seeprakaloista kokemuksia?

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mauno
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 21:17, 29.03.2012
Sukupuoli: Mies

seeprakaloista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Mauno »

heippa isompaa akvaariota olen ajatellut ostaa ja vanhasta akvaariosta uuteen siirtyisiä Partamonni ja miljoonakaloja


elikkäs onko seeprakaloista kokemuksia yleisesti

entä onko kenellä ollut seeprakaloja miljoonakalojen kanssa yhdessä ainakin olen kuullut että molemmat kalalajit ovat sellaisia virtapiikkejä että sopisivat erittäin hyvin olemaan samassa altaassa :)

onko ollut seeprakalojen kanssa minkälaisia ongelmia esim. kalataudit, synnyttää liikaaa poikasia yms.

kiitos vastauksista :)
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: seeprakaloista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Mauno kirjoitti:heippa isompaa akvaariota olen ajatellut ostaa ja vanhasta akvaariosta uuteen siirtyisiä Partamonni ja miljoonakaloja


elikkäs onko seeprakaloista kokemuksia yleisesti

entä onko kenellä ollut seeprakaloja miljoonakalojen kanssa yhdessä ainakin olen kuullut että molemmat kalalajit ovat sellaisia virtapiikkejä että sopisivat erittäin hyvin olemaan samassa altaassa :)

onko ollut seeprakalojen kanssa minkälaisia ongelmia esim. kalataudit, synnyttää liikaaa poikasia yms.

kiitos vastauksista :)
Ainakin ovat tyyliin adhd eli ei hitaiden pintakalojen ja hitaiden ja rauhallista menoa omaavien omistajien akvoihin.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: seeprakaloista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Mulla on ollut seeprakaloja vuodesta -94. Ne ovat erittäin vilkkaita, joidenkin kalojen mielestä varmasti liiankin eli ei ainakaan hitaiden ja ujojen kalojen seuraan. Joskus on joku satunnainen miljoonakalakin ollut seassa, mutta koska vesiarvot ovat ilmeisesti olleet seeproille suotuisammat, niin millikset eivät menestyneet. Joku maatiaismiljoonakala voiskin mennä. Platyja, miekkapyrstöjä ja keltabarbeja on ollut niiden kanssa myös. Mikään muu omistamistani lajeista ei ole yltänyt sellaiseen liikehdintään. Helmimonniset tuntuvat vähän häiriintyvän ruoka-aikaan kiitäjistä eivätkä ole myöskään kuteneet niiden saapumisen jälkeen.

Ihan ongelmaksi asti koettuna ei ole ollut mitään. Jonkin verran on ilmennyt kalatuberkuloosia, joskin sen taudin kantajia mulla oli akvassani ennestäänkin (ja on edelleen) ja ne ovat olleet yksittäistapauksia. Liiasta lisääntymisestäkään ei voi kehua, sillä ovat melkoisia mätirosvoja. Joskus mulla heti kuin sattuman kaupalla jopa mätimunasta nuijapäävaiheeseen, mutta ei sen isommiksi. Syövät tai ainakin kovasti yrittävät myös kaikkea muuta liikkuvaa ja suuhun sopivaa, esim. sukaravut on todella kiinnostavia.
nuolimonni11
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 20:10, 17.08.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: seeprakaloista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja nuolimonni11 »

kertoisitko sen isomman akvaarion koon? :)
Hakusessa yli 200 litran allas, joten laittakaa tarjouksia tulemaan! :)
hh_
Senior Member
Senior Member
Viestit: 633
Liittynyt: 16:55, 29.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Oulu

Re: seeprakaloista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Ehdottomasti viileänveden kala, meillä on viihtynyt parhaiten 23 asteen tuntumassa. Lämpöisemmässä käytös oli sangen verkkaista.
Ei hitaiden ja huntueväisten kalojen seuraan, meillä ainakin taipuvaisuutta näykkimiseen. Erittäin vilkkaita, kaikki liikkuva kiinnostaa. Kovia uimareita, altaan väh. pituus ehdottomasti 100cm, mitä pidempi, sen parempi. Kasvavat ihan kiitettävään kokoon. :)
cassie_86
Senior Member
Senior Member
Viestit: 547
Liittynyt: 13:57, 28.05.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Iisalmi

Re: seeprakaloista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Minulla oli 15 kappaleen lauma. Tiiviistä kansilaseista huolimatta kolme onnistui tappamaan itsensä tulemalla altaasta pois ja kuivumalla lattialle, myös huonona kokemuksena jäi että olivat todella herkkiä sairastumaan, altaan muilla kaloilla ei ollut mitään oireita missään välissä, mutta seeproilla oli välillä vesipöhö ja sen jälkeen alkoi yksitellen kaloilta selkäranka vääntyä. Lopetin samantien aina sairaan kalan, koska muilla lajeilla ei ollut oireita. Lämpötila oli altaassa koko ajan se 23`C. Positiivisia puolia oli liikkuvuus, hyvä ruokahalu ja "seurallisuus" jos esim. allasta putsatessa laittoi käden veteen seeprat olivat heti nyppimässä ihoa, se tuntui jännältä kutittelulta :D
kertoisitko sen isomman akvaarion koon?
Voi olla vaikea kertoa altaan kokoa, jos se on vasta harkinnassa ostaa [;)]
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
nuolimonni11
Member
Member
Viestit: 322
Liittynyt: 20:10, 17.08.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Hollola/Lahti

Re: seeprakaloista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja nuolimonni11 »

ok
Hakusessa yli 200 litran allas, joten laittakaa tarjouksia tulemaan! :)
bluefish1
Senior Member
Senior Member
Viestit: 524
Liittynyt: 09:47, 21.08.2010
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Re: seeprakaloista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja bluefish1 »

Onko seeprakala hyvä kaveri Rubiinitetralle? Haluasin vähän samoissa oloissa viihtyvän helposti kudetettavan lajin. Taitaa vain lämpö olla ongelma tässä, onnistuuko yhteiselo 23-24 C vedessä?
Mari_
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 16:20, 07.11.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Keminmaa

Re: seeprakaloista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Mari_ »

(vähän on kyllä myöhäinen vastaus noihin ensimmäisin, mutta..)

Minulla on ollut siniseeprakaloja.. :)

Ja voin kyllä suositella noita. Todella kauniita.. Ihanat värit! Ja ainakin minun makuun jo ihan komean kokoisia. Vilkkaita ovat, mutta ei mielestäni kuitenkaan liian. Jotenkin viisaan oloisia myös... :D

Ensin ne kyllä yrittivät hätyytellä akvaarion muita asukkeja. Mutta siinä vaiheessa parvi taisi vain olla liian pieni.. Koska kun parvikoko kasvoi ja kokeilin muita joukkoon, niin ongelmia ei ollut enää.

Mutta tosiaan ei kaveriksi semmoisia hitaamman puoleisia, suuhun mahtuvia, huntupystöisiä, "pelkureita".. Pitää pysyä vauhdissa mukana. :D
akvahullu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 77
Liittynyt: 16:03, 24.02.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Outokumpu

Re: seeprakaloista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja akvahullu »

Oon lukenu että altaan pituus pitäisi olla 60 cm.Mulla on 5 seeprakalaa kovassa virtauksessa ja laitan aina yöksi pienelle virtauksen. Ja ruokin kaksi kertaa päivässä. Ovat kivoja kaloja. Suosittelen. :P
128 litraa, kissa, tulossa myyntiin neontetroja
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Re: seeprakaloista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Kysäisenpä tähän ketjuun. Juwel rio240l ja joulukuussa aloitettu kypsyttelemään, pikkuhiljaa hommattu kaloja ja seeprojakin kahdessa pienessä erässä. Nyt 13 seeprakalaa, 3 täplämonnista, albiinopartis ja 3 paratiisikalaa. Noin parin viikon välein on nyt seeprakaloja oireillut. Olisko 1,5kk sitten löytyi yksi aamulla pinnalta ilman päätä ja pää altaan pohjalla (siis kuin veitsellä olsi leikattu, ei mitään tietoa mitä käynyt). Pari viikkoa tästä katselin, että ihan kuin olis jotain uimarakko-ongelmaa yhdellä, kun ei meinaa oikein pohjalle päästä, aamulla kuollut. Nyt katsoin että ihan yks kaks on taas yksi seepra pinnan tuntumassa eikä pääse alas. Muuten ihan terveen oloinen ja vikkelästi liikkuu. Muilla kaloilla ei mitään ja seepratkin muuten erittäin vauhdikkaita ja vilkkaita (ei tulisi mieleenkään laittaa juuri pienempään akvaan kun tässäkin tulee seinät vastaan).

Itselle juolahti vaan mieleen, että voiko liian viileä vesi aiheutta tän tyyppistä oireilua? Meillä tiputettiin akvan lämpöä pikkuhiljaa 20 asteeseen(seeprat kun oli kaupasa 25 asteessa), ja taitaa olla suht alarajoilla tälle kalalle. Mielipiteitä? Hoitorutiinit kutakuinkin siten, että mattosuodatin, ja joka päivä 10-20- litran vedenvaihto. Lämpötilan nosto ei tule kyseeseen.
*laa la laa*
IronMaiden
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 12:14, 01.03.2013
Sukupuoli: Mies

Re: seeprakaloista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja IronMaiden »

Tittis kirjoitti:Kysäisenpä tähän ketjuun. Juwel rio240l ja joulukuussa aloitettu kypsyttelemään, pikkuhiljaa hommattu kaloja ja seeprojakin kahdessa pienessä erässä. Nyt 13 seeprakalaa, 3 täplämonnista, albiinopartis ja 3 paratiisikalaa. Noin parin viikon välein on nyt seeprakaloja oireillut. Olisko 1,5kk sitten löytyi yksi aamulla pinnalta ilman päätä ja pää altaan pohjalla (siis kuin veitsellä olsi leikattu, ei mitään tietoa mitä käynyt). Pari viikkoa tästä katselin, että ihan kuin olis jotain uimarakko-ongelmaa yhdellä, kun ei meinaa oikein pohjalle päästä, aamulla kuollut. Nyt katsoin että ihan yks kaks on taas yksi seepra pinnan tuntumassa eikä pääse alas. Muuten ihan terveen oloinen ja vikkelästi liikkuu. Muilla kaloilla ei mitään ja seepratkin muuten erittäin vauhdikkaita ja vilkkaita (ei tulisi mieleenkään laittaa juuri pienempään akvaan kun tässäkin tulee seinät vastaan).
Irronnut pää lienee irrotettu, lieneekö paratiisikala ollut asialla. Uimarakko-ongelmat tms. saattavat taas viitata kalatubiin, harmi kyllä. Tässä tekisikin mieli kysyä, onko tubi tosiaan seeprakalojen ikävä seuralainen, siis ovatko tosiaan herkkiä sille? Karaistuneiksihan näitä on perinteisesti nimitetty...

Sitten kyselisin, jos joku osaa arvioida, kuinka hyvin seeprakala kävisi yhteen palettikalan kanssa 240 litraan. Ajattelisin että tässä olisi hyvä "target fish" paleteille, eivät kuitenkaan helposti saisi vahingoitettua, ja ilmeisesti myös söisivät mielellään poikasia?
pisarat2
Senior Member
Senior Member
Viestit: 977
Liittynyt: 18:24, 16.07.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: seeprakaloista kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja pisarat2 »

Huntupyrstöiset seeprakalat ovat yksiä kauneimmista, mitä olen koskaan omistanut!
Oli meillä "tavallisiakin" seeprakaloja. En koskaan kokenut niitä hyperaktiivisiksi, mutta ehkä tuo nopeus ei vain haitannut minua, nopeaa ihmistä :D .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”