Barbien kudetus

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Barbien kudetus

Viesti Kirjoittaja Sami »

Olen epätoivon vimmalla koittanut etsiä tietoa barbien kudettamisesta, eteenkin viisiraitabarbit kiinnostaisivat.

Onko siis jollakulla kokemusta/tietoa, edes joidenkin barbien kudusta: lämpö ja muut olosuhteet.

Olisin erittäin kiitollinen jos joku voisi auttaa

-Sami-
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Viisiraitaisille lämpöä jotain vaikkapa 28 astetta ja hapanta vettä 5-6. Itse laittaisin vielä kasvipöheikköä niin eiköhän ne.

Eikös noista sun muista barbeista nyt löytyisi tietoa ihan Suomesta saatavista (kirjasto!) kirjoistakin. Lukutaitoonkaan en usko homman tyssäävän joten jos ei tieto mene perille niin en sitten tiedä mistä alamme seuraavaksi vikaa etsimään.

-Holzig-
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

quote:
Viisiraitaisille lämpöä jotain vaikkapa 28 astetta ja hapanta vettä 5-6. Itse laittaisin vielä kasvipöheikköä niin eiköhän ne.

Eikös noista sun muista barbeista nyt löytyisi tietoa ihan Suomesta saatavista (kirjasto!) kirjoistakin. Lukutaitoonkaan en usko homman tyssäävän joten jos ei tieto mene perille niin en sitten tiedä mistä alamme seuraavaksi vikaa etsimään.

-Holzig-


No ei nähtävästi mistään niistä kirjoista joista olen tajunnut etsiä...

Mitenkäs tunnistaa kutuhalukkaan parin, vai kannattaako ottaa ihan summamutikassa jotkin kaksi onnellista voittajaa, vai miten?

Mitenkäs kutuakvaarion muu sisustus? Minnekäs ne barbit kutee pohjalle vai pusikkoon? Kuinkas on veden virtauksen laita?

kyseleepi,

-Sami-
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Olisiko edes vinkkejä mistä kirjoista kannattaisi etsiä?

-Sami-
sendie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 87
Liittynyt: 19:47, 30.01.2002

Viesti Kirjoittaja sendie »

Mulla oli joku sellainen pienikokoinen kirja täällä kotona... Sellainen Markku Varjo- kirjojen kokoinen.. Helv kun ei muista nimeä..
No mutta siinä oli muistaakseni että barbeille laittaa n. 2cm lasikuulia pohjalle, etteivät pääse mutustelemaan mätiä.
Mutta yleensä olen kyllä kuullut että oikein tiheä pöheikkö. menisivät siellä sitten vauhdilla ympäri akvaa ja laskisivat kutunsa samalla pöheikköön. No joo
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

quote:
Mulla oli joku sellainen pienikokoinen kirja täällä kotona... Sellainen Markku Varjo- kirjojen kokoinen.. Helv kun ei muista nimeä..
No mutta siinä oli muistaakseni että barbeille laittaa n. 2cm lasikuulia pohjalle, etteivät pääse mutustelemaan mätiä.
Mutta yleensä olen kyllä kuullut että oikein tiheä pöheikkö. menisivät siellä sitten vauhdilla ympäri akvaa ja laskisivat kutunsa samalla pöheikköön. No joo




Et viitsisi etsiä sen kirjan nimeä, kiltti

-Sami-
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Nyt olen jo jonkin verran edistynyt aiheen tiimoilla *aplodeja*

Mieltä askarruttaa vielä yksi kysymys, ennenkuin alan sisustaa kutuakvaariota: Pitääkö paikkansa, että KAIKKI barbit (sun muut särkikalat) ovat mädin sirottelijoita? Ja että suorastaan hotkivat omia kuoriutumattomia poikasiaa, myös kuduksi nimitettyä tuotostaan?

Jos näin on, on lienee parasta laittaa pohjalle erittäin karkeaa soraa ja suht' vähän vettä (juu on järki mukana )
Vai kuinka?

tiedusteleepi,


-Sami-
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1129
Liittynyt: 11:39, 02.11.2001
Paikkakunta: Espoo HAS, Monniklubi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Kaikki tavalliset barbit ovat mädin sirottelijoita ja mädinsyöjiä. Toiset ahneempia kuin toiset. Mutta kaikki särkikalat eivät suinkaan ole sirottelijoita, vaan sekaan mahtuu mm. sellaisia joiden mäti liimautuu/liimataan kasveihin (rasborat), jotka kaivavat kutukuopan ja joskus vahtivatkin sitä (amerikkalainen chub, mitä se lieneekään suomeksi), simpukan sisään kutijoita (katkerokalat) ja varmaan muitakin. Yhtään suuhautojaa ei nyt tule mieleen. Siis kutuolot lajille jain vaatimusten mukaan.

Jos jonkun tietyn kirjan nimeä ei löydy ja sitten vaikka löytyykin, kirjaa ei löydy kirjastosta tai kavereilta, kannattaa aina kokeilla mitä Google löytää. Kun sanoin Kuukkelille tiger barb breeding fry niin se antoi yli 200 linkkiä, joiden takaa näyttäisi löytyvän aika lailla asiaa viljelystä. Etenkin harvinaisemmille lajeille kannattaa tarjota tieteellistä nimeä englanninkielisen sijasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”