Leopardimonnisista...

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
anu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 15:26, 25.09.2001
Paikkakunta: Finland

Leopardimonnisista...

Viesti Kirjoittaja anu »

Muutama kysymys:

1) Miten niitä kudetetaan?
2) Olisiko parempi laittaa ne karanteeniakvaarioon kutemaan vai siirtää kutu vakituisesta akvaariosta pois?
3) Syövätkö ne oman kutunsa?
4) Kertokaa omia kokemuksianne...

Kiitos vastanneille!
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Vastasin tuolla suomi24 palstalla juuri samaan kysymykseen...
Mutta vastataan nyt täälläkin....
Eli leopardimonnisen kudettamisesta ja poikasten kasvattamisesta on muistaakseni Suomen Akvaarioliiton taholta luvassa kultamerkki.
Toisin sanoen siis leopardimonnisen kudettaminen on vaikeaa. Itse en ainakaan ole kuullut, että niitä suomessa olisi kukaan kudettanut onnistuneesti? Vai oletko, Timppa?
Tosin voihan niitä yrittää kudettaa samaan tapaan kuin helpompia monnisiakin. Toistuvilla vedenvaihdoilla jossa vedenlämpötila tippuu muutamalla asteella, monipuolisella ruokinnalla ja muutenkin hyvillä ja sopivilla vesiarvoilla.

email: knu@dlc.fi
email: knu@luukku.com
ICQ: 108723494
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Itse en ainakaan ole kuullut, että niitä suomessa olisi kukaan kudettanut onnistuneesti? Vai oletko, Timppa?

En ole edes kokeillut, tiedän kohtalaisen vaikeaksi kudetettavaksi.

En ole edes koskaan omistanut leopardimonnisia (muistaakseni) että olisin voinnut kokeilla.

Tietoa eri monnisten kudetukseen Ismo Korjulan ( Moninkertainen Suomen monnimestari ) sivuilta.

http://www.phnet.fi/public/korjula/aloitusik.htm

Muuten tietoa monneista kannattaa hakea Pertti Rassin kotisivuilta.

http://www.pp.clinet.fi/~prboy/



-------------------------
I know you don't have any idea what I'm talking about. It's okay. You will.
anu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 15:26, 25.09.2001
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja anu »

Ai!? No kun mä oon aina luullu että niitä olis helppo kudettaa! Tuodaanko ne suoraan luonnosta vai onko niillä suomessa joku "farmi"? En huomannu myyjältä kysyä, että mistä ne on tuotu.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Ai!? No kun mä oon aina luullu että niitä olis helppo kudettaa! Tuodaanko ne suoraan luonnosta vai onko niillä suomessa joku "farmi"? En huomannu myyjältä kysyä, että mistä ne on tuotu.



Tuskin Suomessa monnisille "farmia on." Pääasiassa tulevat suoraan luonnosta.

Saksasta voi euroopassa viljeltyjä viljelypoikasia saada mutta ovat niin kaliita ettei kenenkään tukkurin kannata niitä ostaa.

Asiaa voi miettiä siten että jos villi luonnostatuotu leopardimonni maksaa tukkurille ~ 20 mk/kpl ja Saksasta tilattu viljelty leopardimonninen 40 mk/kpl. Sitten kun kaikki laittaa siihen myyntikatteensa niin akvaristille hinta onkin jo kohtuuton. HUOM HINNAT VEDETTY HATUSTA. EIVÄT VASTAA TODELLISUUTTA.



-------------------------
I know you don't have any idea what I'm talking about. It's okay. You will.






Muokattu - Timppa on 14/10/2001 12:32:07
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Eikös Venäjältäkin tuoda jotain kaloja, ainakin mun nuoliaiset on (kauppiaan mukaan) sieltä kotoisin...

Olisko hintatasokin halvempi itärajan tuolla puolen?
anu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 15:26, 25.09.2001
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja anu »

Tulee kyllä joskus mieleen että mistä jotkut kalat ilmestyy maahan kun niitä ei oo onnistuttu viljeleenkään! Ihan kuin jotain ulkoavaruuden olioita! Esim levikset...

Mun Leot makso 30mk/kpl



Muokattu - Anu on 14/10/2001 13:28:52
NikoB
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 15:55, 01.07.2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja NikoB »

Eikös Venäjältäkin tuoda jotain kaloja


Luulempa että suurin osa siellä kasvatettavista ovat saanet hormoonihoitoa. Esim ripsimonneja on Venäjällä viljelty antamalla niille hormooneita ja saatu ne lisääntymään vaikka laija ei olisi viljelty "luonnonmukaisesti".
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Muutama kysymys:

1) Miten niitä kudetetaan?
2) Olisiko parempi laittaa ne karanteeniakvaarioon kutemaan vai siirtää kutu vakituisesta akvaariosta pois?
3) Syövätkö ne oman kutunsa?
4) Kertokaa omia kokemuksianne...

Tuossa tämän kuun (october 2001) Tropical Fish Hobbyist lehdessä on artikkeli leopardimonnisten kudettamisesta.
Kirjoittajan mukaan ei ainakaan kuulostanut vaikealta...tosin ammattilaiset saavat asian kuin asian kuulostamaan helpolta
Lähinnä siinä todettiin, että leopardimonniset kutevat tiettyinä vuodenaikoina eivätkä vuoden ympäri kuten helpommat monniset.

email: knu@dlc.fi
email: knu@luukku.com
ICQ: 108723494
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”