Tiikeribarbeista

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Laura
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 14:09, 28.09.2001

Tiikeribarbeista

Viesti Kirjoittaja Laura »

Mulla on yhdessä akvaariossani pieni tiikeribarbi parvi. Ikävä kyllä siellä on vain yksi naaras ja 5 urosta. Nyt tämä naaras "täplis" ei saa hetken rauhaa, kun on kutuvalmis. Pitäisiköhän kudettaa se jonkun uroksen kaa vai antaa asian olla?!? Maha alkaa olla jo todella iso... ja mitenkä tiikeribarbit voi kudettaa? En ole löytänyt kirjoista mitään muuta, kuin parin rivin tekstin... Viisaammat voisivat neuvoa...
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

Netistä löysin tämmöstä tietoa. Lontooksi varmaan löytys enemmänkin, jos jaksaa etsiä.

L. Sarakonnun sivuilta:
Kutee helposti, poikasten kasvatus vaikeampaa. Pari eristetään kutuakvaarioon (väh. 15 l, pH 6.5, 26 astetta, 0-5 dH). Kalat poistetaan heti kudun tapahduttua. Pieniä poikasia voi ruokkia aluksi elävillä artemian toukilla.

Terhi Järvitalon sivuilta:
Tiikeribarbit kutevat myös seura-akvaarioissa. Kalat levittävät mätiä pitkin altaan kasvipöheikköjä, mistä lajitoverit ja muut kanssa-asukit napsivat sitä hyvillä mielin. Joku mätimuna kuitenkin saattaa selvitä kasvitiheikössä ja vajaan kahden vuorokauden kuluttua poikaset kuoriutuvat. Ne elelevät ruskuaispussinsa turvin liikkumatta viitisen päivää, jonka jälkeen ne lähtevät uimaan vapaasti. Likoeläimet ja artemia on hyvää poikasruokaa, mutta aika nopeasti ne alkavat syödä myös hienoa kuivamuonaa.

Kumpujen akvaariosivuilta:
Jos aiot saada Tiikeribarbit lisääntymään niin oiva apu on lämpötilan nosto 28 asteeseen. Veden kovuus parhaimmillaan olisi 6 ja pH 6-7.

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
Katja
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 15:24, 02.10.2001
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja Katja »

Hei

Ei syytä huoleen. Minulla on välillä samanlainen ralli päällä ja kun tiikerityttö on kypsä kutemaan se tyhjentää kudut pois automaattisesti. Kudut tulevat sitä mukaa syödyksi kuin niitä tulee eli jos haluat kasvattaa poikasia siirrä kutupari omaan altaaseen jossa on pohjalla verkko jotta emot eivät pääse syömään kutua. Jos kudettaminen kiinnostaa tarkempia ohjeita löytyy akvaariokirjallisuudesta. Tiikerit ovat helppoja kudetettavia.

Sinun ehkä kannattaisi hankkia sinne muutama tyttöbarbi lisää niin tilanne hieman rauhoittuisi. Tiikerit viihtyvät isossa parvessa kisaillen keskenään eivätkä silloin ole niin ilkeitä pirulaisia muita kaloja kohtaan.
delfiini
Junior Member
Junior Member
Viestit: 177
Liittynyt: 19:22, 25.09.2001
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja delfiini »

Mulla oli myös tiikeribarbeja kunnes sain viime talvena niiden "reuhomisesta" tarpeeksi ja annoin pois, joka tapauksessa mulla oli vastaava tilanne, yhden naaraan maha oli tosi paksu ja kaua´n, mutta ei vaan kutua näkynyt, en tiedä sitten miksi näin...
Mirkku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 12:04, 20.09.2001

Viesti Kirjoittaja Mirkku »

Yritin kudettaa tiikeribarbi -pariskuntaa omassa kutuakvaariossaan. Ensin näytti hyvältä, uros kiinnostui naaraasta ja päinvastoin. Parin päivän päästä uros jahtasi herkeämättä naarasta, nyppi pyrstöstä palasia ja unohti syödäkin kun oli jahdattava naarasta. Yön aikana naaras oli sitten vainaa.

Muutaman kuukauden päästä yritin sopeuttaa muutamia pienempiä barbeja tämän isohkon uroksen kanssa. Pari viikkoa kului normaalisti ja sen jälkeen tämä samainen uros jahtasi jokaista pienempää barbia, nyppi pyrstöstä jne. Yksi toisensa jälkeen nekin kuolivat. Tällä hetkellä uros majailee yksin pöntössään. Barbeja en siirtänyt toiseen akvaarioon, koska siellä on lehtikaloja, joiden haluan säilyvän terveinä ja hengissä sekä stressaantumattomina.

Naaras, josta ylempänä mainitsin, oli saman kokoinen kuin uros. En usko, että otan enää barbeja lisää, jahka tuosta aika jättää.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2408
Liittynyt: 09:35, 26.09.2001
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Loppi, Kormu City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Minun mielestä kannattaa kudettaa. Muutenhan kuru kovettuu naaraan mahaan ja eikös se sitten kärsi siitä.

En tosin ole itse kudettanut tiikerbarbeja, joten joudut hakeman neuvoa muualta kudettamiseen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”