Leväbarbien kututanssi ?

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kekke
Starting Member
Starting Member
Viestit: 11
Liittynyt: 23:11, 04.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Finland
Viesti:

Leväbarbien kututanssi ?

Viesti Kirjoittaja Kekke »

On nyt sitten vaihdettu vettä kerran päivässä noiden Altumien takia. Tänään kattelin kun leväbarbit innostuivat, 3 kpl ajoi toisiaan takaa ja pyörivät villisti toistensa ympäri. Onko tämä parivalintaan ja kutupuuhiin liittyvää? Vaiko ihan leikittelyä, ja ovatko levikset valmiita kutemaan jo 1 vuoden ikäisinä?

Thx in advance.

Keijo Kettunen
Turku
Finland
Katja
Starting Member
Starting Member
Viestit: 45
Liittynyt: 15:24, 02.10.2001
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja Katja »

Olen huomannut leviksieni käyttäytyvän samoin. Minulla kolme leväparbia joista kaksi (luultavasti poika-kalat) ottaa välillä mittaa toisistaan. Ensin toinen menee haastamaan toista tönien kyljellään ja kummankin kylkiviiva vaalenee. Nahistelu on ylensä toistensa tönimistä ja takaa-ajoa. Niillä ei ole samanlaista "suukopua" kuten esim. tiikeribarbeilla kutuaikaan. Kolmas levis ei tunnu kiinnostuvan mittelöstä vaan seuraa sivusta nahistelua.

Levisten kutukäyttäytymisestä ei minulla ole tarkempaa tietoa. Eivät kude akvaariossa, olosuhteet eivät imeisesti ole sopivat. Kaikki kaupassa myytävät yksilöt on pyydetty luonnosta.
aku
Member
Member
Viestit: 291
Liittynyt: 16:56, 18.10.2001
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja aku »

Ne varmaan ovat kiihkoissaan kun ne haluavat kutea ja se johtuu siitä että leväbarbi kutee luonnossa sadekauden alkaessa ja kun vaihdat noin paljon vettä ja usein levikset luulevat sadekauden alkaneen. Kudusta minulla ei ole tietoa mutta se on mahdollista että ne kutavat akvaariossa.

Paras olla kuin ei olisikaan.
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

MITÄ ?!?

Onko joku onnistunut kudettamaan leväbarbeja ?

-=Sami=-
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

quote:
MITÄ ?!?

Onko joku onnistunut kudettamaan leväbarbeja ?

Harvinaistahan se on, mutta on Suomessakin pari henkilöä siinä onnistunut.

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
fisufani
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 18:28, 22.01.2002

Viesti Kirjoittaja fisufani »

Meijänkin leviksillä on samaa puuhaa... Kaksi niistä tuntuvat olevan kiinnostuneita toisistaan, kolmas ei näytä edes kiinnostuvan muista!

Fisufani
Mika
Monnimies
Monnimies
Viestit: 1730
Liittynyt: 20:40, 22.12.2001
Paikkakunta: Hellsinki rock city

Viesti Kirjoittaja Mika »

quote:Harvinaistahan se on, mutta on Suomessakin pari henkilöä siinä onnistunut.
Olisin kiinostunut ja varmaan useat muutkin kuulemaan kyseisistä onnistumisista.

Catfish blues
sendie
Junior Member
Junior Member
Viestit: 87
Liittynyt: 19:47, 30.01.2002

Viesti Kirjoittaja sendie »

En ole kuullut kyllä onnistumisita... Onko näyttöä? *kiinnostuneena*

Edit: Lauseet alkaa isolla kirjaimella. Pehis
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Minulla kutivat tuossa kesällä. Satuin altaan vieressä juuri istuskelemaan, joten olen ihan varma tapahtuneesta.
Mätimunia ei montaa tullut ja nekin syötiin rusokäppänöiden ja tetrojen
toimesta samantien pois. Uutta kertaa en ole ainakaan onnistunut näkemään, vaikkakin noita "tanssin" elkeitä on useassakin altaassa esiintynyt.

T: Mari
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1129
Liittynyt: 11:39, 02.11.2001
Paikkakunta: Espoo HAS, Monniklubi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Suomesta on useita tullaisia Marin kuvaileman veroisia tapahtumia eli akvaristi on nähnyt mätimunia mutta ei ole ehtinyt tai voinut pelastaa niitä, ja poikasia ei siis ole tullut. Olen kuullut myös vähän epämääräisen huhun ainakin yhdestä onnistuneesta kasvatuksestakin.

Maailmalta sensijaan on olemassa muutama luotettava kuturaportti, ja ainakin yksi "emmätiiä mut sinne vaan ilmestyi poikasia" -tapaus. Lukekaa enemmän lehtiä ihmiset, enköhän minä ole näistä ainakin kerran tai pari kirjoittanut jotain...

Ei siis mikään mahdoton kudetettava, ja jokaisen tietämäni varman kutuyrityksen taustalla on joku iso muutos. Yleensä iso vedenvaihto, kerran tai kahdesti muutto akvaariosta toiseen ja kerran perheen poissaolon aikainen kova veden viilentyminen ja sitten normaalilämpöön palaaminen. Pienin ilmoitettu koko kutuhetkellä noin 7-8 cm, ja pienin akvaariokoko tuo Marin kertoma, 160 litraako se oli? Yksi jenkkiraportti oli muistaakseni suunnilleen samankokoisesta pytystä. Kaikki kudut enemmän tai vähemmän seura-akvaario-oloissa. Levisten määrä joko pariskunta tai 4-8, joista 2 on kutenut keskenään muiden juurikaan osallistumatta.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

quote:pienin akvaariokoko tuo Marin kertoma, 160 litraako se oli?
Jep, eli kaikista altaistani se kaikkein epätodennäköisin moisen näytöksen
tapahtumapaikaksi...

T: Mari
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”