Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoille

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Sania
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 19:43, 05.11.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura

Re: Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoi

Viesti Kirjoittaja Sania »

Suht hyvin tuo jakselee. Ei mitään ihmeempiä mullistuksia ole tapahtunut.

Yleiskatsauksena:
Tuosta kalojen tulon jälkeisestä kohtuullisesta ruokinnasta olen pikkuhiljaa kasvattanut ruoka-annoksia, joten tällä hetkellä ruokaa menee altaaseen taas runsaasti.
Nitriitti on pysynyt poissa.
Nitraatin kanssa painiskelen, sillä se on koko ajan ollut vähissä. Testiä on testattu toiseen altaaseen, jolloin näyttää kyllä suurempiakin lukemia eli testin pitäisi toimia. Myös kasveista huomaa, että pientä puutosta on.
Valaistusaikaa olen lyhentänyt asteittain tuon vähäisen nitraatin takia (fosfaattia en tiedä, mutta olettaisin sen kulkevan suht käsi kädessä nitraatin kanssa). Nyt se on kokonaisuudessaan 9 h/vrk, päivällä on 3 h valotauko.
Kasveja olen karsinut rankalla kädellä noin kaksi kertaa kuukaudessa, kun allas alkaa olla liian täysi.
Levää on ollut hieman, lähinnä laseissa ja pinnalla lepäävissä lehdissä sellaista tummaa limaista lauttaa (ei kuitenkaan haise sinilevältä). Luulen, että jos saisi kasveille riittävästi ravinteita, lähtisi nämäkin levät.
Vettä olen vaihtanut vain kerran tässä välissä, 7.8. 40 %.
Sähkönjohtavuus on tippunut tuosta 3.8. mitatusta lukemasta (425 μS/cm) hitaasti alaspäin, joten veteen ei oletettavasti kerry ihan hirveästi mitään ylimääräistä.
Lähiaikoina akvaario on ollut viidakkomallia, joten en ole saanut tuolta laskettua kaikkia kaloja kerralla. Ruumiitakaan en ole tosin löytänyt eli toivottavasti ovat kaikki tallella. Tänä aamuna neljä rihmaa tuli kerralla moikkaamaan mua etualalle. Kierteisiäkin ryömii tuolla ihan kivasti.

Arvot eilen 9.9.:
pH 6,5
sähkönjohtavuus 407 μS/cm
NO3 0,5-1 mg/l
NO2 <0,01 mg/l

kr70, luulen että hyvin harvassa maailman kolkassa on ihan NOIN suuri ilman kosteus kuin tuolla mun akvaariossa, sillä lasit on kokoajan huurussa tai märkänä. Tuosta viimeksi laitetusta kuvasta näkee. Muissa kuvissa kansilasit on ollut hetken pois tai raollaan ennen kuvan ottamista. Siksi ajattelin, että olisi ehkä varaa hieman raottaa laseja niin kosteuden kuin lämpötilankin puolesta (valaisimet lepäävät suoraan kansilasien päällä ja lämmittävät). Mutta kuten totesit aikaisemmin, veden haihtumisen takia on ihan hyvä pitää lasit näin kuin ne on. Nyt tuonne täytyy lisätä vettä noin 0,5 l viikossa. Luulen, että se suurin piirtein riittää takaamaan kasveille kalanruuasta puuttuvien ravinteiden saannin (tai siis niiden joita on kalanruuassa vähemmän). Voin laskeskella sitä tarkemmin paremmalla ajalla.
65 l multa-akvaario
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoi

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Paljonko siellä on lämpöä? Mitä Walstadt neuvoo, jos nitraattia on liian vähän? Lisää kalanruokaako?
Sania
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 19:43, 05.11.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura

Re: Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoi

Viesti Kirjoittaja Sania »

25-26 astetta. Lämmitin on siis päällä.
Juu, kalanruokaa vaan lisää. Tai mulla on ehkä liikaa valoa. Voisin katsoa, jos minulta löytyisi tehottomammat polttimot noihin E14 kantoihin. Minusta pelkkä 18 W loisteputki on vähän liian vähän ja pelkät nuo ledpolttimot on liian keltaiset. Varsinkin kun altaan vesi on muutenkin ruskeeta.

Muoks. Katos, kaapista löytyi kaksi E14 8W 4000K 806lm lediä. Nämä nyt valaisimessa olevat on 10W 4000K 1055lm. Auttaiskohan? On siinä melkein 500lm vähemmän :mrgreen:
65 l multa-akvaario
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoi

Viesti Kirjoittaja kr70 »

No kokeilepa, mitä vähempi valo tekee.
Sania
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 19:43, 05.11.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura

Re: Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoi

Viesti Kirjoittaja Sania »

Nyt on allas pyörinyt kuukauden verran 18 W loisteputkella 9 h/vrk 3 h valotauolla. Lämmitin ei ole ollut päällä. Vettä ei ole vaihdettu, lisätty vain haihtuneen tilalle. Kaloja en ole edelleenkään nähnyt kerralla kuin neljä. Liekö sitten siellä enempää, en tiedä. Sekä kierteisiä että jotain roskakotiloita on jonkun verran. Vähän intianvesitähdikin lehtiä on nakerreltu.

Arvot tänään:
24,5 °C
pH 6,5
sähkönjohtavuus 379 μS/cm
NO3 <0,5 mg/l
NO2 <0,01 mg/l
Nitraatti on siis edelleen nollassa, vaikka olen vähentänyt valoa. Sähkönjohtavuus on koko ajan pikkuhiljaa laskenut ja pH pysyy kivasti tasaisesti 6,5:ssä.

Luulen, että tuo limainen levä oli sittenkin sinilevää, mutta sitä ei ole juurikaan enää. Nyt allas on niin täynnä kasveja, että sinilevälle ei vissiin ole tilaa. Saa nähdä, tuleeko sitä taas, kun seuraavaksi karsin kasveja.

Jaksoin jopa tällä kertaa ottaa kuvia. Ei sieltä kyllä oikein mitään näy, kun on päässyt vähän kasvamaan. Mut kalat tykkää. :) Anteeksi huonoista kuvista ja heijastuksista.
Liitteet
IMG_20201107_163854.jpg
IMG_20201107_163949.jpg
IMG_20201107_164129.jpg
65 l multa-akvaario
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoi

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Hyvä että sähkönjohtavuus laskee. Ilmeisesti se tarkoittaa sitä, että kasveja karsiessasi otat akvaariosta pois sinne kertyvää saastaa eikä nettokertymää pääse syntymään.

Mitä laitat haihtuvan veden tilalle? Vesijohtovettä, RO-vettä, sadevettä, tislattua?
Sania
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 19:43, 05.11.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura

Re: Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoi

Viesti Kirjoittaja Sania »

Ihan vaan vesijohtovettä lisäilen.
65 l multa-akvaario
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoi

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Sullahan on melko tiiviit peitinlasit, joten vettä haihtuu vain hyvin vähän. Jos et meinaa vaihtaa vettä, niin sinne kertyy kuitenkin suoloja vesijohtovedestä, joten vähitellen käy kuten Kuolleessa Meressä on käynyt. Voisit harkita vaikka sadeveden talteen ottoa, ja korvata haihtunut sillä, niin kovuus ei lisäänny.
buttnekkid
Member
Member
Viestit: 292
Liittynyt: 21:50, 24.02.2014
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoi

Viesti Kirjoittaja buttnekkid »

Tästä tuli kyllä hieno! Luulisi että jälkikasvua ilmaantuisi, piilopaikoista ei ainakaan ole pulaa.

Vahva puolto kyllä tuolle sadevedelle jos vain lisäilee vettä.
Onko täysin poissuljettua että kuitenkin esim. kerta kuussa tekisi ihan klassisen vedenvaihdon?
240 L Etelä-Amerikkaa
60 L Karanteeni/Väistötila/Bordelli
Sania
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 19:43, 05.11.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura

Re: Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoi

Viesti Kirjoittaja Sania »

Arvot tänään:
24 °C
pH 6,5
sähkönjohtavuus 352 μS/cm
NO3 0,5-1 mg/l
NO2 <0,01 mg/l

Walstad-akvaarioihin suositellaan korvaamaan haihtunut vesi vesijohtovedellä, koska se on joidenkin kasvien kasvuun tarvittavien ravinteiden lähde. Mutta tuota suolojen kertymistähän voi seurata sähkönjohtavuuden avulla. Ainakaan tähän mennessä suolojen kokonaismäärä (sähkönjohtavuus) ei ole noussut, päinvastoin laskenut. Voisin toki jossain vaiheessa kokeilla laskea pikkuhiljaa johtavuutta niin alas kuin kasvit sietävät. Onko akkuvesi kelvollista akvaarioon haihtuneen korvausvedeksi, silloin kun ei ehdi sähläämään sadeveden kanssa?

Minulla oli ajatus, että pääsisin säännöllisistä vedenvaihdoista, joten en mielelläni lähtisi siihen edes kerran kuussa, jos homma toimii muuten. Periaatteessa, jos akvaario ei toimi ilman vedenvaihtoja, suodatinta ja lannoitteita pidemmän päälle, voisin saman tien siirtää kalat toiseen ”normi”altaaseen ja tyhjentää tämän altaan ja todeta, että kokeilu ei toiminut.

Tuosta jälkikasvusta sen verran, että minusta tuntuu, että kalat voisivat olla kaikki koiraita. Myyjäkin sanoi, ettei voi antaa takuuta, että joukossa on molempia sukupuolia. Naaraista on kuulemma usein pulaa. Nyt olen bongannut tuolta viisi kalaa. Voi olla kaikki kuusikin on tallella, mutta en ole kerralla nähnyt.

Olen tässä tutkiskellut kasvustoa tuolla altaassa ja mietiskellyt, että voisin antaa vallisnerian vallata koko pohjan. Intianvesitähdikki ei oikein millään tahdo pysyä pohjassa. Latvoja saa aina tökkiä takaisin pohjaan, kun ne ovat sulattaneet alimmat varret. Sitä pitäisi pitää todella lyhyenä, jos haluaa, ettei se tee tuota. Tätä on tapahtunut ennenkin ihan normaaleissa hiekkapohjaisissa akvaarioissa, joissa valaistus on ollut hieman vähäisempää. Joka tapauksessa intianvesitähdikki ja sen tavoin myös hentorotala juurtuvat huonosti pohjaan, mikä ei tämän akvaarion tapauksessa ole välttämättä kiva. Pohja kaipaisi vähän runsasjuurisempia kasveja. Toisekseen, olen jo pidemmän aikaa haaveillut tosi yksinkertaisesta vallualtaasta. Intianvesitähdikin ja hentorotalan voisin antaa kivuta kannon päälle ja osittain vähän pinnalle kellumaan, kun kerran selvästi viihtyvät paremmin niin.
65 l multa-akvaario
Sania
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 19:43, 05.11.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura

Re: Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoille

Viesti Kirjoittaja Sania »

Nitraatin kanssa painimisesta taas päivitystä. Lisäsin 9.1. Flourish Nitrogenia niin, että nitraattia oli 16 mg/l. Nitraatti oli tähän päivään mennessä (8 vrk) tippunut 0,5-1 mg/l:aan. Eli ilmeisesti kaloista ja muista elävistä syntyvä typpikuorma on pelkkä pieru verrattuna kasvien tarpeeseen. Tämän perusteella totesin, että allas ei voi toimia tällä kalastolla ja Walstad-tyyppisesti. Sitä on pakko lannoittaa, jos haluaa pidemmän päälle pitää esim. sinilevän poissa. Lisäksi kun kasvit ovat nyt tämän altaan hapettajia, toivoisi niiden kasvavan vähän paremmin kuin mitä ne ovat nyt tehneet. Kasveista huomaa selvästi pientä kituuttamista.

Toinen vaihtoehto on lisätä kaloja, minkä voisinkin tehdä. Olisi helposti saatavilla tämän kokoiseen akvaarioon sopiva kalasto (hehkutetra, kääpiömonninen, nuolimonni). Minulla ei vaan ole uskallusta kokeilla muita kalalajeja ilman minkäänlaista ilmastusta. Rihmakalat on kuitenkin sopeutuneet hapettomaan veteen. Varsinkin nuolimonneja en uskalla tuonne kipata. Lisäksi monnisille hiekka olisi varmaan parempi pohjamateriaali.

Huoh, ei onnistunut nyt näin. Katsotaan mitä seuraavaksi tapahtuu. Pitää vähän mietiskellä.
Viimeksi muokannut Sania, 17:04, 10.02.2021. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
65 l multa-akvaario
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoille

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Luulisi tuollaisen mutapohjan olevan monnisten mieleen. Siellähän voi paremmin tonkia kuin hiekassa. Mutta sinä et ehkä tykkäisi siitä, että muta leijuu vedessä. Toisaalta eikös tuo kääpiömonninen viihdy keskikerroksissa tetrojen tapaan.

En tiedä, onko hyvä idea lisätä kaloja, koska se lisää bakteeritiheyttä entisestään, ja bakteeritiheyden luulisi olevan jo ennestään korkea, koska vettä ei juuri vaihdeta. Jos lisäät kaloja, niin olisi ehkä parasta lisätä seisovan veden kaloja, kuten muita rihmakaloja.

Ovatko korurihmat muuten kuteneet?
Sania
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 19:43, 05.11.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura

Re: Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoille

Viesti Kirjoittaja Sania »

Olen laskenut veden sähköjohtavuutta pikkuhiljaa tekemällä 1/8-1/4 vedenvaihtoja sadevedellä ja nyt se on 104 μS/cm. pH on pysynyt tasaisena. Tässä siis arvot tänään:
22 °C
pH 6,5
sähkönjohtavuus 104 μS/cm
NO3 0,5-1 mg/l
NO2 <0,01 mg/l

Kolmisen viikkoa sitten kokeilin lisätä 3 Biolan Luonnonravinnepuikkoa vallisnerioiden juurille. Nitraatti nousi niiden avulla muutaman mg/l, mutta nyt nitraatti on taas lopussa. Tosin olen tehnyt noita pieniä vedenvaihtoja tänä aikana, mikä voi vaikuttaa typen poistumiseen.

Multa painuu nykyään aika nopeasti pohjaan vaikka mylläisi vähän enemmänkin. Olen esim. siirtänyt vallisnerioita paikasta toiseen eikä siitä synny pitkäaikaista samennusta. Tästä olenkin lukenut, että biofilmi toimii multahiukkasten ympärillä tavallaan liimana ja hienon hieno aines ei irtoakaan veteen leijailemaan. En tiedä sitten mikä vaikutus monnisten jatkuvalla viiksihipsutuksella olisi.

Korurihmat eivät ole kuteneet, mikä vähän painaa mieltä. Nyt on vettäkin vaihdettu, mutta eivät ole innostuneet. Ihan väreissään ovat kyllä. Kuvat on niin hyviä kuin olen onnistunut ottamaan. Tuolla on sen verran hämärää pohjalla ja käytettävissä olevalla salamalla otetusta esimerkkikuvasta näkee, ettei sekään toimi.
Liitteet
kala 1.png
IMG_20210119_192220.jpg
IMG_20210119_191812.jpg
IMG_20210119_184312.jpg
65 l multa-akvaario
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoille

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Tunnistatko sukupuolet? Jos kyllä, voisit kokeilla erottaa sukupuolet n. viikoksi, jos sen jälkeen innostuisivat kutemaan. Mahdollisesti vain kutupari akvaarioon ilman häiritseviä kolmansia pyöriä. Toinen juttu voisi olla elävänruoan antaminen. Jos erotat ne, niin sinä aikana joka päivä kunnon pihvit, sääskentoukkia, vesikirppuja jne., ja yhteen muuton jälkeen jatkat tukevaa ruokintaa. Hyvänhäköisiä ovat joka tapauksessa!
Sania
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 19:43, 05.11.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura

Re: Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoille

Viesti Kirjoittaja Sania »

En varsinaisesti yritä saada niitä kutemaan, en siis havittele isompaa parvea tuonne. Mutta kutemattomuus mietityttää siltä kannalta, että onko olosuhteet sittenkään kunnossa. Vaikka mitatut vesiarvot ovat ok, voi olla, että jokin muu asia on kuitenkin huonosti. Nuo kun ovat siinä maineessa, että kutevat melko helposti lajiakvaariossa.
65 l multa-akvaario
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoille

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Bakteeritiheys on ainakin sellainen suure, mitä ei oikein saa esille tavallisilla vesitesteillä, mutta en tiiä, voiko se olla syynä kutemattomuuteen. Bakteeritiheyden mittaukseen on olemassa testejä. Tässä on yksi (valmistajan sivusto), jota saanee myös tavallisista nettikaupoista, ainakin amazonista:
https://www.hygienepartner24.de/Keimind ... -test.html

Itseänikin kiinnostaisi tuo mittaus, mutta ajattelin odottaa itse kesään, koska haluaisin verrata luonnonvesiin. Nuo ovat vain muutaman kuukauden "eläviä". Aika kallistahan tuo mittaus on, valmistajan sivulla 7,45 eur / testi.

Toisaalta, jos olet viime aikoina tehnyt useita vedenvaihtoja, ei bakteeritiheys välttämättä ole korkea, paitsi jos maaperästä kuhisee bakteerit.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoille

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Uudellenmietinnän jälkeen luulen, että veden vaihtaminen tai vaihtamattomuus tuskin on kovin merkittävä tekijä bakteeritiheyden kannalta. Tuolla on nettisivu bakteeritiheydestä ja UV-sterilisaattorista (sorry saksaksi):
https://5m3.de/steuerung/uv-c-klaerer/k ... bestimmung

Siinä tehdyn kokeen mukaan bakteeritiheys nousee UV:n poiskytkemisen jälkeen jo vuorokaudessa samalle tasolle, mitä se oli ennen UV:ta. Eli vedenvaihtoa bakteeritiheyden kontrollointikeinona ehkä liioitellaan, jos ei sitten vaihdeta vettä päivittäin.

Sitävastoin saattaa olla, että Walstad-akvaariossa pohja on aikamoinen batkeerihautomo. Jos olen ymmärtänyt oikein, kaloja yliruokitaan koko ajan, jotta osa ruoasta jää pohjaan kasviravinteeksi (vai olenko ymmärtänyt väärin?). Jos näin, niin sen ruoan hajottaminen siittää varmaan aikalailla bakteereja veteen.
Sania
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 19:43, 05.11.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura

Re: Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoille

Viesti Kirjoittaja Sania »

Toki bakteeritiheyksiä voisi olla kiva mittailla ihan mielenkiinnosta, mutta jos testi ei kerro yhtään, mitä bakteereja vedessä on, se on kaiketi kalojen kannalta yhtä tyhjän kanssa. Eihän jotkut bakteerit ole millään lailla kaloille haitallisia. Vettä ei kuitenkaan ihan steriiliksi saa (paitsi jatkuvalla UV:lla), joten tärkeintä kai olisi yrittää saada akvaarioon sellaiset olosuhteet, että ns. hyvä mikrobisto viihtyy. Sitten kun kaloille harmiton mikrobisto on voimissaan, kaloille patogeeniset mikrobit eivät saa jalansijaa. Toisaalta korkea kokonaisbakteeripitoisuus voi toki kertoa siitä, että joukossa on mahdollisesti kohonnut pitoisuus myös haitallisia mikrobeita, mutta ei välttämättä. Siihen tarvittaisiin vähän tarkemmat testit.
kr70 kirjoitti: 21:02, 11.02.2021 Sitävastoin saattaa olla, että Walstad-akvaariossa pohja on aikamoinen batkeerihautomo. Jos olen ymmärtänyt oikein, kaloja yliruokitaan koko ajan, jotta osa ruoasta jää pohjaan kasviravinteeksi (vai olenko ymmärtänyt väärin?). Jos näin, niin sen ruoan hajottaminen siittää varmaan aikalailla bakteereja veteen.
Vai siirtyykö ne bakteerit sieltä veteen? Varmaan osa, mutta jos mikään ei koko ajan pöyhi pohjaa, bakteerit kaiketi haluavat pysyä kasvualustassaan kiinni. Näin yleensä. Ja tosiaan tuo, että ovatko ne pohjassa viihtyvät bakteerit haitallisia kaloille. Bakteerit ovat yleensä melko spesifisiä elintavoiltaan; maabakteerit ei välttämättä ole haitallisia eläimille (poikkeuksia toki on!), edes muille eläimille patogeeniset bakteerit eivät välttämättä hetkauta kaloja lainkaan.

Olet ymmärtänyt oikein ruokamäärän. Itse olen ruokkinut kaloja nyt niin, että ruokaa jää yli, mutta määrä ei kuitenkaan räjäytä kotiloiden määrää taivaisiin. Eli akvaariota on myös kiva katsella ilman järkyttävää kotiloarmeijaa.
65 l multa-akvaario
Sania
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 19:43, 05.11.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura

Re: Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoille

Viesti Kirjoittaja Sania »

Voisin päivitellä vähän taas akvaarion kuulumisia.

Kun sain laskettua sähkönjohtavuuden alas, en ole enää vaihtanut vettä. Olen vain lisännyt haihtuneen tilalle sadevettä. Hetkellisesti vaalentunut veden väri on taas tummunut kunnolla tanniiniseksi. Pohjaan lisäilin pikkuhiljaa Biolanin luomu lannoitepuikkoja, 9 kpl yhteensä nyt tuolla. Sen enempää en viitsi. Lisäksi olen estänyt nitraattipitoisuutta laskemasta nollaan ihan vaan Kekkilän Viherkasviravinteella ja Seachem Flourish Nitrogenilla. Lannoitus nostaa tietenkin hieman sähkönjohtavuutta, se on tällä hetkellä 165 μS/cm.

Intianvesitähdikki ja hentorotala ovat viihtyneet mainiosti pinnalla/kannon päällä nyt, kun lannoitus on kohdallaan. Myös vallisneria on innostunut leviämään hyvin pohjassa. Kannon päällä on lisäksi rescue-juorut, jotka olisivat muuten kuolleet talven aikana. Jostain syystä minulla juorut mädättävät aina vartensa talvella (riippumatta kasteluolosuhteista, on kokeiltu) ja kituuttavat niukin naukin kevääseen. Samoin kannon päälle tyrkkäsin herttavesimiekan kukkavanan pikku taimen. Eli allastani ei voi oikein kutsua enää biotoopiksi.

Luulen, että jätän veden pinnan pysyvästi tuohon hieman alemmas, siinä se on ollut jo tovin. Vesitilavuus ilman pohjamateriaalia ja kantoa on siis runsas 40 l.

Haluaisin kovasti siirtää nuo selvinneet vesimiekat (jätti- ja hertta-) ja muutaman muun huonekasvin akvaarion reunalle. Ostin innostuksissani jo korkkikaarnalevyn ja pieniä kookoskuituruukkuja (halkaisija 5 cm). Nyt saa sitten kommentoida, kannattaako. Ajattelin siis porata korkkiin kookosruukkujen kokoisia reikiä (siis läpi asti). Ruukut täyteen samaa tavallista ruukkusoraa, jossa nämä huonekasvit ovat kasvaneet jo valmiiksi (parvekelaatikosta tehdyssä passiivihyrdossa), ja ruukut reikiin. Näin siis ainakin sellaisille kasveille, jotka eivät pysy pystyssä ilman jonkinlaisen kasvualustan tukea. Muut (köynnöstävät) voi tyrkätä suoraan rei'istä veteen. Korkkilevy tulisi pitkittäin altaan takareunalle. Kasvit saisivat kasvattaa juurensa ruukujen läpi veteen ja halutessaan pohjaan saakka.

Nämä asiat huolestuttaa:
a) Kuinka helposti korkki alkaa homehtumaan? Joskus olen tällaista kuullut. Toki se kannattaa pestä hyvin ennen käyttöä painepesurilla tai jollain. Onko ihmisillä kokemusta korkkilautoista? Onko paikalla sammakko- tai matelijaharrastajia, joilla ollut käytössä?
b) Korkkilautta vähentää jonkin verran vapaata vesipinta-alaa (ehkä noin 1/3). Onko mahdollisella kaasujen vaihdon vähenemisellä vaikutusta kalojen hyvinvointiin?
c) Lautta varjostaa altaan takareunan pohjan, joten vallisneria tuskin siellä enää viihtyy. Tämän seurauksena ei sitten ole enää juuriakaan siellä pohjassa. Toisaalta huonekasvien juuret pohjaan saakka kasvassaan saattavat korvata tämän. Kannon päällä kasvavat intianvesitähdikit ovat itse asiassa jo aloittaneet tämän. Ovat kasvattaneet piiiitkät juuret kannon takana pohjaan asti.
d) Kansilaseja täytyisi raottaa takareunasta sen verran, että korkeat kasvit pääsevät kasvamaan ulos altaasta. Laseja ei kuitenkaan tarvitse poistaa kokonaan ja kasvit toivottavasti täyttävät mahdollisimman hyvin takareunan raon. Riittääkö jäljelle jäänyt ilmankosteus aikuisille rihmakaloille? Haihtuuko vettä huimasti enemmän kuin aiemmin?

Kuvia pinnan yläpuolelta:
IMG_20210319_163821.jpg
IMG_20210319_163914.jpg
--

Kalojen mukana tullut kasvi kukkii. Olen antanut sen kellua pinnalla. Tunnistaako joku? Blyxa japonica?
IMG_20210319_163531.jpg
IMG_20210319_163644.jpg
--

Pinnan alta on vaikea saada kunnollista kuvaa. Tässä paras otos:
nimetön.png
65 l multa-akvaario
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoille

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Hyvältä näyttää! Sekä pinnan päältä että alta. Alta näyttää tosi luonnonmukaiselta: ei liian steriilin näköinen, ei kasveja siisteissä ryhmissä jne.

Noista kysymyksistäsi rohkenen yrittää vastata vain b ja d.

b) Sinullahan oli vain korurihmoja? Nehän pystyy hengittämään ilmaa, joten pienempi happipitoisuus ei ainakaan niitä haittaa. Ne elävät luonnossakin myös hyvin vähähappisissa vesissä; siksihän se labyrinttielin on kehittynyt. Mutta ehkä tarkoitat bakteerien hapen tarvetta. En usko tässäkään olevan ongelmia. Sähän löysit aiemmin tiedon, että pinnan yläpuolelle ulottuvat kasvit pystyy kuljettamaan happea lehdistä juuriin, joten ne hapettavat varmaan pohjaa tehokkaammin mitä vedestä liukenee happea.

d) Tämän saat selville kokeilemalla. Jos raottamisesta huolimatta lasiin tiivistyy vesipisaroita edes vähän, niin ainakin silloin on kosteutta tarpeeksi.

Tuosta lannoittamisesta kalanruoalla vielä ajatus: Eikö tästä seuraa, että kalat saavat liikaa ruokaa? Tunnetusti akvaariokaloja ruokitaan muutenkin usein liikaa.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1922
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoille

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Piti vielä kysyä, että ovatko kuteneet?

Tuolla toisessa ketjussa joku kyselee vähätöistä akvaariokonseptia. Sanoisitko tämän olevan sellainen? Vedenvaihtoa, suodattimen ja pohjan putsausta ei tarvita mutta pitää vahtia arvoja jne.
Sania
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 19:43, 05.11.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura

Re: Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoille

Viesti Kirjoittaja Sania »

kr70 kirjoitti: 20:47, 19.03.2021 Tuosta lannoittamisesta kalanruoalla vielä ajatus: Eikö tästä seuraa, että kalat saavat liikaa ruokaa?
Jaa'a, riippuu varmaan kalalajista, voiko kalat syödä liikaa. Itse ruokin vain kerran päivässä ja joskus ruokinta unohtuu eli tulee satunnaisia paastopäiviä. Näistä rihmoista kyllä huomaa, onko alla ollut paastopäivä vai runsas ruokinta. Näkyy ruokailuinnokkuudessa. Lisäksi eivät juurikaan koske enää pohjalle vajonneeseen ruokaan, vaan syövät pinnalta (kuivaruoat) tai juuri vajoamassa olevaa ruokaa (pakasteet). Eli hukkaruokintaa saa näiden korurihmojen kanssa lisättyä sillä, että antaa kerralla vähän enemmän, jotta osa ehtii vajoamaan pohjaan. Kotilot sitten hyödyntävät vajonneet.

Muutenkaan en näe järkeä väkisin yliruokkia tätä allasta, kun huomasin, että jotta kasveille saataisiin riittävästi ravinnetta, allas näyttäisi törkeältä kotiloiden määrän vuoksi. Eli sen puolesta tämä ei ole Walstad-menetelmän mukainen enää. Johan minä lannoitankin sitä litkuilla.
kr70 kirjoitti: 21:01, 19.03.2021 Piti vielä kysyä, että ovatko kuteneet?
Eivät ole kuteneet. Tosin en ole yrittänyt mitään erikoistuhtia ruokintaa. Ihan normaalilla mennään.
kr70 kirjoitti: 21:01, 19.03.2021 Tuolla toisessa ketjussa joku kyselee vähätöistä akvaariokonseptia. Sanoisitko tämän olevan sellainen?
En osaa vielä sanoa, onko tämä oikeasti vähätöinen. Ainakin nyt aluksi on vienyt aika paljon aikaa. Ei välttämättä konkreettisesti ole tarvinnut tehdä niin paljoa, mutta mietiskellä sitäkin enemmän kaikenlaista. Ehkä jossain vaiheessa, kun oppii altaan lannoitustarpeen ja alkaa luottamaan, että homma toimii ilman mittauksia, tämä voisi olla vähätöinen. Vain ruokinta, lannoitus, kasvien karsinta ja sitten tosi harvakseltaan vesiarvojen seuraamista ja veden vaihtoa. Onhan tossakin hommaa, kaikki ei esim. tykkää kasvien karsimisesta. Mutta joo, ehkä katselen tätä tässä vielä pari vuotta ennen kuin väitän vähätöiseksi. Ties vaikka saan jonkin katastrofin vielä aikaiseksi.

Ehkä jos löytäisi balanssin kalamäärän ja kasvien kasvun välillä, voisi lannoituksen jättää pois. Eli vähemmän valoa kasvien kasvuun ja enemmän kaloja ruokailemaan (tai niitä kotiloita, jos sietää). Mutta en ole (ainakaan vielä) niin rohkea, että lisäisin kalamäärää. Ja silti jäisi omaksi hommakseen tuo kasvien karsiminen.
65 l multa-akvaario
Sania
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 19:43, 05.11.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura

Re: Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoille

Viesti Kirjoittaja Sania »

Jaaritteluvaroitus! :mrgreen:

Olen kovasti tuijotellut ja pohtinut tuon pohjan toimintaa. Tai siis sitä, että onko se aikapommi. Pohjassa selvästi tapahtuu jotain, pohjasta nousee silloin tällöin kuplia. Haju ei kuitenkaan missään vaiheessa ole ollut paha. Normaalisti kansilasien raoista haistellessa haju on ihan tavallisen akvaarion haju, vihreä ja sademetsäinen. Jos pohjaa tonkii vähän enemmän, pohjasta nousee vähän enemmän sellainen humuspitoisen lammen tuoksu. Ei siis minusta lähellekään mädäntynyt haju, mikä lienee hyvä asia.

En tiedä, miten se vaikuttaa, että mullan päällä ei ole lainkaan soraa. Tämän vuoksi multa ei ole tiiviisti soran painon alla, vaan ikään kuin lilluu kevyenä pohjalla. Vähän niin kuin turve. Luulen, että suurijuurisia kasveja (esim. miekkoja) olisi vaikea tuonne istuttaa. Vallisneriat saa pysymään pohjassa juurtumiseen asti, jos painelee multaa kasvin ympäriltä hiukan tiiviimmäksi. Hetken aikaa se pysyy, mutta ajan kanssa multa taas nousee sieltä väljemmäksi, mutta silloin kasvi onkin jo saanut kasvatettua juuria. Alussa taisin kirjoittaa, että multakerroksen paksuus on noin 7 cm. Tällä hetkellä paksuus on paikoin jopa 10 cm, kun multa ei ole enää tiiviisti pohjalla.

Minulla on tuossa etualalla muutama pieni kannonpalanen, jotka ajan kanssa pikkuhiljaa hautautuu multaan. Tänään juuri nostelin niitä taas ylös sieltä. Korurihmat on kyllä ihmeellisiä kaloja. Yksi kaveri pyöri ihan tuomarina siinä mukana niin, että pelkäsin sen jäävän kantojen väliin tai alle tai saavan kannosta päähän. Tuntui olevan hällä selvät mielipiteet, mihin ja miten ne kuuluu asetella. Sain oikein kunnolla hätistellä pois edestä. Ja jos tuijottaa liian pitkään lasin edessä, nämä kaverit tulee tuijottamaan takas siihen 5 cm päähän. Mutta auta armias jos yrität kuvata, niin porukka katsoo epäluuloisesti ja lipuu (niin kuin rihmakalat vain voi) liukkaasti piiloon. :D Olenko jo sanonut, että tykkään rihmakaloista.
65 l multa-akvaario
Kirsey
Junior Member
Junior Member
Viestit: 197
Liittynyt: 21:27, 10.03.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoille

Viesti Kirjoittaja Kirsey »

Onpa hienoja nuo kuvasi, ylhäältä erityisesti kasvit näyttävät vehreiltä ja viihtyviltä. Mitä sinulla kasvaa tuolla vasemmassa nurkassa? Näyttää ylhäältä päin joltakin keihäslehdeltä, mutta sivusta ei - lienee joku huonekasvi...? Ja minkäs verran valotehoa sinulla tässä on?

Tuo korkkikokeilu kiinnostaa, kerrohan kokemuksia jos olet toteuttamasas! Itselläni on myös reilu palanen varastossa jotain mahdollista kokeilua varten, mutta allas on vasta kypsymässä/hakemassa tasapainoaan ison vedenalaisen juurakon kanssa, niin en viitsi siihen enää uutta muuttujaa tässä vaiheessa lisätä.
65x33x35 "maljakko" keittiönpöydällä
Sania
Junior Member
Junior Member
Viestit: 70
Liittynyt: 19:43, 05.11.2013
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Aura

Re: Tekniikaton multa-akvaario vyövaanijoille tai korurihmoille

Viesti Kirjoittaja Sania »

Olenkin seuraillut tuota sinun ketjuasi, Kirsey.

Siellä vasemmassa kulmassa on vaikka mitä :mrgreen:, mutta taidat tarkoittaa isoposliinikukkaa (Hoya carnosa). Tuo tummalehtisin nahkealehtinen köynnös. Sieltä seasta nousee myös pienen herttavesimiekan taimen ja kahden eri juorun lehtiä, kun ne oli helppo asetella Hoyan oksien päälle ja väleihin juuret veteen. Hoya on itse asiassa tehnyt köynnöstä altaan poikki (kulkee veden alla pistiaryppään kohdalla) ja oikeaa takanurkkaa ylös (tuolla kultaköynnöksen oksan takana). Sieltä se on lähtenyt takaisinpäin näkymättömissä yläkehyksen suojissa. Juuri kurkkasin, se on ehtinyt jo vasempaan päätyyn. 8O Kasvi kasvattaa aina ensin paljasta vartta ja lehdet tulee siihen vasta myöhemmin. Siksi ilmeisesti se on ilmiömäinen kiipeilijä ja lähtee välittömästi kiertymään kaiken vähänkin oksan muotoisen ympärille, jos sellaiseen uusi kasvava varsi törmää. Hauska kasvi kyllä ja olen iloinen, että kokeilin sitä tuonne. Se ei ole ihan hirveän nopeakasvuinen ja kasvattaa melko maltillisesti juuria, joten se ei valtaa ja tuhoa muuta sisustusta niin paljon kuin esim. kultaköynnös. Mutta minusta siinä on ihan nätit lehdet.

Nyt kun suunnittelin laittavani kansilasien yläpuolellekin kasvavia kasveja, niin piti viritellä joku roikkuva valaistussysteemi. Eli taiteilin nopsaan halpishenkaritelineestä kuvassa näkyvän systeemin. Älkää kysykö, miksi mulla on tällaista rompetta nurkissa pyörimässä. Polttimoina on kaksi 23 W:n energiasäästölamppua, 6500 K, värintoisto 80. Mitäköhän noissa mahtais olla lumeneita, netin mukaan 1600 lm per polttimo. Valot on tällä hetkellä noin 20 cm veden pinnan yläpuolella, valaistusaika 12 h. Aika tiuhaan olen muutellut ja säätänyt valaistusta tässä purkissa, mutta kasvit eivät näytä olevan moksiskaan. Nyt siellä varmaan jotkut puistelee päätään mun valaistussysteemeille, mutta älkää turhaan, nää on ennenkin pelittänyt ihan hyvin. :D
IMG_20210330_190050.jpg
--
Täytyy katsoa, milloin pääsen porailemaan tuota korkkia. Päivittelen sitten, kun jotain tapahtuu.
65 l multa-akvaario
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”