Viisiraitabarbit

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Akvaharrastaja
Member
Member
Viestit: 465
Liittynyt: 19:43, 28.07.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola

Viisiraitabarbit

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Kysymyksiä siis viisiraitabarbeista.

Minkä kokoinen akvaario olisi hyvä, jotta viisiraitabarbiparvi olisi riittävän iso? Seuraksi partamonni, pariskunta/haaremi kääpiöahvenia ja ehkä monnisia.

Kuinka monta viisiraitaa voi laittaa sen kokoiseen akvaarioon yllämainittujen kalojen seuraksi?

Itse olen vähän suunnitellut tuota Juwelin 180 litraista Rio'a tai jotain pienempää. Yli 100-litraista kumminkin.

Millaiset vesiarvot viisiraitabarbeille olisi ihanteelliset? Ovatko kaikkiruokaisia? Lisääntyvätkö helposti?
54 litraa läträilyä
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1263
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Viisiraitabarbit

Viesti Kirjoittaja kerttu »

180 litraa kuulostaa hyvältä, siihen mahtuu monnisia ja viisi/kuusiraitoja nunnon porukka molempia. Ahvenet kannattanee ottaa vasta viisiraitojen jälkeen, ne myydään monesti niin sintteinä että saattavat mennä parempiin suihin jos niiden ei anna kasvaa ensin. Ihan. Upea parvikala, ihan tiikeribarbin veroinen näyttävyydessään kotiuduttuaan. Mulla on nyt 7 kpl 98-litraisessa ja lyhyen kokemuksen perusteella olen ihan vakuuttunut näistä. Kuljetukseen vain on kuukahtanut muutama, liekö herkempi kuin monet muut särkikalat? Lisääntymisestä en tiedä, koiraat erottaa kyllä selkeästi kunhan ovat hieman myyntikoosta kasvaneet. Ihan punaisia tapauksia ja raidat hohtaa sinisinä!

Jos altaalla on kokoa 120-180 litraa, niin 20-30 voisi raitapaitoja mahtua hyvin. Kyseessä on kuitenkin vilkas ja rohkea pikkukala, joka ei tarvine tuota 30 parvea viihtyäkseen ja tehdäkseen altaasta mielenkiintoisen ja näyttävän.
Nuoliaisfani
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 19:36, 28.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Viisiraitabarbit

Viesti Kirjoittaja Nuoliaisfani »

Multa löytyy 7 kuusiraitaa 110-litraisesta akvasta. Viisi naarasta ja kaksi urosta, Ovat hiukan yli vuoden ikäisiä kaikki. Kävin faunattaressa katsomassa parveen lisäystä, mutta omat alkavat olla jo niin isoja ettei pikkuiset oikein parveen sopineet. 180-litraiseen voi ottaa huoletta vaikka juuri tuon 30 viisi/kuusiraitaa, Mutta parven ei tarvitse todellakaan olla noin iso ollakseen näyttävä. Hienoja kaloja ovat pienessäkin parvessa. Monniset, Partikset ja kääpiöahvenet menevät noiden kanssa oikein hyvin. Kuusi ja viisiraidoilla on myös se etu tiikeribarbeihin nähden, että nämä kaverit eivät näyki ketään. Itselläni syövät kuusiraidat ihan kaikkea mahdollista. Kutua ei omassa akvassa ole tullut.
Taloudesta löytyy 110 ja 54 litraiset akvat sekä Espanjanvesikoirapoika.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1263
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Viisiraitabarbit

Viesti Kirjoittaja kerttu »

En ihan menisi takuuseen tuosta näykkimisestä - useammanlaisia kokemuksia olen kuullut. Tiikeribarbia suurempi todennäköisyys onnistua vaikka rihmakalojen kanssa, mutta en kyllä ilman varasuunnitelmaa yhdistäisi huntueväisten kalojen kanssa.
Nuoliaisfani
Starting Member
Starting Member
Viestit: 25
Liittynyt: 19:36, 28.10.2014
Sukupuoli: Mies

Re: Viisiraitabarbit

Viesti Kirjoittaja Nuoliaisfani »

Oho. Mulla ollut kuusiraidat sekä taistelukalan että kääpiörihmojen kanssa samassa akvassa, eikä koskaan ole häiriötä ollut. Voihan tuo näykkiminen sitten olla tietysti vähän yksilökohtaista. Sillon kun noita olin hankkimassa luin paljon etteivät näykkisi, mutta tosiaan varasuunnitelma kannattaa aina olla.
Taloudesta löytyy 110 ja 54 litraiset akvat sekä Espanjanvesikoirapoika.
sajjad
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 21:03, 16.12.2014
Akvaarioseurat: afafa
Sukupuoli: N/A

Re: Viisiraitabarbit

Viesti Kirjoittaja sajjad »

Minkä kokoinen akvaario olisi hyvä, jotta viisiraitabarbiparvi olisi riittävän iso? Seuraksi partamonni, pariskunta/haaremi kääpiöahvenia ja ehkä monnisia.

Kuinka monta viisiraitaa voi laittaa sen kokoiseen akvaarioon yllämainittujen kalojen seuraksi?

Itse olen vähän suunnitellut tuota Juwelin 180 litraista Rio'a tai jotain pienempää. Yli 100-litraista kumminkin.
Subscribe for Exam HP0-Y32 dumps training sessions to guarantee pass braindumps - jncia Also get free download link for the next clarku after getting success in www.ndm.edu ccent training.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1263
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Viisiraitabarbit

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Olet esittänyt kysymyksen pieni ikuisuus sitten, mutta vastataanpa kuitenkin kun kukaan muu ei ole mitään tähän sanonut. Musta 180-litrainen kuulostaa oikein hyvältä tuolle kalastolle. Ei isompi tietenkään haittaa, mutta raitapaidat jäävät kuitenkin pieniksi ja niitä mahtuu tuohon partiksen ja pienten ahventen kanssa varmaan hyvinkin 20. Siinä on sitten porukkaa jonka kanssa kisailla ja pöljäillä ja tohottaa, ei tarvi affenoita ehkä niin kiusata. Mutta ei niitä enempää varmaan tarvi, että hyvin viihtyvät.
Dhara
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 12:56, 22.02.2015
Sukupuoli: Nainen

Re: Viisiraitabarbit

Viesti Kirjoittaja Dhara »

Minullakin kotiutui eilen altaaseen kuusi viisiraitabarbia. Ovat kyllä aika veikeitä, yksi on ainakin selkeästi uros, mutta muut ovat niin pieniä ettei niistä vielä näe. :)

Voinkohan kasvattaa parven kokoa vielä? Purkki on 104 litrainen ja kaverina on tällä hetkellä vain yksi piskuinen partamonni. Kasvillisuutta on runsaasti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”