Lehtikalan poikaset

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Vilipertti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 16:12, 28.05.2010
Sukupuoli: Mies

Lehtikalan poikaset

Viesti Kirjoittaja Vilipertti »

Morjensta,
akvaariossani kuti kaksi luonnonmuotoista (raidallista) lehtikalaa. Otin kudun noin 100 mätimunaa eri altaaseen. Niistä noin kymmenen kasvoi aikuisiksi joukossa yksi platinan värinen. Onko tuo kovinkin tavallista että tälläista "mutaatiota" esiintyy? Nyt otin talteen tuon aikuiseksi kasvaneen platinan värisen ja luonnonmuotoisen värisen kudun talteen eri altaaseen. Odottelen jännityksellä mitä niistä syntyy.
Toinen kysymys, ostin uuden eheim 2217 kun entinen särkyi, jo 25 vuoden jälkeen. Made in China luki kannessa, mikä pettymys. Tähänkö on tultu?
t.Antero
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Lehtikalan poikaset

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Vilipertti kirjoitti: Toinen kysymys, ostin uuden eheim 2217 kun entinen särkyi, jo 25 vuoden jälkeen. Made in China luki kannessa, mikä pettymys. Tähänkö on tultu?
t.Antero
Jeps. Eheim ei enää ole sellainen laatumerkki jota se joskus vielä oli. Laatumerkistä on jäljellä enää hinta. Kun vanhat kunnon west-germany laitteet kesti keposeen ton 25 vuotta ja pidempäänkin ei näiden kiinan ihmeiden oletettu elinikä ole todellakaan samoissa vuosissa mitattavissa.
Tuoppi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 110
Liittynyt: 08:17, 19.05.2019
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Lehtikalan poikaset

Viesti Kirjoittaja Tuoppi »

Mutta kestääkö ne muut kiinan ihmeet yhtään sen paremmin kun eheim?
Varmasti on laatu huonontunut eheimissä mutta niin on kaikissa muisskakin ja koskee ihan kaikkea muutakin vaikkei akvaarioon liittyisi.Jonkun kommentin tältä foorumilta myös lukenut että eheimin sisäsuodattimen patruunat ei kestä mitään. En ymmärrä mitä ne ei kestä .Yli vuoden tossa nyt olleet ja ei niissä mitään vikaa ole. En tiedä montako vuotta jonkun suodattimen patruunan pitäisi kestää mutta ei ne nyt niin kalliita ole ettei semmosta voisi vaikka 2 vuoden välein uutta ostaa. Tosin en osaa sanoa pitääkö edes niin usein hankkia?
540l 260l 128l
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Lehtikalan poikaset

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Juuri noilla värimutaatioilla eri värisiä lehtareita ja muita kirjoahvenia jalostetaan.
Kun jostain poikueesta tulee muutama platina niin ne laitetaan sivuun ja sitten niitä yritetään saada lisääntymään keskenään jotta saataisiin lisää platinoita. Sama juttu sinisien helmikirjoahvenien (electric blue) kanssa joita on ollut paljon kaupoissa viime vuosina myynnissä.
Noissa on se heikkous, että jos kutulinjaan ei tuoda välillä uusia kaloja (mielummin villejä) niin kannat menee sukurutsaaksi. Se johtaa siihen, että lehtikalat ei elä kuin muutaman vuoden kun ne luonnossa voi elää kolme kertaa kauemmin.
Mulla on noista electric blue helmikirjoahvenista kokemusta, että ne ei pysy elossa. Maksavat penteleet 50-70€/kpl, mutta saattavat kupsahtaa ihan yllättäen. Veljellä on tällä hetkellä yksi joka on jopa 15cm kokoinen, mutta sillä ei ole koskaan ollut kunnon kylkieviä vaan ainoastaan surkastuneet tyngät.

Mitä Eheimin suodattimiin tulee niin minä olen pettynyt. Mulla pörrää niitä 6kpl ja aina kun jonkun niistä putsaa niin aina se rupeaa vuotamaan jostain raosta, ihan joka helkutin kerta! Tiivisteitä olen vaihdellut joka auttaa aina seuraavaan siivouskertaan asti, mutta on turhan tyyristä mun makuun vaihtaa joka siivouksen yhteydessä kaikki tiivisteet.
Yhdestä Eheimistä liimasin kaiken paikoilleen paitsi kannen tiivisteen ja se auttoi.
Ne kun voi vuotaa siitä letkujen liitännästä (siellä on pari sormuksen kokoista tiivistettä) ja siitä täyttöpumpun saumasta (siellä on tiiviste vai oliko pari?).
Kaikkeen vaan hitosti liimaa minkä ei ole pakko liikkua niin hyvä tulee.

Nyt olen siirtynyt Fluvaliin ja niitä mulla on 1kpl FX5 ja 2kpl FX6. Olen myös testannut Oasen 850 Thermo ulkosuodatinta joka vaikuttaa pahuksen hyvältä, mutta puolen vuoden kokeilun jälkeen ei voi vielä sanoa kuinka tiivisteet kestää.
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Lehtikalan poikaset

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Kaituli kirjoitti: 00:47, 06.03.2021 Mitä Eheimin suodattimiin tulee niin minä olen pettynyt. Mulla pörrää niitä 6kpl ja aina kun jonkun niistä putsaa niin aina se rupeaa vuotamaan jostain raosta, ihan joka helkutin kerta! Tiivisteitä olen vaihdellut joka auttaa aina seuraavaan siivouskertaan asti, mutta on turhan tyyristä mun makuun vaihtaa joka siivouksen yhteydessä kaikki tiivisteet.
Yhdestä Eheimistä liimasin kaiken paikoilleen paitsi kannen tiivisteen ja se auttoi.
Ne kun voi vuotaa siitä letkujen liitännästä (siellä on pari sormuksen kokoista tiivistettä) ja siitä täyttöpumpun saumasta (siellä on tiiviste vai oliko pari?).
Kaikkeen vaan hitosti liimaa minkä ei ole pakko liikkua niin hyvä tulee.
Tätä just tarkotin kysymykselläni Oasen esisuodattimesta ja lämmittimestä. Mitä enemmän "liikkuvia osia", jotka tarvii tiivisteen, sitä enemmän paikkoja, missä vuoto on mahdollinen. Tässä mielessä ihanteellinen olis sellainen kuin vanha Eheim Classic: kansi lähtee pois ja siellä pitää olla kannentiiviste, mutta muuten kaikki on ummessa.

Epäilen vähän laajalle levinnyttä näkemystä, että kalakannat tarvii vahvistusta luonnosta, muuten ne degeneroituu. Useimpia akvaariokalojen akvaariokannat on niin isoja, että kriittinen populaation koko ylittyy kevyesti. Jokaisen kasvattajan pitää vain pitää huolta siitä, että ei kudeta sukulaisia ja hankkii säännöllisesti kannan vahvistusta lähteistä, joiden kalat ei ole sukua omien kanssa. Mutanttien kanssa se ei tietysti ole mahdollista ainakaan aluksi, ja se näkyy monien jalostusmuotojen kehityshäiriöinä.
Kaituli
Senior Member
Senior Member
Viestit: 617
Liittynyt: 00:15, 27.09.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuusankoski
Viesti:

Re: Lehtikalan poikaset

Viesti Kirjoittaja Kaituli »

Useimmat harrastajat ostavat kalansa aina samalta kauppiaalta joka tilaa samoja kaloja yleensä samoista paikoista. Eli jos nyt ostit lehtikaloja ja vaikkapa puoli vuotta uudelleen niin on iso mahdollisuus, että uudet kalat ovat samojen emojen uutta poikuetta. Siksi itse kaivelen kaloja eri maiden tukuista jotta voisin välttää tämän mahdollisuuden. Ei ne luonnon vahvistusta vaikka ei siitä todellakaan haittaa ole, mutta tärkeintä kunhan eivät ole serkkuja tai sisaruksia keskenään.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2035
Liittynyt: 19:53, 09.03.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Lehtikalan poikaset

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Itse olen vähän sekä että -mieltä. (Ai että mulle tulee aina mieleen, kun puhutaan "olla jotain mieltä", se erään fb-jäsenen heittämä rätti miehelle, jossa vertasi mielipidettä ..rsereikään :mrgreen: ). Mutta juu, ei kannata koko kalajoukkoansa hankkia samasta putiikista ja samalla kertaa. Tosin, eihän sekään ole joka Suomen kolkassa mahdollista, jossa on se yksi liike 30 km:n päässä, mutta jos vain mahdollista, niin muutamista eri paikoista ja mieluusti niin, että heillä on eri tukkurit. Asiahan ei parane sillä että naapuriliikkeille tulee samasta tukusta samalla viikolla samat kalaset :D .

Se taas, että ostaa samasta liikkeestä, mutta pitkällä aikajanalla, että olisivat juuri saman pariskunnan jälkeläisiä, niin on jotenkin vaikeaa uskoa. Missä näitä ikinä kasvatetaankaan, siellä ei ole vain yhtä tai kahta pariskuntaa, niitähän on jumalaton porukka. Varmasti kudettavat samoja, se on selvä. Mutta että joku pohjolan poika tai tyttö onnistuu eri kerroilla samaan samaa settiä kuin edellisellä, niin... ? Onko naisen logiikka liikenteessä vai onko tässä ajatusta?
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
kr70
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 14:45, 12.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Lehtikalan poikaset

Viesti Kirjoittaja kr70 »

Kyllä siinä on ajatusta. Lisäksi pitää muistaa, että populaatioon tulee koko ajan geneettistä vaihtelua mutaatioiden kautta. Jos alkupopulaatio on pieni, se ei siis VÄLTTÄMÄTTÄ tarkoita sitä, että populaatio on tuomittu degeneroitumaan. Onhan ihmisenkin genomista luettu, että populaatiossa on joskus ollut "pullonkaula" ja aika hyvin ihminenkin on pärjännyt.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”