Maukan matolaatikko ~300L

Pidä päiväkirjaa akvaariostasi, tai dokumentoi akvaarioprojektisi etenemistä täällä
Maukkatuinen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 14:21, 10.06.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Maukan matolaatikko ~300L

Viesti Kirjoittaja Maukkatuinen »

Noin kuusivuotta takaperin mulla oli vielä akvaario, sitten elämä heitti kierrepalloja ja jouduin luopumaan akvaariosta.

Jo silloin ennen akvaariosta luopumista olin ajatellut rakentaa itse akvaarion ja tehdä siihen sumpin, tilasin silloin jo putket ja pumpun testattavaksi.
Testasin ideaa ämpärillä johon tein reiän pohjaan siihen laitoin läpiviennin ja perään palloventtiilin. :)
Totesin konseptin toimivaksi, sain säädettyä virtauksen palloventtiilillä sopivaksi, jolloin vedenpinta jäi sopivalle korkeudelle ja ylivuoto oli hiljainen.

Sitten tosiaan tuli kaikenlaista hässäkkää ja koko homma jäi taka-alalle moneksi vuodeksi.
Putket ja pumppu kulki mukana, muistan kuitenkin parivuotta takaperin muutossa miettineeni, että pitäisikö heittää vaan roskiin kaikki PVC-putket ja pumppu. Siihen asti putkia oli käytetty lähinnä kaikuluotaimen anturin pilkki telineenä ja uudenvuodenrakettien laukaisu telineenä. :D

Onneksi en kuitenkaan heittänyt.

Reilu vuosi sitten aloin taas herättelemään projektia.
Ajatuksena oli kasata akvaario, jalusta ja kaikki siihen liittyvä pikkuhiljaa osa kerrallaan.
Osittain siksi, että kaikki on niin *****nan kallista ja minua ei ole tehtyä rahasta, vaikka lapset niin luulevatkin. :mrgreen:

Aloitin projektin piirtämällä 3d mallin akvaariosta ja jalustasta. Alkuperäinen suunnitelma oli rakentaa akvaario joka olisi 100x60x60cm (PxLxK) ja sen alle sumppi joka mahtuisi jalustan sisään.
Piirtämisen aikaan ostin noin 120l altaan(80x45x35) käytettynä, päädyin tähän koska se mahtui sopivasti jalustan sisälle.
Kuva

Samalla kun piirsin malleja etsin kuumeisesti sopivaa suihkuputkea pumpulle.
Löysin Akvastabililta heidän omiin Move akvaarioihin tarkoitetun setin joka sisälsi läpiviennin, suihkuputken ja palloventtiilin.

Kun mallit oli piirretty lähdin ostamaan kakkosnelosta, tässä vaiheessa totesin että puutavara on *****nan kallista. :D
Sitten kasailin rungon kakkosnelosista ja se jäi joksikin aikaa koristamaan olohuoneen nurkkaa.

Seuraavana oli vuorossa jalkojen ostaminen ja jalustan rungon verhoilu.
Jalkoja jouduin tutkimaan hieman, koska aika monessa kalustejalassa on käytetty muovia eivätkä ne sovellu kannattelemaan akvaarion painoa.
Löysin kuitenkin paikallisesta rautakaupasta sopivia jalkoja, siellä ei tosin ollut niin lyhyitä versioita kuin olisin halunnut, joten tyydyin hieman pidempiin.

Ruuvasin jalat paikalleen ja aloin etsiä sopivaa materiaalia verhoiluun.
Tässä törmäsin taas siihen kuinka kallista vaneri on! :D
No ostin jotain B-luokan havuvaneria Starkin sahauspalvelusta. Oli muuten tosi hyvin sahatut vanerit oli just eikä melkein mittojen mukaiset.

Kun vanerit oli haettu aloin asentamaan niitä paikoilleen. Tässä vaiheessa totesin tehneeni ensimmäisen virheen jalustan kasauksessa. Olin käyttänyt jalusta kasauksessa 90° ruuvipuristinta ja oletin että kun näin teen tulee lopputuloksesta täydellinen nelikulmio.
No eihän se mennyt ihan niin, kannen vaneria kun olin asentamassa totesin, että siinä on monen sentin heitto pitkiensivujen välillä.
Kansi muistutti siis hieman salmiakkia, tällöin muistin että olisi pitänyt ottaa ristimitta, se olisi (EHKÄ) säästänyt tältä ongelmalta.
Korjasin ongelman avaamalla hieman ruuveja ja vääntämällä jalustan oikeaan muotoon ja ruuvammalla takaisin yhteen.
Seuraavana törmäsin siihen, että 10mm havuvaneri tuppaa vääntymään itsestää, jolloin minun kaunis etulevy, joka oli samalla "ovi" vääntyi U:n muotoon.
Koetin korjata asiaa laittamalla vanerin takapuolelle vahvikkeita, mutta edelleen se on hieman reunoista vääntynyt. :twisted:

Kun jalusta oli "verhoiltu" oli aika alkaa hankkia lasia. Akvaarion olin ajatellut rakentaa optiwhite lasista, eli vähärautaisesta lasista.
Lasit olin päättänyt ostaa lasiliikkestä jossa veljeni on töissä. Alkuperäinen suunnitelma oli tehdä akvaariosta 60cm korkea.
Tässä törmäsin siihen, että veljeni lasiliikkeessä ei ollut varastossa 12mm lasia, joka on käsittääkseni minimipaksuus 60cm korkealle kehyksettömälle akvaariolle. Heillä ei myöskään ollut optiwhite lasia kuin pieniä paloja.
Jos olisin halunnut 12mm lasia ja/tai optiwhite lasia olisin joutunut ostamaan kokonaisen lasilevyn ja se vasta olisikin ollut kallista.
Päätin siis pudottaa akvaarion korkeutta kymmennellä senttimetrillä ja käyttää tavallista lasia 10mm paksuisena.

Kun lasit oli sahattu, porattu ja karkaistu oli aika kasata itse allas. Tässä vaiheessa allas kasattiin ilman kaatokulman laseja, koska en ollut vielä varma haluanko niitä ollenkaan.
Altaan kasaus tapahtui yhdessä veljeni kanssa, hän lainasi töistä 90° imukuppeja ja puristimia, jotka olivat kyllä todella kätevät.
Sen jälkeen silikonit saivat kuivua viikon verran, kunnes tuli aika testata kestääkö se ja toimiiko kaikki kuten suunnittelin.

Raahasin akvaarion jalustoineen kylpyhuoneen nurkkaan johon se juuri ja juuri mahtui.
Sitten asetin altaan ja sumpin paikoilleen ja kasasin putkiston käyttämällä maalarinteippiä tiivisteenä. :mrgreen:
Kun kaikki oli kasassa aloin täyttämään akvaariota. Pääsin noin puoleen väliin kunnes huomasin, että ylivuotoputkien läpivientilaipat vuotavat.
Hetken asiaa pohdittuani tajusin, että olin laittanut kumitiivisteen väärälle puolelle, en pystynyt kiristämään mutteria tarpeeksi kireälle.
Eikun tyhjentämään akvaario ja kääntämään tiivisteet oikealle puolelle.
Sen jälkeen täytin altaan ja pääsin vihdoin kokeilemaan toimiiko suunnitelma täydessä koossa.
Sehän toimi oikein hienosti! Allas eikä putket vuotaneet ja koko hökötys pysyi kasassa. Jätin vedet sisälle muutamaksi päiväksi ihan varmuuden vuoksi, mutta ongelmia ei onneksi ilmennyt.

Sitten tulikin jo joulu ja kevät ja akvaario kaunisti maisemaa olohuoneen nurkassa.

Sitten tulikin jo kesä, kuten fiksuimmat saattoivat arvata!
Ajatuksena oli maalata jalusta spraymaaleilla tai maaliruiskulla kiiltävän valkoiseksi(alkuperäisessä suunnitelmassa väri oli musta, mutta se ei kaikille känyt). Inspiraation lähteenä oli olohuoneen kiiltävän valkoinen TV-taso. :D
Itse en maaliruiskua omista, joten päädyin maalaamaan spraymaaleilla.
En ole koskaan maalannut mitään vastaavaa. Aloitin homman kittaamalla kaikki kolot vanereista ja hiomalla lopputuloksen omasta mielestäni tasaiseksi.
Sen jälkeen kasasin mahtavan "maalausstudion" muovisuojista terassille. Ja ei kun maalikaupoille, ostin pari purkkia Mastonin pohjamaalia ja aloin maalaamaan. Pari purkkia meni hetkessä, ei kun ostamaan lisää!
Tässä vaiheessa totesin jälleen kuinka *****nan kallista maalikin on.
Eihän se yksi purkki sinänsä paljoa maksa, mutta sitten kun niitä tarvitaan 12kpl niin kustannukset nousee. :D

No kuitenkin, pohjamaalauksen jälkeen ostin kiiltävän valkoista maalia ja aloin maalaamaan, tässä vaiheessa huomasin että pohjatöiden onnistuminen ei ollut ehkä aivan maksimaalisella tasolla. Vi***us tosin oli. [}:)]
Havuvanerilla on näemmä tapana alkaa joistain kohdista kupruilemaan samaan tapaan kun esimerkiksi koivuviiluinen pöydän kansi jos se kastuu.
Lisäksi spraymaali ei peitä pinnan eroja vaan enemmänkin korostaa epätäydellisyyksiä. :D
Lopputuloksena on hieman laikukas joistain paikoista kauniisti kiiltävä etäisesti kaunis valkoinen jalusta. :)
Jälkikäteen voin sanoa, että havuvanerin koko pinta-ala olisi pitänyt kitata ja sitten hioa, jotta siitä tulisi "virheetön". Ehkä sitten ensikerralla?

Sitten kun maali oli kuivunut raahasin jalustan ja akvaarion omalle paikalleen. Kasasin jälleen putkiston käyttäen maalarinteippiä tiivisteenä. :)
Ja sitten ei kun täyttämään ja kokeilemaan.
Tällä kertaa täyttäminen sujui ongelmitta, pihdit tosin jouduin hakemaan töistä että sain läpiviennit tarpeeksi kireälle.

Sitten alkoi säätäminen ylivuotoputken korkeudesta veden pinnankorkeuden suhteen. Jos jättäisin ylivuotoputken ventiilin kokonaan auki siitä kuuluisi liian kova meteli, kun vesi virtaa akvaariosta ala-altaaseen. En millään saanut ylivuodon venttiiliä säätämällä aikaiseksi sellaista tilannetta, että veden pinnankorkeus olisi asettunut sopivalle korkeudelle vaan se aina tuli yli varaylivuodosta tai sitten laski liian alas.
Olisi varmaan pitänyt laskea ylivuodon putkea alemmas ja antaa pinnan nousta ylemmäs.
Mutta sitten ilman ylivuotolaatikkoa sumppi olisi tulvinut jos pumppu olisi sammunut.
Päädyin ostamaan PVC T-haaroja ja päätytulppia ja kokeilemaan "durso" imuputkea.
Tein samalla myös alas samanlaisen durso imuputken, niiden avulla sain pinnankorkeuden asettumaan sopivalle korkeudelle eikä ylivuoto ollut mielestäni enää liian äänekäs. Ja nyt jos pumppu sammuu akvaariosta valuva vesi mahtuu ala-altaaseen.

Nyt ollaan projektin siinä vaiheessa, että olen tilannut LED-valaisimet ja pohjamateriaalit ja niiden saapumista odotellaan kuumeisesti.

Halusin monimetallivalaisinta muistuttavan "pistemmäisen" valon, koska itselläni oli aikoinaan monimetallivalot ja pidän siitä veden välkehdintä efektistä minkä ne luovat. Aikani eri vaihtoehtoja googlailtuani päädyin ostamaan kaksi kappaletta Aquaillumination 16HD freshwater valaisinta.

Pohjamateriaaliksi valitsin Tropica aquarium soilin ja sinne alle vielä tropica substrate.

Oli aika kiva kirjoittaa tälläinen selonteko omista touhuista.
En ole kovin ahkera kuvaamaan niin puhelimesta ei löytynyt kuin ihan muutama kuva matkan varrelta. Ja nekin sisältävät arkaluontoista materiaalia. :D
Voin ottaa koko komeudesta kuvan kunhan valot saapuvat. :D
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2208
Liittynyt: 12:24, 27.02.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Maukan matolaatikko ~300L

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Aivan loistava ja yksityiskohtainen selostus! Vain kuvat puuttuvat. [;)]
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Akvaariopäiväkirjat ja projektit”