Lippukirjoahvenet

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Lippukirjoahvenet

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Olen paljon lueskellut täältä ja muualta Lippukirjoahvenista, joihin olen kovin mielistynyt! Alunperin aikeenani oli hommata viimeisien kalojen joukossa 180 litran akvaariooni perhoskirjoahvenia, mutta niiden herkkyyden ja lyhytikäisyyden vuoksi olen päätymässä Lippukirjoahveniin.

Paljon on jo tietoa näistä kavereista, mutta muutamiin kysymyksiin kaipaan vastausta ja toivon kertomuksia omista kokemuksista näiden kanssa ja kauan ovat mahdollisesti eläneet.
Eli:
Sattuuko foorumilla olemaan ketään, jolla olisi peräti myytävänä näitä? Kasvattajia?
Ahvenia suositellaan ottamaan uros/naaras pari, tuleeko muuten tappelu Lippukirjoahvenille, jos ovat samaa sukupuolta?
Jos kannattaa hommata pariskunta, niin kannattaako ensin ottaa esim. 1 ukko ja 2-3 akkaa jotka sitten itse muodostaisivat parin, vai mikä olisi järkevintä? Piilopaikkoja on runsaasti ja kaikki muut puitteet vesiarvoineen akvaarioissani ovat kunnossa Lippukirjoahvenia ajatellen.
180 l
oopee
Junior Member
Junior Member
Viestit: 75
Liittynyt: 11:50, 07.01.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Pori

Re: Lippukirjoahvenet

Viesti Kirjoittaja oopee »

Joskus 15 vuotta sitten oli jotain 5 lippukirjoahventa jotka kaverilta sain kun siellä lisääntyivät.Se on jäänyt mieleeni että kaikenmaailman roskakotilot häipyivät johonkin noin parissa viikossa.Hyvä niin ja affenet näyttivät syytöntä naamaa.Miten tuo on muka mahdollista? Ei ne kotilot mahdu niiden suuhun joten ne ilmeisesti jotenkin imaisivat sisukset kitusiinsa...? Kotiloiden kutu myös lähti joten eipä ollut sitäkään ongelmaa sitten.Joka aamu tätä ennen oli etulasissa melkoinen kotiloarmeija lepäilemässä.Yöllä ilmeisesti tapahtui tämä mässäily koska muuten en huomannut mitään siihen suuntaan tapahtuvaa.Kaverin akvassa ihan sama juttu.
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Lippukirjoahvenet

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Kiitos vastauksesta! Se olisikin tarpeellinen lisä akvaariooni.
180 l
Polar
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 16:22, 30.12.2007

Re: Lippukirjoahvenet

Viesti Kirjoittaja Polar »

Meillä oli aikoinaan Lippukirjoahvenia (pariskunta) ja ne olivat kyllä yksi kiitollisimmista ja kilteimmistä ahvenista mitä meillä on ollut. (Muita ahvenia on ollut perhoskirjoahvenia, apistoja, lehtikaloja, kiekkoja.) Aika värittömiä ja huomaamattomia ne olivat, kunnes yhdessä yössä olivat muuttuneet upeiksi petroolin vihreiksi/tumman kirjaviksi, ja pian niillä olikin jo kaitsettavina lauma lapsia. Eivät silti hätyyttäneet ikinä ketään (seurana kardinaalitetroja, monnisia, tapparakaloja). Ja pitkäikäisiäkin olivat. Monesti olen miettinyt näitä uudelleen, mutten ole nähnyt niitä enää myynnissä täällä itäsuomessa. Jos näitä uudelleen ottaisin, niin pariskunnan ottaisin yhä, jos vaan olisivat niin isoja, että pystyisi sukupuolet varmuudella määrittämään.
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Lippukirjoahvenet

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Täällä on ollut jo kohta vuoden päivät 5 lippukirjoahventa. Ajatus oli luopua osasta, jos alkavat nahistelemaan. Tuolla ne edelleen elää sulassa sovussa 180litraisessa muiden kalojen kanssa. Kauniita ja kilttejä ovat!
180 l
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Lippukirjoahvenet

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

Kun eilen juuri kirjoitin, että ei nahistelua, niin tänään näin (kopioin omasta akvaario päiväkirjasta)
: Mun lippukirjoahvenilla (muistuttaa kyllä ruostekirjoahvenia btw!) näyttäisi olevan kututouhuja. Niitä on yhteensä 5kpl. Kaksi niistä - iso ja pieni- näyttää ajavan muut pois seurastaan ja menevät kahdestaan joka paikkaan. Muut kolme ovat nyt olleet pääosin sinertän kullankeltaisia, välillä väläyttelevät itseään tummemmiksi. Eivät jää tappelemaan tuon kaksikon kanssa.
Toinen tehnyt pohjaan kuopan sisäsuodattimen alle. Ovat tosi tummissa väreissä ja värisyttävät itseään toisilleen. Mitään eroa evissä en huomaa, että vaikea sanoa onko varmasti ukko ja akka. Mutta "ilmassa" (Eli vedessä) on odottava, jännä tunnelma :D Minulla ei ole mitään aiempaa kokemusta näistä! Onko muilla?
180 l
Aaronjaaiti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 20:32, 07.07.2017
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Lippukirjoahvenet

Viesti Kirjoittaja Aaronjaaiti »

oopee kirjoitti:Joskus 15 vuotta sitten oli jotain 5 lippukirjoahventa jotka kaverilta sain kun siellä lisääntyivät.Se on jäänyt mieleeni että kaikenmaailman roskakotilot häipyivät johonkin noin parissa viikossa.Hyvä niin ja affenet näyttivät syytöntä naamaa.Miten tuo on muka mahdollista? Ei ne kotilot mahdu niiden suuhun joten ne ilmeisesti jotenkin imaisivat sisukset kitusiinsa...? Kotiloiden kutu myös lähti joten eipä ollut sitäkään ongelmaa sitten.Joka aamu tätä ennen oli etulasissa melkoinen kotiloarmeija lepäilemässä.Yöllä ilmeisesti tapahtui tämä mässäily koska muuten en huomannut mitään siihen suuntaan tapahtuvaa.Kaverin akvassa ihan sama juttu.
tuli tästä mieleen, että mulla oli ensin roskakotiloita ja hommasin Petokotiloita. Sitten tuli nämä affenet. Nyt ei näy eläviä kotiloita, edes Petokotiloita missään! Onkohan todella niin, että nämä ovat vedelleet ne naamariinsa?
180 l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”