Pojan ja äidin akvaariotouhut :)

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pojan ja äidin akvaariotouhut :)

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Suodattimen ehkä kevyesti huuhtaisisin. Bakusto on alkanut osin luultavasti delata, joten ihan kevyt huuhtaisu usein hyväksi, sillä kakat lähtevät liikenteeseen ja mädäntyneet jätökset luultavasti....Bakuvalmistetta sitten lisäksi.
Näin teinkin ja oli vielä safestarttia jota lisäsin. Lisäksi mulla on ollut tuolla hapetin/ilmastin, joka on kierrättänyt
Edes vähän vettä. Fiksasin tuota suodatinta nyt siten, että olisi helpompi nähdä virtaus. On nimittäin "tehottoman" tuntuinen ja otin kyljestä lämmitinkotelon pois ja laitoin erikseen. En ymmärrä miksi ohjeessa oli edes pitää niitä noin... Pitäisi vaan käyttää omaa järkeäkin. 2 suodatinta ois hyvä, mutta pikkukipossa vie tilaa sitten turhan paljon, kun on muut härpäkkeet...
Ennaltaehkäisyksi kirjoitin myös jokaiseen johtoon tarralaput pistokkeen lähelle, esim. "Suodatin, älä irrota". Ja mikä on mikäkin. Koska poika ottaa välillä hapettimen johdon irti. Ettei käy vahinkoa.
Pääsääntöisesti rutiinit on kyllä hanskassa. Huomasin myös, että oman akvan vanha lämpömittari näyttää paria astetta liikaa. Testasin uudella mittarilla ja ihan näppi tuntumalla selkeä ero.
180 l
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pojan ja äidin akvaariotouhut :)

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Luojan kiitos, selvittiin säikähdyksellä vain! Nitriitti jo nollassa ja ollaan hyvillä mielin reissussa pari päivää.
180 l
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pojan ja äidin akvaariotouhut :)

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Kyllä tuo taistelukala -nimeltään muuten Jeffrey- on ihanuus! Hän omistaa koko altaan, tutkii kaikki luolat, kolot ja kasvitiheiköt. Ajaa ison leväsukaravun aina pois, mutta piikkisilmät saavat olla rauhassa. Nuoli-imumonneja vain tarkkailee hetken, mutta jättää rauhaan. Itse kun läträän käsineni vedessä, niin tulee siihenkin touhuun mukaan! Ei todellakaan luiki piiloon!
Ja piikkisilmät on kans niin mukavia. Möngertää joka paikassa ja on todella mieluisaa seurattavaa :) o
180 l
Baquette
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 17:50, 20.08.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Pojan ja äidin akvaariotouhut :)

Viesti Kirjoittaja Baquette »

OI!

Tulee ihan oma edesmennyt Teuvo mieleen. Tuli aina myös paijausta kerjäämään kun kädet laittoi altaaseen. :)
Palailemassa harrastuksen pariin, 66l "nano" ja suunnitteilla isomman hankinta.
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pojan ja äidin akvaariotouhut :)

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Ihana Teuvo!
Onneksi tuolla pojan akvaariossa on nyt kaikki hyvin ja suodatin pelittää nyt oikein hyvin. Epäilen partalevän tulleen heikosta suodatintehosta, kun se lämmitinkotelo oli siinä kiinni. Partalevä on vähentynyt ihan silmissä.

Pitää muistaa huomenna laittaa hiilarilevitin. Sellanen kaasupullo. Ph on nousussa ja oli odotettavissa, että sellaisen tarvitsee tähän runsaskasviseen akvaarioon. Muitoin nitriittipysynyt alhaalla ja muut arvot hyvänä. Ruokittu on hyvin maltilla. Eilen oli mukava seurata pikku levisten "torikokousta" omivat ruokarakeen piikkisilmältä itselleen, vaikkakin piikkisilmä sen vei sukisten tuntosarvi ja jalkatorjunnoista huolimatta! :mrgreen: Välillä, the boss, the taistis Jeffrey kävi vierestä seuraamassa tilannetta, otti rakeen suusta ja pölläytti sitä laajemmalle alueelle! Ketään ei hätyytellyt seurasi vain. Ja minä seurasin touhua. Ketjureaktio :mrgreen:

Huomenna on omaan akvaarion kalojen hakureissu!
180 l
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pojan ja äidin akvaariotouhut :)

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Jaahas, tuli käytyä taas akvaariokeskuksessa. Olin osan tarvitsemista tuotteista tilannut etukäteen. Osa paikanpäältä. Minulle tärkein ja mieluisin asia, kalojen hankinta jäi hyvin pieneksi. Mitään muita haluamistani akvaariokaloista ei ollut tullut ja marmoritapparakalojakin oli jäljellä vain 3kpl. Ne olivat jo hyvän tovin olleet liikkeessä ja näyttivät hyvin terveiltä, joten ostin ne jo kotiin :) . Tulevaisuudessa hommaan 5 niitä lisää, suppusuita 6-8, pikkuhaarniskamonneja, sekä perhoskirjoahvenia. Petokotiloille ostin varalta seepiansuomua.
180 l
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pojan ja äidin akvaariotouhut :)

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Tuli kyllä investoitua ferraplastin hiilarilevittimeen, johon kallis mötikkä, jonka saa yhdistettyä ajastimeen. Kytken ne jakajalla siten, ettei itse tarvitse muistaa sulkea hiilaripulloa valojen sammuttua. Ostopäätökseen vaikutti myös laitteen turvallisuus lapsiperheessä. Tätä eivät lapset pääse säätämään ilman työkalua :) Pitemmän päälle maksaa itsensä takaisin ihan varmasti.
180 l
Baquette
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 17:50, 20.08.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Pojan ja äidin akvaariotouhut :)

Viesti Kirjoittaja Baquette »

Mielenkiinnolla odottelen käyttökokemuksia tuosta hiilarilevittimestä. :)

Itsellä harkinnassa kun tuon nestemäisen hiilarin päivittäinen lisäys on noh, köh... [:I] :mrgreen:
Palailemassa harrastuksen pariin, 66l "nano" ja suunnitteilla isomman hankinta.
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pojan ja äidin akvaariotouhut :)

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Ferraplastin hiilarilevitin on ollut mahdottoman hyvä tähän asti säädöllä 1 kupla 4s välein. Ja sitten ajastimen avulla sammuu valojen kanssa samaan aikaan.

Muuten kaikki sujunut hyvin, mutta marmoritapparoille sittenkin iski pilkkutauti. Sain heti ilmaiseksi lääkkeen akvaariokeskuksesta. Oli pakko lääkitä pojankin akvaario, koska tyhmänä olen käyttänyt samoja puhdistusvälineitä peräkkäin molemmissa akvaarioissa. Lisäksi olisi pitänyt annostella pienemmästi pojan akvaan lääkettä, sillä osa piikkisilmistä sai myrkytysoireita :( Luulin aluksi, että kaikki 5 piikkisilmää kuoli, kun niitä ei näkynyt missään. Nyt kuitenkin 3 on tullut reippaasti ruokailemaan! :o :mrgreen:

Yksi ressukka tappara oli hypännyt ruokinta-aukon pahviläpyskä suojan läpi lattialle ja kuivunut :cry: kyllä surettaa! Väliaikaisesti omaan akvaan muutti tiippanalta mulle oma taistopoju. Nimeksi tuli Lurppa, hänen lurppailmeen vuoksi. Aivan ihastuttava yksilö. Lurppa muuttaa omaan akvaan, kunhan saan sen tehtyä. Opiskelut ja muut hommat vie niin paljon aikaa.

Muita kaloja ei ole vielä hankittu.
180 l
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pojan ja äidin akvaariotouhut :)

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

No niin aika on kulunut siivillä! Mulla oli tässä välissä 3 akvaariota, kunnes Lurppa-taisto otti ja kuoli. Mulla on muutto edessä mieheni kanssa saman katon alle ja päätin yhdistää kahden akvaarion kalastot 180 litraseen, sillä oman pojan akvaario innostus lopahti. Mun taas ei! Uudessa asunnossa siis kypsymässä uusi akva ja kalat siirtyy sinne ensiviikolla :D
180 l
Pintuliini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 98
Liittynyt: 17:10, 11.12.2016
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Pojan ja äidin akvaariotouhut :)

Viesti Kirjoittaja Pintuliini »

Jep, onneksi tämä harrastus mukautuu kivasti elämäntilanteen mukaan. Välillä innostaa enemmän ja välillä menee pitkä aika pelkällä ylläpidolla. Minunkin on pitänyt yhdistellä altaat kiireellisen elämäntilanteen takia. Kohta on neljä alle kouluikäistä tässä taloudessa. 8O :mrgreen: Mutta odottelen jo tulevaa, kun uusi olohuone valmistuu ja vauva vähän kasvaa, niin sitten vaihdetaan allasta, varmaan isompaan. Täällä tulee lueskeltua uudet jutut säännöllisesti, mutta harvemmin jaksaa mitään kirjoitella. Hirveän hauskaa, kun joku pitkästä aikaa päivittää kuulumisia. :)
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pojan ja äidin akvaariotouhut :)

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Kiva kuulla Pintuliini! Teillä riittää vilinää ja vilskettä! Itse en ole oikein täälläkään jaksanut tässä välissä käydä, kun opiskelun vuoksi joutuu olemaan ihan tarpeeksi pääteellä. Ei simmut kestä. Nyt on muuttotauko opiskeluissa.
Mukava oli hakea inspiraatiota ja uuden akvan sisutusideoita aquawebistä :mrgreen: Mä täällä muuttolaatikoiden ja sälän ympäröimänä pidän taukoa näissä muuttotohommissa. Karmealta näyttää nuo pikkuakvaariot, kun olen niistä vienyt lähes kaikki kasvit uuteen. Voi kala parkoja, onneksi ei tarvi enää kauan odotella karuissa maisemissa. Kävi vielä niin ikävästi, että tapparakalojen peitinlasi hajosi ja eiköhän yksi ollut jo tehnyt itsarin puutteellisen peittävyyden vuoksi :cry:
180 l
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pojan ja äidin akvaariotouhut :)

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Baquette kirjoitti:Mielenkiinnolla odottelen käyttökokemuksia tuosta hiilarilevittimestä. :)

Itsellä harkinnassa kun tuon nestemäisen hiilarin päivittäinen lisäys on noh, köh... [:I] :mrgreen:
Edelleen pelittää hyvin ja olen tyytyväinen tähän ferraplastin hiilarilevittimeen, joka siis yhdistetty ajastimeen. Hiilidioksidia menee samaan aikaan, kun valotkin ovat päällä.
180 l
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pojan ja äidin akvaariotouhut :)

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Mulla on tuo 180litrainen, eikä muita akvoja. Meidän Perhe kasvoi yhdellä ihmisellä viimevuoden kesällä, joten kaikki muu ylimääräinen on jäänyt. Vauva tykkää mahdottomasti katsella akvaariota. Saatiin vauva lahjaksi kala akvaariokeskuksesta :D
180 l
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pojan ja äidin akvaariotouhut :)

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

https://photos.app.goo.gl/hEhcX8YQhmnRX79s7
Näkyykö tämä? Pääsettekö linkistä kuvaan? Kuvassa 180 litraiseni. N. 6kk vanhana.
180 l
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pojan ja äidin akvaariotouhut :)

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Olisi kyllä kiva laittaa pystyyn vielä joku päivä joku nano kuutio, väh. 40 litrainen. Kaipaan aina taistista, kun sellainen ei tuonne nykyiseen 180 sovi, muiden asukkaiden ja virtauksen puolesta.
180 l
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Pojan ja äidin akvaariotouhut :)

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Patsas ei oo minun makuun akvaariossa, mutta muuten tosi hienosti sisustettu! Ja kasvit hyvässä kasvussa.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Pojan ja äidin akvaariotouhut :)

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Hei Aaronjaaiti

Oikein kivan näköinen, hienosti olet saanut kasvit viihtymään. Minun juttuni ei myöskään ole patsaat, ei mitkään koristeet, mutta mitäs siitä, se on minun ongelmani :D . Silti sanon, että olet todella hienosti saanut patsaan ujutettua tuonne joukkoon mahdollisimman luontevasti ja hän on oikein tukankin saanut, hieno oivallus.

Onko ruohomainen kasvi etualalla kapeakeiholehteä, Sagittaria subulata, vai pikkusuokkia, Helanthium tenellum, vaiko jotain ihan muuta? Itse jälleen lankesin Blyxaan, se kun kuuluu suosikkeihin, mutta niin kuuluu keiholehdetkin.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
prologi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 19:01, 17.07.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Pojan ja äidin akvaariotouhut :)

Viesti Kirjoittaja prologi »

Kivan näköinen, erityisesti tuo taiwaninlumme on tosi komea.
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pojan ja äidin akvaariotouhut :)

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Kiitos kehuista! Tuo onkin jo aika vanha kuva. Tein yhdessä vaihteessa vähän rankalla kädellä kasvikarsintaa ja nyt vähän kaduttaa :| Myös tekokita on poistettu. En itsekään kauheasti välitä tekojutuista. Nuo ovat jääneet pojalta. Tällä hetkellä teen muutosta. Saa nähdä milloin on valmista. Keskeneräistä ei voi kuvata [;)]
180 l
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pojan ja äidin akvaariotouhut :)

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

toukopouko kirjoitti:Hei Aaronjaaiti

Oikein kivan näköinen, hienosti olet saanut kasvit viihtymään. Minun juttuni ei myöskään ole patsaat, ei mitkään koristeet, mutta mitäs siitä, se on minun ongelmani :D . Silti sanon, että olet todella hienosti saanut patsaan ujutettua tuonne joukkoon mahdollisimman luontevasti ja hän on oikein tukankin saanut, hieno oivallus.

Onko ruohomainen kasvi etualalla kapeakeiholehteä, Sagittaria subulata, vai pikkusuokkia, Helanthium tenellum, vaiko jotain ihan muuta? Itse jälleen lankesin Blyxaan, se kun kuuluu suosikkeihin, mutta niin kuuluu keiholehdetkin.
Taitaa olla kaikkia noita! Viimeisimpänä mainittua ostin ihan akva liikkeestä ja muita sain harrastajilta, jotka muistelivat, että ainakin kapeakeihistä.
Haluaisin löytää sellaisen etualan matalana kasvavan pyöreälehtisen kasvin, jota ei tarvitsisi harventaa. Onkohan sellaista? Rasittavaa puljata näiden kanssa jotka kasvattaa maavarsillaan itsensä tukkoon. 8O
180 l
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pojan ja äidin akvaariotouhut :)

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

prologi kirjoitti:Kivan näköinen, erityisesti tuo taiwaninlumme on tosi komea.
Tämä pieneni Kummasti. En tiedä söikö sitä joku, vai liian vähän ravinteita, vai mitä kävi. Nyppäsin pienen surkean tupsun lopulta kokonaan pois. :(
180 l
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Pojan ja äidin akvaariotouhut :)

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Mun lippukirjoahvenilla (muistuttaa kyllä ruostekirjoahvenia btw!) näyttäisi olevan kututouhuja. Niitä on yhteensä 5kpl. Kaksi niistä - iso ja pieni- näyttää ajavan muut pois seurastaan ja menevät kahdestaan joka paikkaan. Muut kolme ovat nyt olleet pääosin sinertän kullankeltaisia, välillä väläyttelevät itseään tummemmiksi. Eivät jää tappelemaan tuon kaksikon kanssa.
Toinen tehnyt pohjaan kuopan sisäsuodattimen alle. Ovat tosi tummissa väreissä ja värisyttävät itseään toisilleen. Mitään eroa evissä en huomaa, että vaikea sanoa onko varmasti ukko ja akka. Mutta "ilmassa" (Eli vedessä) on odottava, jännä tunnelma :D Minulla ei ole mitään aiempaa kokemusta näistä! Onko muilla?
180 l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”