leväbarbit kuoli yhtäkkiä?

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
stinkfist
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 23:10, 01.12.2012
Sukupuoli: Mies

leväbarbit kuoli yhtäkkiä?

Viesti Kirjoittaja stinkfist »

eli minulle kävi niin että akvassani olevat kaksi n.9kk ollutta hyvinvoineen näköistä barbia kuoli yhtäkkiä. vesi akvassa kunnolla virtaavaa osittain sekä kaksi hapetinta, vesi 24c, akvaario 500 litrainen, putsaus kerran viikossa, voiko olla jokkohysteriaa vai mitä kun muut kalat kuitenkin voineet hyvin kokoajan
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: leväbarbit kuoli yhtäkkiä?

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Mittasitko vesiarvot? Ph, nitriitti ainakin? Mielellään tarkoilla tippatesteillä.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2795
Liittynyt: 05:33, 01.07.2009
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: leväbarbit kuoli yhtäkkiä?

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Minulla on ollut näitä kaloja vuodesta 2009. Niitä pidetään melko kestävinä kaloina, mutta kyllä minäkin olen saanut näitä tapettua. Niillä on kaksi keskeistä heikkoutta: ruokailutavat ja hapentarve. Leväbarbi on kirkkaiden ylänköpurojen vilkas kala. Se tarvitsee happea enemmän kuin muuta kalalajit. Jos suodatin on tukkeessa ja virtaus heikkenee tai vedessä on jotain hengitystä haittaavaa kemikaalia tai esim. nitriittiä, leväbarbi heittää ensimmäisenä lusikan nurkkaan. Suurin vaara tälle on tietysti kesäisin, kun vesi lämpenee monella akvaristilla ja happipitoisuus on alhainen. Leväbarbi on myös konstailematon suursyömäri. Se syö ensimmäisenä raadot akvaariosta ja tartuttaa siten itseensä patogeenejä. Liikaruokinta lihottaa leväbarbin helposti ja se voi lopulta kärsiä sisäelinongelmista, joista voi olla seurauksena oire nimeltä vesipöhö sekä tietysti kuolema. Leväbarbi voi olla säikky, jos se ei ole tottunut häiriötekijöihin, mutta en minä usko sen sellaiseen kuolevan.

Sinulla on kovin nirkoisesti tietoa tästä casesta. Jos haluat oikeasti hyödyllisiä neuvoja joltakin, sinun tulisi nähdä enemmän vaivaa asiassa:
- vesiarvot
- viimeaikaiset muutokset altaassa (mitä se putsaus tarkoittaa), vedenvaihtorutiinit
- Onko se vesi todella 24-asteista vai oletko säätänyt vain lämmittimen siihen tasoon? Tiedän, että joissakin asunnoissa on näin alkukesästäkin jo 28 astetta lämmintä.
- Mitä ne allaskumppanit ovat?
- suodatus, ruokinta, kasvit, valaistus ja muu tekniikka
- Foto olisi taas kerran hyvä olla paitsi altaasta niin myös sankarivainajista.
- Tee nekropsia leväbarbille ja laita kuvat tänne
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”