Kirsikkabarbien kutu

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Tuo edellisen viestin pieni sintti näyttäytyi vaan sen yhden kerran, joten eipä tullut sitten seurattua että onko altaassa mitään. Valot olen altaasene päälle laittanut joka päivä. Eilee sitten vilkaisin altaaseen ja kappas vaan, siellä näyttäytyi kolme pikku kalaa :) Tänään sitten otin kelluvat kasvit altaasta pois ja johan siellä altaassa käykin vilinä, äkkiseltään näin 9 poikasta saman aikaan. Tosiaan yli viikon ovat siellä olleet tietämättäni, ilman ruokintaa tms.

Millä siis tästä eteenpäin? Ruokaahan niille on saatava, mitä nyt ensihätään ettei pikkuiset kuole nälkään?
kirsiv
Starting Member
Starting Member
Viestit: 4
Liittynyt: 14:49, 21.07.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Padasjoki

Viesti Kirjoittaja kirsiv »

Minkäs kokoisia nuo ovat kuoriutuessaan? Olen kypsyttämässä 250litrasta ja laitoin sinne kaks naaras- ja yhden uroskirsikan, nuohan innostuivat kutemaan "windelov" puskaan, no,otin nuo pois jos vaikka syntyisi jotain.
Nyt on kolme päivää kulunut ja jotain vilinää siellä on pinnan tuntumassa, mutta onko nuo sitten poikasia, just ja just erottaa, että "roskat" liikkuu eri suuntaan. Mitä noin pienet syövät, jos ne niitä on? Kait ne voi tuolla olla, ei niitä ainakaan sieltä kiinni saa, eikä siellä muitakaan ole...
Paniikissa sammutin mattosuodattimen (mitähän tuollekin käy), ettei se ime niitä, on tuollaista puolikarkeaa mattoa. Akvaariossa on myös suht tehokas sisäsuodatin, jonka olen ottanut isommasta jo kypsästä akvaariosta, laitoin sen päälle sukkiksen.
NinZe
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 21:31, 25.04.2007
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Tänne muutti kans 12 kirsikkaa tänää. Tarvii kans kokeilla noiden kudettamista kunhan tosta hiukan kasvavat.
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
pluu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 18:54, 01.12.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hyvinkää

Viesti Kirjoittaja pluu »

täällä ralli menossa. poika häätää kaikkia muita toiselle puolelle akvaariota ja piirittelee yhtä tyttöä. tosin vahingossa saattaa häätää tätä tyttöä myöskin. jaavansammal näyttää olevan suosiossa. ehkä saattaa muutama selvitä hengissä. en aio puuttua nyt tuohon ralliin mitenkään muuten kuin pistämällä nenän lasiin kiinni. hauskan näköistä toimintaa.
NinZe
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 21:31, 25.04.2007
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NinZe »

pluu: Mitä muita kaloja sulla on noiden kirsikoiden kanssa?
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
pluu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 18:54, 01.12.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hyvinkää

Viesti Kirjoittaja pluu »

2 kääpiörihmakalaa ja muutama sukarapu jossain piilossa.
poitsu ei hätyytä rihmakaloja ollenkaan. poitsu piirittää edelleenkin tyttöä. testasin äsken ja laitoin hieman ruokaa.. ei kelvannut pojalle, tyttö kyllä söi. kuudelta tultii kotio ja ralli oli jo alkanut. kiinnostaisi tietää että kauan yleensä pojat jaksaa mesota tuolla lailla.
NinZe
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 21:31, 25.04.2007
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NinZe »

En oo kans ikänä noita kirskoita kudettanu, mut meinaan kyl yrittää kunhan noi mun yksilöt tosta hiukan kasvaa. Mul o kirsikoitten kans kaks pientä (n.4 cm) partista, ja yks Isoseeprapleko millä kans mittaa n. 4 cm. Kun on noin rauhalliset kämppikset, ni luulis kyl kudettamisen onnistuvan. :mrgreen:
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
pluu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 52
Liittynyt: 18:54, 01.12.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hyvinkää

Viesti Kirjoittaja pluu »

no aikaa menny jo paljo. poika kirsikka riehuu muutamien päivien välillä ja mitään ei tule aikaseksi (syöty). ehkä voisin hankkia poikasaltaan ja katsoa jos sammaleesta putkahtaa jotain pihalle joskus.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Hei pitääkö kirsikkabarbit jotain väliaikoja tuossa kutuhommassa, kun näyttää että eivät ole lainkaan kiinnostuneita kutemisesta.
Riikkanna
Junior Member
Junior Member
Viestit: 165
Liittynyt: 20:50, 05.11.2007
Paikkakunta: Jyväskylä / JAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riikkanna »

miljoonakala84 kirjoitti:Hei pitääkö kirsikkabarbit jotain väliaikoja tuossa kutuhommassa, kun näyttää että eivät ole lainkaan kiinnostuneita kutemisesta.
Nostanpa tätä, sillä mulla samoja havaintoja kuin miljoonakala84:llä eli välillä pojat on hailakampia ja sitten taas jonkin ajan päästä niin kirkkaan punaisia ja ralli alkaa :D Eli onko tauko ihan luonnonmukainen?

Edit: vielä lisäkysymys: voiko kutuun liittyä myös naaraan holtitonta menoa pitkin lasia? Äsken n. 2 tunnin mittaisen lasia-pitkin-menon todistin, mikä nyt tuntuu rauhoittuneen. Äkkiseltään näytti että nyt on vesiarvot pielessä ja toinen tyytymätön kotiinsa mutta kun se nyt loppui, tuli mieleen tämä muu meininki, jota altaassa on viime päivinä ollut.
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:06, 07.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Minulla kirsikoiden kutuvireen laukaisi vedenvaihto, joku extrahyvä ruoka yms. Jos allas oli reilun viikon vaihtamatta vettä, niin ei todellakaan ollut kutuintoa. Mutta kun tuoretta vettä saivat niin johan kutivat taas :)
Chrystal
Member
Member
Viestit: 369
Liittynyt: 11:07, 17.01.2007
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: H-vesi

Viesti Kirjoittaja Chrystal »

Minulla ovat kuteneet ties kuinka monta kertaa, mutta en ole ottanut sitä oikein tosissani... :mrgreen:
Noh, johan innostuin kirsikoitten kudettamisesta, kun ne ovat kaloistani helpoimpia kudettaa ja minulle tutuin laji. Ovat jo n. 2 v vanhoja, pitäisi tuota naarasmäärää lisätä 128-litraisessa... Voisin vaikka hankkia sellaisen pikkuakvaarion, vaikka 80-litraisen ja ruveta kudettamaan siinä. Karvalehteä vaikka kasviksi, elävää ruokaa, tuoretta vettä ja kalat kutemaan!

Tietääkö kukaan, että kelpaako poikasille pelkkä pikkusuodatin? Onkos ilmapumppu pakollinen tässä hommassa?
Kuka sanoikaan akvaarioita rentouttavaksi ja huolettomaksi harrastukseksi?
piikkisilma123
Junior Member
Junior Member
Viestit: 72
Liittynyt: 22:00, 30.07.2013
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kirsikkabarbien kutu

Viesti Kirjoittaja piikkisilma123 »

Hei!
Oisin kiinnostunu näitte kirsikoitten kutuhommista ja voisin koittaa saaha poikasiaki jossai vaiheessa aikaseks..
Ainoot ohjeet mitä tarteen on kaikki.. :D

Joku 40-50 litranen allas käypi varmaan ihan helposti poikasien kasvuun?

Ja mitä tekniikkaa tuonne altaaseen tarttee? Lämmittimen ainakin? Mitä olen lukenut niin lämpö 25-26 ? Omassa akvassa kyllä olen 27 asteessa pitänyt 13 kirsikan kanssa..
Öömm.. Tämä hapetin? Suodatin? Tarvitseeko?

Mitä poikasille voi antaa ensiruoaksi?

Tässäpä nää ekana mieleen juolahtaneet kysymykset! :D

Niin ja sen tiedän että jos alkavat kutea siirto pieneen (n.5l astiaan) Ja kun kutu tullut vanhemmat otetaan pois? Ja siitäpä etiä päin en tiedä mitään..
Kaksi rotikkaa perheessä ja yks 63 litrainen (:
Jenkka
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 10:22, 07.04.2013
Sukupuoli: Nainen

Re: Kirsikkabarbien kutu

Viesti Kirjoittaja Jenkka »

Hei kaikki!

Haluan jakaa ilouutisen, kun minun seura-akvaariossa (90l) on kirsikkabarbin poikasia! :D Eka kertaa kymmenvuotisen akvaarioharrastusurani aikana kalani ovat lisääntyneet. Parvessa on ollut viimeaikoina kymmenen yksilöä ja nyt poikasia näyttää olevan kymmenkunta. Osa alkaa olla jo yli sentin mittaisia ja aikuisen näköisiä minikaloja. Kyllä on niin kiva seurata niiden kasvua! Poikaset viihtyvät lehtien päällä ja matalan pohjakasvuston seassa. Olen ruokkinut niitä vain hiutaleruualla, eikä aikuiset niitä näytä jahtaavan. Netistä poimin vinkin; kun hiutaleruokaa jauhaa sormien välissä vedenpinnan alapuolella, niin se vajoaa alas ja poikasille syötäväksi.

t. Iloinen akvaristi
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kirsikkabarbien kutu

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Onnea poikasille! Eikö tunnukin mukavalle nuo ihan ekat poikaset? :D Toivottavasti niitä tulee myöhemmin lisääkin, ehkä jollekin muullekin lajille.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”