Kuka osaa kertoa kiilakyljistä?

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Maarit
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 23:29, 10.10.2001

Kuka osaa kertoa kiilakyljistä?

Viesti Kirjoittaja Maarit »

Joka päivä näyttää juolahtavan mieleen jotain kysymistä.

Siis, niistä kiilakyljistä lisätietoa. Olen haeskellut netistäkin mutta saan eteeni vain lyhyen lajikuvauksen. Minua kiinnostaisi millaisista vesistä (virtaus) tulee, viljely ja sen onnistuminen ym. tieto. Löytyisikö varsinkin suomenkielistä linkkiä kun alkaa näillä "kypsillä kymmenillä" kielitaito ruostua...

Siirtäkää tämä viesti oikealle sivulle, jos olen väärässä paikassa.
tiinav
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 16:05, 26.09.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja tiinav »

Ainakin sivulta http://www.hut.fi/u/lsarakon/kalalinks.html löytyy linkkejä kiilakyljellekin.
Markku Varjon Akvaariomaailma kirjassa oli seuraavia tietoja:

"Kotiseutu Thaimaan kaakkoisosa, Malakan niemimaa, Singapore, Sumatra
koko 4,5 cm
eloisa parvikala
Sukupuolierot: Koiras hoikempi ja sen kiilakuvio teräväkärkisempi kuin naaraalla
Vesi Ph 5,5 - 7, kovuus alle 10 dh
Lämpö 22-25 astetta

Suora lainaus kirjasta...
... Vesi on niissä hapanta, puhdasta ja erittäin pehmeää. Kiilakylki hakeutuu lisäksi paikkoihin, joitka ovat pintakasvillisuuden hämärtämiä ja tiheäkasvisia. Tämn tapaisessa ympäristössä kiilakylki viihtyy myös akvaariossa. Pienikokoisena kiilakylki soveltuu pieniinkin akvaarioihin, kunhan kaloja on vähintään 6-8 yksilön parvi. Sävyisän ja rauhallisen luonteensa vuoksi kiilakylki menestyy parhaimmin muiden pienikokoiseten kalojen seurassa.
... Viljely on ongelmallista. Sopivat vesiarvot ovat ph 5,3 -6, kokonaiskovuus all2 4 dh ja lämpö 25-28 astetta. Lisäksi on hyvä valmistaa vesi pari viikkoa ennen kutua ja lisätä siihen hieman turveuutetta.
... Yleensä vain nuoret, juuri lisääntymiskypsyytensä saavuttaneet naaraat sopivat kutuun. Koiraiden tulisi sen sijaan olla iäkkäämpiä, mieluiten noin 2 vuotiaita. Kutupaikaksi sopii noin 10-15 litran akvaario, jossa vettä 15-20 cm. Pohja voi olla soraa tai kuturitilä ja jaavansammalta. Lisäksi tulisi olla muutama leveä kasvinlehti esim. melalehtiä, jotka kiinitetään pohjaan. Kutuakvaarioon laitetaan vain yksi kutupari. Kutu alkaa yleensä siirron jälkeisenä aamua ja tapahtuu leveälehtisen kasvin alla. Vauhdikkaan kutuaktin aikana naaras kiinnittää mätimunat pienissäerissä lehden alapinnalle, kaikkiaan jopa 300 kpl. Kutupari poistetaan kudun jälkeen ja akvaario peitetään paperilla mädin hautumisen ajaksi. Poikaset kuoriutuvat vrk:n kuluttua ja 4 vrk:tta myöhemmin lähhtevät uimaan. Silloin ne tarvitsevat hyvin pienijakoista elävää ruokaa, kuten likoeläimiä."

Toivottavasti tuosta oli apua. Itsellä on kiilakylkiä 6 kpl:tta 100 litran akvaariossa. Loisteputkia on kolme, mutta reunoissa on pintakasveja hämäryyttä luomaan. Mutta ei kiilakyljet ole lukeneet tuota kohtaa, ne viihtyvät parhaiten kirkkaassa avovedessä löysänä laumana. Välillä ne kisailee selkäevä suorana ylöspäin ja kun loppukesästä oli eläviä sääskentoukkia, niin mitä ahmatteja minulla olikaan. Muutenkin kyllä ruoka näkyy kelpaavan hyvin.
Oltuaan viikon seura-akvaariossani, yksi pariskunta harjoitteli kutua, selkäevä pystyssä kiersivät toisiaan ja vuorotellen, välistä yhdessä maha ylöspäin pinnan tuntumassa olevan konnanputken lehden (silloin ei vielä ollut pinnalle asti nämä pitkälehtiset kasvit) alapinnalle laskivat muutaman mätimunan. Sen jälkeen ei ole tuo kutu toistunut, liekkö ollut muuttostressiä tai sitten ne elävät hyttystoukat tehosivat tosi hyvin. Ph oli kyllä minulla alussa matalampi ja kaloja oli vielä silloin vähemmän.
Maarit
Starting Member
Starting Member
Viestit: 39
Liittynyt: 23:29, 10.10.2001

Viesti Kirjoittaja Maarit »

Mielenkiintoista. Minulla on ollut näihin päiviin saakka ongelmia juuri pH:n vuoksi, mikä aika-ajoin on laskenut arvoon 5 (jopa allekin olen mitannut). Vesi erittäin pehmeää johon syypäänä oli pari mangrove-juurakkoa yhdistettynä paikkakunnan veteen. Kahden suodattimen ansiosta kovahko virtaus. +25C.

Minun 12 kiilakyljen parvi (noin 2 vko minulla ollut) ovat olleet aivan sekaisin kosintamenoineen. Aivan kuin olisi platy-parvea seurannut. Jopa lämmitinsauvan päähän yrittivät kutea, aivan hiekan tuntumaan kasvien lehdille. Ongelmana on ollut uteliaat/innokkaat muut kosijat. Ja nyt kun olen vihdoinkin saanut pH:n asettumaan 6,5:n tuntumaan, on parvi rauhoittunut muutamaa kalaa lukuunottamatta. Yksittäisiä "munia" aina ilmestyy, mutta eivät ole kiinnittyneet tiukasti ja taitavat kadota parempiin suihin.

Mutta sikäli mielenkiintoista, että minun ongelmani näytti olevan fisuille piristysruiske suvunjatkoon. Pitää pitää mielessä.

Ja kiitos sinulle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”