Leväbarbit isoissa parvissa?

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Omega369
Member
Member
Viestit: 326
Liittynyt: 18:55, 04.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Leväbarbit isoissa parvissa?

Viesti Kirjoittaja Omega369 »

Näin sivusilmällä pistin merkille että en ole tainnut koskaan nähdä koskaan leväbarbeja kunnollisessa parvessa ja isossa altaassa. Liikkeiden pikkualtaissa voi olla muutamia kymmeniä poikasia tai nuorukaisia, harrastajien kotialtaissa yleensä korkeintaan kuusi kappaletta. Onko kenellekään sattunut omaan tai tutun altaaseen ns "kunnon parvea" ja sitä kautta kokemuksia millainen kala tuollaisissa olosuhteissa on? Itse sain lahjoituksena kolme leväbarbia, myöhemmin laajensin seitsemään. Tuolla välillä kalojen käytös muuttui täysin; ennen passiivisia, nyt erittäin aktiivisia. Nyt kävi mielessä laajentaa parvea jonnekin 10-12 pyrstön tuntumaan ja tarkkailla mitä tapahtuu. Prosentuaalisestihan muutos on selvästi pienempi.. Vastaavasti olisi kiva olla isompi (=pidempi) allas kuin tuo Rio 400 ja olisi kiva olla reilu virtaus, niin näkisi hieman parvikäyttäytymistä uinnissakin. Streamilla nuo on saanut uimaan parvena virtausta vastaan ja sehän on hauska näky se. Tämän takia olisi hauska nähdä vastaava temppu jollain 30+ yksilön parvella..
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
Amos
Senior Member
Senior Member
Viestit: 710
Liittynyt: 01:35, 01.05.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Leväbarbit isoissa parvissa?

Viesti Kirjoittaja Amos »

Minulla on myös 6 kpl 180 cm pitkässä altaassa. Harvemmin peräkkäin uiskentelevat. Jotenkin ovat aika isoja ja tilaa vieviä kaloja, ettei paljon muita keski- ja pintaveden kaloja voisi ison parven kanssa laittaa. Akvan perustamisvaiheessa olisi varmasti kivempi kokeilla suurta parvea. Nuohan on edullisia kaloja, joten ei suurta kustannusta synny, vaikka niitä sitten antaisi pois.
1000, 100 ja 10 litraa
Jakulaari
Senior Member
Senior Member
Viestit: 761
Liittynyt: 22:27, 23.03.2006

Re: Leväbarbit isoissa parvissa?

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Mulla on ollut 7 kpl leväbarbeja kohta vuoden. Ovat siis hieman isompia kuin kaupan sintit, mutta selkeästi keskenkasvuisia vielä. Mun altaassa ne kyllä toheltavat parvena menemään ja viihtyvät melko tiiviisti toistensa seurassa. Tiedä sitten miten tuo parvisidonnaisuus muuttuu iän kanssa, vai muuttuuko edes. Tämänhetkisen kokemuksen pohjalta mä en ainakaan pitäisi näitä alle kuuden yksilön porukassa, kun ovat niin selkeästi parvisidonnaisia.
Toivottavasti nuo mun levikset pääsee seuraavassa kodissa isompaan parveen. (Myyn barbit siis eteenpäin isompaan altaaseen, kun kasvavat liian isoiksi tuohhon mun purteloon.)
muoks* Leväbarbit on musta ihan hirveän aliarvostettuja kaloja. Eihän ne mitään väriläiskiä ole, mutta kauniita kuitenkin. Mua vähän jopa harmittaa ettei ole mahdollisuutta pitää noita itsellä kun kasvavat.
Omega369
Member
Member
Viestit: 326
Liittynyt: 18:55, 04.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Leväbarbit isoissa parvissa?

Viesti Kirjoittaja Omega369 »

Aika standardinmukaiset käyttökokemukset tuntuisi olevan.. pistin joutessani ostoilmoituksen, mutta todennäköisesti haen kuitenkin lähikaupasta pari leväbarbia lisää. Kalasta löytyy uusia ja jännittäviä piirteitä kun jaksaa kyylätä. Saapa nähdä miten muutama nuorempi lisäyksilö vaikuttaa käytökseen vai vaikuttaako mitenkään.

Jossain luki että sukupuolien erottaminen on miltei mahdotonta.. Nyt kuitenkin näyttää että nykyisestä seitsemästä kolme on "tikkulaihoja" ja kolme muistuttaa vatsaltaa tynnyriä; yksi on eräänlainen näiden kahden välimuoto. Jotenkin tuntuu että uros-naaras erotus on melko selvä, vaikka varmahan ei voi olla ellei näe kaloja tositoimissa.
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
Omega369
Member
Member
Viestit: 326
Liittynyt: 18:55, 04.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Leväbarbit isoissa parvissa?

Viesti Kirjoittaja Omega369 »

Parvi-integraatio tehty, pitäisi olla 14 pyrstöä nyt altaassa. Uudet tulokkaat selvästi pienempiä kuin vanhat jäärät, joten saapa nähdä miten alkavat käyttäytyä. Uudet uivat siistissä ja tiukassa nipussa keskenään ja nuohoavat kurttukriinumia puhtaaksi. Vanhat köllii pohjan tuntumassa streamin virtauksessa ja kyyläilevät varovasti uusia tulokkaita. Muutamia tökkäisyjä puolin ja toisin tehty, ehkä ne siitä vielä ystävystyy kun valot sammuu ja saavat rauhassa tutustua.
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
Monnifan
Junior Member
Junior Member
Viestit: 245
Liittynyt: 19:35, 06.11.2011
Sukupuoli: Nainen

Re: Leväbarbit isoissa parvissa?

Viesti Kirjoittaja Monnifan »

Leväbarbi on todella mukava kala. Ei kiusaa ketään, ahkeroi levän kimpussa uskomattoman tehokkaasti ja on vieläpä kaunis kala. Iso parvi pitkässä akvassa olis varmasti hieno. Sitä odotellessa...
ihis81
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 21:13, 28.12.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Rauma

Re: Leväbarbit isoissa parvissa?

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

Hain tänään 5 leväbarbia, ja huomasin heti eräänlaista käyttäytymistä joka pisti ihmettelemään.

Eli välillä kun ovat kerääntyneenä pohjalle lähekkäin, tekevät sähäkän pyrähdyksen kyljelleen parilla pyrstönhuispauksella pöllyttääkseen pohjaa.

Tuo liike on aivan kuin lohikaloilla kun kutevat, paitsi että lohet löyhyttelevät pyrstöään kokoajan kyljellään kun laskevat maidin mätimunien päälle, mutta nämä leväbarbit tekevät saman liikkeen mutta vain yhdellä tai kahdella pyrstön liikkeellä.

Yrittääkö ne saada pohjasta "syötävää" pölläytettyä ilmoille?
Välillä tekee kasvien lehdille saman.

Onko muilla havaintoja tälläisestä?

Ps. kovasti tuntuvat viihtyvän tiikeribarbien lähellä.
"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
[
heisku
Member
Member
Viestit: 310
Liittynyt: 21:00, 17.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: Leväbarbit isoissa parvissa?

Viesti Kirjoittaja heisku »

ihis81 kirjoitti:Hain tänään 5 leväbarbia, ja huomasin heti eräänlaista käyttäytymistä joka pisti ihmettelemään.

Eli välillä kun ovat kerääntyneenä pohjalle lähekkäin, tekevät sähäkän pyrähdyksen kyljelleen parilla pyrstönhuispauksella pöllyttääkseen pohjaa.

Tuo liike on aivan kuin lohikaloilla kun kutevat, paitsi että lohet löyhyttelevät pyrstöään kokoajan kyljellään kun laskevat maidin mätimunien päälle, mutta nämä leväbarbit tekevät saman liikkeen mutta vain yhdellä tai kahdella pyrstön liikkeellä.

Yrittääkö ne saada pohjasta "syötävää" pölläytettyä ilmoille?
Välillä tekee kasvien lehdille saman.

Onko muilla havaintoja tälläisestä?

Ps. kovasti tuntuvat viihtyvän tiikeribarbien lähellä.
Olen huomannut saman! Ensin luulinkin että hinkkaavat itseään lehtiin ja pohjaan, mutta tarkemmin seurattuani nehän vain vähän kuin ottavat vauhtia.
kiekkola+pohjan asukit
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”