Lämmittämätön aquascape

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
prologi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 19:01, 17.07.2018
Sukupuoli: Nainen

Lämmittämätön aquascape

Viesti Kirjoittaja prologi »

Moi!

Ajattelin kerätä itsellenikin vähän muistiinpanoja omasta "karanteeni"-projektistani. :) Kyseessä on rehevä, aquascape-tyylinen, huoneenlämpöinen akvaario. Tämä on neljäs perustamani akvaario, mutta käytössä minulla on vain tämä ja 126-litrainen sekalainen viidakko. Allas on perustettu kolmisen viikkoa sitten. Asukkaita ei vielä ole, koska ne piti tilata tukusta. Sinne tulee huntueväisiä kardinaalikaloja ja ehkä pariskunta aurinkorapuja.

Akvaario on 55-litrainen Dennerle Scaper's Tank. Etukulmat on pyöristetty ja pohja on tavanomaista neliömäisempi, eli allas ei ole yhtä leveä mutta syvyyttä on enemmän kuin normaalissa vastaavan kokoisessa. Pohjamateriaali on Dennerlen Scaper's Soil. Aiemmin olen käyttänyt vain hiekkaa, mutta täytyy sanoa, että kasvien istuttaminen tähän on miljoona kertaa helpompaa. Ensimmäiset pari päivää vesi oli vähän sotkuinen, mutta nyt on asettunut oikein hyvin.

Kasveja on useampaa sorttia. Etualalla pyörölehti 'Monte Carlo' sekä melalehti 'Flamingo', muualla tavallista tummaa melalehteä, vedensuosikkia, tammenlehväruohoa, vesimiekka 'Kleiner Bär', konnanputkea ja yksi pätkä rubiinirusolehteä. Pinnalla kelluu amerikankilpukkaa. Ison kiven takana on pari kourallista salaattisaniaista ja jotain sammalta, jonka nappasin toisesta akvaariostani. Yksi punertava kasvi taustalle saapuu huomenna, saa nähdä miten se asettuu.

Näistä kuvista ensimmäinen on viikon takaa, toinen eiliseltä. Monte Carlo on lisätty viikonloppuna. Samalla trimmasin vedensuosikkia, joten suodatin näkyy väliaikaisesti enemmän.
Screenshot_2020-04-16 Sam ( prologi) • Instagram-kuvat ja -videot.jpg
Screenshot_2020-04-16 Sam ( prologi) • Instagram-kuvat ja -videot(1).jpg
Hiilidioksidia ei tällä hetkellä lisätä, mutta vermeet ovat matkalla Saksasta. :D

Muu tekniikka:
Suodatin Aqua-El Pat Mini + tavallista hienompi sieni
Valaisin Blau Pico Lumina 9W
Ilmastin AquaLighter aPump

Kannattaa googlata tuo pumppu - mulla on nyt sellaiset molemmissa altaissa. Halkaisija on joku 5cm ja paksuus 3cm, kiinnitetän imukupilla akvaarion ulkopuolelle. Ei pidä oikeastaan mitään ääntä.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Lämmittämätön aquascape

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Voi kun kiva katsella välillä tällaistakin projektia. Oijjoi noita kiviä, kuola valuu. Niin monta kertaa ollut sormi näppäimellä tilaamassa Saksasta, mutta aina jää juuri sen verran väliä kuin tulee postimaksuksi. Kyllä mä vielä :D .

Mikä hiilarisysteemi tulee?

Onnea uudelle projektille. :D
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
prologi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 19:01, 17.07.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Lämmittämätön aquascape

Viesti Kirjoittaja prologi »

Kiitos! Nämä kivet tulivat itse asiassa Akvaariotarvikkeelta. ;)

Tänne tulee paineistettu hiilarinsyöttö kertakäyttöpullolla ja magneettiventtiilillä. Mulla on sellainen jo "isossa" altaassa, mutta taidan tehdä niin, että siirrän vanhan pullon ja paineenalentimen tähän pieneen ja laitan uuden sen tilalle. Tilasin osat erikseen valmiin setin sijaan.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Lämmittämätön aquascape

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

prologi kirjoitti:Kiitos! Nämä kivet tulivat itse asiassa Akvaariotarvikkeelta. ;)
Tarkoitinkin, että itse olen ollut tilaamassa Saksasta monesti muun tilaamani sälän mukana myös kiviä. Aquasabilla ihan hyvä tarjonta erilaisia.

Paljonko pulitit /kg?
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
prologi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 19:01, 17.07.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Lämmittämätön aquascape

Viesti Kirjoittaja prologi »

Nuo oli 60-litraiseen akvaarioon tarkoitetusta boksista, joka maksoi 29 euroa. Taisi painaa jotain 6kg luokkaa.
prologi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 19:01, 17.07.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Lämmittämätön aquascape

Viesti Kirjoittaja prologi »

Tein eilen melkein 100% vedenvaihdon ja kippasin perään Dennerlen BactoClean Bio -bakteerivalmisteen. Samalla saapui tilaamani kasvi Myriophyllum sp. 'Roraima', jonka luulin olevan vedensuosikin tai karvalehden tyyppinen, mutta saapuikin enemmän sammaleen näköisenä. :D Saa nähdä, miten kasvaa. Nyt tökin sen pohjaan Monte Carlon lomaan. Pohjalla näkyvä vaalea hyhmä on jäänne sen in vitro -ravinnegeelistä, en näköjään saanut kaikkea huuhdeltua pois.

Ensimmäiset asukkaat kotiutuivat tänään: kaksi aurinkorapua (Cambarellus patzcuarensis 'Orange'). Tosi sympaattisia tyyppejä! Eivät vielä ole aikuista sukarapua isompia, mutta tutkivat pohjaa huolella. Saa nähdä, tuliko samaa sukupuolta vai mahdolliseti pariskunta.
Screenshot_2020-04-18 Sam ( prologi) • Instagram-kuvat ja -videot.jpg
prologi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 19:01, 17.07.2018
Sukupuoli: Nainen

Re: Lämmittämätön aquascape

Viesti Kirjoittaja prologi »

Päivitystä tämän tilanteesta!

Muutamia vastoinkäymisiä on tullut. Ensin hankin altaaseen 10 helmiseeprakalaa, jotka sitten ensimmäisen viikon aikan kuolivat mystisesti. Selitystä ei löytynyt myyjän kautta eikä Facebookin akvaryhmistä, mutta muut asukkaat voivat kaikki hyvin, joten olen nyt antanut altaan kypysyä rauhassa ennen kuin kokeilen jotain muuta lajia, esim. hehkutetroja.

Lisäksi runsaan ruokinnan seurauksena kasvien mukana tullut hydrapopulaatio räjähti käsiin. Luultavasti sen seurauksena kuoli toinen aurinkoravuista, joka oli muutenkin jäänyt toista paljon pienemmäksi, sekä toinen neonsinilmäpoikasista. Axilur-kuurilla sain sen kuitenkin hoidettua ja nyt allas on voinut hyvin.

Iloisina uutisina sukaravut ovat lähteneet lisääntymään ja jäljellä oleva neonsinisilmän poikanen näyttää jo ihan kalalta. :) Siirsin myös vanhemmat (pikkuparven jämät) isommasta altaasta tähän jo pari viikkoa sitten ja nekin voivat hyvin. Kutupuuhiakin on, mutta saa nähdä tuleeko niistä mitään.
akva0.jpg
Kuva altaasta muutama viikko sitten. Tästä ehkä näkee, kuinka altaan takalasiin lisätty huurrekalvo piilottaa keittiön laatat ja pistorasian. Tuo miekkakasvi kasvoi tosi hyvin, mutta parturoin siitä useamman lehden pois, kun ne alkoivat olla hydraa täynnä.
akva2.jpg
Tältä allas näyttää nykyään. Sain asennettua painehiilarin, joten kasvit viihtyvät tosi hyvin - ravinteita pitää kipata kaksin käsin, etteivät lopu kesken. Monte Carlo on alkanut levitä ja vedensuosikkia menee monta kourallista roskiin joka trimmauksen yhteydessä. Lisäsin myös etualalle Anubias nana 'Pinto' -kasvin, jolla on hauskan laikukkaat lehdet. Myriophyllum (ilmeisesti joku ärviä) on muuttunut sammalmaisesta ihan kunnon kasviksi. Pintakasvinkin vaihdoin amerikankilpukasta Phyllianthys fluitansiin (red root floater).

Järjestelen kasveja varmaan vielä uudelleen, jotta ne ja kivet erottaa vähän paremmin. Lisäksi esim. Pogostemon helferi vähän houkuttelisi. :D
akva1.jpg
Ja tältä allas näyttää ennen trimmausta. Saksin nopeimmin kasvavia viikottain, muita kun siltä tuntuu.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Lämmittämätön aquascape

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Onpa hauskan tuntuinen pikkuallas! Mua viehättää tuo monipuolinen kasvimaailma, ja oikeastaan tuo kuva ennen trimmaamista on just hyvä 8-). Aurinkorapuja olen itekin joskus haaveillut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”