Monniset rohkeampia seura akvaariossa.

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Monnifan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 245
Liittynyt: 19:35, 06.11.2011
Sukupuoli: Nainen

Monniset rohkeampia seura akvaariossa.

Viesti Kirjoittaja Monnifan »

Kuparimonniset olivat joitain viikkoja akvaarion ainoita asukkaita. Tein muutoksia altaisiin ja siirsin loistobarbit pois. Monniset jäivät entiseen asumukseensa, eivätkä hoitorutiinit muuttuneet. Monniset olivat mielestäni tuona aikana melko rauhallisia, eivät ollenkaan normaaleja tohottavia itseään. Sittemmin saivat seurakseen miljoonakalapopulaation toisesta akvasta. Tämän jälkeen monniset reipastuivat ja ovat taas jatkuvasti liikkeessä.
Olen kerran aikaisemminkin huomannut saman ilmiön. Onko muille tuttua? Ihan kuin pohjalla vipeltäjät tuntusivat olonsa turvallisemmaksi, kun ylävesissäkin on elämää.
Naskalin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 15:05, 27.02.2017
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Monniset rohkeampia seura akvaariossa.

Viesti Kirjoittaja Naskalin »

Kyseessä ihan normaali ilmiö. Ilmiöstä on puhuttu youtubessa jossain videossa. Luonnossa pintakalat antavat pohjakaloille signaalia uhkien osalta ja jos pintakalat, joihin pohjakalat ovat tottuneet, ovat piilossa, niin pohjakalat olettavat, että uhka on päällä. En nyt löydä videota linkittääkseni, mutta jotkut kalat eivät ilmeisesti edes kude jos altaassa ei ole muutamia pintakaloja kaverina, sen verran tämä vahvasti tuo suojeluaisti on kaloilla veressä.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Monniset rohkeampia seura akvaariossa.

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Juu, suojaparvi. Ja toisaalta kipossa on hyvä olla rohkeita hörhöhä samassakin kerroksessa. Esim. partikset ovat oikeita linssiluteita. Kun ne ovat esillä ja viestivät arkiksille, että fisutar on hyvis, niin muutkin rohkaistuvat. Yläkerroksen pelottomat hörhöt oma lukunsa. Jos taas joukossa paljon arkiksia, erittävät kippoon pelkoferomoneja ja muutkin pelkäävät. Minulla omat kalat, jotka syntyneet minulla ovat pelottomia ja oppineet, että kun minun nassu näkyy, luvassa on ruokaa ja olen hyvis. Haaviminen taas pelästyttää kaloja pitkäksi aikaa ja minä ja haavi edustavat pahista. Mutta hyvislinjoilla kannattaa mennä. :D
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Norhie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 667
Liittynyt: 14:26, 18.01.2016
Sukupuoli: N/A
Paikkakunta: Imatra

Re: Monniset rohkeampia seura akvaariossa.

Viesti Kirjoittaja Norhie »

Heh juu. Noita kutsutaan nimellä "dither fish". Lisäksi ite huomannut, että jos olet lähiaikoina haavinut fisuparkoja, niin niille jää hetkeksi traumat. Itellä monniset on paljon rohkeampia altaassa joissa on muitakin fisuja. Vielä kun ympärille saa kunnon parven samannäköisiä veikkoja, niin ujous karisee samantien.

Riippuu kanssa onko ne tulleet jostain muualta vai omia kasvatteja.
2x 240-litraa (seurala), 1x 180-litraa (evakkoallas), 1x 140-litraa (monnila), 1x 110 litraa (karanteeni), 1x 60 litraa (mysteerikuutio), 1x 60-litraa (taistoevakkola) ja aivan liikaa sekalaisia muovikippoja poikasille. Lue akvaariopäiväkirjaani.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”