Loistobarbi vaiko eikö...

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
hjanuman
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 15:01, 16.08.2013
Sukupuoli: Nainen

Loistobarbi vaiko eikö...

Viesti Kirjoittaja hjanuman »

Hei,

Olisi suunnitteilla perustaa Kaakkois-Aasian biotooppia mukaileva akvaario vanhasta seura-akvaariostani, joka on 140 litrainen. Ihastuin liikkeessä katselessani loistobarbeihin, ja siellä altaan minimikooksi sanottiin 120 litraa pienellä parvella. Jäi hieman mietityttämään ja kun hieman etsiskelin, niin esimerkiksi Helsingin Akvaariokeskus on ilmoittanut lajille litramääräksi 250. Aikamoinen heitto näiden kahden välillä.
Taitaa HA:n tieto olla todenmukaisempi? Toisaalta taas kauppias puhui jostain loistobarbimuunnoksista, jotka jäisivät hieman pienemmiksi, mutta tohtiiko sen varaan laskea, kun on kuitenkin melko vilkas kala kyseessä...

Alkuun olin miettinyt kirsikkabarbi parvea, mutta jotenkin loistobarbin nähtyä kirsikkabarbi näytti hieman lattealta...
Onko muita ehdotuksia Kaakkois-Aasian suunnalta? Sellaista parvea, jolle 140 l olisi hyvä koko, en halua mennä litramäärien minimirajoilla.

Pohjalle olen miettinyt piikkisilmäparvea. Haluan, että kalasto on selkeälinjainen, eikä sellaista "pari tommosta, muutama noita ja josko vielä yksi tuollainen..." :mrgreen:
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Loistobarbi vaiko eikö...

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Hei ja tervetuloa palstalle! :)

Minä en ottaisi loistobarbeja tuohon, sillä niistä voi huonolla tuurilla tulla vaikka kuinka isoja lahnoja... Mutta tuohon allaskokoon sopii kyllä moni kala, yksi hyvinsaatavilla oleva olisi kuusiraitabarbi. :) Kirjallisuudessahan piikkisilmän ja kuusiraitabarbin lämpötilahaitari ei välttämättä kohtaa, mutta todellisuudessa kohtaa hyvinkin, sillä Antti Vuorela on aikanaan niitä niiden kotivesistöstä pyydystänyt lähes peräkkäisillä haavinvedoilla... http://www.kolumbus.fi/vuorela.antti/indexenglish.htm Tuo on kiinnostava sivusto geotooppi/biotooppinikkareille. :)

Yksi vaihtoehto vähän loistobarbin oloiseksi kalaksi olisi helmiäisrasbora, mutta se on Sri Lankasta, eli ei ole ihan ajattelemaltasi alueelta. Tiukkaan biotooppiin ei sovi, mutta vesiarvot ja allaskoko osuisivat yksiin piikkisilmien kanssa. :)
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Re: Loistobarbi vaiko eikö...

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Itse olen aasialaisbarbeista punapääbarbien ja rubiinibarbien kannattaja. Miten olisi?
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”