Leopardimonnisten selkäevät?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Leopardimonnisten selkäevät?

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Olen huomannut, että niin omien kuin kauppojen leopardimonnisten (C. trilineatus) selkäevät ovat ikäänkuin rispaantuneet, vaikka kalat näyttävät täysin terveiltä ja vahingoittumattomilta ja käyttäytyvät normaalisti. Vastaavaa en muilla monnisilla ole huomannut. Onko se evien normaali muoto ja ominaisuus vai jotain muuta? Vilkaiskaapa omianne (tarvittaessa suurennuslasilla), miltä näyttävät?
Mika Karjalainen
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Leopardimonnisten selkäevät?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Kannaatta katsoa netistä kuvia ja verrata omiin kaloihin. Esim. http://www.scotcat.com/factsheets/c_trilineatus.htm

Omilla leopardeilla ei mielestäni ole mitenkään erityisen rispaantuneet selkäevät.

Käsittääkseni jotain huntueväisiä muotoja löytyy monnisista, mutta ne oma lukunsa ja luulisi erottavan peruseväisistä.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Fogas
Senior Member
Senior Member
Viestit: 510
Liittynyt: 14:43, 13.02.2013
Sukupuoli: Mies

Re: Leopardimonnisten selkäevät?

Viesti Kirjoittaja Fogas »

Olen tehnyt havaintoni (kuvitellut?) niin omista kuin kauppojen monnisista. Omilla ei sen enempää "rispaantuneisuutta" kuin kauppojenkaan monnisilla. Jotain sellaista olen havaitsevinani tuon ison kuvan monnisen selkäevässäkin. Ehkä se on vain evän reunan muotoa, ei sen kummempaa. Trilineatuksissa on muuten monenlaisia kuviomuunnelmia, joista jotkut ovat minusta kauniimpia kuin toiset. Välillä näkee tosi kauniita matokuvioita. Touhukkaita monnisia joka tapauksessa, "kiipeilevät" kasveissakin enemmän kuin monet muut monniset.
Mika Karjalainen
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”