Kalojen valokuvaus

Valokuvausta koskeva keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
valhalla
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 16:01, 05.05.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Kalojen valokuvaus

Viesti Kirjoittaja valhalla »

Miten akvaariokaloista saisi kauniita ja ennenkaikkea tarkkoja kuvia? onko ainoa keino ostaa tuhansia maksava järjestelmäkamera? :frown: Tahtoisin niin mielelläni saaha hienoja kuvia komeasta taistoherrastani ;)
85L & 120L
tinzue
Member
Member
Viestit: 372
Liittynyt: 12:30, 21.08.2006
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tinzue »

Sammuta kuvauksen ajaksi ilmapumput, suodattimet jne. liikkeen minimoimiseksi. Sammuta myös kaikki muut valot huoneesta. Jos itselläsi on yllä tummat vaatteet, ne eivät heijastu niin helposti kuvassa. Laita allas kuntoon, eli levien raappaus, etulasin pyyhkiminen jne.

Salamalla kuvatessa ei voi kuvata kohtisuoraan lasia, vaan viistosti. Jos sinulla on kamerassasi automaattinen ohjelma, koita alkuun kuvata sillä, myös liikekuvaustoiminto on hyvä. Pohjakaloja tykkään itse kuvata lähikuvaustoiminnolla. Räpsi hurjan paljon kuvia lyhyellä valotusajalla.

Nämä ohjeet pätevät siis jos sinulla on digikamera, eikä turhat, pilalle menneet kuvat haittaa. Itse kun kuvaan, noin sadasta kuvasta on puolet tarkkoja mutta noin 20 menevät minun siivilän läpi. Kun digikameralla valitsee valmiin ohjelman, ei itse kuvaustaidoilla ole kovinkaan väliä, mutta se on aloittelijalle helpointa. Itse luotan lähinnä onneen ja tuuriin kuvatessani kaloja.

Tässä alkuun nyt muutama ohje, joita itse käytän. Olen vasta aloittelija, joten ohjeet sen tasoiset. :roll: Toivottavasti niistä oli kuitenkin jotain hyötyä. Mikä sinulla on suurin ongelma kuvatessasi kaloja? Millaisia kuvista tulee ja millainen kamerasi on?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

akvaarion kuvaaminen
Kalojen valokuvaus
Valokuvausta!
keskusteluissa on paljon juttua akvaarion ja kalojen valokuvaamisesta, suosittelen myös tutustumaan Vesieläimen sivuilta löytyviin vinkkeihin [;)] .
valhalla
Junior Member
Junior Member
Viestit: 198
Liittynyt: 16:01, 05.05.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja valhalla »

kiitos teille vinkeistä :)

heijastumat taitaapi olla se suurin ongelma
85L & 120L
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Valokuvaus”