Nanoakvaarion kalastopohdintaa ja tarinointia

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Akvaharrastaja
Member
Member
Viestit: 465
Liittynyt: 19:43, 28.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Nanoakvaarion kalastopohdintaa ja tarinointia

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Vanha akvaristi palailee jälleen altaiden pariin. Tosiaan, aikaisemminkin on näiden akvaarioiden parissa touhuttu paljonkin, mutta viimeisimmän muuton myötä tyhjeni viimeinenkin allas. Nyt on kuitenkin jo korkea aika päästä taas läträämään.

Akvaario on mitoiltaan 60x30x30 (=54l), mutta sisäsuodatin, hiekat ja muut somisteet vievät osansa, eli todellisuudessa vesitilaa sen verta vähäsen, että luokiteltakoon tämä allas nyt nanoakvaarioksi. Akvaarion kypsyttely on jo käynnissä, mutta viimeistellään se vielä Prodibion Biodigestillä, kun ensimmäiset kalat kotiutuvat.

Tarkoituksena olisi lähteä rakentamaan jonkun sorttista Aasia-biotooppia, mutta ainakin muutaman kasvin kohdalla teen tästä poikkeuksen. Pohjalla Weberin hiekkapuhallushiekka (se akvaarioon sopiva, isompi raekoko muistaakseni) ja joku Eheimin puhuri tuolla nyt vetelee. Lämmitinkin löytyy, näillä kesän lämpimillä keleillä ei ainakaan vielä ole ollut sille tarvetta. Meillä hanasta tulee pehmeää ja neutraalia vettä, tarkastan tarkemmat arvot vielä suoraan vesilaitokselta, mutta näitä ei olisi tarkoitus lähtä sen kummemmin muuttamaan. Turveuutetta olen ajatellut lisääväni, sillä haluaisin ”tumman” veden akvaarion.

Pääpointti tässä varmaankin oli, etten tiedä millaista kalastoa olin ajatellut. Olen pyöritellyt päässäni muutamia vaihtoehtoja, mutten tunnu löytävän sitä sopivaa yhdistelmää. Toiveena olisi suhteellisen helppohoitoisia kaloja, kuitenkin värikkäitä ja seurallisia. Pääkalaksi olen miettinyt korurihmakalaa tai tulimakkarakalaa. Parvien osalta onkin sitten useampia vaihtoehtoja: hehkurasbora, minijuovarasbora ja helmiseeprakala. Pohjallekin olisi kiva saada joitain touhottajia, ja olen miettinyt seeprakyrmynuoliaista (yannanilus cruciatus) tai Etelä-Amerikkalaisia kääpiömonnisia. Olen kuitenkin käsittänyt, että kääpiömonnisetkin viihtyvät paljon keskiveden paikkeilla, entäpä nuo nuoliaiset?

Jos teillä olisi käytettävissänne nyt tuo ~50 litraa, mitä te sinne laittaisitte? Olen täysin avoinna kaikille ideoille, lajien ei siis ole pakko olla kotoisin juuri Aasiasta. Sukaravut tai taistelukala ei valitettavasti kiinnosta, mutta toki voitte niitä yrittää ehdottaa. Toivottavaa myös olisi, että antaisitte vinkkejä koko kalaston luomiseen, eikä vain yhtä lajia. Kohta mulla on sata lajia, jotka kaikki on pakko saada. Täytyy jo varmaan joka tapauksessa alkaa kaivella lisää noita altaita varaston uumenista :mrgreen:

Kaipa tämä toimii samalla jonkintyyppisenä ”akvaariopäiväkirjana”, päivittelen kuviakin jossain vaiheessa. Vielä en viitsi kuvia laittaa, on aika ronskin näköinen tuo allas, kun ei vielä yhtään kasvia. Kasvit tosin on tilattu (kiitos fishtank!) ja oletetaan saapuvaksi perjantaina. Jospa viikonloppuna sitten sisustamisen jälkeen kehtaisi muutaman otoksenkin julkaista.

Kiitoksia kaikille vinkeistä ja neuvoista jo etukäteen!

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”