Kirjonuoliainen & viherinuoliainen

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
umberto
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 00:06, 05.10.2007
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Kirjonuoliainen & viherinuoliainen

Viesti Kirjoittaja umberto »

Kirjonuoliainen & Viherinuoliainen, tämmöisiä olen ostanut. En löydä täältä. Enkä Googlesta mitään tietoa? Ovat piilossa josakin altaassa. Välillä vilahtaavat muutaman sekkunnin ajalla. Olisko kellään tietoo? Muistutavat Sewellia lineolata. Eli muodoltaan.
Rakkaus on kuin elohopea kädessä.
Kämmenellä se pysyy,
nyrkistä se karkaa.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Auttaisikohan, jos imunuoliaisten kohdalla lisättäisiin nimeen se sana "imu", eli viherimunuoliainen ja kirjoimunuoliainen. Löytyykö nyt paremmin?
Viherimunuoliaisesi on melko varmasti jotain ihan muuta lajia kuin minä se myytiin, ja sama saattaa päteä kirjoimunuoliaiseen.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
umberto
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 00:06, 05.10.2007
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja umberto »

Ei valitetavasti löydy. Täytyy kysellä sieltä mistä ostin ne. Tiedotan jos tulee tietoo.
Rakkaus on kuin elohopea kädessä.
Kämmenellä se pysyy,
nyrkistä se karkaa.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3804
Liittynyt: 15:06, 29.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio/Turku

Re: Kirjonuoliainen & Viherinuoliainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

umberto kirjoitti:Kirjonuoliainen & Viherinuoliainen??? Tämmöisiä olen ostanut. En löydä täältä. Enkä Googlesta mitään tietoa? Ovat piilossa josakin altaassa. Välillä vilahtaavat muutaman sekkunnin ajalla. Olisko kellään tietoo?? Muistutavat Sewellia lineolata. Eli muodoltaan.
Täällä Turun alueella kaikki näkemäni viherimunuoliaisen nimellä myytävät kalat ovat olleeet tähti-imu (Gastromyzon stellatus), pilkkuimu (G. scitulus)- tai viiruimunuoliaisia (G. farragus). Tähti-imulla on pieniä epäsäännöllisen muotoisia vaaleita pilkkuja sekä selkä-ja pyrstöevät melko värittömät, pilkkuimulla on aika selkeitä tasaisen pyöreitä vaaleita pilkkuja lähes mustalla pohjalla, selkäevässä näkyy ulkoreunan suuntainen musta juova sekä pyrstöevässä voi olla hiukan punerrusta, viiru-imulla taas on poikkiraitoja ja pilkkuja.
Suositusarvot näillä kaikilla on pH 6-7,5, kovuus alle 10, lämpötila 23-26 astetta ja tykkäävät kohtalaisesta virtauksesta.
Oikeita viherimunuoliaisia ei tietääkseni löydy Suomesta kovinkaan suurella todennäköisyydellä, eli noita myydään usein väärällä viherimun tai borneonimunuoliaisen nimellä. Tässä vielä kuvia:

http://forums.loaches.com/viewtopic.php ... d60075d006
http://www.loaches.com/species-index/ph ... age-search
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
janma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1039
Liittynyt: 21:14, 06.02.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja janma »

Lämpötila suositus voisi olla alhaisempi, 20-26 astetta. Ehkä pitävät kohtalaisesta virtauksesta mutta suorastaan rakastavat kovaa virtausta. Korkea happi-pitoisuus on tärkeä. Hommasin yli vuosi sitten ensimmäiset kaksi ja niitä ei tosiaan näkynyt usein. Mutta kun lisäsin määrän 7 niin muuttuivat rohkeammiksi ja ovat erittäin viihdyttäviä, enkä edes enää tiedä kuinka monta niitä on. Nyt sitten koko allas on pyhitetty imunuoliasille, hurahdin siis täysin näihin. :mrgreen:

Yksi tukku myy Viherimunuoliasena ainakin neljää eri Gastromyzon lajia, olen onnistunut saaman kaikkia omaan "puroon". Voisi tuossa nimessä vähän skarpata koska nimivirhe yleensä jatkuu kauppiaalta asiakkaalle ja kukaan ei tiedä mikä kala altaassa on. Vähän kun ostaisi sian säkissä, vaikka on kala läpinäkyvässä pussissa. :roll:
"A day without sunshine is like, you know, night."
umberto
Starting Member
Starting Member
Viestit: 27
Liittynyt: 00:06, 05.10.2007
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja umberto »

Kiitokset oikeen paljon tiedoistanne.Ovat liian pieniä eli en voi verrata kuviin. MUTTA Olen perustamassa kiekko allasta joten ne eivät sovellu sinne koska 28c on mittarissa. Kovaa virtausta ei saa ollaa kiekko altaassa. Sanoisinko niinkuin BB Kadi sanoo harminpaikka. Kauppa josta ostin. Tietää että olen perustamassa kiekko allasta. Tietenkin taas jälleen omaa tyhmyytäni. "Ota lajeista selvää itse"
Tykästyin noihin. Mutta kattoo nytte miten noille pikkusille käy?
Rakkaus on kuin elohopea kädessä.
Kämmenellä se pysyy,
nyrkistä se karkaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”