva mahdottoman kokoisiksi.
Harmillisesti molemmissa on esteenä tällä hetkellä hinta, kun tänä talvena ei ollut lumitöitä/aurauksia kuin muutama joten akvaariolompakko on tällä hetkellä pahuksen laiha.

Bonuksena vielä video kuolleen punaisen teksasilaisen veljestä joka on toisessa 1000 litraisessa suvereeni valtias. Otti valtikan sitruunakirjoahvenelta kuin tikkarin lapselta. Pahoittelen vedessä leijailevaa paskaa, skrapasin lasista just levät jotta sain hieman paremmin kuvattua.

200 litrainen uudet kalat
https://youtu.be/PDJlFiIlMac

Punainen teksasilainen 200 litraisessa
https://youtu.be/M7gfYGbFZ9g

Punainen teksasilainen 1000 litraisessa
https://youtu.be/uTDAqkXhtjw
prologi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 19:01, 17.07.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja prologi »

Vakuuttavalta näyttää! Kamikaze-kalat on aina kurjia. Minulla onnistui yksi sintti karkaamaan alle 1 cm raosta kannen ja akvaarion laidan välistä. Löytyi muuton yhteydessä tason takaa sipsiksi kuivuneena...
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Bilteman hiekka testattu.
Kippasin sitä 500 litraiseen eikä se niin pahaa sotkua tehnyt kuin odotin joten sinänsä positiivinen yllätys.
Kippasin hetkeä myöhemmin myös toisen pussillisen sekä pienen sangollisen mustaa kvartsihiekkaa (joka ei sotke ollenkaan).
Muutama tunnin odotuksen jälkeen ei vielä ollut vesi kirkasta, mutta kirkkaampaa, täytyy tsekata tilanne uudestaan huomenna.
Mitään suodatinta tuolla ei vielä ole joten vesi kirkastuu vasta kun hiekka on vajonnut pohjaan.
Kyllä tuo kuitenkin jonkun K-Raudan vastaavan hiekan voittaa. Tuntuu, että niitä joutuu pesemään ihan loputtomasti.

Edit: unohtui kuvat joiden kuvaamisen välillä noin 3-4 tuntia.

https://youtu.be/w-tQR4Ys8ZM
Liitteet
900_500L IMG_0589.jpg
900_500L IMG_0588.jpg
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Eihän tuo sitten tuosta kirkastunut ja lopulta päädyin myös vaihtamaan hiekat ihan toiseen tavaraan.
Syy miksi tuo ei kirkastunut varmaan johtui siitä, että tuollahan ei ollut minkäänlaista suodatinta vettä putsaamassa.

Tuli pestyä uutta hiekkaa samana päivänä kun otin nuo edelliset kuvat.
Mustavalkoista kivituhkaa Hartolasta mitä toin pari vuotta sitten mukanani 8 sangollista.
Kun pesin ne niin jäljelle jäi vain 3 sangollista, mutta on pahuksen nättiä tavaraa.
Ohessa myös pari kuvaa lohkareista mistä tuo kivituhka on murskattu.
Tarkoitus oli laittaa ne toiseen 720 litraiseen, mutta eihän sitä pesemisen jälkeen enää ollut riittävästi 180x70cm pohjalle, mutta 160x55cm pohjalle sitä oli aika sopivasti.
Aloin samalla virittämään kyseistä akvaariota käyttöön ja tarkoitus olisi siirtää sinne kaikki pienemmät affenet kasvamaan.
Juurakoita tuonne vielä tarvii niin sitten voi lisätä kalat.
Plus tarvii tänä kesänä hakea samalta Hartolan louhokselta myös kiviä tuohon akvaarioon niin sitten kaikki on mätsi mätsi :mrgreen:

Otin kolmen akvaarion räkin alimmaisenkin akvaarion tänään käyttöön ja hain sinne tilaamani kalat Akvaarioliike Järvenneidosta. Toki kyytiin tarttui 4 muutakin kalaa, mille en mahtanut mitään.
Pakko kehua ja suositella kauppaa sekä kauppiasta, palvelu on viimeisen päälle hyvää ja kaupan valikoima on WAU!
En vielä kerro mitä kaloja sieltä hain koska en saanut niistä kuvia kun kaikki painui piiloon.

Tokassa tai keskimmäisessä 200 litraisessa majailee nyt punainen teksasilainen joka oli pakko ottaa tuolta toisesta 1000 litraisesta pois.
Se alkoi repimään uaruja kappaleiksi joka oli mulle viimeinen niitti joten päätin, että nyt raggari saa lähteä jäähylle.
Taitaakin kaverilla olla aika paljon samoja geenejä kuin flowerhorneilla koska yleensä vain flowerhornit pystyy viihtymään noin pienessä akvaariossa. Tämä teksasilainen viihtyy tuolla yksi todella hyvin. Se leikkii yksin ollessaan noilla vaahtomuovisuodattimilla ja oksalla minkä sinne laitoin, täytyy joku jalkapallo jostain keksiä sille :D
Tänään sain hieman rapsuteltua sitä, mutta en saanu siitä hyvää kuvaa toisella kädellä.
Onhan se ihan liian pienessä akvaariossa, mutta tuo saa kelvata sen aikaa, että päätän mitä teen sen kanssa.

Saksasta tuli lopultakin tilaamani vaahtomuovisuodattimet (25kpl).
Hyviä ja halpoja kapineita joista saa viritettyä myös korkeampia versioita koska niitä voi liittää toisiinsa päällekäin.
Loppupelissä on tarkoitus kokeilla saanko kaikki akvaariohuoneen akvaariot suodatettua pelkästään noilla.
Yksi tuttu toi mulle 48cm korkea, 15cm halkaisija jossa 2,5cm reikä olevan sinisen suodatinpatruunan joka on asteen karkeampaa tavaraa kuin noi saksalaiset suodatinpatruunat. Siitä täytyy kehittää jotain käyttökelpoista.

Punainen teksas uudessa kodissaan.
https://youtu.be/2tfQcg9HF_E
Liitteet
IMG_0496.jpg
IMG_0495.jpg
900_IMG_20200327_205659.jpg
900_IMG_20200327_121701.jpg
900_IMG_20200327_115301.jpg
900_IMG_20200327_122457.jpg
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

Olipas aika pätevän oloinen paikka tuo Järvenneito!

Pitääkö oikein ottaa urakaksi käydä tsekkaamassa nämä projektit+sarjakuvat ja vierailla liikkeessä samalla.
Sitten kun on päästy tästä hyppykupasta eroon.
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Anteeksi jälleen pitkä päivitysväli.
Nytkin klo 4:43 aikaan tätä kirjoitan.

Joskus aikaisemmin olen hyvin suurella todennäköisyyydellä kertonut yhdestä akvaariosta joka on seissyt mun pihalla avoin puoli alaspäin 4-5 vuotta?
Enkö ole kertonut?
Nyt sen kuitenkin avustettuna kannoin sisälle ja meinasin kokeilla pitääkö se vettä tuommoisenaan...piti.
Juttelin myös Markku Varjon kanssa näistä mun mysteerikaloista ja olin yllätttynyt, että joku hänenlaisensa guru jaksaa vaivautua vastaamaan mun sähköposteihin.
Kuvissa oleva akvaario pitäisi täyttäöä vedellä jotta näkisi pitääkö se vettä. Kuvissa olevan hylly on paikka mihin se pitäis lopuksi nostaa.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

En sitten muistanut laittaa kuvia edelliseen postaukseen, kylläpä nyt hävettää [:I]
Kuitenkin tuo 3-vuotta pihalla ollut akvaario piti vettä viikon verran oikein hyvin joten en alkanut vaihtamaan siihen silikoneja.
Nyt siihen on porattu läpivienti ja laitettu taustamuovit.
Tällä kertaa taustaksi tulee semmoinen osittain läpinäkyvä maitolasimuovitus josta hieman paistaa läpi takana oleva sininen uretaanilevy.
Päätyihin tuli mustat muovitukset koska en halua huoneeseen hajavaloa.

Ostin toiselta akvanistilta säädettävän 145cm pitkän ledivalon johon saa ohjelmoitua kaikenlaiset auringonlaskut ja -nousut yms (Solar Stinger Fresh SunStrip 35).
Akvaarion alla on 15mm solumuovi. Olisi 10mm toiminut ihan yhtä hyvin, mutta sattui olemaan sopiva jämäpala tuota 15mm muista projekteista.

Kävi moka kun lopulta tänään sain naapurin avuksi nostamaan akvan hyllylle. Yksin kun asettelin tuota läpivientiä niin se ei olekaan takaseinään nähden ihan suorassa. Vasemman reunan takana on 12mm tyhjää ja oikealla puolella 4mm.
Kun totesin, että tuo maitolasimuovitus ei sumentanutkaan takana olevaa uretaanilevyä ja sen virheitä kuten kuvittelin niin otin akvaa vähän kauemmaksi seinästä jolloin efekti alkoi toimimaan. En kuitenkaan mitannut siinä vaiheessa etäisyyttä seinästä vaan aloin innoissani täyttämään sitä vedellä. Eiköhän tuon kanssa kuitenkin opi elämään.

Tuonne akvaarion ja katon väliin tulee mustat liukuovet kuten muissakin akvaarioissa ja päätyihin uretaanilevyjen palat.
Ettei kukaan vaan vahingossa pääse hyppäämään pois.

Ylivuotoputken päähän laitoin tuommoisen ulkosuodattimen imupään sihvilän jottei sinne pääse roskia tai kaloja. Jokin isompi juttu täytyy kehitellä koska kun tässä tapauksessa on kyse kasvialtaasta niin irtolehdet varmaan tukkii tuon nopeasti. Jotain meinasin itse eka rakentaa, mutta täytyyhän jotain sellaista olla jo valmiinakin.
Tähän saa heittää ideoita, linkkejä ja ehdotuksia!

Noi kaksi mangrovepuuta on olleet sukelluksissa 3kk eikä vieläkään suostu uppoamaan. On niin sakelin kovaa ja paksua puuta molemmat, että porasin molempiin varmaan miljoona 5mm reikää, mutta ei edelleenkään uppoa.
Nyt kun mä niitä tarvin niin laitoin nippusiteillä tuommoisen "egg crate" jutut molempien pohjaan joiden päälle painoksi kivet. Lopuksi naamioin nuo hiekalla.

En enää muista olenko maininnut, että tähän akvaarioon tulee yksi Channa Laos Fireback joka jää noin 20-25cm kokoiseksi. Aluksi tilattiin niitä 3 joista 1 koiras ja 2 naarasta, mutta lopulta sieltä saapui 2 koirasta. Toinen koiraista teloi toisen ikävään kuntoon joten mulle on tulossa nyt vain yksi Channa.
Sunnuntaina on tarkoitus hakea se uuteen kotiinsa.

Jos väki miettii kuinka meinaan saada akvaarion kypsäksi näin nopeassa ajassa niin mä siirrän yhden käytetyn ulkosuodattimen kyseiseen akvaarioon. Se on hieman sama asia kuin tekisi 100% veden vaihdon käytössä olevaan akvaarioon. Näin mä olen tehnyt ennenkin kun olen ottanut jonkun tyhjän akvaarion käyttöön ja se on aina toiminut todella hyvin.
Lisäksi ostan kalalle ison tukun kasveja ja niille lannoitusta koska Channat tarvitsee kasviakvaarion.

Päivittelen tilannetta kunhan saan kalan ja sen mahdolliset kaverit uimaan kasvien keskelle.

Loppuun muutama kuva:
Liitteet
400L vettä sisään.jpg
400L läpivienti.jpg
egg crate2.jpg
egg crate1.jpg
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Kaituli kirjoitti:Noi kaksi mangrovepuuta on olleet sukelluksissa 3kk eikä vieläkään suostu uppoamaan. On niin sakelin kovaa ja paksua puuta molemmat, että porasin molempiin varmaan miljoona 5mm reikää, mutta ei edelleenkään uppoa.
Auttoiko reiät yhtään? Eli tuliko puista hiukan raskaampia reikien jälkeen? Itselläni on nimittäin myös jo useamman kuukauden tosi hieno mangrove parvekkeella saavissa eikä uppoa.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

kr70 kirjoitti:
Kaituli kirjoitti:Noi kaksi mangrovepuuta on olleet sukelluksissa 3kk eikä vieläkään suostu uppoamaan. On niin sakelin kovaa ja paksua puuta molemmat, että porasin molempiin varmaan miljoona 5mm reikää, mutta ei edelleenkään uppoa.
Auttoiko reiät yhtään? Eli tuliko puista hiukan raskaampia reikien jälkeen? Itselläni on nimittäin myös jo useamman kuukauden tosi hieno mangrove parvekkeella saavissa eikä uppoa.
Kyllä ne reiät ehkä hieman auttoi, mutta nuo on niin pahuksen tiivistä puuta, että kun porasin lisää reikiä niin ihan kuivaa puuta tuli uusistakin porauskohdista.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Tuohon ylivuodon tukkimiseen yks sukkahousukikka: Jos ylivuodon halkasija sen sallii, laita suulle piikikäs biopallo. Yhden imusiivilän hinnalla saat parikymmentä biopalloa.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Johan on taas edellisestä päivityksestä venähtänyt joten täytyy yrittää paikata.

Tässähän on ehtinyt tapahtua vaikka mitä.
Akvaariohuone on periaatteessa valmis paitsi automaatinen vesitiputus vielä puuttuu kun naapurin putkimies ei ole muka ehtinyt käydä laittaa mulle sopivaa sekoittajaa ja paineenalenninta. Valittelee, että on kovin kiireitä, mutta saa meille tulla iltaisinkin :)

Channoja tuli lopulta vain yksi koska toimittaja sähläs tai jotain. Tilasin kyseisestä kokoluokasta yhden koiraan ja kaksi naarasta, mutta sieltä tulikin kaksi koirasta. Kauppias oletti, että ne toimitti pariskunnan ja totesi seuraavana aamuna, että toinen oli lähes tappanut toisen.
Luulisin Glaserin osaavan erottaa sukupuolet etenkin kun niiden sivuilla on siihen oikein ohjeet "The males have a much broader head than the females." https://www.aquariumglaser.de/en/fish-a ... reback_en/
Olisiko sitten pakkaamossa sählätty tai lähetetty kyseisen kokoluokan kaksi viimeistä kalaa, jää mysteeriksi.
Nyt tuolla polskii sitten vain yksi Channa ja muutama vikkelä partamonni joita se ei saa kiinni.
Tokkopa tuon kaveriksi mitään naarasta voi tilata ja jos vaikka naaraan saisikin niin hyväksyykö tuo sen kaveriksi vai tappaako. Aika iso riski mitä ei kiinnostaisi ottaa.

Punainen teksasilainen päätyi lopulta 550 litraiseen yksiöön jonka pohja alkaa näyttämään joltain puistolta isompien juhlien jälkeen. Ne kaikki on sen leluja. Nyt se yrittää jatkuvasti kosia mua kun mä puuhailen tuolla ja oikein putsasi kivenkin meidän jälkikasvua varten, lol.
Se on kuin joku koiranpentu <3

Kaikki parvikalat päätyi alempaan 720 litraiseen jossa on nyt:
9kpl hyphessobrycon columbianus (safiiritetra)
12kpl sahyadria denisonii (tulijuovabarbi)
4kpl garroja
vieja synspilum (tulikirjoahven)
vieja argentea (hopeakirjoahven)
On muuten upean näköistä kun nuo tetrat ja bardit spurttaa 180cm päästä päähän ja sattumalta väritkin synkkaa :)

Ylemmässä 720 litraisessa on oikein kiva kalasoppa joka on tarkoituksella hieman ylikansoitettu koska todennäköisesti kukaan kaloista ei tule jäämään sinne isommaksi kasvettuaan. Muistankohan oikein:
4kpl vieja argentea (hopeakirjoahven)
6kpl mesoheros gephyrum (korukirjoahven)
3kpl herichthys cyanoguttatus (teksasinkirjoahven)
2kpl uaru
1kpl vieja brejdohri (jääkirjoahven)
1kpl vieja hartwegi
1kpl partis ukko
3kpl raitanuolijaista (rescue)
1kpl leväbarbi (rescue)

Akvahuoneen ylimpään 220 litraiseen saapui eilen pari senttisiä:
3kpl herichthys carpintis (helmiäiskirjoahven tai vihreä teksasinkirjoahven)
10kpl garroja
Garroista yksi löytyi aamulla kuolleena, mutta muuten kalatoimituksissa on todella harvoin ollut mitään kalakuolemia.

1000 Litraisista pitää tehdä ihan oma juttunsa koska en edes muista mitä kaikkia niissä on. Ahvenet laskee kyllä helposti, mutta pohjakaloja onkin hankalampi laskea. Tarkoitus on myllätä molemmat isot altaat perusteellisesti ja vaihtaa niiden sisustusta niin sitten saa samalla listat päivitettyä.

Baarissa alemmassa olevassa 250 litraisessa on vielä 7 vieja hartwegia (noin 5-6cm) sekä yksi safiiripleko L128 (15cm) jotka mä todennäköisesti laitan myös tuonne alempaan 720 litraiseen.
Sitten mä pääsen mielenrauhani takia hieman hitsaamaan ja lisävahvistamaan tuota räkkiä.
Se tai jokin muu lähistöllä piti kerran ilkeän paukahduksen kun laitoin ylempään akvaarioon vettä.

Loppuun sekalainen nippu kuvia. Pahoittelen jälleen kuvissa näkyvää sotkua, tässä on kaikenlaista remppaa jatkuvasti menossa jonka takia romuvuoret siirtyvät paikasta toiseen eikä ilmeisesti koskaan omille paikoilleen.
Liitteet
Keskimmäisessä on pelkkiä partamonneja ja niiden poikasia (ei koirasta tällä hetkellä). Alimmaisessa ei ole tällä hetkellä ketään, mutta pidän sen käynnissä.
Keskimmäisessä on pelkkiä partamonneja ja niiden poikasia (ei koirasta tällä hetkellä). Alimmaisessa ei ole tällä hetkellä ketään, mutta pidän sen käynnissä.
2x720.jpg
Ylemmässä channa ja alemmassa punainen teksasilainen
Ylemmässä channa ja alemmassa punainen teksasilainen
Ylempi nyt tyhjä ja alempi tyhjenee myös ihan kohta.
Ylempi nyt tyhjä ja alempi tyhjenee myös ihan kohta.
Tämän juuri tyhjensin ja siirrän muualle baaritiskin alta.
Tämän juuri tyhjensin ja siirrän muualle baaritiskin alta.
Hyvin se kultaköynnös kasvattaa lehtiään myös veden alla :)
Hyvin se kultaköynnös kasvattaa lehtiään myös veden alla :)
1000_02.jpg
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: 1000L + 1000L Paludaria

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

On ihan käsittämätöntä, että kohta tätä mun aloittamaa ketjua on luettu 100.000 kertaa!
Mun täytyy sulatella em. ajatusta ja harkita tarkasti mitä mä merkkipaaluksi tulen kirjoittamaan.
Jonkun kilpailun/palkinnon mä haluan myös järjestää, mutta kuinka ja minkälaisen?
Kaikille yhteiseksi palkinnoksi mä järjestän pitkän/pitkästyttävän- ja sekavan monologin (naurava hymiö).
Halaisin ja kiittäisin henkilökohtaiseksi kaikkia lukijoita, mutta harmillisesti se ei ole mahdollista koska korona ja etäisyydet :roll: :frown:

Kilpailu voisi olla vaikkapa tietovisa missä kysytään asioita mistä minä olen puhunut aikaisemmissa päiväkirjapäivityksissäni 8O
Mutta se olisi liian julmaa, en minäkään jaksaisi lukea kaikkia postauksiani ekasta tähän päivään :roll: 8O :mrgreen:

Jos lukijoista löytyy henkilöitä jotka tietävät tai joilla on kokemusta kilpailuista niin ottakaa yhteyttä.
Mä haluan hoitaa asian fiksusti ja kaikille reilusti.

Tämä foorumi ei ole joustavin media tämmöiseen kyselyyn ja siinä pyydettyyn palautteeseen joten päivitän tämän saman asian myös facebookiin.
(...mutta tämä on paras ja ryhdikkäin suomalainen aqua-foorumi!)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”