Hyvä kamera kalojen kuvaukseen?

Valokuvausta koskeva keskustelu.

Valvoja: Moderaattorit

Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viestit: 663
Liittynyt: 09:44, 20.09.2006
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Hyvä kamera kalojen kuvaukseen?

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Aijon hankkia uuden kameran. Vanhassa on 3.1MP ja 3x zoom, hp photosmart 433. Puhelinliittymän avauksen kaupanpäällisiksi saatu. Sillä ei akvaariosta saa luonnollisen näköisiä kuvia, eikä yksittäisten kalojen kuvauskaan oikein onnistu.

Voisko joku antaa vinkkiä, millainen kameran pitäisi olla, jotta akvaarion ja kalojen kuvaus onnistuisi hyvin? Ei mitään superhyper hienoa kuitenkaan tarvii olla. Mielellään hinta kaikkine kamppeineen korkeintaan 150 euroa. Saako tuolla hintaa semmoisen, vai kenties halvemmallakin ?
Kiitos jos vastailette ! :D
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
Isenhard
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 20:19, 02.10.2006
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Isenhard »

150e et saa yhtään mitään... itsellä canonilta ixus430 jolla ei saanu kuvia juurikaan... ostaa päräytin canonin eos400d:n jolla niit kyl saa kunhan opettelee käyttään... maksoi saksassa 700e... joten tuossa minun mielipiteeni, jos joku saa tuon 150e hintasella hyviä kuvia niin palkkaan hänet heti personal trainerikseni :D
3 allasta
Juhis90
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 18:47, 15.04.2004
Paikkakunta: Joensuu, LAS

Viesti Kirjoittaja Juhis90 »

Täällä on kanssa eräs tuore canon 400d omistaja :P ...Pitihän sitä heti joulun jälkeen 60mm macro-objektiivin rinnalle ostaa canon 70-300mm f/4-5.6 IS USM niin kyllä kelpaa kuvailla, huoneen toisesta päästä 8-) !
Ricky73
Junior Member
Junior Member
Viestit: 79
Liittynyt: 23:23, 02.11.2005
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja Ricky73 »

Canonilla kans kuvailen mutta hieman halvemmalla.
Canon Digital ixus 75 7.1Mp.
Hyvin oon sillä pärjänny 8-)
484L
Santler
Member
Member
Viestit: 274
Liittynyt: 20:38, 12.02.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Santler »

Nikon on myös hyvä ja ehkäpä parempi kuin Canon. :)
Canon vain on edelläkäviä uusissa innovaatioissa, mutta se ei aina tarkoita että asiat "toimii".
Itse suosittelisin jotain Nikonia.
Itsellä on nyt lainassa isäni Nikon d200 ja koskaan en ole saanut parempia kuvia, vaikka itsekin omistan Canon 300d.
Kannattaa miettiä Nikoniakin merkkinä :mrgreen:
Sitten on tietty esim. Fuji, joka on menetynyt varsinkin kohisemattomuutensa takia hyvin ulkomaisissa testeissä.
Siinä jotain.
Kids, just because I don't care doesn't mean I'm not listening!
260L, 189L
Malys
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1413
Liittynyt: 12:02, 23.06.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Malys »

Minä hommaisin jonkun Canon Powershotin ja opettelisin kuvaamaan manuaaliasetuksilla. Itse käyttänyt vuodesta 2003 lähtien Canon Powershot A60-mallia (huimat 2 megapikseliä, mutta hyvä optiikka) ja ihan ok kuvia saanut. Mitään Ixusta ilman kunnon manuaaliasetuksia en ottaisi, siskolla sellainen kamera ja en tykkää, kun ei pysty vaikuttamaan kuvauksiinsa juuri mitenkään.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1899
Liittynyt: 09:47, 26.05.2004
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Micke »

Ite kuvailen Canonin Ixus 960:lla (12.1mpix) mutta se ei ole paras mahdollinen akvaariokuvauksiin. Kuitenkin paras jokin aika sitten noitten compactien puolella. Vanha ixus 700i hajosi syyskuussa 5000 kuvan jälkeen.

Kyllä akvaarion kuvaamisessa tarvitaan iso linssi eikä noilla pikseleillä ole niin suurta merkitystä kunhan niitä nyt jonkin verran löytyy.

Ite miettisin sellaista ihan jotain yksinkertaista järkkäriä mutta tuohon hintaa ei kyllä hyvää akvaariokuvakseen tarkoitettua taida saada ainakaan uutena.

Lisäkysymys:
Onkos kenelläkään käytössä sellasta USB-porttiin liitettävää elektronista mikroskooppia?
Hinta oli jotain 110Euron luokkaa mutten nyt muista missä nettikaupassa sellaiseen törmäsin. Olis kiva kuulla kommentteja.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 20:12, 12.06.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Itsellä on käytössä Nikon D50 sekä 60 mm macrolinssi kyseiseen kameraan. Kuvista saa esim. http://vedenalla.net/images/isoseeprapleko.jpg tuollaisia. Akvaarion kuvauksessa objektiiveissä olisi hyvä olla hyvä valovoima, sekä jalustakin tarpeen vaatiessa.


psst. Myynnissä olisi Canonin PowerShot Pro 1 (kompaktikamera), YV:llä saa ottaa yhteyttä. ;)
Omppu_04
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 11:23, 27.04.2005

Viesti Kirjoittaja Omppu_04 »

Ja järkkäriin (mihinkäs muuhunkaan) suosittelen hankkimaan suotimen heijastuksien (lasista) ehkäisemiseksi.
dsl
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1387
Liittynyt: 11:41, 22.12.2001
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja dsl »

Tarkoittanet polaroidia?
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
vikki80
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 16:04, 09.07.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja vikki80 »

Miks tämäkin keskustelu meni tähän -köyhät älköön vaivautuko- teemaan.
Kai maailmassa nyt on olemassa halvemman hintaluokan kameroita jolla saa perhealbumiin otettua hyviä kuvia.
Meilläkin on haussa halpa kamera jolla saisi altaasta kivoja kuvia eikä harmittaisi niin kovasti jos se molskahtaa lomareissulla järveen.

Eikö kellään ole yhtään todellista ehdokasta halvempaan hintaluokkaan, vai eikä halvalla kameralla kuvaavat kehtaa tunnustaa.
Marjis
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 10:54, 11.03.2006
Akvaarioseurat: LAS
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marjis »

vikki80 kirjoitti:Miks tämäkin keskustelu meni tähän -köyhät älköön vaivautuko- teemaan.
Luultavimmin siksi, että A. hyvät digikamerat edelleen maksaa ja hyvää ja halpaahan tunnetusti harvemmin on olemassa ja B. akvaarion kuvaus on vaikeaa hyvälläkin kalustolla, saati sitten vähän heikommalla. Halvoissa kameroissa kun ei tuota valovoimaa oikein ole ja sitä nimenomaan akvaarion kuvauksessa tarvitaan. Yksi vaihtoehto tietysti on, että opettelee huipputaidot kuvankäsittelyssä, sillä pelastaa paljon heikommista kuvista. Tai sitten ei vaadi liikaa niiltä kivoilta kuvilta.

Ja eikös se mennyt niin, että köyhällä nimenomaan ei ole varaa ostaa halpaa. [;)]
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
nosegoblin
Member
Member
Viestit: 488
Liittynyt: 13:10, 12.12.2003
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

Itse suosittelisin vaikka huuto.netistä katselemaan Canonin Powershot G-sarjan kameroita käytettynä. Ominaisuuksia ei ole ihan niin paljon kuin järjestelmäkameroissa, mutta käsinsäätömahdollisuudet löytyvät ja niihin saa akvaariokuvauksen kannalta paremmin lisävarusteita kuin ixuksiin. Hintaluokka pyörii pikaisella tarkastamisella 100-300 nurkilla käytettynä.

Itse olen jo useamman vuoden pärjäillyt G2:n kanssa ja siihen soveltuvien makro- ja laajakuvalinssien kanssa ja ei ainakaan vielä ole akvaariokuvauksessa hirveästi tullut muita rajoituksia vastaan kuin omat taidot. Kiinteä salama ehkä hieman häiritsee lisälinssien käytön kanssa, koska linssi aiheuttaa ikäviä varjoja kuviin, mutta muuten en näe mitään syytä vaihtaa laitetta uudempaan. Ja jo tuohon vanhaan G2-malliinkin saa lisäsalaman tarvittaessa.
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viestit: 663
Liittynyt: 09:44, 20.09.2006
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Kiitos tästä kun tulitte mukaan kanssani pähkäilemään tätä asiaa !

Ymmärrän, että huippuluokan valokuvaa varten tarvitaan huippuluokan kamera. Niitähän nämä 700 euron kamerat täytyy olla. Mutta mulle riittää vähempikin laatu.

Eli nyt voisi tinkiä laadusta ja hinnasta. Te joilla on näitä huippulaatuisia kameroita, ootte tietenkin nyt tottuneet sen tasoiseen kuvaamiseen ja haluatte vain parasta. Kuka nyt huonommalla enää semmoisen saatuaan kuvaisikaan ;) !
Mutta meikäläinen kun sumeita kalakuviani kattelee niin aattelee, että kunpa näkyis vähän paremmin. Ja aika paljonkin paremmin saa näkyä, mutta ei mitään ekstralaatua tarvii olla. Sen mainitsinkin jo aloitusviestissäni.

Tosin käytettynä ostettu paremman luokan kamera olis tietysti järkevää. :roll:

Vikki80:n kysymys oli hyvä:
"Eikö kellään ole yhtään todellista ehdokasta halvempaan hintaluokkaan, vai eikä halvalla kameralla kuvaavat kehtaa tunnustaa." ???

Kyllähän se on niin, että monella tuotteella on se "johtavin" valmistaja, mutta yhtä rautaista laatua voi saada tuntemattomammaltakin valmistajalta. Sen huomaa erilaisissa tuotevertailuissa.
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
hx
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1294
Liittynyt: 10:55, 26.11.2004
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja hx »

Hmm. En oikein heti toivu tästä.
Naapurin täti oli hakenu Hasselbladin puodista. Muutama parametri jäi mieleen, hintaa 30 000,- ja yksi kuvatiedosto keskinkertaisella pakkauksella 128 Mbittiä.

Aika kivasti sai kaivettua tietoa ihan digitaalisellakin zoomilla, näköjään.
-Gone fishing-
PiaF
Junior Member
Junior Member
Viestit: 128
Liittynyt: 15:50, 24.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PiaF »

Opettelen vasta... mutta Canon Ixus 30-kamerallani olen saanut kaloista parempia kuvia kuin Olympus E-500-järkkärillä. Mutta tuon järkkärin käyttöä ylipäänsä vielä opettelen, plus että lasin läpi kuvaaminen on uutta.
- ja sukat on sillä makkaralla, ja lentää se päivänkakkaralla, ja kylpee yhdeksän pilven alla, ja pupuja sillä on pöydän alla, ja perhonen korvanlehdellä -
Santler
Member
Member
Viestit: 274
Liittynyt: 20:38, 12.02.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Santler »

Mimosa X kirjoitti: Vikki80:n kysymys oli hyvä:
"Eikö kellään ole yhtään todellista ehdokasta halvempaan hintaluokkaan, vai eikä halvalla kameralla kuvaavat kehtaa tunnustaa." ???
Fuji finepix F30
Kyseinen on vanhempi malli mutta paljon parempi kuin uudet.
Kids, just because I don't care doesn't mean I'm not listening!
260L, 189L
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Thompson »

En osaa nyt suoraan sanoa mallia tai edes merkkiä, mutta tärkeimpänä ominaisuutena pitäisin salamakenkää, manuaalisäätöjen lisäksi. Lisäsalama on tarpeellinen kuvatessa kaloja, ei niinkään kuvatessa akvaariota.

Hyvätkään laitteet eivät takaa onnistumisia, kokemusta on. Harjoitus tekee mestarin tälläkin osaamisen alueella. Itse olen laittanut vuoden sisään kameraan ja sen lisälaitteisiin noin 3500-4000€ ja olen melkein jo tyytyväinen. En laitteisiin vaan itseeni, sillä harjoittelun tuloksena osaan nyt kuvata kaloja, vaikka pokkarilla. Mitään muuta en sitten osaakaan kuvata, lahjat kun puuttuvat. Välineet auttavat, mutta taitoa ja näkemystä pitää olla.

Aivan toinen lukunsa sitten on, mitä tehdä niillä 20000 hyvällä kalakuvalla? Tuolla ovat kovalevyllä, kolmella itseasiassa, mutta ei niitä valokuva-albumiin oikein voi laittaa. Muutaman kuvista olen teettänyt 70x50 kokoisiksi tauluiksi, mutta seinät ei riitä kaikille vaikka kymppikuvina ripustaisi.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti
Viestit: 1693
Liittynyt: 09:59, 16.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja prboy »

Mimosa X kirjoitti: Ymmärrän, että huippuluokan valokuvaa varten tarvitaan huippuluokan kamera. Niitähän nämä 700 euron kamerat täytyy olla. Mutta mulle riittää vähempikin laatu.

Eli nyt voisi tinkiä laadusta ja hinnasta. Te joilla on näitä huippulaatuisia kameroita, ootte tietenkin nyt tottuneet sen tasoiseen kuvaamiseen ja haluatte vain parasta. Kuka nyt huonommalla enää semmoisen saatuaan kuvaisikaan ;) !
Eivät 700 euron hintaiset ole huippuluokan kameroita. Jos puhutaan entistä kinofilmiä vastaavasta koosta huippuluokan kameroiden pelkkä runko maksaa 4000-7000 euroa. Objektiiveillä ei sitten ylärajaa olekaan.

Huippuluokan kuvaan ei tarvita tuollaista huippurunkoa ja -objektiiveja. Siihen tarvitaan vain jokin nykyisistä digijärjestelmärungoista. Mikä tahansa käy. Käytettyjen hinta alkanee jokusesta satasesta. Objektiiviksi kelpaa jokin normaaliobjektiivi, jonka lähin tarkennusetäisyys on alle puoli metriä. Parempi tietysti olisi makro-objektiivi, jolla saa tarkennettua lähemmäksi.

Edellämainittujen lisäksi huippukuviin tarvitaan mahdollisimman tehokas salamalaite, jonka saa vielä irti kameran rungosta. Siitä ei voi tinkiä yhtään. Muussa tapauksessa voit unohtaa kalojen kuvaamisen ja tyytyä sellaisiin, joita sinulla jo on.

Halvin tie hyviin kuviin olisi unohtaa digikamerat ja hankkia kinofilmikamera. Niitä saa loistokappaleita parilla sadalla. Kuvaaminen tietty maksaa jonkun verran. Etenkin kun aluksi valtaosa kuvista on epäonnistuneita. No, epäonnistuneita paperi- tai diakuvia vaan ei kukaan säilytä toisin kuin nykyisiä digiotoksia, joista ei raskita millään luopua.

Huippukuviin tarvitaan lisäksi taitoa, jonka saa vain harjoittelemalla. Se on kuitenkin jokaisen saavutettavissa, jos viitsii nähdä vaivaa.
"Ei paha ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikinheimompi toista"

Eino Leino & Juice Leskinen
NinZe
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 21:31, 25.04.2007
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Täällä kans uuden digikameran hankinta edessä, ja mietinnässä on ollut nyt toi
Nikon Coolpix S200. Onko jollain kokemusta tästä kamerasta ennestään?
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

Mimosa X kirjoitti:Ymmärrän, että huippuluokan valokuvaa varten tarvitaan huippuluokan kamera. Niitähän nämä 700 euron kamerat täytyy olla. Mutta mulle riittää vähempikin laatu.
Hyviin kuviin ei tarvita huippukameraa, tärkeämpää on se, etta a) ymmärtää, mitä valokuvatessa pitää tehdä ja b) osaa käyttää omaa kameraansa. Toki järjestelmäkamera ja siihen yksi hyvä objektiivi (esim. noin 50 tai 100-millinen makro) on paljon avuksi. Suurin ongelma altaiden kuvaamisen kanssa on perinteisten akvaariovalaisimien erittäin vähäinen valoteho kuvaamisen kannalta. Ulkoinen valonlähde, käytännössä salama, on lähes välttämätön. Ja kuten prboy sanoi, se valonlähde pitää saada sinne, mistä sitä valoa normaalistikin altaaseen tulee eli yläpuolelle.

Jos kiinnostusta kuvaamiseen oikeasti riittää niin mars lähimpään kirjastoon ja lainaa kaikki valokuvausta käsittelevät teokset. Kunhan pääset perusteista selville ja alat kokeilla omalla valokuvauslaatikollasi, miten aukko, aika ja herkkyys vaikuttavat niin alat vähitellen päästä vauhtiin.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mun kaloista saatiin onnistuneita kuvia poikakaverin Canon EOS 400D digital -merkkisellä järjestelmäkameralla. Kuvia nähtävissä tolla mun akvaariosivulla ;)
Akvarismia 1992-2014
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viestit: 663
Liittynyt: 09:44, 20.09.2006
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Tindra kirjoitti:Mun kaloista saatiin onnistuneita kuvia poikakaverin Canon EOS 400D digital -merkkisellä järjestelmäkameralla. Kuvia nähtävissä tolla mun akvaariosivulla ;)
Kurkkasin kotisivusi ja minusta kuvat oli erittäin hyviä.



Haluan kuvata kaloja lähinnä siksi, että koita maalata niistä akvarelleja. Sen vuoksikaan kuvien ei tarvitse olla niin piirun tarkkoja, mutta tarpeeksi tarkkoja kuitenkin. :)
En ole vielä ainakaan haksahtanut varsinaisesti valokuvaamiseen. :roll:


Kiitos taas avartavista vinkeistä !
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
dahol
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 20:16, 06.06.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: EP

Viesti Kirjoittaja dahol »

No joo, paljon on muuttunut kameratkin muutamassa vuodessa. Itse oppinut olen, vaikka kursseillakin olen kulkenut. Aikoinani aloiteltiin hp 2.1mp kameralla ja jotain kuvia otin kaverin 3,1mp kameralla aina kun lainalla oli. Ensimmäinen oma digikamera tuli viime vuonna (itse itselleni ostin synttärilahjaksi). Lumix FZ20. 5 mp tuosta vissiin löytyy. Käsi säädöillä minä melkein aina menen ja kuvaan. Akvaarioiden myötä piti alkaa myös akvaarioita kuvailemaan, ja siinä kyllä on mennyt aikaa kummasti. Hintaa kameralla oli yli 600, satasen enemmän kun silloin olisi laittanut niin olisi järkkärin saanut. Mutta tyydyin toistaiseksi tuohon. Vaikka mieli tekis jo panna vaihtoon. '

Mitenkäs tuota, kuka nyt kameraa kattelikaan niin kävisi kysymässä poistuvia malleja liikkeistä? Niistä ihan mukavasti hinta saattaa tippua.

Pari esimerkki mitä tuolla on tullut räpsittyä.
http://www.netikka.net/suomunfarmi/platymamma.jpg
http://www.netikka.net/suomunfarmi/platy2.jpg
Kirsikkasukarapuja sekä sinirapuja.
Omppu_04
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 11:23, 27.04.2005

Viesti Kirjoittaja Omppu_04 »

Peruspokkariksi kannattaa hankkia Samsungin i85. Ainoanan vikana mainittakoon hitaus, mutta jos tällä kameralla et saa hyviä kuvia, on sitten itsessäsi ja kuvaustaidossasi jotain vikaa. Kamerasta löytyy myös mp3soitin, videokuvaus, tour guide, teksti- sekä videonnäyttö.

8.2 mpix & 5x optinen zoomi.

Pari kuukautta putkeen oli kyseinen ulkomaanreissulla käytössä (mieheni pokkari, tällä myös Nikonin D70). Positiivinen ylläri tämä pokkari.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Valokuvaus”